Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مالک نادری، مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه مدیریت ارتباط با صنعت عملا کانال ارتباطی دانشگاه با حوزه تحقیق و پژوهش خارج از دانشگاه است، گفت: یکی از فعالیت‌های اصلی این دفتر پیگیری عقد قرارداد‌های صنعتی است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته عقد قرارداد‌ها در سال‌های اخیر رشد منظم و مناسبی داشته است و وضعیت این قراداد‌ها امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: تعداد قرارداد‌های صنعتی دانشگاه در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است به نحوی که در ۹ ماهه امسال دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد صنعتی امضا کرده است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: همچنین طی ۹ ماهه گذشته در این دانشگاه بیش از ۷۰ میلیارد تومان جذب داشتیم که این رقم نسبت به سال گذشته جهش بسیار خوبی داشته است. افزایش حجم و جذب قرارداد‌ها در سال‌های اخیر به دلیل برنامه ریزی‌های اصولی از سوی دانشگاه و به ویژه معاونت پژوهشی بوده است.  باتوجه به این میزان حجم و جذب مالی، امسال دانشگاه نسبت به برنامه عملیاتی خود بسیار جلو‌تر است.

برنامه ریزی برای جذب پروژه‌های بزرگ 

او گفت: رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه درخصوص جذب و اجرای پروژه‌های بزرگ برنامه ریزی‌های ویژه‌ای داشتند که این برنامه ریزی‌ها در رفع نیاز‌های کشور اثربخشی بسیار زیادی داشته است. عمده پروژه‌های بزرگ دانشگاه در سال جاری در حوزه نفت، فناوری اطلاعات و مترو تهران و صنعت خودرو بوده است.  یکی از برنامه‌هایی که دانشگاه در سال جهش تولید برآن متمرکز است موضوع بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنایع بود که عمده تجهیزات وارداتی بودند و به واسطه تحریم وارد کشور نمی‌شدند.

نادری تاکید کرد: طی یک سال گذشته پروژه‌های این دانشگاه دارای نوعی چرخش شده است به نحوی که سهم پروژه‌های ساخت و عملیاتی دانشگاه نسبت به پروژه‌های تحقیقاتی بیشتر شده است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر به حوزه تامین مواد اولیه و پلیمر‌های خاص صنعت خودرو که تحریم بودند وارد شد.

او افزود: این پروژه شامل فرمولاسیون و دانش فنی بود که براساس آن یکی از خطوط تولیدی یک کارخانه مرتبط برای ساخت این پلیمر‌ها درحال استفاده است.

 نادری اضافه کرد: محققان دانشگاه در ساخت قطعات مهندسی نیز به صورت قطعه و کاربردی وارد شده اند و در این راستا موفق به ساخت جک غول پیکر هیدرولیکی برای شرکت سیمان ساروج شدند که این جک برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است. این جک اکنون در این کارخانه نصب و کارفرما نیز از این محصول بسیار راضی است.

موفقیت محققان در ساخت کمربند‌های خاص هواپیما‌های جنگی

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: یکی از اساتید این دانشگاه نیز موفق به ساخت کمربند‌های خاص برای هواپیما‌های جنگی شده که این دستاورد نیز درحال استفاده است و بخشی از مشکلات صنعت هوایی را برطرف کرده است. 

او با بیان اینکه اجرای پروژه‌های بزرگ و ملی از اهداف دانشگاه به شمار می‌رود، گفت: بخشی از این پروژه‌ها در حوزه امنیت شبکه و فضای مجازی است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به راه اندازی دفتر بازاریابی در دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه خبرداد و گفت: این دفتر نقش بسیار موثری در روند جذب پروژه‌های صنعتی در دانشگاه داشته است.

راه اندازی باشگاه مهارت و اشتغال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

او  از راه اندازی باشگاه مهارت و اشتغال در دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبرداد و گفت: این باشگاه حدود یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده، اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های آن با مشکل مواجه شد؛ چراکه امکان برگزاری کلاس‌های حضوری وجود نداشت.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: برنامه داریم در باشگاه مهارت و اشتغال کمپ مهارت در سه ماه آخر سال به صورت حضوری و مجازی برگزار کنیم.

 نادری با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه مهارت‌های نرم برای ورود به صنعت با مشکل مواجه هستند، تاکید کرد: بنابراین نیاز است فارغ التحصیلان در حوزه مهارت‌های نرم توانمند شوند.

او با بیان اینکه باشگاه مهارت و اشتغال دانشگاه به آدرس.skillclub.aut.ac.ir است، گفت: در ۹ ماهه امسال نزدیک به هزار نفر به صورت وبیناری آموزش داده شدند که ۷۰ درصد فارغ التحصیلان شرکت کننده در این کلاس‌ها دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مابقی دانش آموختگان دیگر دانشگاه‌ها بوده اند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در این باشگاه مباحثی، چون خودشناسی، مدیریت منابع مالی، فنون مذاکره، تعامل و تیم سازی، مدیریت زمان و ... به دانش آموختگان آموزش داده می‌شود.

نادری اظهار کرد: اجرای دوره‌های کارشناسی کارورزانه برنامه مشترک دفتر ارتباط با صنعت و معاونت آموزشی دانشگاه است که آیین نامه این طرح در هیات رئیسه دانشگاه مصوبه شده و قرار است به زودی اجرایی شود. در این دوره دانشجو وارد صنعت می‌شود و در حین تحصیل مهارت‌های لازم را کسب می‌کند. مقدمات اجرای این دوره با تعدادی از شرکت‌ها هماهنگ شده است و از ترم آینده تعدادی از دانشجویان در این دوره شرکت خواهند کرد.

او عنوان کرد: کمیته مالکیت فکری دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه مرکز امین قوه قضائیه است به نحوی که از ۴ سال گذشته سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ اختراع در این مرکز داروی می‌شد، اما در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۵۰۰ اختراع داوری شده است.

نادری ادامه داد: وزارت علوم ۱۶ مرکز را به عنوان مرکز امین تایید کرده که در منطقه یک، ۵ مرکز مورد تایید وجود دارد که دانشگاه امیرکبیر یکی از این مراکز به شمار می‌رود.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در مرحله اول داوری اختراع‌ها توسط اساتید و دانشجویان دکتری مجرب این دانشگاه که آموزش‌های لازم را دیده اند، انجام می‌شود و پس از آن کمیته مالیکت معنوی که تیم فوق العاده حرفه‌ای هستند کار داوری نهایی اختراع‌ها را انجام و نتایج به قوه قضائیه اعلام می‌شود.

برنامه ریزی دانشگاه برای ورود به رتبه بندی دانشگاه‌های نوآور جهان

 نادری با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست کشوری درحوزه ثبت پتنت‌های بین المللی را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: تاکنون در سال جاری ۶ پتنت بین المللی از سوی این دانشگاه به ثبت رسیده است که این رقم در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کشور بالا است.

او  ادامه داد: برنامه داریم روند ثبت پتنت‌های بین المللی دانشگاه به نحوی دنبال شود که بتوانیم از دو سال آینده در رتبه بندی‌های دانشگاه‌های نوآور که به تازگی شکل گرفته اند ورود کنیم. شرط ورود به این رتبه بندی‌ها دارا بودن حداقل ۷۰ پتنت ثبت شده است. شرط ورود به رتبه بندی دانشگاه‌های نوآور برای بخش آسیایی ثبت ۵۰ پتنت بین المللی است.

 نادری تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال حاضر حدود ۳۰ پتنت تایید شده بین المللی دارد که امیداوریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم طی دو سال آینده به رتبه بندی دانشگاه‌های نوآور وارد شویم.  از دو سال گذشته پژوهشکده‌های تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی این دانشگاه به عنوان زیر مجموعه مرکز ارتباط با صنعت فعالیت می‌کنند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: این دانشگاه دو دسته پژوهشکده دارد که دسته الف زیر نظر پردیس‌های دانشگاه و دسته ب زیر نظر دفتر ارتباط با صنعت فعالیت می‌کنند که تمامی این مراکز نقش بسزایی در ارتباط دانشگاه با صنایع داشته اند.

بیشتر بخوانید

امتحانات پایان ترم دانشگاه امیرکبیر به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود

نادری تاکید کرد: اگر در یک مجموعه موفقیتی شکل می‌گیرد مرهون تلاش‌های همه اعضا است، بنابراین تلاش‌های صورت گرفته در این مجموعه بدون همکاری همکاران اداری دفتر ارتباط با صنعت و از همه مهمتر اساتید فعال دانشگاه امکان پذیر نبود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر ارتباط با صنعت باشگاه مهارت و اشتغال دانشگاه های نوآور برنامه ریزی برنامه ریزی ها پروژه های بزرگ بین المللی دانشگاه ها قرارداد ها رتبه بندی سال گذشته پروژه ها ۹ ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ ۵۰ دانشجو در فاز نخست شاغل می‌شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسینعلی سمیعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در مراسم گرامیداشت روز معلم از به وقوع پیوستن واقعی ارتباط صنعت با دانشگاه با راه‌اندازی یک کارخانه در این واحد دانشگاهی و اشتغال ۵۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه در فاز نخست خبر داد.

وی اضافه کرد: همیشه معتقد بودیم اگر می‌خواهیم در اهداف دانشگاه موفق باشیم باید به طور عملی با صنعت در ارتباط باشیم و این موضوع بسیار مهمی بود که از اول دنبال می‌کردیم و در این راستا جلسات مهمی با کارخانجات بزرگ شهرستان انجام شد و نهایتاً با یکی از بزرگترین هلدینگ‌های کشور توانستیم به تفاهم برسیم که اکنون اتفاق بسیار خوب و بزرگی رقم خورد که در راستای آن می‌توانیم مدعی باشیم یکی از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که در داخل مجموعه دانشگاه کارخانه فعال راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود متذکر شد: این کارخانه‌ قرار است در هر شیفت ۵۰ نفر فعالیت کنند و در سه شیفت مشغول به کار است.

سمیعی با بیان اینکه افتخار ما این است که از فرزندان همین شهرستان در این کارخانه مشغول به کار شدند، افزود: نکته مهم‌تر این است که طبق تفاهمنامه‌ای که با هلدینگ بزرگ طب پلاستیک رقم خورد قرار بر این شد که ۵۰ دانشجو در این مجموعه صنعتی مشغول به کار شوند و این خود یعنی مصداق بارز اشتغالزایی از طریق دانشگاه.

وی، ایجاد امید به آینده برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود را یکی از مهم‌ترین ثمرات راه اندازی کارخانه در دانشگاه عنوان و تصریح کرد: اگر روزی ارتباط با صنعت در حد یک شعار بود امروز به واقعیت رسیده است و این تعامل ادامه دارد و در سطح وسیع‌تر انشالله انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود بیان کرد: هدف عالی ما آموختن آداب صنعت برای راه‌اندازی خط تولید از طریق خود دانشگاه است و امیداریم با تعامل با صنعت و یافتن راه کار‌های مناسب این مهم نیز اتفاق بیفتد.

سمیعی افزود: نکته دیگری که دنبال آن هستیم راه‌اندازی سرای گردشگری در دانشگاه است که در آینده اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد؛ چراکه شاهرود در بین دو شهر مهم تهران و مشهد مقدس قرار داشته و ظرفیت بالایی برای اسکان مسافر وجود دارد، بنابراین یکی از ساختمان‌های بزرگ دانشگاه به این امر اختصاص داده شد که در حال اجرای زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این ساختمان هستیم.

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۲۵ میلیون مسافر از جلوی این دانشگاه عبور می‌کنند و در صورتی که امکان اقامت برایشان فراهم شود دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود بهترین اقامتگاه برای آنها محسوب می‌شود، اظهار کرد: نکته دیگری که به جد دنبال آن هستیم بحث جذب دانشجوی غیرایرانی است که می‌توان از امکان گردشگری ذکر شده در این قضیه نیز استفاده کرد و مستندات این مهم نیز به وزارت علوم ارسال شده است و منتظر مراحل بعدی آن هستیم.

وی با تأکید بر اینکه رسالت اول دانشگاه آموزش است و در این راه باید تلاش کرد، گفت: یکی از هدف‌های مهم مجموعه تلاش برای جذب دانشجو است و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر با چند فاکتور از جمله اینکه اولاً داشته‌های فعلی را حفظ کرد و دوم برای همین تعداد دانشجویان به لحاظ کیفی و کمی بیشتر سرمایه‌گذاری کرد و در صورتی که رضایتمندی همین تعداد فعلی را حفظ کنیم انتهای آن منتهی می‌شود به افزایش تعداد دانشجو.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود متذکر شد: در کمیته هدایت تحصیلی و جذب افرادی با این کمیته همکاری داشتند که سمتی نداشتند، اما به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی این همکاری را به بهترین نحو به انجام دادند که حاصل آن افزایش ۱۳ درصدی جذب دانشجو بود. در این راه تعامل بسیار خوبی با آموزش و پرورش رقم خورد و در اولین گام از ده‌ها نفر از مدیران و نیز مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شاهرود دعوت و جلسات توجیهی با آنان انجام شد و هدف ما این بود که این عزیزان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه را از نزدیک ببینند.

سمیعی عنوان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود امکانات بسیار خوبی وجود دارد، اما درب‌های دانشگاه باید به روی همه باز می‌شد تا از نزدیک این امکانات را ببینند. معتقدیم امکانات و سرمایه‌های این دانشگاه متعلق به همه مردم است و باید از آن استفاده کنند.

وی افزود: در گام بعدی بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز از دانشگاه بازدید کردند و با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه آشنا شدند و این موجب شد تا با چشم باز اهداف و رشته تحصیلی آینده خود را انتخاب کنند. تعاملات مختلفی را با آموزش و پرورش میامی و بسطام نیز داشتیم و برای جذب دانشجو برنامه‌های خوبی در آینده اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انعقاد دو موافقت‌نامه بزرگ تحقیقاتی در یک هفته
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ ۵۰ دانشجو در فاز نخست شاغل می‌شوند
  • انعقاد 2 موافقت‌نامه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • آغاز بکار دفتر استاندارد و استانداردسازی در چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح چهارمین دفتر استاندارد و استاندارد سازی در چهارمحال و بختیاری
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد