Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@06:25:18 GMT

باشکوه ترین حالت بارش شهابی از امشب رصد می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۵۰۸۰

باشکوه ترین حالت بارش شهابی از امشب رصد می شود

احسان مهرجو، کارشناس نجوم در خصوص بارش شهابی جوزایی به خبرنگار مهر گفت: بهترین زمان برای رصد این بارش شهابی ۲۳ و ۲۴ آذر ماه ۹۹ است.

وی با بیان اینکه این بارش یکی از فعال‌ترین و باشکوه ترین بارش‌های شهابی است که در طول سال منجمان در آسمان می توانند شاهد آن باشند، گفت: رصد بارش شهابی جوزایی امسال با شکوه‌تر از سال‌های دیگر است زیرا در انتهای ماه قمری به سر می‌بریم و این یعنی بدلیل عدم حضور ماه در طول شب، آسمان از تاریکی خوبی برخوردار خواهد بود و این فرصت خوبی را برای مشاهده بارش جوزایی در اختیار منجمان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: البته که برای رصد این بارش شهابی باید به دور از آلودگی های نوری باشیم و تا حد امکان از شهرها دور شویم.

مهرجو عنوان کرد: کانون این بارش صورت فلکی جوزا (دو پیکر) است و این یعنی برای مشاهده‌ تعداد شهاب‌های بیشتر بهتر است صورت فلکی جوزا و اطراف آن را زیر نظر داشته باشیم. صورت فلکی جوزا از حدود ساعت ۱۹ از شرق آسمان طلوع می‌کند و ساعت ۲ بامداد به بیشترین ارتفاع خودش می‌رسد و به تدریج در افق غربی غروب می‌کند.

وی با اشاره به زمان اوج بارش شهابی جوزایی که بامداد روزهای ۲۳ و ۲۴ آذر است، گفت: تعداد شهاب‌های بارش جوزایی در اوج بارش یعنی حوالی ساعت۴.۳۰ صبح، بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ شهاب در هر ساعت در شرایط ایده‌آل (آسمان تاریک و بدون آلودگی نوری) است؛ اما پیش‌بینی می‌شود در شهرها بین ۵۰ تا ۷۰ شهاب قابل مشاهده باشد.

مهرجو با تاکید بر اینکه بهتر است برای رصد این بارش به صورت گروهی اقدام شود، گفت: زیرا با تقسیم بندی آسمان می‌توان نواحی بیشتری از آسمان را پوشش داد و تعداد شهاب بیشتری را مشاهد کرد.

کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: تقریبا از ۱۱ نیمه شب ۲۳ آ ذرماه تا ۵ صبح ۲۴ آذرماه مجموعا ۳۰۰ شهاب را می توان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشاء آن دنباله‌دار نیست و سیارک است، گفت: منشا این بارش سیارک فایتون ۳۲۰۰ (Phaeton ۳۲۰۰) است که قطر ۵.۵ کیلومتری دارد و در مداری بیضوی به دور خورشید گردش می‌کند که در کمترین فاصله‌اش از ۲۰ کیلومتری خورشید عبور می‌کند؛ در این حالت بخاطر گرمای زیادی که از خورشید دریافت می‌کند بخش‌هایی از مواد سنگی‌اش خرد و تکه تکه شده و در مدارش در فضا باقی می‌ماند در نتیجه هرگاه زمین در گردش سالانه‌اش به دور خورشید از دل این توده ذرات بسیار ریز عبور کند، این ذرات با سرعت زیاد به جو زمین برخورد کرد، می‌سوزند و از خود برای چند ثانیه رد روشنی به جای می‌گذارند که به آن شهاب می‌گوییم.

کد خبر 5093861 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: بارش شهابی نجوم ویروس کرونا واکسن کرونا حاکمیت سایبری شرکت دانش بنیان فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت اسپیس ایکس نوآوری تحقیقات علمی ایالات متحده امریکا تولید دانش بنیان فیس بوک لایحه بودجه ۱۴۰۰ انگلیس بارش شهابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اتوبوسرانی و شرکت شهاب خودرو متعلق به آستان قدس رضوی منعقد شد.

محسن شریعتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان‌رضوی اظهارکرد: در راستای ارائه خدمات مطلوب و شایسته به زائران و مجاوران و بهبود وضعیت کیفی ناوگان، روز گذشته از شرکت شهاب خودرو بازدید به‌عمل آمد.

وب افزود: دراین بازدید، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اتوبوسرانی و شرکت شهاب خودرو متعلق به آستان قدس رضوی منعقد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه ۱۸۰ دستگاه اتوبوس فعال و متوقف بازسازی و از ظرفیت‌های تولیدکننده در تأمین ناوگان انواع اتوبوس (۱۲ متری- ۱۸ متری)، اتوبوس برقی و مینی‌بوس دو درب استفاده خواهد شد.

کد خبر 749122

دیگر خبرها

  • پیش بینی بارش های رگباری برای آسمان زنجان
  • هدف قرار گرفتن کشتی «سیکلادیس»با پهپاد «شهاب» نیروهای یمنی+ فیلم
  • (ویدئو) ورود باشکوه بایرن‌مونیخ به استادیوم برای بازی با رئال مادرید
  • واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
  • آغاز به کار کنگره همکاری‌های دولت ،دانشگاه و صنعت در قم
  • ‌آغاز فعالیت سامانه بارشی از امشب در فارس‌/ مراقب آبگرفتگی معابر باشید
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • خاطره تلخ پیکان در قزوین با ردپای شهاب زاهدی
  • تاجگذاری باشکوه والیبال ایران: قهرمان جهان شدیم