Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سیاست های آمریکا در دریای جنوبی چین که پکن آن را کاملاً خصمانه می داند، باعث شده است تا نه تنها به اقتصاد و امنیت دو کشور بلکه به کل منطقه آسیا و اقیانوسیه خساراتی وارد آید و برخلاف آنچه آمریکا مدعی است حضور نظامی فزاینده این کشور، کشتیرانی آزاد در دریای جنوبی را نیز به مخاطره انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم تبادلات تجاری در این منطقه در طول سال به ۵ تا ۸ هزار میلیارد دلار می رسد اما حضور نظامی آمریکا در این منطقه و تهدیدهایش علیه چین به قدری شدت گرفته است که وزیر امور خارجه چین در دهمین اجلاس وزرای خارجه اجلاس شرق آسیا اظهار داشت، ایالات متحده بزرگترین عامل نظامی گری در دریای جنوبی چین است و به دلیل مداخله های سرزمینی آمریکا در این منطقه و دامن زدن به اختلافات بین کشورهای منطقه و تلاش برای رودررو کردن آنها با پکن، منطقه دریای جنوبی همواره شاهد ناآرامی بوده است.

روزنامه چاینا دیلی پرشمارگان ترین نشریه انگلیسی زبان چین در این باره می نویسد: فشار حداکثری دولت آمریکا در دریای جنوبی در واقع باعث شکل گیری سیاه چاله ای شده است که می خواهد همه چیز را به مدار خود بکشاند تقویت استقرار نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی، صلح و ثبات کل منطقه را به خطر می اندازد.

این روزنامه نوشته است که آمریکا به بهانه حراست از کشتیرانی آزاد در دریای جنوبی حضور یافته است اما تلاش هایش در راستای برهم زدن ثبات در منطقه با انگیزه ها و اقدامات نظامی روز افزون است در این شرایط ضرورت دارد که چین و کشورهای عضو "آ. سه. آن" همچنان به تقویت همکاری ها و گسترش مناسبات ادامه دهند.

دولت چین نیز بر این باور است که به رغم اقدامات مخرب آمریکا، وزیران خارجه منطقه آسیا و اقیانوس آرام توافق کرده اند که رایزنی و گفت و گو و روند اعتمادسازی را تقویت کرده و بر خلاف واشنگتن به دنبال تهدیدهای نظامی علیه یکدیگر نباشند و اجازه ندهند نیروهای بیگانه آبهای این منطقه را مواجه کنند.

با این حساب به نظر می رسد چین به دنبال آن است یک جبهه واحد از کشورها در برابر نظامی گری آمریکا در دریای جنوبی ایجاد کند در بیانیه ای که وزیران امور خارجه "آ سه آن" نیز اخیراً منتشر کردند مشخصاً اعلام شد که طرفین باید اعتماد و اطمینان متقابل را افزایش داده و خویشتندار بوده و دست به اقدامی نزنند که اوضاع منطقه را بدتر می کند و یا بر صلح و ثبات تأثیر منفی می گذارد.

نشریه چاینا دیلی پیش بینی کرده است که با تغییر دولت در آمریکا، این کشور فرصت بیشتری برای تامل در اقداماتش در منطقه دریای جنوبی چین داشته باشد بخصوص آنکه کشورهای دیگر بر خلاف آنچه دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تلاش می کرد علاقه ای به ایجاد ائتلاف علیه چین ندارند.

«هانایی ریچاردز» از خبرنگاران این روزنامه چینی می گوید: در حالی که ایالات متحده متحدان دیرینه ای چون ژاپن و استرالیا دارد و با هند به دنبال تشکیل گروهی برای مهار چین است، لازم است که دولت جدید آن کشور سیاست های آمریکا را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و به ارزش های فرهنگ های آسیایی احترام بگذارد.

او می افزاید: برخلاف رویکردهای قلدرمابانه آمریکا و سیاست هایی نظیر اولویت دادن به آمریکا فراتر از کشورهای دیگر، کشورهای آسیایی وابستگی متقابل خود را در منطقه درک می کنند و نمی خواهند دریای چین جنوبی به عرصه ای تبدیل شود که ایالات متحده در آن جولان دهد و روش ها و راهبردهایش را بر دیگر کشورهای منطقه تحمیل کند.

«یوان شا» محقق موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین می گوید: به طور کلی راهبرد دفاع ملی آمریکا به نوعی تنظیم می شود که فقط امنیت مطلقه برای ایالات متحده به دنبال داشته باشد و این کشور در همه حال حق تقدم در برابر دیگران داشته و حافظ یک جهان تک قطبی باشد اما این روند بر خلاف انتظار آمریکا برای آن کشور امنیت ایجاد نمی کند.

او ادامه می دهد: بالا بردن هزینه ها و بودجه نظامی در آمریکا و لشکرکشی های این کشور به نقاط دیگر دنیا موید آن است که واشنگتن هرگز احساس امنیت نمی کند و در ورطه خیالاتی رویارویی با یک دشمن واهی و جاه طلبی های سلطه جویانه افتاده و خود را محصور کرده است.

پژوهشگر چینی در امور آمریکا می افزاید: این محاسبات غیر منطقی نه تنها برای آمریکا امنیت به ارمغان نمی آورد بلکه سایر کشورهای منطقه را تشویق می کند تا به دنبال مسابقه تسلیحاتی پرهزینه و خطرناکی باشند که نهایتاً آسیب هایش متوجه کل جهان خواهد بود.

همان طور که «وانگ یی» وزیر امور خارجه می گوید، امروز ایالات متحده "مخرب ترین عامل" نظام بین المللی است و زمان آن فرا رسیده است که در مقابل این زیاده خواهی ایستادگی شود.

حضور نظامی فزاینده آمریکا در دریای جنوبی چین از دیدگاه پکن تداوم بازی مجموعه صفر و جنگ سرد علیه پکن است و نشان می دهد واشنگتن بی توجه به خواست کشورهای دنیا هر روز در جاده یکجانبه گرایی جلوتر می رود و به همان نسبت به نرم ها و مقررات و حقوق بین المللی پشت می کند و منافع جهانی را به مخاطره می اندازد دریای جنوبی چین تنها مثالی از زیاده خواهی ها و سلطه جویی های استکبار جهانی آمریکا است و هر روز بر شمار کشورهایی که دربرابر این جهانخواری مقاومت می کنند، افزوده می شود.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا پکن ایالات متحده آمریکا پکن اخبار کنکور آمریکا در دریای جنوبی دریای جنوبی چین ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۷۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است
  • آمادگی لازم برای مقابله با اثرات مخرب بارندگی را داریم
  • آمریکا بزرگترین طاغوت جهان است
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آیا نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی کاهش یافته است؟
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام
  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله