Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصصان روباتیک فنلاندی یک روبات چهارپای ارزان‌قیمت طراحی کرده‌اند که با کمک یک رابط کاربری جدید به راحتی و بدون نیاز به آموزش‌های طولانی مدت کار‌هایی مثل راه رفتن را یاد می‌گیرد. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، طی یک دهه گذشته، متخصصان روباتیک و دانشمندان کامپیوتر تمام سعی خود را کرده‌اند که با استفاده از روش‌های یادگیری تقویتی یا RL به ساخت روبات‌هایی برسند که با آموزش می‌توانند به راحتی در محیط اطراف خود پیمایش کنند و کار‌های اساسی و متنوعی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، ساخت روبات‌های مقرون به‌صرفه‌ای که قادر به اکتشاف محیط اطراف‌شان با کمک الگوریتم‌های RL باشند، این چالش را چند برابر کرده است.
یادگیری تقویتی یکی از گرایش‌های یادگیری ماشینی است که از روانشناسی رفتارگرایی الهام می‌گیرد. این روش بر رفتار‌هایی تمرکز دارد که ماشین باید برای بیشینه کردن پاداشش انجام دهد. این مساله، با توجه به گستردگی‌اش در زمینه‌های گوناگونی مانند نظریه بازی‌ها، نظریه کنترل، تحقیق در عملیات، نظریه اطلاعات، سامانه چندعامله، هوش ازدحامی، آمار، الگوریتم ژنتیک، بهینه‌سازی بر مبنای شبیه‌سازی بررسی می‌شود.
در همین راستا محققان دانشگاه آلتو و شرکت OTE Robotics یک روبات چهارپا با هزینه بسیار کم طراحی کرده‌اند که می‌تواند به طور موثری برای آزمایش و پیاده‌سازی الگوریتم‌های RL مورد استفاده قرار گیرد. آن‌ها نام این روبات را «مورچه» گذاشته‌اند.
این محققان می‌گویند: ایده اول تحقیقات ما مطالعه روی یادگیری تقویتی بود که با کمک آن توانستیم راه رفتن را از روی شبیه‌سازی روبات‌های چهارپا و انسان‌نما به آن یاد دهیم. برنامه‌نورسی یک روبات با کمک الگوریتم‌های یادگیری تقویتی بسیار آسان‌تر و طبیعی‌تر انجام می‌شود و کافی است که فقط چند پارامتر را از جمله حسگر‌های موجود در روبات، اقدامات حرکتی و سپس تعیین یک هدف را برای آن تعریف کنیم. بقیه کار‌ها را خود این الگوریتم انجام می‌دهد.
یادگیری تقویتی قبلا به هزاران ساعت آموزش شبیه‌سازی برای روبات نیاز داشت، اما اکنون محققان موفق شده‌اند با آموزش بسیار کم، راه رفتن را به این روبات یاد بدهند و این امر نشان می‌دهد که روبات‌ها اکنون می‌توانند بدون نیاز به آموزش‌های طولانی مدت در فضای شبیه‌سازی شده، در محیط‌های واقعی آموزش ببینند.
محققان می‌افزایند: ما متوجه شدیم که روبات‌های متحرکی مانند روبات مورچه به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس نیستند، به ویژه برای یادگیری تقویتی. درواقع نرم‌افزار و سخت‌افزاری نداشتیم که با ترکیب آن‌ها با هم بتوانیم این الگوریتم را به کار ببریم؛ بنابراین خودمان شروع به ساخت نمونه‌های اولیه از نرم‌افزار و رابط کاربری کردیم. هدف اصلی ما ایجاد یک بستر ساده و کم هزینه روباتیک بر پایه RL بود. با ایجاد این بستر امکان ساخت و آزمایش روبات‌های مستقلی فراهم می‌شود که قادر به انجام کار‌های اساسی در دنیای واقعی هستند.
روبات مورچه یک روبات چهار پای همه‌کاره و کم هزینه است که علاوه بر اینکه می‌تواند به طور مستقل راه رفتن را یاد بگیرد، می‌تواند به طور کاملا هماهنگ حرکت کند و موقعیت و جهت‌گیری خود را در محیط‌های خاص شناسایی کند. با این حال با کمک الگوریتم‌های RL می‌تواند کار‌های جدیدتر و در عین حال ارزشمندتری را نیز یاد بگیرد.
به گفته محققان، هزینه ساخت این روبات حدود ۴۱۰ دلار بوده و به راجتی می‌توان اجزای آن را به صورت جداگانه تهیه کرد. ضمن اینکه روبات در کمتر از یک ساعت قابل مونتاژ شدن است سخت‌افزار و نرم‌افزار این روبات منبع‌باز است و روبات مونتاژ شده از طریق وب‌سایت شرکت Ote Robotics برای فروش گذاشته شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روبات های هوشمند روباتیک یادگیری ماشینی یادگیری تقویتی راه رفتن شبیه سازی یک روبات روبات ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۵۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد خمینی شهر گفت:‌ ساخت برج‌های تقطیر باسینی‌های مخروطی چرخان در انحصار شرکت‌های ایتالیایی بود که برای نخستین‌بار با دانش به روز این شرکت بومی‌سازی شد.
محمدتقی اکبری افزود:‌ برج‌های تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان (scc) به‌طور پیوسته کار می‌کنند و قادرند ترکیبات فرار را از جریان سوسپانسیون جداسازی کنند. وی گفت: افت فشار پایین، مصرف انرژی کم، بازدهی استخراج بالا، زمان ماند کوتاه، سرعت جداسازی بسیار بالا، جداسازی در دمای پایین، تجزیه شیمیایی پایین، مدیریت عطر و طعم، قابلیت حمل خوراک حاوی ذرات جامد، به‌کارگیری در صنایع فرآوری میوه، آبمیوه، چای، قهوه، چاشنی و جایگزینی با برج‌های تقطیر رایج از مزایای این دستگاه است.
اکبری افزود:‌ لیمونن ازجمله ترکیبات پرمصرف و وارداتی در صنایع آرایشی و بهداشتی است که در سال ۱۴۰۰ خط تولید لیمونن را برای نخستین‌بار با ظرفیت روزانه ۱۰۰ کیلوگرم در این شرکت راه‌اندازی و تجاری‌سازی کردیم.
مدیرعامل و مؤسس این شرکت دانش بنیان گفت:‌ عصاره‌گیری از گیاه خار مریم با سامانه استخراج جامد-مایع پویای سریع Rapid Solid-Liquid Dynamic Extraction (RSLDE) و تولید سیلیمارین برای مصرف در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی از برنامه‌های آینده این شرکت است.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بینان با بیان اینکه مهم‌ترین مانع در تجاری‌سازی سرمایه ثابت و هزینه‌های تحقیق و توسعه است، افزود:‌ شرکت از تسهیلات مالی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، حمایت‌های غیرمالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، تسهیلات صندوق پژوهش و نوآوری استان اصفهان، تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت ریاست جمهوری استفاده کرده است.
تولید و فروش مواد شیمیایی، طراحی و ساخت تجهیزات در صنایع شیمیایی ازجمله فعالیت این شرکت است بطوریکه سال ۱۳۹۳ گواهینامه دانش‌بنیان در زمینه ساخت تجهیزات نوین آزمایشگاهی از معاونت فناوری ریاست جمهوری را کسب کرد و سال ۱۳۹۵موفق به راه‌اندازی خط تولید اسانس‌های طبیعی با استفاده از برج تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان شده است.

دیگر خبرها

  • گفته و ها و ناگفته های معلمان در دیدار با رئیس‌جمهور
  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • انسان‌ها سوگیری یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری خود تشخیص می‌دهند
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • افتتاح نمایشگاه فرصت‌های متنوع یادگیری در هفته گرامیداشت مقام معلم
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد