Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در هشت ماهه سال 99 از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی 6708 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که 12 درصد از رقم مصوب را محقق کرده است.

617 میلیارد تومان نیز از رقم مصوب 50 هزار میلیارد تومان بودجه از محل واگذاری اموال منقول و غیرمنقول، اموال واگذار شد که تحقق یک درصدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین یک میلیارد تومان از دارایی‌های سرمایه ‌ای دولت فروخته شد.

در مجموع از محل واگذاری دارایی سرمایه‌ای در هشت ماه سال 99 بالغ بر 7326 میلیارد تومان درآمد به خزانه واریز شده که تحقق 7 درصدی دارد.

جزئیات عملکرد بخش نفت و فرآورده های به سیاست گذاران و مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس این پیام را می‌دهد که نباید روی درآمدهای غیرواقعی و خوشبینانه ناشی از مذاکرات سیاسی تکیه کنند و بنا به باقی بودن تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی را از طریق بودجه به جهان انعکاس دهند. علاوه بر آن مانعی برای ازدیاد کسری بودجه باشد.

*بررسی جزئیات ترکیب منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی در بودجه سال 1400

براساس گزارش دیوان محاسبات کل کشور درباره لایحه بودجه 1400، علت افزایش 320 درصدی منابع حاصل از صادرات نفتی و گازی لحاظ کردن صادرات 2.3 میلیون بشکه‌ای در لایحه بودجه سال 1400 است و اعمال نرخ به طور متوسط 11500 تومانی جهت تسعیر ارز حاصله است.

ردیف 210101: برای اولین بار منابع حاصل نفت به صورت مجزا در جدول 5 ارائه شده است در این بخش نرخ تسعیر ارز و میزان فروش نفت مشخص نیست. که به نظر میرسد دولت این بخش از منابع را با نرخ ترجیحی محاسبه نماید.  در خصوص نرخ ترجیحی مبانی قانونی وجود ندارد.

ردیف 210102: این ردیف برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته که بیانگر این است که دولت در نظر دارد که منابع حاصل از صادرات مندرج در این ردیف را به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی تسعیر ETS کند. این منابع در قانون بودجه سال 1399 در بخش منابع حاصل از صادرات نفت خام بوده است. همچنین همین رقم 50 درصد از فروش کل نفت در نظر گرفته شده به همراه صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی سال گذشته، بیشتر است.

ردیف 210109: سهم مناطق نفت‌خیز براساس جزء 3 بند الف ماده 26 قانون برنامه ششم و بند ت ماده 32 قانون احکام دائمی عدد ثابت سه درصد 3 % دیده شده است که در قوانین بودجه سنواتی هم براساس سه درصد 3% محاسبه و درج می‌شد. در سال 1400 رقم ریالی ردیف 210109 معادل 95.1 درصد پیش‌بینی شده که مغایر با قوانین مذکور میباشد و مابه التفاوت به ردیف‌های عمومی اضافه شده است.

دولت پیش‌بینی کرده منابع حاصل از مابه التفاوت نرخ ترجیحی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی را  در درامدهای متفرقه با ردیف درآمدی 160136 واریز کند در حالی که باید منابع مذکور با فرض درآمد حاصل از مابه التفاوت نرخ ترجیحی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی موضوع درج شود. در حالی که در صورت تصویب مجلس باید به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه ای لحاظ شود.

ردیف 210112 : پیش‌بینی شده مازاد منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز طبیعی نسبت به منابع پیش بینی شده موضوع جزء 3 بند ب تبصره 1 به ردیف مذکور واریز شود درحالی که مطابق حکم مقرر در بند ب ماده 17 قانون احکام دائمی کشور مازاد منابع باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

*بخشی از کسری بودجه 98 از محل برداشت از حساب ذخیره ارزی جبران شد

به دلیل عدم تحقق منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در سال 1398 در راستای استفاده از مجوز بند ج تبصره 1 قانون بودجه سال مذکور مبلغ 3.560 میلیارد تومان از منابع حساب ذخیره ارزی ردیف 210111 برای جبران استفاده شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نفت درآمدهای نفتی اقتصادی منابع حاصل از صادرات نفت میلیارد تومان نرخ ترجیحی بودجه سال پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشورها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشورهای اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشارهای شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشورهای دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.
در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یوآنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآوردها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشورهای مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

کد خبر 847194 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل موساد خبر ویژه تحریم

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!