Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:06:17 GMT

تلاش هند، ازبکستان و ایران برای همکاری در چابهار

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۴۶۷۹

تلاش هند، ازبکستان و ایران برای همکاری در چابهار

به گزارش خبرگزاری ایرنا از سایت خبری ریپابلیک ورد هند، هند و ازبکستان همچنین دست کم ۹ قرارداد و توافق همکاری مبنی بر توسعه همکاری‌های دوجانبه امضا کردند که همکاری با ایران در خصوص پروژه بندر چابهار یکی از آنهاست.

در همین راستا قرار است فردا ۲۴ آذرماه، نخستین نشست سه‌جانبه ایران، هند و ازبکستان با هدف گفت و گو در خصوص بندراستراتژیک چابهار برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به باور کارشناسان، بندر چابهار همواره در مناسبات اقتصادی و سیاسی منطقه از اهمیت استراتژیک برخوردار بوده و از دیگر سو  می‌تواند در مناسبات سیاسی – اقتصادی، هند و آسیای مرکزی نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

از نظر ژئوپلتیک، چابهار تنها بندر اقیانوسی در ایران است که از قضا یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان به شمار می‌آید و در کریدور شمال – جنوب از جایگاه بسیار مهم و استراتژیک برخوردار است.

همچنین این بندر به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال کالاهای هندی به افغانستان و همچنین فراتر از آن در آسیای مرکزی مبدل شده است.

از طرف دیگر تصمیم دولت هند برای اختصاص بودجه ۱۴ میلیون دلاری در سال ۲۱-۲۰۲۰ برای توسعه بندر چابهار نشانگر این مساله است این بندر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌خواهد از این بندر به عنوان یک گزینه ارتباطی سودآور استفاده کند. 

بندر چابهار به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری کشورمان با سایر کشورهای منطقه دارد و از دیگر سو به سبب نزدیکی به کشورهایی نظیر هند، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه می‌تواند به مرکزی برای ترانزیت کالا در منطقه تبدیل شود.

همچنین به گفته وزارت خارجه هند، دهلی‌نو از علاقه تاشکند  برای استفاده از بندر چابهار به‌عنوان بندر ترانزیتی به شدت استقبال می‌کند .

مقامات هندی می گویند تمایل ازبکستان برای استفاده از این بندر می‌تواند فرصت‌های اقتصادی فراوانی را پیش روی تجار و بازرگانان در منطقه بوجود آورد.

به گفته تحلیلگران، هند که یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی در جنوب آسیا با طرح استراتژی بلندمدت در راستای توسعه بازارهای داخلی به شمار می‌آید، همواره تلاش داشته است به بازار افغانستان و آسیای میانه بپیوندد. این کشور همواره در رقابت با چین و پاکستان بوده و می کوشد با سرمایه‌گذاری در بندر چابهار میزان نفوذ اقتصادی و سیاسی‌اش در منطقه افزایش دهد که ایجاد بندر گوادر در مسیر ترانزیتی چین و پاکستان یکی از این راههاست.

در طول سه دهه گذشته چابهار همیشه برای هند مهم بوده است چون سبب می‌شود این کشور نه تنها به ایران و افغانستان بلکه به آسیای مرکزی و اروپا وصل شود.

برچسب‌ها پاکستان دریای عمان افغانستان آسیای مرکزی چین آسیای میانه ایران دهلی نو هند ازبکستان بندرگوادر دولت هند خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان دریای عمان افغانستان آسیای مرکزی چین آسیای میانه ایران دهلی نو هند ازبکستان بندرگوادر دولت هند خلیج فارس پاکستان دریای عمان افغانستان آسیای مرکزی چین آسیای میانه ایران دهلی نو هند ازبکستان بندرگوادر دولت هند خلیج فارس اخبار کنکور بندر چابهار آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۴۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که بامداد امروز (شنبه) ۱۵ اردیبهشت ماه برای شرکت در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در رأس هیئتی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد، در این باره عنوان کرد: به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان‌ همکاری اسلامی به گامبیا در غرب قاره آفریقا سفر کردم. ‏شعار این دوره از اجلاس «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو‌ درباره توسعه پایدار» است.

‏وی در این باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در بانجول علاوه بر سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در نشست عالی، با دیگر وزرای خارجه و مقامات کشورهای اسلامی بر مباحث توسعه پایدار کشورهای اسلامی، بررسی چالش‌های جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در غزه تمرکز داریم. ️

وزیر خارجه اضافه کرد: توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی چندجانبه از دیگر اولویت‌های این سفر است.

امیرعبداللهیان همچنین در پیام دیگری در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به دیدارش با همتای مصری در حاشیه این نشست نوشت: در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا با آقای سامح الشکری، همتایم از مصر در خصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به خصوص اوضاع غزه و تلاش‌های جاری جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها رایزنی و تبادل نظر کردیم.

‏وی افزود: در ادامه به تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق و واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع پرداختم. از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی تشکر کردم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایرانه تأکید کرد: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • ۱۰ از ۱۸: این بخش از والیبال آسیا در تصرف ایران
  • (تصاویر) بندر شهید بهشتی چابهار
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به والیبال ایران رسید
  • ۱۸ کرسی منطقه‌ای والیبال به ایران رسید/ دیدار تقوی با دبیرکل کمیته ملی المپیک عمان
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی