Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@06:22:56 GMT

رَبابی از سرزمین‌های شرقی

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۵۴۳۲

رَبابی از سرزمین‌های شرقی

اثرمشترک عالیم قاسم‌اف وعلیرضا قربانی منتشرشد. این قطعه که «رَبابی» نام دارد، درفرم تصنیف و آوازتعریف شده و به دو زبان آذری و فارسی بوده است. این نخستین همکاری قربانی با اسطوره موسیقی جمهوری آذربایجان است که به‌ صورت یک پروژه موسیقایی جهانی طراحی و منتشر شده است و قرار است این همکاری همچنان ادامه داشته باشد و درآینده قطعات دیگری ازاین پروژه انتشارخواهد یافت و درکنارآن کنسرت‌هایی درخارج و داخل ایران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آهنگسازی این قطعه برعهده حسام ناصری و ماهان عرب بوده و درکنارآن بهره‌گیری ازاشعارحضرت مولانا که به زبان آذری هم ترجمه شده است،البته حسام ناصری - مدیرهنری و تنظیم کننده بخشی ازاثر-  پیش از این سابقه همکاری مستقل با هردو خواننده سرشناس را داشته است. به گفته این آهنگساز«ربابی» دردستگاه چهارگاه بوده وسبک و سیاق آن تلفیقی ازموسیقی و سازهای ایرانی با موسیقی «جَز» است که نوازندگان و موزیسین‌های شاخصی چون ماهان میرعرب، دارا دارایی، سامان صمیمی، میلاد محمدی، آندارش‌ دس و نبیل یوسف شریداوی دراین کارحضور و همکاری دارند. نکته دیگراینکه با توجه به بیماری کرونا و محدودیت‌های تعریف شده و عدم امکان سفر، ضبط پارت مربوط به هرکدام از خوانندگان به‌صورت مجزا درکشور خود انجام گرفته است.«ربابی» جمعه 21 آذرماه از طریق پلت فرم‌های بین‌المللی منتشر شد.
عالیم قاسم‌اف و علیرضا قربانی هر دو از خوانندگان نام آشنا و برجسته در عرصه بین‌الملل هستند و این اتفاق می‌تواند آغازگر تلفیقی دیگر ازموسیقی شرقی و ایرانی باشد، تلفیق دو فرهنگ که از اشتراکات موسیقایی بسیاری برخوردار بوده‌اند. عالیم قاسم اف پیش از این در گفت‌ و‌ گویی با «ایران» اشاره داشته:«موسیقی ایرانی و موسیقی آذربایجان از هرجهت با یکدیگر قرابت خاص و بسیار معنوی و هنری دارند و در دنیا کمتر موسیقی آوازی را می‌توان یافت که اینچنین از نظر تاریخی، ادبیات، ریتم و اصالت با یکدیگر وحدت داشته باشند.» او موسیقی ایرانی و آواز ایرانی را یکی از بهترین و کهن‌ترین موسیقی‌های مشرق زمین عنوان کرده است که بیانگر تاریخ، هویت، اندیشه و فرهنگ سرزمین ایران است. سابقه همکاری عالیم قاسم اف که  به بلبل شرق مشهور است با هنرمندان ایرانی به سال‌ها قبل برمی‌گردد، به‌عنوان مثال حضور در پروژه بین‌المللی «هفت پیکر نظامی» با همراهی شعیب شهابی خواننده ایرانی و همچنین دوئت و اجرای کنسرت مشترکی با پرواز همای و گروه موسیقی‌ (مستان) که اسفند ماه 95 در تالار بزرگ کشور اجرا شد که رپرتوار این کنسرت هم به زبان فارسی و آذری بود؛ از دیگر همکاری‌های این خواننده کنسرتی با «سینا ذکایی» (سرپرست ارکستر بادی تهران) بود که دی ماه 93 به مدت دو شب در تالار وحدت برگزارشد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: عالیم قاسم اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطره شنیده نشده از حاج قاسم

به گزارش همشهری‌آنلاین، سردار چهارباغی در مراسم سالگرد شهادت سرلشگر شفیع زاده، فرمانده توپخانه سپاه) در تبریز گفت: حاج قاسم اولین نفری بود که وارد نبل و الزهرا شد. بعد از نامه مشهور شیعیان، حاج قاسم وقتی خودش شخصا وارد شهر شد، مردم با نقل و برنج و هرچه داشتند به استقبال نیروهای مقاومت آمدند. مردم نبل و الزهرا باور نمی کردند مقاومت به شهر رسیده است، در جلوی مقاومت هم سردار سلیمانی قرار داشت. چنان شور و شعفی ایجاد شده بود که من فقط در آزادی خرمشهر دیده بودم.

وی افزود: ساعتی قبل از آغاز عملیات توپخانه، به حاج قاسم پیشنهاد دادم که چند روزی است نخوابیدید استراحت کنید و موقع آغاز عملیات بیدارتان می‌کنم. خواستیم رمز را بخوانیم که حاج قاسم چنان عمیق خوابیده بود با خودم گفتم «بگذاریم کمی استراحت کند» ؛ با غرش توپخانه شهید سلیمانی بیدار شد. به اتاق عملیات آمد و گفت : چرا بیدارم نکردید؟!دلیل را جویا شدم و گفت: صدای من موجب می‌شود دشمن بفهمد قاسم اینجاست و دلش مطمئنا خالی خواهد شد، نیروهای خودی هم مطلع می‌شوند کنارشان هستم.

سردار چهارباغی در ادامه به اهمیت نیروی انسانی در نزد شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: بارها دیدم حاج قاسم شخصا برای شناسایی عملیات به عمق دشمن می‌رفت؛ به او گفتم : اسارت شما هزینه زاست. بدست دشمن بیفتید چی؟ گفت: محمود، این بچه های افغانستانی، پاکستانی، سوری، عراقی، لبنانی، ایرانی و همه در مقاومت عین فرزندان خودم هستند. تا مطمئن نشوم نمی گذارم جایی بروند.

کد خبر 847148 برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه قاسم سلیمانی

دیگر خبرها

  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است
  • سفر به قلب سریلانکا
  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • رئیسی: رژیم صهیونیستی باید از سرزمین‌های اشغالی اخراج و مجازات شود
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم
  • فیلم| رئیسی: انتقال علم و دانش ایرانی به سرزمین سریلانکا صورت گرفت
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت