Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از اهداف سند آمایش این است که امکانات و ظرفیت‌های استان با رشته‌ها و دانشگاه‌های آن استان گره بخورد و این هدف بدون هماهنگی بین ما و وزارتخانه‌های مربوطه قابل دست‌یابی نیست.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- محمدجوادسمیعی؛ قطعا اصلی ترین دلیل وجود دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص برای کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن هم نیروی متخصصی که باید نیاز ها و در واقع خلاء های موجود در بخش های مختلف کشور را در تمامی ابعاد پوشش دهد. این کذاره به این معناست که برای جذب هر دانشجو در دانشگاه باید یک برنامه درست و یک دلیل روشن وجود داشته باشد که هم نیاز‌ها برطرف شود و هم دانشجویان پس از مدتی دچار سردرگمی نشوند. اتفاقی که اصلا در سیستم آموزش ما دیده نمی‌شود!

 

تا همین چند وقت اخیر در تمامی برنامه ها و سندهایی که در کشور موجود بود فقط تا یک تاریخ مشخصی تعداد دانشجویان مورد نیاز کشور مشخص شده بود. ولی هیچ گاه معلوم نشد که این دانشجویان باید برای کدام قسمت از نیاز های کشور مورد استفاده قرار بگیرند. نبود یک سیستم دقیق و البته جامع برای مشخص کردن نیاز های کشور ما را به سمت تولید بیش از حد و به عبارت دیگر بی رویه دانشجو سوق داده است. این در حالی است که با وجو دانشجویان بسیار زیاد در بسیاری از بخش های کشور دچار بحران نیروی متخصص هستیم. مدرک گرایی  و عوامل دیگر هم موجب شده است که بازار برخی رشته داغ شود و با بالا رفتن تراکم دانشجو در آن رشته، همینطور دانشجوی بیکار و البته پرتوقع فارغ التحصیل شود.

 

جستجوی ما ادامه پیدا کرد تا اینکه به یک مصوبه بسیار جال از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردیم؛ سند آمایش آموزش عالی که دکتر کبکانیان چند ماه پیش به ابلاغ این سند اشاره کرده بود. تصمیم گرفتیم به سراغ ایشان برویم و کم و کیف ماجحرای این سند را جویا شویم.

 

سند آمایش آموزش عالی در اصل چه خواستگاه هایی دارد و چرا اقدامات جدی برای اجرای آن دیده نشده؟

 این مصوبه از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی است و البته باید بگویم کاریست که در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور کاملا بررسی و نهایی شد و به تصویب رسید. البته این سند در دو بخش است که یک بخش آن در حوزه بهداشت و درمان است و بخش دیگر آن مربوط به وزارت علوم. اما به صورت کلی پدیده آمایش رشته‌های آموزش عالی یکی از جدی ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده و هست. اگر به خاطر داشته باشید حتی دو سه سال پیش ما گزارشاتی مبنی بر نارضایتی از وزارت علوم و فناوری دادیم و در همان موقع رهبر معظم انقلاب در دیدار ماه رمضان اساتید و بعد هم در حضور دانشجویان اشاره کردند که به من گزارشاتی داده شده که سند آمایش آموزش عالی به درستی انجام نمی‌شود یا حد اقل گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده نشده است. در هر صورت با همکاری دستگاه‌های مرتبط با این موضوع کار متوقف نشده است و نخواهد شد.

 

این سند ابعاد مختلفی دارد و یکی از مهم ترین آنها ماموریت گرایی دانشگاه‌ها است که بعد از آن رتبه بندی و در آخر هم آیین نامه ارتقا اساتید در آن گنجانده شده است. خب ماموریت گرایی کلید خورده و زیر نظام‌هایش هم در حال طراحی است که اتفاقا یک مورد هم الان در حال اجرا است . البته به این علت بود که دانشگاه امام حسین (ع) ماموریت خود را در کف دست داشت و کار سختی برای اجرای این طرح نداشت.

این سند ابعاد مختلفی دارد و یکی از مهم ترین آنها ماموریت گرایی دانشگاه‌ها است که بعد از آن رتبه بندی و در آخر هم آیین نامه ارتقا اساتید در آن گنجانده شده است

 

به این صورت که در همین ستاد تصمیم گیری شد و ماموریت هایشان به آنها ابلاغ گردید و دستشان در آیین نامه ارتقای اساتیدشان کاملا باز گذاشته شد. یکی از گلایه‌های اصلی دانشگاه‌های مختلف این است که وقتی دانشگاه ما ماموریت مشخصی ندارد ما مجبور هستیم اساتیدمان را به سمت نوشتن مقاله آی اس آی هدایت  کنیم تا حد اقل در آن زمینه فعالیتی کرده باشیم. البته ما با مقاله آی اس آی نوشتن مخالف نیستیم ولی  معتقد هستیم مقاله یک محصول جانبی است و باید کاری انجام شود و ماموریتی در حال انجام باشد. یکی دیگر از بخش‌های اصلی این سند که به هیچ عنوان نمی‌گذاریم بر زمین بماند چون یکی از مطالبات بسیار جدی رهبر معظم انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ بحث کنکور است که علاوه بر این که در نقشه جامع علمی کشور به آن تصریح شده در سند آمایش آموزش عالی هم به آن اشاره شده. در این بخش سند وزارت علوم و همچنین وزارت بهداشت و درمان موظف شدند که طرح کامل ساماندهی سنجش و پذیرش را به ما بدهند که بدانیم برمبنای کدام چارچوب اقدام به سنجش و پذیرش می‌کنند. که این خبر را می‌توانم به شما بدهم اخیرا سیاست شماره چهار آن تدوین و تصویب شد که می‌توان صراحتا اعلام کنم که این سیاست‌ها بسیار راه‌گشا خواهند بود. البته که ما رعایت احوال دانش آموزان کنکوری را می‌کنیم و اجرای این طرح را به سال های آتی موکول می‌کنیم. می‌توان به جرات گفت که این سیاست‌ها بعد از تکمیل و ابلاغ به وزارتین بصورت جدی از جانب ما پیگیری خواهد شد تا طرح‌های پیشنهادی آن‌ها را جلو ببریم. البته با مجلس شورای اسلامی هم هماهنگی لازم صورت گرفته است.

کمی هم از مشکلات در اجرای این طرح برایمان بگویید؟

 حالا که از کارهای صورت گرفته گفتم باید این راهم بگویم که در برخی نقاط دچار خلاء هم هستیم که اگر وزارت علوم و بهداشت بیشتر با ما همکاری لازم را انجام می‌دادند کار به شکل بهتری جلو می‌رفت. البته وزارت بهداشت گزارش آمایش استانی خود را  به طور کامل به ما داده است که اکنون در دست بررسی است. خب باید بدانیم یکی از اهداف سند آمایش این است که امکانات و ظرفیت‌های استان با رشته های و دانشگاه‌های آن استان گره بخورد واین هدف بدون هماهنگی کامل بین ما و وزارتخانه‌های مربوطه قابل دستیابی نیست.

یکی از اهداف سند آمایش این است که امکانات و ظرفیت‌های استان با رشته های و دانشگاه‌های آن استان گره بخورد واین هدف بدون هماهنگی کامل بین ما و وزارتخانه‌های مربوطه قابل دست یابی نیست

 

متاسفانه وزارت علوم در این زمینه هنوز خروج مناسبی برای ما نداشته که ما با مکاتباتی که کردیم موجب اصلاحات ساختاری در وزارت علوم شدیم که الان معاونت آموزشی وزارت علوم خوشبختانه همکاری لازم را با ما دارند که اگر خروجی مناسب را هر چه سریع تر از آها دریافت کنیم موجب پیشبرد بهتر اهداف خواهد بود.

  ارائه این طرح برای آمایش و اجرای آن فقط برعهده وزارت خانه هاست؟

خیر، وزارت خانه‌ها طرح کلی خود را به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه می‌دهند، بعد از بررسی و تایید وظیفه هماهنگی تمام این ظرفیت ها بر دوش ستاد نقشه جامع علمی کشور است. ما بسیاری از رشته هایی که در دانشکده‌های مختلف داریم در استان مربوطه مشتری و به اصطلاح بازار کار ندارد یا حتی برعکس نیاز هر استان به برخی از رشته ها برآورده نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آمایش آموزش عالی سنجش کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی سند آمایش آموزش عالی نقشه جامع علمی کشور وزارت علوم دانشگاه ها ظرفیت ها رشته ها نیاز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۷۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیئت علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

دیگر خبرها

  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • ایران و هند همکاری‌های دفاعی و نظامی را گسترش می‌دهند
  • توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت