Web Analytics Made Easy - Statcounter

زارع با اشاره به توفیقات گروه سرود «ره‌پویان حرم» در عرصه‌های ملی و بین‌المللی و تولید ۵۸ اثر فاخر توسط آن، گفت: تولید اولین اثر درباره شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی که با استقبال بسیاری روبرو شد، یکی از افتخارات این مجموعه به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، طرح ملی«ایران قوی» در گام دوم انقلاب اسلامی، با هدف ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های مساجد کشور، تلاش می‌کند در راستای تقویت مؤلفه‌های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد، گام بردارد و در این راستا اهدافی نظیر شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیه، امید و تلاش و حضور موثر و هدفمند بچه‌های مسجد در فضای مجازی را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در سلسله گفت و گوهایی با مدیران کانون های مساجد موفق و فعال کشور در نظر داریم که فعالیت ها و برنامه های آنها را در نهادینه سازی گفتمان قوی شدن ایران اسلامی جویا شویم. یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال که در رشته سرود موفقیت های بسیاری در عرصه ملی و بین الملی به دست آورده است و در عرصه محرومیت زدایی و حمایت از نیازمندان فعالیت های شاخصی انجام می دهد، کانون «امام حسن مجتبی(ع)» در جوار مسجد امیرالمومنین(ع) روستای عصمت آباد مهریز استان یزد است که در ادامه گفت و گو با «مهدی زارع»، مدیر این کانون فرهنگی هنری را می خوانید:

 

کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) چه سالی تاسیس شده است و برنامه های شاخص آن در طول سال ها فعالیت در چه  محورهایی است؟

 

کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) روستای عصمت آباد شهرستان مهریز استان یزد از سال 70 فعالیت خود را آغاز کرد، اما از شهریور 95 با هدف نشر ارزش ها و آرمان های اهل بیت(ع)، انقلاب اسلامی، مبانی دینی، شهدا فعالیت خود را با  جدیت در عرصه های فرهنگی و هنری با حضور تعدادی از جوانان ولایت مدار روستای عصمت آباد در جوار مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) دنبال می کند، تا از ظرفیت مسجد به عنوان پایگاه فرهنگی استفاده کند و تاکنون حدود 110 هنرآموز را از سراسر شهرستان جذب و تحت آموزش قرار داده و در این سال ها نیز چندین بار در مسابقات کشوری سرود حائز رتبه برتر کشوری شده است.

 

فعالان کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) تنها به کسب موفقیت اکتفا نکرده اند بلکه در برخی مواقع از جذابیت سرود برای جذب نوجوانان و جوانان و سوق به اهداف فرهنگی و تربیتی استفاده کرده و سرود را به عنوان ابزاری برای تربیت جوانان مومن انقلابی به کار گرفته اند. این مجموعه با استناد به سخنان مقام معظم رهبری و سرلوحه قرار دادن فرامین ایشان که فرمودند بدون سازماندهی و تشکیلات، مدیریت کارها پیش نمی رود و فعالیت ها باید براساس تشکیلات و شبکه سازی بنا نهاده شود، فعالیت های هنری و فرهنگی خود را دنبال  می کند.

 

به همین جهت یکی از رویکردهای این کانون آشنا کردن بچه های مسجد با سیره و آرمان های شهدا است، تا با بهره گیری از فرهنگ ایثار و شهادت در راستای اهداف والای نظام اسلامی استوارانه گام بردارند و دریابند که مدیون شهدا هستند. یکی از برنامه های مورد توجه در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که از سوی این کانون انجام شد، تشکیل گروه سرود «رهپویان حرم» به منظور تولید آثار فاخر انقلابی است و بازتاب فعالیت های این مجموعه به نحوی بوده که در همان ماه های آغازین، نوجوانان و جوانان بسیاری از شهرستان مهریز به عضویت این گروه در آمدند و در حال حاضر روستای عصمت آباد نه تنها به عنوان پایگاه فرهنگی استان، بلکه به عنوان نامی آشنا در عرصه سرود در کشور شناخته می شود.

 

همچنین تولید آثار فاخر از سوی این گروه سرود موجب شد که استاندار یزد از این مجموعه حمایت و در ایجاد استودیوی صدابرداری رهپویان حرم با این مجموعه همکاری داشته باشد.

 

وجه تمایز گروه سرود رهپویان حرم کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) با دیگر گروه های سرود چیست؟

 

وجه تمایز این گروه با دیگر گروه ها در این است که «رهپویان حرم» تنها گروه سرودی است که برخاسته از دل یک روستا است و توانسته در عرصه های بین الملل نیز کارهای فاخری تولید کند، این گروه سرود افتخار اجرا در صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف و خیمه گاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا و اجرا در مسیر پیاده روی اربعین حسینی و در جمع مواکب را داشته است.

 

گروه سرود رهپویان حرم تاکنون چه تعداد اثر هنری و سرود تولید کرده است؟

 

گروه سرود رهپویان حرم تاکنون 58 اثر فاخر گروهی، 25 قطعه خوانندگی با موضوعات مختلف، 36 اثر فاخر و ارزشی تولید کرده است که همه این تولیدات به صورت زنده و نماهنگ از شبکه های سراسری صدا و سیما پخش شده اند. نماهنگ های «بک یا الله»، «وقف سلامت»، «نسل رود»، «علمدار علی»، « سردار دل ها» و «پناه بی پناهان» از جمله آثار تولید شده این گروه سرود است.

 

اثرگذارترین اجرای گروه سرود رهپویان حرم که با استقبال بسیاری مواجه شد، چه آثاری بوده است؟

 

تولید اولین اثر در کشور پیرامون شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از افتخارات این مجموعه به شمار می آید. این اثر که تحت عنوان «علمدار علی» و «سردار دل ها» تهیه و تولید شد، تنها پس از 17ساعت از شهادت سردار آسمانی ساخته شد و مورد استفاده سایر گروه های فعال کشور قرار گرفت و با استقبال گسترده شبکه های سراسری صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم مواجه شد.

 

برای ارتقای سطح گروه سرود رهپویان حرم چه برنامه های آموزشی از سوی کانون امام حسن مجتبی(ع) اجرا می شود؟

 

برگزاری دوره های آموزشی تئوری موسیقی، دستگاه های آواز ایرانی و مربی گری سرود، اعزام اعضای مستعد به کلاس های آموزشی شعر، تدوینگری، تصویربرداری، کارگردانی و بازیگری، ارائه خدمات مختلف هنری از جمله آهنگ سازی و تنظیم، صدابرداری لایو و استودیو، فیلم برداری و عکاسی، تدوین، تولید نماهنگ از جمله برنامه های آموزشی است که برای ارتقاء سطح و به روز کردن این گروه سرود در طول سال ها فعالیت مورد توجه قرار گرفته است.

 

یکی از طرح هایی که اخیرا از سوی ستاد فهما کلید خورده، طرح ملی «ایران قوی» است، این طرح در شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری در کانون های مساجد و حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟

 

طرح ملی «ایران قوی» یکی از طرح های موفق ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است که با فراهم کردن بستر مشارکت و نقش آفرینی تلاش می کند که حتی زمینه رقابت در روستاها و شهرستان ها را فراهم کند و پویش و پویایی در میان اعضای کانون های مساجد اتفاق بیافتد و بچه های مسجد فعالیت هایشان را دوچندان کنند. این طرح علاوه بر توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری بچه های مسجد موجب می شود که رقابت سالمی را در قالب این طرح در بستر فضای مجازی ظهور و بروز دهند و آثار فرهنگی، هنری و نوآورانه تولید کنند.

 

در گام دوم انقلاب نقش بچه های مسجد در قوی شدن ایران اسلامی چقدر می تواند اثرگذار باشد؟

 

مساجد از همان  صدر اسلام و نیز در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کرده اند. پس از پیروزی انقلاب نیز جلوه های مشارکت مردم در عرصه های همدلی و مواسات در بحران های مختلف آشکار بوده است. در علم و فناوری نیز شاهد پیشرفت های قابل توجهی بودیم که فعالان مسجدی سهم بالایی در این پیشرفت و دستیابی به ایران قوی داشته اند.

نمونه بارز اقدامات بچه های مسجد در قوی شدن ایران اسلامی را می توان در خدمت رسانی و محرومیت زدایی در مناطق محروم و کمک رسانی به همنوعان در بحران های سیل و زلزله و کرونا مشاهده کرد. بچه های مسجد پس ازشیوع ویروس کرونا از خدمت رسانی به آسیب دیدگان این بیماری تا ضدعفونی معابر و خیابان ها و توزیع اقلام بهداشتی را در دستور کار قرار دادند. به گونه ای که فعالان کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) و گروه سرود رهپویان حرم روستای عصمت آباد شهرستان مهریز یزد علاوه بر انجام کمک های مومنانه با انجام فعالیت های هنری و اجرای سرود و راه اندازی کاروان های شادی که نشات گرفته از تاثیرگذاری سنگر مسجد بوده است، سعی کردند، نشاط  و روحیه امید را در جامعه تقویت کنند.

 

خدمات کانون امام حسن مجتبی(ع) در زمینه محرومیت زدایی بویژه در راستای مبارزه با بیماری کرونا در چه محورهایی ارائه شده است؟

 

روستای عصمت آباد شهرستان مهریز دارای 1400 نفر جمعیت است که از زمان شیوع این بیماری در پنج مرحله در میان  110 خانواده نیازمند این روستا بسته های معیشتی توزیع شده است. تهیه و توزیع کپسول اکسیژن در میان بیماری کرونایی و خرید مایحتاج ضروری آنها در قالب «پیک سلامت»، تهیه و توزیع آبمیوه به بیماران در منزلشان از دیگر اقدامات این کانون است.

«حسینیه سیار» از طرح های ابتکاری این کانون است که در بحران کرونا شاهد اجرای آن در روستای عصمت آباد و شهرستان مهریز هستیم این طرح شامل امواتی می شود که در این دوران فوت شده و می شوند و به تناسب پروتکل های بهداشتی امکان برگزاری مراسم تدفین برای آنها وجود ندارد. 

در این طرح خودروی مجهز به سیستم صوتی، به در منازل این اموات رفته و چند دقیقه ای عزاداری می شود تا تسلای خاطری باشد برای بازماندگان. اجرای این طرح بسیار اثرگذار بوده و بازتاب خوبی در سطح استان داشته طوری که در خبر سیمای استان یزد نیز پخش شد.

 

کانون امام حسن مجتبی(ع) چه فعالیت های فرهنگی‌ای را برای بچه های مسجد طراحی و اجرا می کند؟

 

فعالیت فرهنگی کانون شامل آشنایی با سیره شهدا، بازدید از خانواده های معزز شهدا، برگزاری مسابقات کتابخوانی، مشاوره ویژه اعضا و خانواده ها، تقویت روحیه خودباوری و مسئولیت پذیری از طریق کادرسازی و شبکه سازی، شرکت و اجرای آثار تولیدی در یادواره های شهدا در سراسر کشور، حضور پررنگ درعرصه های مختلف ملی، مذهبی، اجتماعی و جشنواره های هنری، اجراهای پاتوقی در اماکن گردشگری در حضور مسئولین و مردم، فعالیت های اردویی، اعزام اعضای گروه سرود به اردوهای خانوادگی زیارتی و عتبات عالیات و راهیان نور، اجرا در شهر کرمان و بر مزار سردار آسمانی بخشی از فعالیت های فرهنگی این کانون مسجدی است.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: طرح ملی ایران قوی گروه سرود رهپویان حرم کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی ع گروه سرود رهپویان حرم فرهنگی و هنری کانون های مساجد شهرستان مهریز انقلاب اسلامی گروه سرود بچه های مسجد ایران قوی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون، گفت: نکاح موجب تولد فرزند صالح و رشد و ترویج اسلام شده و انسان را از شر شیطان حفاظت می کند.
 
آخوند «مدد آقا هوشمند» در نماز جمعه این هفته مصلای شهر مرزی اینچه برون با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص نکاح و اهمیت و ضرورت آن در جامعه و همچنین مقام و منزلت زن مسلمان، اظهار کرد: در جوامعی که به نکاح و ازدواج شرعی اهمیت می دهند فحشا، فساد و بی بند و باری بسیار کاهش یافته و شریعت و دین مبین اسلام ترویج و گسترش خواهد یافت.
 
به گفته وی؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است: «نکاح سنت من است و هر کس از سنت من روی برگرداند از امت من نخواهد بود».
 
امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون با عرض تسلیت فرارسیدن شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، تصریح کرد: امام جعفر صادق (ع) از خاندان پیامبر (ص) و عالم و فیلسوف زمانه بود، ابوحنیفه رحمة الله علیه پیشوای حنفی مذهبان شاگردش بود و از علم ایشان بهره مند شد.
 
وی افزود: اهل بیت پیامبر اسلام (ص) همانند کشتی نوح هستند، هرکس به اهل بیت علیهم السلام تمسک جوید در دنیا و آخرت در فلاح و رستگاری خواهد بود.
 
فضای مجازی ظرفیت بالایی برای تبلیغ دین دارد
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه، گفت: فضای مجازی ظرفیت بالایی برای تبلیغ و ترویج مباحث دینی دارد.
 
آخوند «ناصر محمد قزل» در نماز جمعه این هفته مسجدالنبی قازان قایه مراوه تپه با تأکید بر فعالیت درست در فضای مجازی، اظهار کرد: جوانان از پتانسیل فضای مجازی همت خود را صرف انجام کارهای نیک به ویژه تبلیغ و اهمیت دادن به مسئله طلاب و حوزه های علمیه کنند.
 
به گفته وی؛ طلاب جوان از اساتید زحمتکش خود نهایت استفاده را ببرند، این یکی از مهمترین کارها است پس بیایید در فضای مجازی برنامه ها و مباحث دینی و مذهبی حوزه های علمیه و طلاب را تبلیغ و منتشر کنیم.
 
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه با اذعان بر انرژی و نیروی دیر پایان جوانان، ابراز کرد: اگر این توان به خوبی استفاده و بکارگیری شود می تواند اقدامات بزرگی به ویژه در فضای مجازی انجام دهد.

وی افزود: در ماجرای دختر گمشده صحرا «یسنا» جوانان در پیداکردن او در فضای مجازی تبلیغ کردند به گونه ای که بسیاری از مردم جهان از این خبر مطلع شدند.
 
به گفته وی؛ شما جوانان عزیز در هر کاری اراده کنید حتما می توانید آنرا به خوبی انجام دهید و من این را در ماجرای یسنا با چشم خود دیدم، به جای اینکه فضای مجازی را با مطالب و محتوایی که به درد دین و آخرت مردم نمی خورد پر کنیم می توان با مطالب و محتوای دینی و مذهبی کمک کار دین مبین بود.
 
تلاش نیروی انتظامی در اجرای طرح نور
امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، گفت: زحمات و تلاش شبانه روزی نیروهای خدوم انتظامی در اجرای طرح نور قابل تقدیر است.
 
آخوند «یوسف ایری» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع ابوحنیفه شهر سیجوال با اشاره به وظیفه همگان در قبال اجرای صحیح عفاف و حجاب در جامعه اسلامی، اظهار کرد: اقشار مختلف مردم و مسئولان نهادها و دستگاه های اجرایی وظیفه دارند در اجرای بهتر این طرح نیروهای انتظامی را حمایت کنیم.
 
به گفته وی؛ اجرای این طرح به مسئله عفاف و حجاب جامعه کمک می کند و بانوان محجبه بدانند که در این مسیر تنها نیستند؛ بلکه مسئولان کشوری و لشگری به جد و با تمام توان از این طرح اجتماعی حمایت و پشتیبانی لازم را دارند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای
  • آغاز به کار پنل‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته ای
  • اسامی ۱۶ گروه برگزیده دومین جشنواره ملی سرود کانون اعلام شد
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است