Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا شکوهی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، درباره وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بر مبنای فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز با قیمت هر بشکه ۴۰ دلار بسته شده است. بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط گلوبال پلاتس، میزان تولید نفت ایران در ماه نوامبر امسال، روزانه کمی بیش از ۲ میلیون بشکه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد: ایران پیش از برجام روزانه ۴ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد و در مقطعی نیز به بالای ۴ میلیون بشکه در روز هم رسیده بود. در حال حاضر به دلیل کاهش صادرات تولید نفت افت پیدا کرده است. می توان گفت در حقیقت تولید فعلی تنها نیاز داخلی را تامین می‌کند.

شکوهی تصریح کرد: صادرات نفت ایران در ماه نوامبر کمتر از سیصد هزار بشکه در روز بوده است. پس برای تحقق ارقام بودجه، نیاز است سال آینده شاهد افزایش تولید به میزان حداقل ۲ میلیون بشکه در روز باشیم.

وی افزود: در اینجا دو نکته قابل ذکر است که آیا تولید نفت کشور بیش از دو برابر خواهد شد یا نه؟ اگر به تجربه پس از برجام برگردیم زمانی که وزیر نفت گفت که اگر تحریم‌ها برداشته شود ما بلافاصله به بازار جهانی نفت قدرتمندانه برمی‌گردیم و این اتفاق مهم افتاد تا جاییکه تولید نفت کشور به مرز ۴ میلیون بشکه در روز رسید.

این کارشناس انرژی گفت: ظرفیت تولید کشور بیش از این میزان است. اما نکته مهم دیگر اینکه آیا تحریم تا پایان سال برداشته خواهد شد؟ تا سال جدید ۳ ماه بیشتر فرصت نداریم آیا تحریم ها لغو خواهد شد؟ بلی بایدن گفته بود که تحریم‌ها را برمی دارد و به برجام برمی گردد نگاه دولت در تدوین بودجه خوش‌بینانه داشته است حتی اگر بایدن به برجام برگردد بازهم مشخص نیست که بلافاصله تحریم‌ها برداشته شود.

شکوهی تصریح کرد:  با این شرایط فعلی کشور مشخص نیست که تحریم‌ها از ابتدای سال برداشته شود. پیش‌بینی بودجه سال آینده ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز است یعنی حتی یک ماه تاخیر در لغو تحریم، تاثیر منفی در بودجه خواهد گذاشت چراکه حتی یک روز توقف صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را که در بودجه پیش‌بینی شده، به راحتی نمی توان جبران کرد.

وی ادامه داد: بخشی از این فروش 2 میلیون و 300 دهزار بشکه نفت صرفا صادرات نیست بلکه فروش داخلی نیز هست. پس می‌توان گفت بودجه واقع بینانه بسته نشده است.

کارشناس انرژی افزود: متاسفانه ناهماهنگی بین مجلس شورای اسلامی و دولت روز به روز بیشتر می‌شود از بحث یارانه نقدی گرفته تا بودجه اختلاف زیادی است و این امر مهم نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در عرصه دیپلماسی سیاسی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

شکوهی تأکید کرد: درست است که تاجایی که بتوانیم نفت را بفروشیم اما درآمد نفتی را نباید وارد هرینه جاری کشور کرد بلکه باید در بخش‌های دیگر سرمایه گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: تدوین کنندگان بودجه، علاوه بر خوش‌بینی نسبت به روی کار آمدن جو بایدن، روی پیش فروش داخلی نفت هم حساب کرده اند. اما تجریه یک سال اخیر نشان می دهد فروش نفت در داخل تجربه موفقی نبوده و بعید است بتوان روی فروش داخلی نفت در شرایط تحریم خیلی حساب کرد.

انتهای پیام/

حبیبه رحیمیان کد خبر: 1083899 برچسب‌ها بودجه ۱۴۰۰ صادرات نفت شرایط اقتصادی برجام

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بودجه ۱۴۰۰ صادرات نفت شرایط اقتصادی برجام هزار بشکه نفت میلیون بشکه بشکه در روز بشکه نفت تولید نفت ۲ میلیون تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۰۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: هم‌اکنون نسبت به پارسال روزانه بیش از ۸۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت داریم، همچنین خوراک شماری از پالایشگاه‌های کشور را نیز تأمین می‌کنیم.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، غلامرضا کمالی در آیین روز کارگر گفت: اگر پایداری تولید داشته‌ایم به همت کارگران است و هرچه به کارگران خدمت کنیم بازهم کم است.

وی با قدردانی از همه افرادی که در تحقق حداکثری تولید نفت تلاش کرده‌اند، افزود: گستره جغرافیایی شرکت نفت و گاز گچساران در چهار استان است که افزایش تولید با همت دولت سیزدهم و تلاش در مجموعه نفت کشور رقم خورده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران تصریح کرد: هم‌اکنون نسبت به پارسال روزانه بیش از ۸۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت داریم، همچنین خوراک بیشتر پالایشگاه‌های کشور را نیز تأمین می‌کنیم.

کمالی با بیان اینکه امروز جشن تولید ۶۳۰ هزار بشکه نفت در روز را می‌گیریم، افزود: کارگران رزمندگان جبهه اقتصاد هستند، اما دنیا ما را تحریم کرده است و نمی‌خواهد روی پای خودمان بایستیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰درصد نفت کشور در این منطقه تولید می‌شود، بیان کرد: در همه کتاب‌های مدیریتی از نیروی انسانی به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه یاد می‌شود. نقش نفتی‌ها در اقتصاد کشور بیش از هزار و ۴۰۰ همت در سال است که انتظار می‌رود مشکل‌های کارکنان صنعت نفت رفع شود.

علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در ادامه گفت: متخصص‌ترین و کارآمدترین نیروهای حوزه کار کشور در اینجا هستند. گچساران نه‌تنها بزرگ‌ترین سرمایه ملی، بلکه پنجمین ابرمخزن نفت جهان است. اینجا بزرگ‌ترین سرمایه نیروی انسانی بی‌مانند را دارد و شهدای نفت گواه این مهم هستند.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس تأسیسات نفت و گاز گچساران بارها بمباران شد، اما تولید متوقف نشد. حیف است کشورهای منطقه به‌دلیل مسائل مالی، جوانان ما را جذب خود کنند. دولت باید تدبیری در این زمینه بیندیشد.

دیگر خبرها

  • افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران