Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصبانیت و خشم پمپئو در کنار بیانیه اخیر تروئیکای اروپا علیه مصوبه ضدتحریمی مجلس، بیش از پیش ثابت کرد که این مصوبه به ضرر طرف عهدشکن و به سود مردم ایران و دولت و وزارت امور خارجه است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

**ما می توانیم با دست پُر مذاکرات موشکی را آغاز کنیم

«جاوید قربان اوغلی» دیپلمات بازنشسته و از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «درمدت باقیمانده تا زمان روی کارآمدن جو بایدن، انجام چند کار ضروری به نظر می‌رسد که در قدم اول باید ازهرگونه تشنج و تشنج‌آفرینی در روابط ایران و آمریکا که ممکن است به احتمال زیاد مورد سوءاستفاده هم آمریکایی‌های ترامپی و هم اسرائیلی‌ها و هم عربستان سعودی قرار بگیرد و کار را از کنترل خارج کند و باعث شود دست بایدن برای تصمیم‌گیری تا حدودی بسته بماند، پرهیز کرد».

قربان اوغلی در ادامه نوشت: «قدم دوم که البته باید از زمان انتخابات شروع می‌کردیم، موضوع رایزنی‌های لازم هم با تیم بایدن هم از طریق دیپلماسی پنهان یا دیپلماسی علنی یا رسمی است برای اینکه بتوانیم برجام را در بالاترین سطحی که به نفع ماست، احیا کنیم. چون اکنون ملاحظاتی از طرف تیم بایدن صورت می‌گیرد که استنادشان به این موضوع که شرایط حال حاضر ۲۰۲۰ با ۲۰۱۶ تفاوت کرده، است. هرچند واقعیت هم این است که تفاوت‌هایی وجود دارد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد: «واقعیت این است که هم ما در وضعیت خوبی نیستیم و هم شرایط دنیا عوض شده. ..موضع اروپایی‌ها در مسائل موشکی و منطقه‌ای محکم‌تر شده و بیانیه اخیر وزیر خارجه نیز موید این مساله است... به احتمال زیاد، به غیر از مسائل قبلی برجام ممکن است، بخواهند برخی موضوعات حاشیه‌ای و منطقه‌ای را مطرح کنند که باید از الان آمادگی داشته باشیم و برای هر کدام از آنها یک پکیج نیرومند و قدرتمند و با منطقی فراهم کنیم که درهرگونه مذاکرات احتمالی در اینگونه مسائل که ممکن است پیش آید، بتوانیم قدرت چانه‌زنی خودمان را با استنادات دقیق حقوقی و سیاسی که بسیار هم دستمان هست، بالا ببریم. از جمله شاهکار ما در شکست دادن داعش و مبارزه با تروریسم افراط‌گری مذهبی که همراه با شهدای بزرگی در این راه بود و همچنین در موضوع موشکی».

در مذاکرات بین المللی، دو مسئله تحت عنوان «امتیازگیری» و «حفظ مولفه های قدرت» بسیار با اهمیت است. اما نکته مهم اینجاست که هیچکدام از این دو مسئله برای برخی از فعالین اصلاح طلب حائز اهمیت نیست.

در روزهای گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که مخالف توسعه صنعت هسته ای ایران است، گفته بود «صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است».

این در حالی است که همزمان با مذاکرات هسته ای دولت روحانی و ۱+۵ تعدادی از اصلاح طلبان مدعی بودند که از صنعت هسته ای آبی گرم نمی شود و این صنعت چیزی جز دردسر و هزینه نیست.

برجام امضا و اجرا شد. همانطور که مقامات ارشد دولت اذعان کرده اند، «هسته ای رفت ولی تحریم  ها ماند». با اینحال فعالین اصلاح طلب همچنان مدعی هستند که ما باید از الگوی برجام درباره صنعت موشکی و توان دفاعی و قدرت منطقه ای کشورمان نیز استفاده کنیم.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از آن سر دنیا آمده اند و به ما خرده می گیرند که چرا در منطقه خود علیه تروریسم تکفیری مبارزه می کنید!؟ آن هم دولت هایی که پیش از این صدام را به سلاح شیمیایی تجهیز کرده و داعش را به وجود آورده و آن را تجهیز کردند و همیشه پای ثابت جنایت و آدم کشی در منطقه غرب آسیا بوده اند.

همین دولت ها که خود رکورددار تجهیزات نظامی هستند، به ایران می گویند که باید صنعت موشکی و دفاعی خود را تعطیل کنی؛ به نظر شما صنعت موشکی و قدرت دفاعی کشور قابل معامله است!؟

وقتی طیفی صراحتا بر چوب حراج زدن بر توان موشکی و قدرت دفاعی کشور تاکید می کند، دیگر نمی توان بر این کار، نام سهل انگاری و سهل اندیشی گذاشت؛ این رویکرد مصداق آشکار خیانت است.

** تندروها نگذاشتند دولت از میوه برجام استفاده کند

«جواد امام» معاون وزیر نیرو در دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «یکی از دلایل تحقق‌نیافتن وعده‌ها، موانعی است که بر سر راه دولت ایجاد شد. با وجود توفیقی که دولت روحانی در دور نخست خود در ماجرای برجام پیدا کرد؛ اما نگذاشتند از میوه برجام استفاده کند و مردم از منافعش برخوردار شوند. تندروهای داخلی قبل از اینکه ترامپ بر سر کار بیاید، از هیچ تلاشی برای ناکامی دولت فروگذار نکردند و اگر دولت توفیقی به دست می‌آورد، منافعی نصیب مردم می‌شد؛ اما مخالفان جریان اصلاحات به این دلیل که اصلاح‌طلبان حامی آقای روحانی بودند، نگذاشتند تغییری اتفاق بیفتد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: «ما پس از سال ۸۴ در هیچ‌جای دولت مسئولیتی نداشتیم و نتوانستیم از ابزارها و فرصت‌ها برای ارتباط با طبقه فرودست استفاده کنیم. این ۱۶ سال بسیار پرمعناست که امکان ارتباط را از اصلاح‌طلبان گرفته است...آقای روحانی اصلاح‌طلب نبود و ما نیز مدعی نیستیم که ایشان اصلاح‌طلب بوده؛ ازاین‌رو صرفا برای منافع ملی و گذار از خسارت‌هایی که در دولت احمدی‌نژاد به کشور وارده شد، از آقای روحانی حمایت کردیم».

همچنین «سید محمد صدر» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: « باید انتخابات پرشوری برگزار کنیم که لازمه‌اش این است که جناح‌های مختلف کاندیدا داشته باشند و هرکس رأی آورد در انتخابات سالم و قانونی و منصفانه انتخاب شود. به این ترتیب نظام را بیمه می‌کنیم و نشان می‌دهیم که مردم همواره پشت این نظام ایستاده‌اند و به سرنوشت خودشان علاقه‌مند هستند».

جواد امام در این مصاحبه مدعی شده است که منتقدین دولت نگذاشتند که از میوه برجام استفاده شود. این ادعا در حالی است که علت اصلی ناکامی برجام، متن بسیار ضعیف توافق هسته ای، عدم اجرای ۲۸ شرط ابلاغی توسط دولت و اعتماد بلاوجه دولت و وزارت خارجه به آمریکا بوده است.

علاوه بر این، بی عملی و عهدشکنی دولت اوباما و در ادامه بی عملی دولت ترامپ و همچنین عهدشکنی اعضای اروپایی برجام در بی دستاوردی این توافق نقش اساسی داشت.

با اینحال، طیف اصلاح طلب با سانسور این واقعیت های بدیهی و با بی اخلاقی و بی انصافی، همه تقصیرها را به گردن منتقدان می اندازند.

جواد امام در مصاحبه مذکور مدعی شده است که اصلاح طلبان ذر ۱۶ سال اخیر در قدرت حضور نداشته اند. این ادعای مضحک در حالی است که در قریب به ۸ سال اخیر، اکثریت مطلق دولت روحانی در اختیار اصلاح طلبان بوده است. طیف اصلاح طلب در دولت روحانی از معاون اول رئیس جمهور تا وزارت نفت و اقتصاد و صمت و کار و راه و شهرسازی و استانداری ها و فرمانداری ها و...را دربست در اختیار گرفت.

نکته دیگر اینکه، پست های ارشد دولتی و مدیریتی در دولت روحانی در اختیار اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بوده است.

محمد صدر در مصاحبه مذکور تاکید کرده است که باید انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، سالم و قانونی برگزار شود. این در حالی است که تاکنون تمامی انتخابات ها سالم و قانونی برگزار شده است. مسئله اصلی، به هیچ عنوان برگزاری انتخابات سالم و قانونی نیست، بلکه مسئله این است که اصلاح طلبان نه جنبه شکست در انتخابات را دارند و نه ظرفیت پیروزی در انتخابات.

که اگر این جنبه و ظرفیت را داشتند، نه شاهد خسارت های بزرگ به کشور در سال ۸۸ بودیم و نه با افزایش ۱۰ برابری قیمت دلار و پرواز قیمت پراید و افزایش ۶ برابری قیمت مسکن در دولت روحانی مواجه می شدیم.

**حمله ارگان دولت به طرح ضدتحریمی مجلس

«مرتضی الویری» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه ایران با اشاره به مصوبه اخیر مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» گفت: «مجلس در موضوعی قانون‌گذاری کرد که موضوعی فراقوه‌ای تلقی می‌شود و به‌طور اخص شورای امنیت و بالاتر از آن شخص مقام معظم رهبری در آن ذی‌مدخل‌اند. چرایی اینکه مجلس طرحی را از تصویب بگذراند که موضوع آن قبلاً در حوزه تصمیم مستقل مجلس تعریف نشده از جمله سوالات مطرح است.»

الویری در ادامه گفت: «تحولات رخ داده در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رأی آوردن فردی که بازگشت به برجام را در زمره یکی از سیاست‌های خود اعلام کرده بود به معنای آن بود که شانس احیای این توافق به‌وجود آمده و موقعیتی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شده که بتواند حق از دست رفته‌اش را باز بستاند و سختی ناشی از ظلم تحریم فراگیری را که بر ملت ایران روا شده از دوش مردم بردارد. این است که در آستانه تحقق چنین شرایطی چرایی تصویب این قانون سؤال‌برانگیز می‌نماید».

دیروز «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای در واکنش به مصوبه اخیر مجلس، این مصوبه را به شدت محکوم کرد.

پمپئو در این بیانیه تاکید کرد که این مصوبه، باجگیری ایران از غرب است. عصبانیت و خشم پمپئو در کنار بیانیه اخیر تروئیکای اروپا علیه مصوبه ضدتحریمی مجلس، بیش از پیش ثابت کرد که این مصوبه به ضرر طرف عهدشکن و به سود مردم ایران و دولت و وزارت امور خارجه است.

اما متاسفانه برخی دولتمردان و رسانه های متعلق به دولت همچنان با هجمه به این مصوبه، آن را مغایر با منافع ملی قلمداد می کنند. سوال اینجاست که اگر این مصوبه به ضرر ایران و به نفع آمریکاست، پس چرا جیغ بنفش وزیر خارجه دولت ترامپ به هوا برخاسته است!؟

«سید صادق خرازی» فعال سیاسی اصلاح طلب در روزهای گذشته با اشاره به مصوبه اخیر مجلس تاکید کرده بود: «تجربه نشان داده هرگاه در برابر طرف مقابل با قاطعیت وارد میدان شوید، عقب می‌نشیند و اگر ببیند طرحی جدی در اختیار دارید که می‌تواند محاسباتش را به هم بریزد حاضر می‌شود امتیاز دهد و شما را راضی کند که معادلات بازی را حفظ کنید».

خرازی در ادامه تصریح کرد: «طرح اخیر مجلس می‌تواند اهرم فشاری در اختیار دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار دهد تا طرف غربی را وادار کند به برجامی که خود نقض کرده، پایبند بماند و به طور جدی خواسته اصلی ایران را که همان رفع واقعی تحریم‌هاست، محقق کند.  هنر دیپلماسی استفاده بهینه از فرصت‌ها و تبدیل موقعیت‌ها و احیاناً تهدیدها به فرصت است. اگر از این دریچه به موضوع نگاه شود، می‌توان گفت که طرح مجلس می‌تواند به سود مذاکره‌کنندگان ما باشد».

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید محسن فخری زاده ویژه های مشرق وزارت خارجه مایک پمپئو انگلیس روزنامه ایران مرتضی الویری ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دولت اصلاحات پمپئو جواد امام داعش میرحسین موسوی تروریسم مقام معظم رهبری خرازی روزنامه آرمان ویژه های مشرق دولت اوباما ویژه های مشرق شورای شهر اصلاح طلب تهران مهدی کروبی امانوئل ماکرون صنعت موشکی دولت احمدی نژاد محمد صدر صدام تروئیکای اروپا فرانسه وزارت نفت سالم و قانونی اصلاح طلب دولت روحانی اصلاح طلبان اخیر مجلس هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۰۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!

به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، راه‌حل مشکلات کشور را مشارکت مردم در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟ 

روحانی با اشاره به روزهای سخت کشور در ۴۵ سال گذشته، از جنگ تحمیلی هشت ساله تا تحریم‌های هسته‌ای، اظهار داشت: در روزهای سخت، عمده توان ما برای عبور از مشکلات متکی به حضور مردم بود. مردم با حاکمیت همفکری و همکاری و کمک می‌کردند یا خواست حاکمیت را قبول می‌کردند. در جنگ ۸ ساله اگر مردم نمی‌آمدند و اگر بسیج نبود، ما توان آن را نداشتیم در برابر عراق بجنگیم. اگر صنایع وارد نمی‌شدند ما گلوله توپ و خمپاره نداشتیم. فقط با نیروی مسلح، ارتش و سپاه و ژاندارمری مشکلات حل نمی‌شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشورهای همسایه را بخوریم.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم. در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده درحالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.

روحانی دلیل بهبود شرایط اقتصادی در دولت یازدهم را امیدواری مردم و حمایت آن‌ها از حاکمیت و دولت دانست و افزود: در آن دوره انقلاب دیجیتال تحقق پیدا کرد. استارت‌آپ‌ها در آن ایام شتاب گرفتند. توسعه پهنای باند در فضای مجازی باعث شد مردم راحت شوند و بسیاری از مشاغل در آن بستر شکل بگیرد. امروز فضای مجازی چگونه است؟ در سالی که مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، برخی سکوهای اقتصاد دیجیتال را می‌خواهند حاکمیتی کنند. بخش خصوصی را قبلاً خصولتی می‌کردند، الان خصومتی می‌کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی در توزیع قدرت مردم را مشارکت نمی‌دهیم، آن‌ها در اقتصاد هم مشارکت نخواهند کرد. وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟ توان هسته‌ای و موشکی جای خود، اتفاقاً رشد اصلی توان هسته‌ای و موشکی در دولت تدبیر و امید رخ داد. مشکل ما ایران‌هراسی و کاهش قدرت بازدارندگی با قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت بود که با حمایت جهانی از پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از سوی ایران و برجام این فضا تغییر کرد. وقتی برجام امضا شد، اولین افرادی که به من تبریک گفتند دوستان منطقه‌ای ما؛ عراق و سوریه و جهاد اسلامی بودند. برجام بازدارندگی ایران را افزایش داد. در آن شرایط که مردم با ما بودند توانستیم مشکلات را حل کنیم و به سمت توسعه و پیشرفت برویم.

هفتمین رئیس‌جمهور ایران، غفلت از امر توسعه کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: کشورهای اطراف ما در منطقه به فکر توسعه همه‌جانبه هستند اما متأسفانه عده‌ای در داخل فقط به فکر حفظ قدرت یک جناح اقلیت هستند و حتی به فکر حفظ نظام و کشور هم نیستند. کشور بدون توسعه حفظ نمی‌شود. توسعه هم بدون مشارکت مردم، ورود سرمایه خارجی به داخل و رابطه درست با دنیا امکان‌پذیر نیست. الان طرح‌های عمرانی مهمی که در دوره ما ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته را هم دنبال نمی‌کنند؛ فقط برخی مواردی که ما بیش از ۹۰ درصد پیش برده بودیم را به صورت محدود تکمیل می‌کنند.

روحانی خواستار حفظ کرامت مردم در عرصه اجتماعی در کنار حل مشکلات معیشتی آن‌ها شد و گفت: دو نمونه اصلی حکومت اسلامی، حکومت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و مولا امیرالمؤمنین(ع) است؛ باید ببینیم در امر به معروف و نهی از منکر سیره آن بزرگان چه بود؟ قرآن در بحث حجاب از نگاه افراد شروع می‌کند. امیرالمؤمنین نه تنها زن بی‌حجابی که از کنار جمع یارانش عبور کرد را تنبیه نکرد بلکه به دیگران گفت چرا به او نگاه می‌کنند؟ باید بررسی کرد که دستگاه‌های فرهنگی و صداوسیما در طول ۴۵ سال گذشته توانستند دین‌داری مردم را بیشتر کنند؟ واقعاً کار پلیس این‌گونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیده‌اند؟ امروز سر ساخت مسجد دعوا می‌کنند درحالیکه اول باید نمازخوان تربیت کرد، اگر نمازخوان بیشتر شد، آن‌ها خودشان مسجد درست می‌کنند. در مقولات اجتماعی کرامت و حیثیت مردم را باید حفظ کنیم. مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟ وقتی انقلاب شد بسیاری از زنان باحجاب شدند و حتی چادر به سر کردند.

او در پایان از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم

دیگر خبرها

  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • واردات خودرو‌های کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد