Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ امیر حسن خدیر- مجری برنامۀ «فوتبال برتر» بین دو نیمۀ بازی استقلال – پدیدۀ شهرخودرو از کارشناس برنامه پرسید چرا «میلیچ» فیکس بازی نمی‌کند؟

محسن بیاتی‌نیا در پاسخ گفت: «به افکار و سلایق مربی بستگی دارد و این که با چه آرایشی تیم به زمین می‌آید.». مجری اما به درستی توضیح داد که «میلیچ» توانایی خود را در زمینه‌های مختلف نشان داده است و کاشتۀ سه امتیازی و زیبای او در مقابل «ماشین‌سازی» را هم به عنوان شاهد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



واقعیت هم جز این نیست. این بازیکن در 4 بازی اول استقلال با پاس‌های عمقی رو به جلو تأثیرگذارترین بوده است اما ثابت به میدان نمی‌آید چون بازیکنان خارجی را دوست ندارند!



کارشناس برنامه رودربایستی داشت یا به هر دلیل دیگر چندان به این موضوع نپرداخت ولی پرسش محمد رضا احمدی پاسخ روشن و صریحی دارد: «چون نیمکت استقلال، بازیکنان خارجی را دوست ندارد و منحصر به میلیچ هم نیست».

منحصر به محمود فکری سرمربی کنونی هم نیست. در کارنامۀ دستیاران و سرپرست و مدیر فنی - و همه هم با پیشینۀ مربی‌گری استقلال- دوست نداشتن و طرد بازیکنان خارجی کاملا مسبوق به سابقه است.

در بازی عصر یکشنبه البته در دقایق پایانی «میلیچ» به زمین آمد اما از سر ناچاری و به خاطر مصدومیت نادری بود‌!

شگفتی بیشتر اما به این خاطر نیست که میلیچ بازی‌های خوبی ارایه داده بلکه درست در زمانی با این گونه رفتار می‌شود که خواستار تمدید قرارداد شده است و و در سایت‌های امتیاز از بالاترین بازیکنان است.

برای این که تصور نشود با آقای میلیچ سر و سرّی دارم (!) بد نیست سابقۀ مواجهۀ این گروه فنی استقلال با بازیکنان خارجی را مرور یا یادآوری کنیم:

1. صمد مرفاوی در دوران سرمربی‌گری استقلال «پائولو رینالدو» بازیکن اهل پرو را بازی نمی‌داد. همین بازیکن اما وقتی از استقلال رفت در «کیه وو»ی ایتالیا بازیکن ثابت (فیکس) شد. در تیم ملی پرو نیز. در مقابل برزیل هم بازی زیبایی به نمایش گذاشت. در «بوکاجنیورز» آرژانتین هم به او «الماس سیاه» لقب دادند. بازیکنی که آقای مرفاوی در لیست مازاد قرار داده بود!

2. پرویز مظلومی دیگر عضو گروه رهبری استقلال در دورۀ کنونی سال‌ها سابقۀ مربی گری همین تیم را دارد. او هم وقتی مربی استقلال بود «پروپییچ» - ملقب به بمب بالکان- را با 53 گل زده ذخیرۀ «شهباز‌زاده»‌ای کرد که در تمام فصل تنها 6 گل به ثمر رساند!

3. پس از پیروزی‌های پیاپی استقلال در مقابل پرسپولیس و فتح دربی‌ها در دورۀ پرویز مظلومی، هواداران به او لقب «سوبله، چوبله» دادند و او با غرور گفت: «هرجا به حرف "میشاییل هنکه" گوش ندادم بهتر نتیجه گرفتم» و او را مرخص کرد. جالب این‌که پس از آن باخت های دربی رقم خورد! به خصوص در بازی 4-2 با آن نمایش ضعیف که اگر مهدی رحمتی درون دروازه نبود چه بسا نتیجه‌ای دیگر رقم می خورد.

4. همچنین می‌توانیم به یاد آوریم که مدیریت استقلال ابتدا «اریش روته مایر» مدرس درجه یک فیفا را برای صمد مرفاوی آوردند اما با او نساخت. بعد هم وقتی «دی یونگ» را آوردند، گفت: «می دی یونگ پی یونگ نمی‌شناسم. خودم رو می‌شناسم.» حاصل، نتایج ضعیف استقلال در آن سال بود!

5. در تنش میان مجتبی جباری و جاسم کرّار و در اوج بازیکن عراقی‌ تیم، پرویز مظلومی جانب جباری را گرفت. حال آن که اتفاقا در آن دوره جاسم کرّار جدای جنبه‌های بالای فنی از حاشیه‌ها دور شده بود و می‌کوشید بیشتر مراعات کند. دو هفته بعد البته جباری هم مصدوم شد و آقای مظلومی جانشینی نداشت.

6. باز هم از پرویز مظلومی بگوییم که هافبک عالی کویتی – ولید علی- که در 4 هفته یک گل و یک پاس گل داده بود، کنار گذاشت یا «عادل شیحی» را که اتفاقاً و استثنائاً خود اصرار بر جذب او داشت، ناگهان بازی داد و مصدوم شد.

7. و اما محمود فکری با «شیخ دیاباته»‌ای نمی سازد که شهره است به خوش خُلقی. به یاد آوریم که نه استراماچونی و نه فرهاد مجیدی، دیاباته را روی چمن مصنوعی تمرین نمی‌دادند تا مصدوم نشود ولی در دورۀ فعلی این اتفاق افتاد!

8. نشانۀ دیگر از «خارجی‌ستیزی» را می‌توان در مقایسه‌ای که آقای فکری انجام داد، جُست: رقم قرار داد خودش با استراماچونی! حال آن‌که رقم قرارداد خود را باید با علیرضا منصوریان، پرویز مظلومی و فرهاد مجیدی مقایسه کند.

9. این خارجی‌ستیزی با آنچه قلعه‌نویی در نفی اجنبی‌پرستی می‌گوید متفاوت است. منظور او توجه به استعدادهای داخلی است نه این که پول بدهیم و بازیکن خارجی بیاوریم اما بازی ندهیم!

کما این که دیدیم از «استنلی کیروش» چگونه استفاده می‌کرد و اکنون از «منشا».

10. این یادداشت را زمانی می‌نویسم که استقلال به صدر آمده و حاشیه ای ایجاد نمی‌شود. اما می‌توان پرسید چرا این همه خارجی‌ستیزی و آیا بهتر نیست محمود فکری خود را از کمند خارجی‌ستیزیِ پرویز مظلومی و صمد مرفاوی رها کند؟

برخی تصور نکنند اگر آنها خارجی ستیزند، این نویسنده خارجی‌پرست است. نه! می گوییم اگر دوست‌شان ندارید چرا بازیکن را می‌خرید و این همه هزینه می‌کنید و دیده‌ایم به خاطر شکایت‌‌هایی که نزد مراجع بین المللی می شود چه قدر هزینه مضاعف در بر دارد. اگر نمی‌خواهید نیاورید. اما وقتی آورده‌اید بگذارید بازی کنند.

بگذارید تماشاگر لذت ببرد.

لینک کوتاه: asriran.com/003Bqg

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: محمود فکری بازیکنان خارجی پرویز مظلومی خارجی ستیزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۵۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند

 اصغر بلوکیان در آیین سوگواری مهاجران افغانستانی مقیم مشهد به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در حسینیه هراتی های این شهر گفت: حاکمیت افغانستان نمی شود خودش را از مسوولیت مهاجران و مردم این کشور سبک دوش کند و تازه گاهی اوقات پارازیت هم بدهد بلکه باید زمینه بازگشت همه اتباع افغانستانی را نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: هیچ کس حاضر نیست در غربت بماند البته بازگشت به شرطی است که زمینه زندگی آبرومندانه و امن در افغانستان فراهم باشد و این توقع از حاکمیت کنونی افغانستان زیاد نیست چرا که مردم افغانستان قانع و کم توقعند و اصلا زندگی مصرفی ندارند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: مساله دیگر این است که چرا سازمان ملل جلوی فجایع افغانستان را قبل از وقوع نمی گیرد چون گاهی خود همین نهادهای بین المللی ایجاد کننده بدبختی های افغانستان هستند و بعد از وقوع این اتفاقات یک ریال، یک ریال می خواهند به رفع مشکل کمک کنند!

بلوکیان افزود: واقعیت این است که ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع جدید را ندارد، قبلا فردی به عنوان پناهنده و در شرایط خاص به ایران می آمد اما این که امروز هرکسی غیرقانونی از مرزها عبور کند و بیاید ایران، قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد و طبیعی است حجم خدمات برای اتباع قانونی مقیم ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: کمبود فضای آموزشی برای اتباع مجاز یکی از مشکلاتی است که در پی ورود اتباع غیرقانونی به ایران ایجاد می شود، تعداد اتباع مجاز و ظرفیت مدرسه ها برای این اتباع محدود و از پیش تعیین شده است و حضور اتباع جدید خدمت رسانی برای این افراد را با مشکل مواجه می کند.

بلوکیان به ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی نیز اشاره و بیان کرد: تقریبا هفته ای ۳۰۰ پرونده از استانها برای دریافت مجوز ارائه خدمات به بیماریهای خاص جهت اتباع خارجی به سازمان ملی مهاجرت ارسال می شود اما وقتی انبوه اتباع غیرمجاز وارد ایران شوند نمی توانیم به همه اتباع این گونه خدمات خاص را بدهیم این موضوع برای اشتغال، دانشگاه، بیمه و سایر موارد نیز صدق می کند.

وی ادامه داد: الان سطح علم، سواد و حرفه آموزی مهاجران افغانستانی مقیم ایران بالاست و قابل مقایسه با مثلا دهه ۶۰ نیست لذا باید از این ظرفیت ها استفاده شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: ظرفیتهای علمی، اقتصادی و سرمایه گذاری افغانستان باید برگردند و حاکمیت کنونی افغانستان باید از این افراد برای آبادانی کشورش استفاده کنند، چرا افغانستان باید همین طور خرابه و بدون فناوری بماند و بقیه کشورها پیشرفت کنند؟

بلوکیان افزود: جامعه افغانستان در همه حوزه ها نخبه دارد، چرا فرزند مسلمان و نخبه افغانستانی تلاش کند خود را به اروپا، کانادا و استرالیا برساند و جایی و برای کسانی کار کند که آنها عامل ایجاد مشکلات در افغانستان هستند، حتی گاهی سفارتخانه های خارجی و برخی در پوشش سازمانهای مردم نهاد برای جذب نخبه های افغانستانی در دیگر کشورها فراخوان می دهند.

بر اساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر آنان دارای مدارک شناسایی و اقامت شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند که مشخصات آنها در سامانه "سیام" وزارت کشور ثبت شده است و به عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند.

همچنین حدود ۳۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده اند که افراد دارای گذرنامه با تاریخ منقضی شده نیز در آن میان هستند و به عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می شوند و البته در ماه های قبل حدود ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد به کشورشان بازگردانده شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • مصدومیت بهترین بازیکن خارجی لیگ بسکتبال
  • واکنش حجازی به ماجرای بازی پیکان و استقلال
  • نکونام: اگر کسی اشتباه کند تاوانش را می‌دهد
  • حجازی: درباره بازی با پیکان بهترین تصمیم گرفته می‌شود
  • نکونام: نگرانیم ولی به داوران اعتماد می‌کنیم
  • نکونام: حضور یک نفر در استقلال باعث افتخار است | نمی‌توانند به من بگویند همیشه بیا
  • نکونام: هر کاری دلم بخواهد می‌کنم
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند