Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الخلیج، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در نشست عمومی پارلمان عربی که در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد مسائل متعدد جهان عرب را بررسی کرد و درخصوص چالش‌های بی‌سابقه امنیتی و راهبردی که به امنیت ملی عربی آسیب می‌زند، هشدار داد.

او در این نشست مجازی که نمایندگان کشور‌های عربی حضور داشتند برای حفظ امنیت ملی جهان عرب خواستار تقویت همکاری‌ها و افزایش ارتباط میان کشور‌ها شد تا پاسخی جمعی و فراگیر به این چالش‌ها داده و موضع جهان عرب تقویت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل اتحادیه عرب و اعضای پارلمان عربی مسائل و تحولات کشور‌های عربی از جمله مسئله فلسطین و تحولات یمن، لیبی، عراق و سومالی را بررسی کردند.

پارلمان عربی در خصوص راه حل بحران یمن بر اجرای توافق ریاض که در سال جاری به دست آماده است تاکید کرد و رسیدگی و تعمیر نفتکس صافر را برای جلوگیری از فاجعه بزرگ انسانی که پیامد‌های زیست محیطی و اقتصادی بسیاری دارد را خواستار شد.

درخصوص بحران لیبی نیز در این نشست از دستیابی به راه حل سیاسی و حاکمیت طرابلس حمایت و هرگونه مداخله خارجی در این کشور محکوم شد. همچنین از تلاش‌های انجام شده در مذاکرات لیبیایی‌ها برای دستیابی به راه حلی نهایی برای این بحران تقدیر شد و این اقدام را تضمینی برای حاکمیت دولت، مصونیت اراضی و محافظت از مردم عنوان شد.

احمد ابوالغیط در سخنان خود ابتدا به مسئله فلسطین پرداخت و سیاست‌های اخیر برخی کشور‌های عربی را مخالف با امنیت ملی عربی توصیف کرد و در زمانی که منطقه شاهد تغییرات عمیق و سریع است خواستار بیداری و هشیاری و پیگیری مستمر مسائل با اتخاذ رویکردی قاطع شد، زیرا دوره تغییر و تحول همواره برای ملت‌ها سخت‌تر و خطرناکتر می‌شود.

او بر تشکیل دولت فلسطینی مستقل بر اساس مرز‌های ۱۹۶۷ و به پایتخت قدس شرقی تاکید کرد و گفت مسئله فلسطین در رأس چالش‌های جهان عرب قرار دارد و هرگز در قبال آن سکوت نخواهیم کرد و دولت کنونی آمریکا تلاش‌هایی بدون جایگزین عادلانه در این راستا انجام داد که در حقیقت تنها استمرار اشغالگری به صورت وحشیانه و نژادپرستانه بود و در دوره آتی شاهد اقدامی جدی برای از سر گیری مذاکرات برای دستیابی به راه حلی خواهیم بود که به اشغالگری پایان دهد و صلح حقیقی و استوار و فراگیر را در تمامی منطقه به ارمغان بیاورد.

پارلمان عربی از گفت‌وگوی دولت عراق و دولت اقلیم کردستان با هدف حل و فصل پرونده‌های مورد مناقشه در رهرو قانون اساسی و تحقق عدالت در تقسیم منابع میان مردم عراق استقبال کرد.

پارلمان عربی همچنین با اشاره به ادامه خطرات، تهدید‌ها و حملات داعش در عراق، تاکید کرد حل این مساله نیازمند حمایت کشور‌های عربی از تلاش‌های دولت عراق جهت مبارزه با داعش و انهدام گروهک‌های باقی مانده این گروه تروریستی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه عرب مسئله فلسطین تحولات عراق کشور های عربی پارلمان عربی جهان عرب کشور ها چالش ها راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۵۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود

دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این جشنواره شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷، ایران و عراق با ۲۵، لبنان با ۱۷ هستند، کشورهای یمن، مصر و تونس دیگر کشورهایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند.

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت(۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید.

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است