Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@07:41:51 GMT

تاراج جنگل های ایران با افزایش قاچاق چوب

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۴۸۰۲

یک کارشناس محیط زیست گفت: در ۴۰ سال اخیر جنگل‌های شمال ایران به دلیل مشاهده قاچاق چوب نصف شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد طاهری کارشناس محیط زیست با اشاره به نابودی جنگل‌های ایران به دلیل قاچاق چوب اظهار کرد: متاسفانه این روز‌ها شاهد این هستیم که قاچاقچی‌های چوب جلوی چشم ماموران منابع طبیعی و مسئولان محیط زیستی وارد جنگل شده و بدون هیچ ترسی ماشین‌های حامل بار چوب راش و توسکا را جا به جا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با اشاره به اینکه شهروندان باید در صورت مشاهده قاچاق چوب آن را گزارش دهند بیان کرد: در طی سال‌های اخیر قاچاق چوب به وفور مشاهده شده است و این حق هر ایرانی است که از جنگل‌های کشورش برای نسل آینده محافظت کند.


این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه طبیعت ایران در حال از بین رفتن است، گفت: حدود ۱۷ هزار هکتار جنگل در ایران دچار آتش سوزی می‌شود و باقی آن نیز به دلیل استفاده بی رویه از جنگل ها، قاچاق چوب و ساخت و ساز‌های بی رویه است.

طاهری با اشاره به اینکه برای نسل‌های آینده هیچ جنگلی باقی نخواهد ماند، تصریح کرد:جنگل‌ها یکی از منابع ارزشمند طبیعی و خدادادی به شمار می‌روند که نقش بسزای آن در تلطیف و تهویه هوا غیرقابل انکار به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/ا

منبع: دانا

کلیدواژه: قاچاق چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)

عصر ایران - پارک ملی جنگل سنگی (Petrified Forest National Park) یک پارک ملی آمریکایی در شهرستان های ناواهو و آپاچی در شمال شرقی آریزونا است. این پارک با مساحت 900 کیلومتر مربع نام خود را از ذخایر بزرگ چوب سنگ شده اش گرفته است. پارک ملی جنگل سنگی شامل استپ های بوته ای نیمه بیابانی و همچنین زمین های بایر فرسوده و رنگارنگ است.

این پارک با ارتفاع متوسط حدود 1600 متر دارای آب و هوای بادی خشک با دمایی تا 38 درجه سلسیوس در تابستان و زیر صفر در زمستان است. بیش از 400 گونه گیاهی که بیشتر آنها علف هایی مانند بانچ گراس، گراما آبی و ساکاتون هستند، در این پارک یافت می شوند.

گونه های جانوری پارک ملی جنگل سنگی آریزونا شامل جانوران بزرگی مانند شاخ چنگالی ها، کایوت ها و گربه های دم کوتاه (بابکت) و حیوانات کوچک تر مانند موش آهویی، مارها، مارمولک ها و چند نوع از دوزیستان می شوند. بیش از 200 گونه پرنده که برخی از آنها ساکن دائمی و بسیاری از آنها مهاجر هستند نیز در این پارک زندگی می کنند.

پارک ملی جنگل سنگی به واسطه فسیل هایش، به ویژه درختان فرو افتاده که حدود 225 میلیون سال پیش در اواخر دوره تریاس، می زیسته اند، مشهور است.

افزون بر کنده های چوب سنگ شده، فسیل های یافت شده در این پارک شامل سرخس های تریاس پسین، سیکاد، کهن دار، و بسیاری دیگر از گیاهان و همچنین جانواران از جمله خزندگان غول پیکر به نام فیتوسورها، دوزیستان بزرگ و دایناسورهای اولیه است. دیرینه شناسان از اوایل قرن بیستم در حال کشف و مطالعه فسیل های این پارک بوده اند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پارک ملی لینسوز ماراینسیز ؛ یکی از خاص ترین نقاط جهان! (+عکس)

دیگر خبرها

  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار