Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری تسنیم: زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا و کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، ضمن درخواست برای موضع‌گیری صریح نهاد‌های بین‌المللی در قبال این اقدامات تروریستی، بر پیگیری ایران تا حصول اطمینان از مجازات قطعی عاملان ترور‌ها تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این نامه به شرح ذیل است:

سرکار خانم ماریا آرنا_ رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا

سرکار خانم میشل باچلت_کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل

همانگونه که استحضار دارند؛ عناصر تروریست مسلح روز جمعه مورخ ۷ آذر ۱۳۹۹ هجری شمسی برابر با ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی در یک اقدام تروریستی سازمان‌یافته، خودروی حامل دانشمند ایرانی جناب آقای دکتر محسن فخری زاده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد حمله قرار دادند و اقدام به قتل ایشان در منطقه آبسرد تهران کردند.

اقدام تروریستی عناصر مسلح سازمان یافته در قتل فرامرز دانشمند ایرانی در حالی صورت گرفت که ایشان نقش برجسته‌ای در تولید نخستین کیت بومی تشخیص و واکسن کرونا برای شهروندان ایرانی اعم از زنان و کودکان در شرایط تحریم غیرانسانی علیخه جمهوری اسلامی ایران و همچنین مشارکت در تلاش‌های بین‌المللی به منظور مهار این بیماری مهلک برعهده داشت.

کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی این عمل مجرمانه و تبهکارانه را، مصداق بارز نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و نادیده گرفتن مبانی انسانی و اخلاقی اصول مسلم حقوق بشر می‌داند که موجب مسئولیت محرز بین‌المللی سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حقوق بشر است.

شوربختانه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با اعمال استاندارد‌های دوگانه از محکومیت این قبیل ترور‌ها در جمهوری اسلامی ایران اجتناب کرده‌اند.

اعضای کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی موکدا اعتقاد دارند هرگونه سکوت و بی‌تحرکی جامعه بین‌الملل به ویژه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حقوق بشری در قبال این گونه اعمال مجرمانه تروریستی و قتل‌های فرامرزی سازمان‌یافته باعث گستاخی بیشتر معاونین و آمران چنین جنایات ضدبشری و تهدید صلح و امنیت منطقه و جهان خواهد شد.

بدون شک جمهوری اسلامی ایران که نقش برجسته‌ای در مسیر مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا داشته است با تأکید بر پیگیری حقوقی و قضائی مجازات قطعی آمران و عاملان این اقدام تروریستی، از هیچ اقدام قانونی و مشروع برای حصول اطمینان از اینکه مباشرین، معاونین و آمران ترور سازمان‌یافته فرامرزی، در پیشگاه عدالت حاضر شده و به سزای قانونی عمل خود برسند، کوتاهی نخواهد کرد.

در پایان از سرکار عالی انتظار می‌رود ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی و عدم پیروی از استاندارد‌های دوگانه به نوبه خود بستر‌های حقوقی و قانونی لازم را برای اتخاذ اقدامات مشترک و جمعی به منظور جلوگیری از تکرار چنین فجایع تروریستی در سراسر جهان فراهم سازید.

زهره الهیان_ رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران

منبع: فردا

کلیدواژه: نامه مجلس اتحادیه اروپا ترور شهید هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۰۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل شد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بوررل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، طی تماسی تلفنی درباره مناسبات اتحادیه اروپا و ایران و مسائل منطقه ای گفت و گو کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی ،ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر تر به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسراییل در جنگ علیه غزه، تحرک جدی منطقه‌ای و بین المللی با نقش آفرینی واقعی سازمان ملل با در نظر گرفتن خواسته ها و آمال بحق فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین الملل شد.

امیرعبداللهیان اقدام نظامی ایران در پاسخ به حمله رژیم اسراییل به سفارت ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع خواند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از تداوم گفتگو میان اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری های فیمابین استقبال کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بوررل، با یادآوری تلاش های صورت گرفته و گام های مثبت کشورمان در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات اشاره کرد و افزود: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می کنیم.

جوزپ بوررل مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی،‌ با تاکید بر این که اتحادیه اروپا خواهان تنش با جمهوری اسلامی ایران نیست، از اقدامات سازنده و گام های مثبت، همزمان با تداوم رایزنی های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد.

جوزپ بوررل با اشاره به مطالبات گسترده بین المللی برای دستیابی هر چه سریعتر به آتش بس در جنگ غزه و تبادل اسرا، خواستار تمرکز همه طرف ها برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا همچنین از نقش مثبت ایران در کاهش تنش ها و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه استقبال کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران
  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست