Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@10:16:44 GMT

مراقب دندان هایتان باشید

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۲۰۸۷

مراقب دندان هایتان باشید

مشکلات دهان و دندان هیچ‌گاه جالب نیستند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام رسانت، درد دندان اغلب جزء بدترین دردها محسوب می‌شود. همین‌طور هزینه‌های مراجعه به دندان‌پزشک هم تقریبا بالاست. اما نکته‌ی خوبی که در این مورد وجود دارد این است که این مشکلات اغلب به‌راحتی قابل پیشگیری هستند.

مسواک زدن مرتب، استفاده از نخ دندان، غذا خوردن صحیح، پرهیز از خوراکی‌های خیلی شیرین و قندی و چکاپ مرتب توسط دندان‌پزشک از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند شما را از شر مشکلات بهداشتی دهان و دندان نجات دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچه بیشتر در رابطه با مشکلات دندان‌ها بدانید احتمالا راحت‌تر از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید، لذا در این متن سعی داریم برخی از مهم‌ترین بیماری‌های دهان و دندان را با شما در میان بگذاریم، با ما همراه باشید:

تنفس بد بو

تجربه بوی بد دهان بسیار برای شخص خجالت‌آور است و دیگران را نیز آزار می‌دهد. بر اساس مطالعات در زمینه دندان‌پزشکی تقریبا ۸۵ درصد افرادی که از داشتن بوی بد دهان رنج می‌برند، بیماری دندانی دارند که از آن مطلع نیستند. مشکلات دندانی که می تواند باعث بوی بد دهان شود به ترتیب زیر است:

. بیماری لثه‌ها

. سرطان دهان

. خشکی دهان

. باکتری‌های زبان

معمولا با استفاده از دهان‌شویه بوی بد دهان از بین می‌رود. اما این مشکل اساسا برطرف نمی‌شود. اگر بوی دهان مزمن دارید باید تحت مشاوره با متخصص دهان و دندان قرار بگیرید تا مشکل دندان‌های شما به‌صورت ریشه ای برطرف شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان پس از سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود. پوسیدگی زمانی به‌وجود می‌آید که ماده چسبنده‌ای که روی دندان‌ها ایجاد می‌شود با قند و نشاسته‌ی غذایی که می‌خورید ترکیب شود. ترکیب ایجاد شده نیز اسیدهایی تولید می‌کند که به مینای دندان آسیب می‌رساند.

پوسیدگی دندان در هر سنی ممکن است سراغ شما بیاید. البته با افزایش سن پوشش مینای دندان فرسوده‌تر می‌شود و خشکی دهان و مصرف برخی داردها نیز می‌تواند به پوسیدگی دندان‌ها کمک کند.

بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مسواک زدن دوبار در روز، استفاده از نخ دندان و مصرف غذاهای سالم و بدون قند است. اگر پوسیدگی دندان شما شدید باشد، دندان‌پزشک سراغ روش‌های درمانی دیگر می‌رود.

بیماری لثه

بیماری لثه یا پریودنتال، عفونت لثه های اطراف دندان است. این بیماری یکی از بزرگ‌ترین دلایل از دست دادن دندان‌هاست. همچنین بیماری لثه با برخی بیماری‌های قلبی نیز مرتبط است.

هر کسی می‌تواند در معرض این بیماری قرار بگیرد اما معمولا نقطه اوج بیماری در سن ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد. یکی از مهم‌ترین عوامل این بیماری سیگار کشیدن است. همچنین دیابت و خشکی دهان نیز امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

در صورتی که علائم بیماری لثه که شامل: تنفس بد بو، قرمزی، التهاب و خون‌ریزی لثه‌ها را مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا از خطرات بعدی بیماری جلوگیری به‌عمل آورید.

راه‌های پیشگیری از این بیماری، معاینات منظم دندان‌پزشکی و حفظ بهداشت دهان و دندان‌هایتان است.

آفت و زخم‌های دهان

آفت دهان انواع مختلف دارد و در هر صورت می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. برخی افت‌ها به همان سرعت پیدا شدن از بین می‌روند و برخی دیگر مدت زمان بیشتری در دهان ما می‌مانند.

این زخم‌ها بیشتر در داخل دهان ایجاد می شوند و مسری نیستند. اما دلایل مختلفی می‌تواند باعث تحریک و بدتر شدن آن‌ها شود و اگر برطرف نشوند می‌توانند نگران‌کننده باشند.

برای درمان آفت دهان باید نکات بهداشتی دهان و دندان‌ها را رعایت کنیم. دندان‌ها را به طور مرتب مسواک زده و از دهان‌شویه یا محلول آب و نمک استفاده کنیم.

همچنین برخی دهان‌شویه‌ها خاصیت ضد میکروبی و عفونتی دارند که استفاده از آن‌ها نیز می‌تواند به درمان آفت کمک کند. در صورت ادامه‌دار بودن این مشکل باید حتما به متخصص دندان‌پزشک مراجعه کنید.

دندان‌های حساس

حتما برای شما هم پیش آمده که برخی اوقات هنگام مصرف غذاهای خیلی شیرین یا نوشیدنی‌های سرد، دچار دندان درد شده باشید. این نشانه‌ای از داشتن دندان‌های حساس‌ شده است. گاهی اوقات افراد درگیر این مساله، هنگام مسواک زدن نیز درد دندان را تجربه می کنند.

گاهی اوقات این مشکل تنها با استفاده از خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس برطرف می‌شود و گاهی برای درمان آن بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نکاتی درباره بهداشت دهان و دندان

باید بدانید که مسواک‌های دستی معمولا پس از سه ماه فرسوده می شوند و باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. در صورتی که به بیماری لثه مبتلا هستید زمان تعویض مسواک به هر ۴ هفته یک بار تقلیل می‌یابد. باید بعد از هر بار استفاده از مسواکتان، آن را با آب داغ شستشو دهید تا باکتری‌های موجود در مسواک از بین بروند.

مواد غذایی قندی مثل نوشیدنی‌های شیرین، با باکتری‌های دهان ترکیبی اسیدی ایجاد می‌کنند که به مینای دندان صدمه می زند. محدود کردن مصرف این نوع مواد غذایی تا حد زیادی به سلامت دهان و دندان شما کمک می‌کند.

بهترین و آسان‌ترین راه پیشگیری از مشکلات دهان و دندان مسواک زدن است. بهتر است در طول شبانه روز حداقل دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید و از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید. هر دو سمت دندان خود را با مسواک بشویید و با استفاده از نخ دندان فواصل بین دندان‌های خود را تمیز کنید.

 اگر ترجیح می‌دهید هزینه‌های دندان پزشکی خود را کاهش دهید بهتر است این توصیه‌های آسان را جدی بگیرید و بیش از پیش به مراقبت از دندان‌های خود بپردازید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مشکلات دهان و دندان دندانپزشكي پوسیدگی دندان دندان های خود دهان و دندان بوی بد دهان دندان پزشک بیماری لثه مسواک زدن دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۲۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب قاتل خاموش باشید

آفتاب‌‌نیوز :

مریم طاهرخانی، فشارخون بالا را عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر دانست و اظهار کرد: نشانه‌هایی از ابتلاء به فشارخون بالا ممکن است در برخی بیماران دیده شود که از جمله آن می‌توان به سردرد، تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع، استفراغ، سرگیجه، تاری دید، گُرگرفتگی و قرمزی صورت و خونریزی بینی یا چشم اشاره کرد.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق ادامه داد: هیچکدام از این نشانه‌هایی که به آن اشاره شد، اختصاصی نیستند و صرفاً برای مشکوک شدن به وجود خطر پرفشاری خون نباید منتظر بروز این علامت‌ها بود.

طاهرخانی، تنها راه تشخیص پرفشاری خون را، اندازه گیری آن با دستگاه‌های فشارسنج عنوان کرد و افزود: افراد می‌توانند برای اندازه‌گیری فشارخون به مطب پزشک مراجعه کنند، یا به کمک دستگاه هولتر فشارخون در خارج از مطب و در یک بازه زمانی طولانی مدت فشارخون خود را پایش کنند، همچنین امکان اندازه‌گیری فشار به کمک دستگاه‌های ترجیحاً اتوماتیک در منزل نیز وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: توصیه می‌شود از فشارسنج‌های بازویی استفاده شود و فرد حتماً پنج دقیقه به حالت نشسته و در حالت استراحت قرار گیرد، علاوه بر این، افراد باید توجه داشته باشند تا نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار، ورزش نکنند و چای و قهوه نیز ننوشند.

وی درباره نحوه اندازه‌گیری صحیح فشار خون، عنوان کرد: فشارخون باید دو یا سه بار گرفته شود؛ میانگین دو عدد نزدیک به هم، فشارخون بیمار را نشان می‌دهد ضمناً بهتر است از هر دو دست فشار گرفته شود و اگر فشار دو دست با یکدیگر مغایرت داشت، معیار، دستی است که فشار بالاتری دارد.

طاهرخانی، افزود: اتحادیه جهانی فشارخون بالا (World Hypertension organization)، فشار بزرگ‌تر مساوی ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه را پرفشاری خون تعریف کرده است بنابراین اگر فشار فردی در منزل بزرگ‌تر مساوی ۱۳۵ روی ۸۵ میلی متر جیوه بود، باید به پزشک مراجعه کند، البته تشخیص فشارخون بر اساس یک بار اندازه گیری داده نمی‌شود.

فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق، با اشاره به اینکه درمان فشارخون در افراد به تشخیص پزشک به طور معمول پس از دو تا سه بار ویزیت پزشک به فاصله یک تا چهار هفته و یا اندازه گیری فشارخون با هولتر، آغاز می‌شود، گفت: البته اگر فشارخون در رنج خطر باشد و عوارض ناشی از فشارخون در ارگان‌های حیاتی دیده شود، باید در همان ابتدا درمان شروع شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بنا به توصیه اتحادیه جهانی فشارخون بالا، افراد بالغ بالای ۱۸ سال باید غربالگری فشارخون شوند؛ به این ترتیب که افراد ۱۸ تا ۳۹ سال هر سه تا پنج سال باید فشارشان را اندازه بگیرند و اگر در حد نرمال بود، سه تا پنج سال بعد، مجدد ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: این افراد اگر به علت وزن بالا (توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵)، یا ماکسیمم فشار بین ۱۳۵ تا ۱۳۹ و مینیمم فشار ۸۵ تا ۸۹ میلی متر جیوه در معرض ابتلاء به فشارخون بالا هستند، باید به صورت سالانه پایش شوند، افراد بالای ۴۰ سال نیز باید هرسال فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

طاهرخانی با بیان اینکه فشار خون بالا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد، به راه‌های پیشگیری از فشار خون در افراد اشاره کرد و گفت: حفظ وزن مطلوب، اصلاح سبک زندگی، پرهیز از رژیم غذایی ناسالم مثل مصرف غذا‌های سرخ کردنی، چرب، آماده و کنسروی، حذف اسید‌های چرب ترانس، خودداری از مصرف الکل و دخانیات و پرهیز از مصرف نمک بیش از یک قاشق چایخوری از جمله اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ابتلاء به پرفشاری خون بسیار کمک کننده خواهد بود.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه هدف سازمان بهداشت جهانی، کاهش ۲۵ درصدی ابتلاء به فشارخون بالا تا سال ۲۰۲۵ است، بیان کرد: این مهم با تشخیص زودهنگام و کنترل به موقع بیماری امکان پذیر است، یکی از اقدامات در این راستا، کنترل فشارخون بیمارانی است که به هر بهانه‌ای به مراکز درمانی و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند، بسیج عمومی و راه‌اندازی کمپین‌های اطلاع رسانی اهمیت فشارخون و تشخیص و درمان به موقع آن، می‌تواند در افزایش سواد سلامت مردم نیز مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • از استخر‌های بزاق تا وجود میلیون‌ها باکتری در دهان
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!