Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، یوسفی‌راد مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در رابطه با وضعیت آب و کمبود آن در استان گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان‌شرقی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارندگی سالانه به ‌طور متوسط حدود ۳۰۲ میلی‌متر می‌باشد که در مقایسه با کشور‌های اروپایی حدود یک سوم آن است و از طرف دیگر میزان افزایش متوسط دمای هوا سالیانه در منطقه حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد گزارش شده و این باعث تبخیر آب می‌شود که طبق گزارش حدود ۲۴۰۰ میلی‌متر در سال می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این شرایط باعث کاهش آب در مخزن‌های آب سطحی و زیرزمینی می‌شود، به‌طوریکه میزان کسری آب‌های زیرزمینی سالانه حدود ۳۳ میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

یوسفی‌راد با تاکید بر استفاده کشاورزان از روش‌های نوین آبیاری، گفت: استفاده از آبیاری تحت فشار، اصلاح روش‌های سنتی، اصلاح و بهسازی کانال‌های آبیاری، احیای قنات ها و لوله‌گذاری در انهار چه به روش سنتی و چه مکانیزه تا محل مصرف آب می‌تواند در صرفه‌جویی آب نتیجه‌بخش باشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها و استفاده از تسهیلات موجود اقدام به تغییر سیستم آبرسانی در زمین‌های کشاورزی کنند.

او با بیان اینکه برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، توسعه روش‌های نوین آبیاری و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان ضرورت دارد، گفت: برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی کشاورزان باید قبل از اقدام به کشت با مسئولان و کارشناسان مراکز جهادکشاورزی در تعیین الگو و ترکیب کشت با اولویت محصولات اساسی و استراتژیک که از خرید تضمینی دولت برخوردار هستند، هماهنگی و از کشت بی‌رویه محصولات غیراساسی خودداری شود.

یوسفی گفت: موفقیت الگوی کشت به عوامل مهمی بستگی دارد و در صورتی که طراحی الگوی کشت با دقت و صحت بالایی انجام شود و پیاده‌سازی آن نیز با موفقیت باشد، قطعاً در افزایش بهره‌وری منابع پایه از جمله خاک و آب مؤثر خواهد بود، بنابراین میزان موفقیت طرح در مدیریت منابع پایه تولید بستگی به میزان دقت متولی امر در طراحی صحیح الگوی کشت و استفاده از روش‌های بهینه مصرف آب دارد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی آب های زیر زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۶۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی

 مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ آقایان در سال ۱۴۰۳ در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مجموعه تیراندازی آزادی تهران برگزار شد.

در پایان رقابت‌های تفنگ در رده سنی بزرگسالان رضا عباس‌پور از آذربایجان شرقی دررده سوم ایستاد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • رتبه دهم آذربایجان شرقی در تبدیل مجوز‌های کاغذی
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • مدال برنز بر گردن تیرانداز آذربایجان شرقی
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • فیلم| عملیات تعقیب و گریز برای کشف محموله‌های قاچاق چوب در آذربایجان‌شرقی