Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ️وبینار الگوهای نوین در ارتباط پژوهش‌های علوم انسانی با نیازهای جامعه و صنعت امروز یک شنبه ۲۳ آذر با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطیایی و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی برگزار شد. 

سلیمی در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: عملکرد علوم انسانی در تولید دانش در جامعه ما افتخارآمیز بوده است و اگر کل جامعه را درگیر این علوم کنیم می‌توانیم نتایج موثری از آن انتظار داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم بیشتر علوم انسانی نسبت به علوم پزشکی، علوم مهندسی و علوم پایه در تولید علم کشور

او افزود: بر اساس آمار پایگاه استنادی ISC، علوم انسانی در تولید علم کشور سهم بالاتری نسبت به علوم پزشکی، علوم مهندسی و علوم پایه دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطیایی تصریح کرد: بعضی از افراد صنعت را به معنای استفاده از فناوری برای دستکاری در طبیعت و در اختیار گرفتن طبیعت می‌دانند که این رویکرد باعث تخریب طبیعت می‌شود و برخی دیگر صنعت را استفاده از توان انسان‌ها و فناوری برای سازگاری با طبیعت و نیل به نیاز‌های انسان از این مسیر می‌دانند.

سلیمی ادامه داد: اگر صنعت به معنای کارخانه و تولید فیزیکی کالا دانسته شود، علوم انسانی و اجتماعی می‌توانند در زمینه‌هایی مانند سنجش نیاز‌های اجتماعی به تولید کالاها، تحلیل خرد و کلان اقتصادی به منظور قرار دادن تولید در مسیر پویایی، برنامه‌ریزی مناسب توسعه‌ای برای جهت دهی به تولید، تاثیر تولید محصولات مختلف در ساخت روابط اجتماعی، تحلیل و متناسب‌سازی تولید با بازار داخلی و بین‌المللی و... نقش ایفا کنند.

او اظهار کرد: اگر صنعت به مثابه نظامی برای بر ساختن پدیده‌هایی به منظور بهبود زیست اجتماعی در نظر گرفته شود در نتیجه صنعت ورزش، صنعت فرهنگ، نظام خدمات اجتماعی، نظام زیست اقتصادی، الگوهای زندگی فیزیکی و مسکن، الگوی حمل و نقل و طراحی شهری به وجود خواهند آمد که در نتیجه علوم انسانی و اجتماعی اصول و تعیین کننده و مبنای صنعت می‌شوند. 

رئیس دانشگاه علامه طباطیایی ادامه داد: علوم انسانی به مثابه اصل و بنیاد نوآوری کارآفرینی شامل باز کردن فضا برای مشارکت جامعه در تحقیقات، هم‌آفرینی و زیست بوم کارآفرینی می‌شود.

مخالفت وزارت علوم با شکل گیری مرکز رشد واحد‌های فناوری

سلیمی با بیان اینکه برای شکل گیری مرکز رشد واحد‌های فناوری از سوی وزارت علوم با مخالفت همراه شدیم، تاکید کرد: ۴ شتاب دهنده بزرگ، واحد‌های فناور و ... در دانشگاه علامه طباطبایی مستقر شده‌اند و زیست بوم مدنظر ما این است که بتوانیم نوآوری در مرز‌های دانش، ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌های نوآوری و... را تقویت کنیم. 

او گفت: حدود ۴ هزار مترمربع فضای اختصاصی کارآفرینی و نوآوری، ۳۵۰ نفر فعال در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه، ۶ شتاب دهنده تخصصی کسب‌وکار و ۴۹ واحد نوآور و فناور در دانشگاه علامه طباطبایی مستقر هستند که این عامل نشان از وضعیت موجود زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه دارد و درآمد سال ۹۸ شرکت‌های مستقر تاکنون ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطیایی درباره وضعیت موجود زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۱۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران در واحد‌های نوآور و فناور مستقر، تامین سرمایه‌پذیری بیش از ۳ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد تومانی بخش خصوصی در توسعه فضای فیزیکی مراکز رشد و شتابدهی دانشگاه، همکاری نزدیک با مراکز تامین مالی نوآوری و کارآفرینی ایران نشان از وضعیت موجود زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی دارد.

وجود ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه پژوهشی در علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی

سلیمی ادامه داد: ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه پژوهشی در علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی وجود دارد که خارج از وزارت علوم خرج می‌شوند و دستگاه‌های دولتی موظف هستند که بودجه‌های پژوهشی را از طریق دانشگاه‌های دولتی هزینه کنند.

او در پایان یادآوری کرد: از ۳ سال گذشته مطابق طرح موجود سالانه بیش از ۵۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه دوره مهارتی می‌بینند و تمام دانشجویان علاوه بر واحد‌های درسی متناسب با رشته‌های تحصیلی مهارت می‌آموزند.

بیشتر بخوانید:

علوم انسانی جایگاه علمی ما را پایین آورده است

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی هفته پژوهش زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی علوم انسانی میلیارد تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۲۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ۲۳۰ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست سعید رضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای این شورا در محل سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عاملی در قالب پیش‌دستور، گزارشی در خصوص برگزاری نشست‌های هم فکری و هم اندیشی با رئیس و اعضای هیئت علمی برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت عتف، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه داد.

همچنین وی با اشاره به تجربه موفق شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر در تدوین سیاست‌ها و مصوبات شورای تحول تاکید کرد.

سپس جلسه شورای تحول وارد دستور اصلی خود شد. موضوع دستور اول جلسه «نهایی‌سازی اعضای کارگروه‌های تخصصی» بود که توسط مدیران این کارگروه‌ها معرفی شده بودند.

در این دوره شورای تحول، سیزده کارگروه تخصصی با عناوین علوم اقتصادی، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و مشاوره، معماری و شهرسازی، فلسفه، حقوق، مطالعات زنان و خانواده، زبان‌ها و ادبیات خارجی، مدیریت، هنر و فرهنگ، ارتباطات و رسانه تشکیل شده است که احکام مدیران این کارگروه‌ها، در روز‌های پایانی سال گذشته صادر و به آنها ابلاغ شد.

همچنین علاوه بر کارگروه‌های تخصصی، تعدادی کارگروه با ماموریت ویژه، ذیل شورای تحول ایجاد شده یا در حال شگل‌گیری است که عناوین آنها عبارتند از: ۱- مشاغل علوم انسانی ۲- تدوین آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر ۳- پژوهش ۴- فناوری و نوآوری ۵- آموزش و پرورش.

در ادامه جلسه، دستور دوم با موضوع «بررسی آیین‌نامه جدید شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی (جایگزین آیین‌نامه مصوب جلسه ۶۵۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ  ۱۳۸۸/۰۷/۲۱)» مطرح و اعضاء به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما به دلیل اتمام زمان جلسه، ادامه بررسی آن به جلسه آتی شورای تحول موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است