Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی ترابی فر کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی  در گفت وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چند نرخی بودن ارز در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: قطعا چند نرخی بودن ارز تبعات تورمی خواهد داشت. اما باید این نکته را هم مدنظر داشت که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش رانت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: از اقدامات نادرست در سال‌های اخیر اختصاص ارز ۴٢٠٠ تومانی به عنوان تامین کالاهای اساسی بود. این امر نه تنها به کاهش قیمت کالا‌ها منجر نشد بلکه موجب هدر رفت منابع ارزی بسیاری شده است.

ترابی فر با بیان اینکه  یکی دیگر از اقدامات اشتباه در تنظیم بودجه در دو، سه سال اخیر، اضافه کرد:  اختصاص ارز ۴٢٠٠ تومانی به عنوان تامین ارزان کالای اساسی مردم بود. در حالی که نه تنها کالایی به صورت ارزان در اختیار مردم قرار داده نشد، بلکه به واسطه همین طرح منابع ارزی زیادی از کشور خارج شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: معتقد هستم ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ترجیحی منجر به حمایت از دهک‌های ضعیف و کم برخوردار جامعه نشده و از هدف حمایت معیشتی خود منحرف شده است.

او ادامه داد: درواقع کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق گرفته است، حتی اگر به قیمت ارز نیمایی محاسبه می‌شدند در حال حاضر باید با کاهش قیمت این کالا‌ها در بازار مواجه می‌شدیم. در برخی مواقع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بعضی از کالا‌های مشخص به کاهش قیمت آن‌ها منجر و به دلیل هدر رفت منابع خود به عاملی برای کسری بودجه دولت تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: 

ارقام بودجه ۱۴۰۰ دارای ابهام زیادی است

ترابی فر بیان کرد: دولت می‌گوید قصد دارد با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی تورم را کاهش دهد، اما تاکنون نتیجه‌ای عکس داشته است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی  در پایان یادآور شد: ارز ۴٢٠٠ تومانی به عاملی برای تشدید کسری بودجه بوده است و در نهایت منجر به افزایش قیمت کالا‌های اساسی شده است. به نظر می‌رسد حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی از لایحه بودجه ١۴٠٠ و تک نرخی کردن ارز می‌تواند به ثبات قیمت‌ها کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه ارز ۴٢٠٠ تومانی ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۱۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، قیمت هر گرم طلا امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) در بازار طلای تهران با ۶۹ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به سه میلیون و ۳۹۱ هزار تومان و سکه طرح جدید نیز با کاهش یک میلیون تومانی نسبت به روز گذشته به ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

 قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (شنبه هشتم اردیبهشت ماه) افت یک میلیون تومانی داشت و به ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

 سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۹۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه با افت ۲۵۰ هزار تومانی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی به نرخ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۳۸ دلار رسید که نسبت به روز گذشته تغییر نداشته است.

دیگر خبرها

  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • قیمت سکه طرح جدید امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • بازگشت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان