Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@22:30:24 GMT

تصاویر| صعود به قله الوند

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۶۸۱۴

تصاویر| صعود به قله الوند

آفتاب‌‌نیوز :

 الوند، بلندترین قله آن، با ارتفاع ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است. الوند عروس بام های ایران و مرتفع ترین قله کوهستانی همدان که از دیرباز میعادگاه بزرگان کوهنوردی تاریخ ورزش ایران به شمار می رود. قله الوند و دامنه هایش تاریخی گرانبها را در خود جای نهاده و هم اکنون جزو هزار و ۵۱۵ قله معروف و بسیار برجسته جهان به شمار می رود؛ کوهی که در متون پهلوی از آن به نام «اروند» و در اوستا «ائورونت» یاد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کوه در فاصله صخره بزرگ کوه الوند و دامنه جنوبی آن که به سمت شهرستان تویسرکان است، به شکل شکافی کوچک و گود، سنگچین شده‌ است و برخی عقیده دارند که این شکاف آرامگاه سام پسر نوح است. یک راه رسیدن به قله این کوه از مسیر دره گنج ‌نامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت نادر است که در طول هفته بین هفت تا ۱۰ هزار کوهنورد از این مسیر تردد می کنند و در واقع راه اصلی به شمار می رود. قله الوند، عروس بام های ایران این روزها در فصل سرما و سفیدپوش شدن ارتفاعات آن هر چند برای استقرار و اقامت فصلی کوهنوردان تجهیز شده اما محدودیت فضای داخلی پناهگاه ها پاسخگوی خیل عظیم صعودکنندگان نیست. سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۲ را (سال جهانی کوه ها) اعلام کرد و از سال ۲۰۰۳ به بعد روز ۱۱ دسامبر هر سال مصادف با ۲۰ آذر ماه را به عنوان روز جهانی کوهستان نامگذاری کرد. هدف از اختصاص این روز، نقش و اهمیت بالای کوهستان به عنوان یکی از زیستگاه های مهم انسان و مهم ترین پناهگاه های تنوع زیستی گیاهی و جانوری است.

علاوه بر آن کوه ها از مهم ترین منابع تامین کننده آب شیرین در جهان به شمار می آیند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کوهنوردی کوهنوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۶۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مجدد شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه

وزارت بهداشت غزه از افزایش شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به این باریکه خبر داد که نزدیک به هفت ماه است، ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، این وزارتخانه امروز چهارشنبه گزارش کرد رژیم اشغالگر طی ۲۴ ساعت گذشته چهار کشتار مرتکب شده که بر اثر آن ۳۳ فلسطینی شهید و ۵۷ تن دیگر زخمی شدند.

به نقل از وبگاه خبری النشره، وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد شمار قربانیان حمله رژیم صهیونیستی به غزه به ۳۴ هزار و ۵۶۸ شهید و ۷۷ هزار و ۷۶۵ زخمی افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر مناطق مختلف غزه را هدف قرار می‌دهد که بر اثر آن زیرساخت‌ها، مراکز خدماتی و آموزشی و محله‌های مسکونی تخریب شده‌اند که طبق اعلام سازمان ملل بازسازی غزه بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد.

علاوه بر این، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وجود هشدارهای بین‌المللی تهدید کرده حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب غزه را عملیاتی می‌کند جایی که هزاران آواره فلسطینی ضمن فرار از جنگ به آن پناه برده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گام بزرگ مدعی لیگ برتر فوتسال با حفظ ستاره
  • افزایش مجدد شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه
  • شانس کم استقلال برای جذب مهدی قایدی
  • طلوع کیان:مهمتر از صعود بازیابی چهره معتبر تیم ملی والیبال در عرصه بین المللی است/ بازیکنان غایب اردو عذر موجه ارائه کردند
  • صعود یک پله‌ای ایران در هاکی روی یخ جوانان آسیا و اقیانوسیه
  • مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند
  • گفت‌وگوی ویژه با مردی که افغانستان را راهی جام جهانی کرد
  • یک کشته در برخورد دو کامیون در آزاد راه اصفهان- شیراز
  • وعده رییس فدراسیون والیبال به ساحلی‌بازان برای صعود به المپیک
  • شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر رسید