Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصغر نصیری  شامگاه یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : برهمین اساس شورا و شهرداری کرج مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت پل تاریخی خاتون یا دختر اختصاص داده و در صیانت از این اثر تاریخی مشارکت خواهند داشت.

وی ادامه داد: استانداری البرز و اداره کل میراث فرهنگی ،  گردشگری و صنایع دستی استان البرز نیز اعتبارات ویژه ای برای مرمت این اثر تاریخی اختصاص داده که عزم مسوولان استان البرز برای مرمت سریع این اثر تاریخی جزم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پل تاریخی خاتون یا دختر واقع  مر بوط به دوره سلجوقی و صفوی به طول ۶۱ متر و عرض هفت متر واقع در ورودی شرقی کلانشهر کرج حدود ۲ هفته پیش بخشی از سقف آن ریزش کرد که وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بلافاصله برای بررسی علل حادثه و اقدام سریع جهت مرمت این اثر به استان البرز سفر کرد.

قائم مقام سازمان فرهنگی شهرداری کرج گفت: سکونت اقوام  با فرهنگ ها و آداب و روسوم مختلف ظرفیت تبدیل شدن کرج  به شهر متمدن را بالا برده ضمن آنکه وجود آثار ارزشمند تاریخی  از مزیت های این کلانشهر به شمار می رود.

 نصیری افزود: با ظرفیت های موجود فرهنگی، می توان شهر کرج را به عنوان شهری متمدن و دوستدارفرهنگ و اقوام اصیل ایرانی معرفی نمود.

وی با اشاره به نشست های  کارگروه هویت فرهنگی شهر کرج  و لزوم بررسی همه جانبه و مهندسی فرهنگی در این کلانشهرافزود: بر کسی پوشیده نیست که کرج از دیرباز به عنوان شهری فرهنگی و هنری به همگان معرفی شده اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های اساسی و کم توجهی، در زمان حاضر از نظر فرهنگی مغفول مانده است.

وی خاطرنشان کرد:چندی پیش  کارگروه هویت فرهنگی شهر کرج با محوریت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج و حضور دستگاه‌های مسوول در امر فرهنگ و اصالت شهر کرج، فعالیت خود را آغاز کرده  و در روزهای دوشنبه هر هفته موضوعات مختلف پیشنهادی در این جلسات مطرح و تصمیمات لازم در خصوص اقدامات فوری برای مصوبه های این نشست اتخاذ می‌شود.

نصیری بیان داشت: آثار تاریخی تاثیر گذار در فرهنگ عامه، پوشش خاص کرج قدیم، معماری اصیل، گویش شیرین و جذاب شهر کرج، شخصیت‌های مطرح فرهنگی هنری و آداب و رسوم شهر از مهمترین مباحثی است که می‌توان به آن ها اشاره کرد.

قائم مقام سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی کرج  به موضوعات مطرح شده در نشست  کارگروه هویت فرهنگی شهر کرج در هفته اخیر نیز اشاره کرد و افزود:  مرمت کاروانسرای شاه عباسی به عنوان یک اثر فاخر فرهنگی و تاریخی در مرکز شهر کرج از نکات مورد اشاره در این نشست بود.

وی ادامه داد: پل تاریخی خاتون یا  دختر یکی از نمادهای تکرار ناپذیر در کرج است  که باید برای بازسازی و  حفظ و نگهداری بهتر آن برنامه ریزی مدونی صورت پذیرد.

نصیری گفت: این پل می بایست  برای عبور و مرور و بازدید اهالی فرهنگ و هنر  در دسترس قرار گیرد.

قائم مقام سازمان فرهنگی شهرداری کرج اظهارداشت: این اثر اصیل که ریشه در تاریخ البرز دارد می تواند مأمنی برای دانشجویان هنر و معماری باشد که بتوانند از آن به عنوان الگو در تحصیل و مدارج دیگر زندگیشان استفاده کنند.

نصیری افزود: همچنین می توان مدیریت شهری کرج و دستگاه‌های فرهنگی استان  نیز برنامه ها و مراسم متعدد خود را باید  در این مکان برگزار نمایند.

وی  به برگزاری جشنواره و نمایشگاه عکس ها و تصاویر تاریخی استان البرز نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع از دیگر اقداماتی است که می‌توان با استفاده از بودجه  فرهنگی و حمایت دستگاه‌های متولی، گامی مهم در شناسایی فرهنگ و تاریخ شهر کرج به شهروندان گرامی برداشت.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مباحث مطروح شده در کارگروه فرهنگی کرج، بررسی و ثبت منزل رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) در فهرست آثار ملی است  که در برهه ای از تاریخ انقلاب، محل سکونت امام راحل بوده و با مذاکره صورت گرفته با اداره کل میراث فرهنگی استان البرز پیگیری لازم در خصوص ثبت این منزل در فهرست آثار ملی ایران صورت گیرد.

وی گفت: همچنین به پیشنهاد منصور وحیدی عضو شورای اسلامی شهر کرج ، کتاب آفتاب حصار که در خصوص حضور حضرت امام(ره) در کرج و زوایای مختلف حضور ایشان در این منطقه نگارش شده است  می‌تواند در ثبت منزل امام راحل (ره) به عنوان اثر ملی کارگشا باشد.

نصیری تاکید کرد :امیدواریم کارگروه هویت فرهنگی شهر کرج با نظارت و مشورت رییس شورای فرهنگی استان البرز حضرت آیت الله حسینی همدانی نماینده  ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج و همکاری و مشارکت و مساعدت همه دستگاه‌های مسوول به هدف عالی خود که همانا شناخت فرهنگ اصیل شهر کرج برای آشنایی بیشتر شهروندان به ویژه نسل جوان آینده ساز می باشد دست یابد.

برچسب‌ها شهرداری کرج بنای تاریخی استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری کرج بنای تاریخی استان البرز شهرداری کرج بنای تاریخی استان البرز اخبار کنکور پل تاریخی خاتون شهرداری کرج استان البرز برای مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۶۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مرتضی صفری در بازدید از کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه اظهار کرد: این کاروان‌سرا از جمله بنا‌های تاریخی ارومیه بوده که در اختیار مالک بخش خصوصی قرار دارد که با گفتگو‌های انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد 

او گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیزاعلام آمادگی جهت مشارکت داشته است و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

صفری گفت: کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • توصیه‌های رئیس دستگاه قضای البرز به شورای شهر کرج
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز