Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان، مدت زیادی است که شهروندان شهرستان لنجان به‌ویژه مردم زرین‌شهر با یک سازه فولادی کم‌نظیر در زرین‌شهر مواجه هستند، سازه‌ای که به‌نوبه خود و بر اساس اظهارات کارشناسان از بهترین متریال موجود بهره برده و توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سازه‌های فولادی را به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه عظیم ۹ سال پیش و از همان ابتدا باهدف ایجاد یک پارک‌سوار بنا شد و تاکنون بالغ‌بر۲۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده که ارزش تقریبی امروز آن بالغ‌بر هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و براساس اظهارات کارشناسان و مسؤولان بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

سال‌هاست که مردم منتظر اتمام این ابر پروژه فولادی در شهرستان هستند اما دانستن برخی حقایق در خصوص زوایای پنهان این پروژه شنیدنی و البته قابل تامل است.

پروژه‌ای با سازه‌ای منحصربه‌فرد و به وسعت ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع و ارزش تقریبی  هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی که قرار است تنها ۲۵۰۰ مسافر در شبانه‌روز آن‌هم در همه بخش‌های بیرونی و درونی که شامل تاکسی‌ها، مینی‌بوس و تنها ۵ اتوبوس در شبانه‌روز می‌شود را جابه‌جا کند!

انجام چنین مطالعات و بررسی نیازهای واقعی مردم برای ترمینال زرین‌شهر و تعداد واقعی مسافر در پایانه‌ها در دو سال و نیم گذشته صورت گرفته است که در اینجا باید پرسید چرا این مطالعات همان ۹ سال پیش صورت نگرفت که در این صورت شاید هیچ‌گاه سراغ ساخت ترمینال جدیدی نمی‌رفتیم چراکه با در نظر گرفتن پیوست و آمارهای جمعیتی و نرخ رشد یا کاهش جمعیت در زرینشهر در اصل نیازی برای افزایش ظرفیت وجود نداشت.

هفته گذشته نشستی با بررسی ابعاد مختلف پروژه پارک‌سوار و ترمینال فعلی زرین‌شهر با حضور مسؤولان برگزار شد که مرور آن خالی از لطف نیست و ما را به روشن شدن هرچه بیشتر ابعاد این موضوع کمک می‌کند.

صحه گذاشتن بر اظهارات کوچه‌بازاری و غیر کارشناسی ممنوع!

حسین رجایی در حاشیه نشست مشترک اعضای شورا و شهرداری در خصوص پروژه پارک‌سوار و ترمینال قدیم زرین‌شهر اظهار کرد: درست است که افکار عمومی مردم منطقه در خصوص این پروژه و ترمینال قدیم زرین‌شهر آسیب‌دیده اما این موضوع دلیلی نمی‌شود که از یک بن‌بست درآییم و به بن‌بست بزرگ‌تری دچار شویم.

 

وی با اشاره به طرح‌هایی مبنی بر تغییر کاربری این پروژه عظیم مطرح کرد: باید بررسی کنیم که آیا فرهنگ شهروندی رایج در منطقه کشش چنین کاربری‌هایی را دارد، این‌گونه نباشد که الآن تصمیمی بگیریم که چهار سال آینده گوشه رینگ گیر کنیم و نتوانیم پاسخگو افکار عمومی باشیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس با بیان اینکه در پروژه پارک‌سوار ما ضرر نکردیم، خاطرنشان کرد: امروز با افزایش چشمگیر ارزش‌افزوده در این سازه فولادی روبه‌رو هستیم و اگر این هزینه اینجا سرمایه‌گذاری نمی‌شد شاید صرف یک هزینه مصرفی می‌شد که الان در دسترس هم نبود.

رجایی با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به افکار عمومی آسیب بزرگی است اما این موضوع دلیلی بر صحه گذاشتن بر اظهارات کوچه‌بازاری غیر کارشناسی نباید باشد، متذکر شد: بنده از هر تصمیم کارشناسی شده که در شورا گرفته می‌شود حمایت می‌کنم.

از همان ابتدا در تریبون نماز جمعه با این پروژه مخالفت خودم را اعلام کردم

حجت الاسام قاسم باقریان هم در حاشیه این نشست اظهار کرد: ما در طول چند سال گذشته با پدیده فرار جمعیت از زرینشهر روبه‌رو هستیم، نرخ جمعیت برخلاف برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها در این شهر با روند نزولی همراه شده است.

 

امام‌جمعه زرین‌شهر بابیان اینکه سیستم‌های توزیعی ما به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: بازارهای زرین‌شهر چندین سال است که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند که بخش عمده‌ای از آن به کاهش جمعیت برمی‌گردد.

وی یادآور شد: باید براساس نیاز مردم و فضاهای موجود یک تصمیم درست و در زمان درست اتخاذ شود چراکه ما نمی‌دانیم در ۱۵ سال آینده چه وضعیتی ازنظر جمعیتی و شهرک‌های مسکونی خواهیم داشت و در چنین شرایطی و با توجه به وجود رقبای بزرگ نباید با یک تصمیم عجولانه رقبای کوچک را از میدان بیرون کنیم.

باقریان متذکر شد: اگر بتوانیم در فاز اول مشکل تردد مردم را حل کنیم حال چه در فضای فعلی ترمینال زرین‌شهر و چه در پروژه پارک‌سوار، می‌توانیم با آرامش بیشتری برای آینده تصمیم بگیریم.

بهترین مکان برای ترمینال زرین‌شهر همین پایانه فعلی است

میثم محمدی در این نشست به ابعاد مختلف دو پروژه پارک‌سوار و ترمینال فعلی زرین‌شهر از شمان شروع مسؤولیت خود به‌عنوان شهردار زرین‌شهر پرداخت و اظهار کرد: در تحقیقاتی که توسط چند تیم و گروه کارشناسی صورت گرفته مشخص شده است که حجم مسافر روزانه ما در پایانه زرین‌شهر بالغ‌بر ۲۵۲۶ نفر است که بر پایه ۳۰۰ روز کاری محاسبه‌شده است که از این مقدار به‌صورت میانگین ۲۰۱۵ نفر مسافر مینی‌بوس، ۱۳۱ نفر تاکسی و تنها ۳۷۹ نفر مربوط به اتوبوس است که البته این آمار مربوط به‌پیش از دوران کرونا است.

 

شهردار زرین‌شهر افزود: ترمینال‌های مختلفی در سراسر دنیا کار جابه‌جایی مسافر را انجام می‌دهند که ترمینال زرین‌شهر جزء ترمینال‌های میانی محسوب می‌شود و با توجه به کارشناسی‌های دقیق صورت گرفته و حجم مسافر بهترین مکان برای ترمینال همین مکان فعلی است که در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است و براساس مطالعات طرح جامع زرین‌شهر تا ۲۵ سال آینده پاسخگو نیاز مسافران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ترمینال فعلی زرین‌شهر ۱۳ هزار متر مربع مساحت دارد که از این مقدار تنها ۶ هزار متر مربع برای ساخت ترمینال کفایت می‌کند و ۵ هزار متر مربع زمین اضافه هم وجود دارد و هزار متر هم به محل کار افرادی اختصاص می‌یابد که در ترمینال مشغول هستند، با تمام این تفاسیر می‌توان با توسعه و یا ساخت جدید همین مکان فعلی پایانه زرین‌شهر را به ترمینال اختصاص داد.

محمدی با توجه به مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای فعال کردن پروژه پارک‌سوار اظهار کرد: در چنین شرایطی کسی حاضر نشد با شرایط بی او تی با شهرداری وارد مذاکره شود بنابراین ما به سراغ سازمان همیاری شهرداری‌ها رفتیم که آن‌ها بتوانند با اعتبارات و تجهیزات خودشان اینجا را تکمیل کنند و به‌نوعی شریک ما محسوب شوند.

وی ادامه داد: در زمان استانداری آقای مهرعلیزاده و مسؤولان وقت سازمان همیاری و دیگر مسؤولان استان مذاکراتی صورت گرفت که با تغییر مدیریت در استان و به‌تبع آن در دیگر بخش‌ها، شرایط تغییر کرد و دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند و مطرح شد که سازمان همیاری‌ها حاضر است به‌عنوان پیمانکاری این پروژه را کامل کند که بعدها به علت شروع پروژه آزادراه شرق توسط سازمان همیاری‌ها، به ما اعلام کردند که دیگر نمی‌توانند در پروژه پارک‌سوار اقدامی را پیش ببرند.

 

وی افزود: با سازمان عمرانی شهرداری‌ها هم وارد مذاکره شدیم که موافقت کردند در پروژه پارک‌سوار نقش پیمانکار را داشته باشند و مابه ازای فعالیتی که انجام می‌دهند از شهرداری پول و زمین تحویل بگیرند که البته با جلسات متعددی که با این سازمان داشتیم آن را تبدیل به یک قرارداد کردیم که در خردادماه سال جاری برای تصمیم‌گیری به شورای شهر ارجاع دادیم.

شهردار زرین‌شهر از جلسات مشترک و تفاهم اولیه با مجموعه فروشگاهی هایپرمی برای حضور در پروژه پارک‌سوار خبرداد و متذکر شد: پس از چندین جلسه با تیم‌های حقوقی و سرمایه‌گذاری به یک پیش‌نویس قرارداد اولیه رسیدیم که در این پیش‌نویس مجموعه هایپرمی حاضر به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال در این پروژه شد.

وی تشریح کرد: در خصوص توسعه و یا ساخت ترمینال زرین‌شهر در مکان فعلی پایانه که در حال خدمت‌رسانی به مردم است به کمیسیون ماده پنج استان مراجعه کردیم و از آنجایی‌که طرح جامع زرین‌شهر در این کمیسیون در حال بررسی بود از ما خواستند تا نظر مشاور طرح جامع را بگیریم که هفته گذشته موفق شدیم نظر قطعی مشاور طرح جامع را هم بگیریم.

محمدی با بیان این که براساس دیدگاه مشاور و براساس مستندات موجود مکان فعلی پایانه زرین‌شهر بهترین مکان برای ساخت و یا توسعه ترمینال زرین‌شهر است، گفت: پروژه پارک‌سوار به لحاظ گستردگی فیزیکی سازه باید عملکرد شهرستانی و حتی منطقه‌ای و با کاربری تجاری، تفریحی و فرهنگی داشته باشد.

به ترمینال فعلی در خیابان باهنر اعتقاد داریم

احمد احمدیان هم در این نشست اظهار کرد: به وجود ترمینال در مکان فعلی شهر و در خیابان باهنر اعتقاد داریم، الآن یک هزینه‌ای در پروژه پارک‌سوار صورت گرفته که باید با یک خرد جمعی به تصمیم واحدی در خصوص هر دو پروژه برسیم که ۱۰ سال دیگر نگوییم ای‌کاش چنین اقدامی انجام نمی‌دادیم.

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر تأکید کرد: اعضای شورای اسلامی اتفاق نظر دارند تا در خصوص این دو پروژه هر چه زودتر به یک تصمیم خوب و اجرایی برسند.

سرمایه‌گذاری در پروژه پارک‌سوار ۱۵ ساله بر می‌گردد

حجت‌الاسلام مجید سبکتکین هم در این نشست اظهار کرد: زمانی محاسبه کردیم که سرمایه‌گذاری در پروژه پارک‌سوار ۱۵ سال آینده به شهرداری بر می‌گردد.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر افزود: مردمی که در خیابان امام ذوق کرده بودند که شاهد افتتاح پارک‌سوار در ابتدای شهر باشند اما الآن سخن از تغییر کاربری این پروژه به میان آمده که شکی نیست اعتراض‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

محمد باتوانی هم در این نشست متذکر شد: رها شدن پروژه پارک‌سوار هم سرمایه‌گذاران را معطل گذاشته و هم سبب فرسایش ساختمان این مجموعه شده است که باید موردتوجه همگان قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر تأکید کرد: دو پروژه پارک‌سوار و توسعه و ساخت ترمینال جدید زرین‌شهر در مکان فعلی باید به‌صورت همزمان پیش رود تا برای افکار عمومی قابل قبول باشد.

باز برگشتیم به حرف مردم

علی سلیمیان هم با اشاره به‌ضرورت تکمیل و تصمیم‌گیری صحیح در خصوص پروژه پارک‌سوار اظهار کرد: جالب است بعد از سال‌ها دوباره برگشتیم به حرف مردم و اما و اگرهایی که در خصوص این پروژه گفته می‌شد.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر با تأکید براینکه با سرمایه خام شهر نمی‌توان در پروژه پارک‌سوار ریسک کرد، متذکر شد: طرح ساخت ترمینال جدید در فضای فعلی یعنی همان ترمینال قدیم، منطقی‌تر به نظر می‌رسد چراکه با این اقدام هم هزینه ساخت خود ترمینال در این طرح دیده شده و هم مازاد بر آن آورده چشمگیری را برای شهرداری داشته باشد که این مبلغ مازاد را در پروژه‌های دیگر به کار گرفت.

حال باید دید این کلاف سردرگم پروژه پارک‌سوار که سال‌هاست به هم تنیده شده است آیا به یک نظر واحد می‌رسد و این بار براساس یک نظر کارشناسی شده و براساس نیاز شهروندان منطقه پیش می‌رود و یا فدای خواسته‌ها و تعاریف عرفی رایج خواهد شد.

باید منتظر ماند و شاهد بود که آیا این پروژه به عمر این دوره از شورای اسلامی زرین‌شهر وصال خواهد داد و یا کماکان باید منتظر شعارهای دور ششم انتخاباتی شورای شهر در این دیار باشیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۱/ص۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: پارک زرین شهر شهرستان لنجان تصمیم عجولانه ترمینال شورای اسلامی زرین شهر پروژه پارک سوار پروژه پارک سوار سازمان همیاری میلیارد ریال سرمایه گذاری ساخت ترمینال ترمینال فعلی افکار عمومی زرین شهر سال آینده مکان فعلی طرح جامع هزار متر دو پروژه متذکر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۷۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: اقدامات دوره ششم مدیریت شهری این شهر در راستای رشد و توسعه شهری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، داوود قربانی ظهر امروز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شورای ششم اقدامات کم نظیر و در برخی موارد بی‌نظیری انجام شده و فعالیت شورا در حوزه مدیریت شهری قابل دفاع است.

وی افزود: در حوزه مالی و بودجه‌ریزی اقدامات خوب و کم نظیری صورت گرفته است. رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک ادامه داد: در موضوع حمل و نقل عمومی و ترافیک هم پیگیری‌های شورا در موضوع خرید اتوبوس‌ها و میدل باس ها، نصب پل‌های هوایی و تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح، اصلاح هندسی معابر، بازگشایی بسیاری از معابر اقدامات شایسته‌ای انجام شده است.

قربانی اضافه کرد: در حوزه خدمات شهری هم موضوع تفکیک زباله از مبدا و احداث بازارچه‌های عرضه میوه و تره بار هم در حال انجام است و هم اینک اقدامات مربوط به ساخت و ساز این بازارچه‌ها انجام شده و در حال انجام امور مربوط به بهره‌برداری از آنها هستیم.

وی اظهار کرد: همچنین نوسازی وسایل بازی در پارک‌های سطح شهر و موضوع هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده و نزدیک به ۱۰۰ درصد از خودروهای سنگین سازمان عمران و ترافیک را تغییر و تحول داده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک با بیان اینکه تکمیل سه تقاطع غیر هم‌سطح در دو سال گذشته انجام شده است، گفت: تجهیز سالن همایش پارک شهر و مناسب سازی آن از دیگر اقدامات فرهنگی شورا بوده است.

قربانی ادامه داد: با راه اندازی خط تولید قطعات بتنی، شهرداری را در نیاز به محصولات بتنی خودکفا کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در موضوع سازمان فرهنگی ورزشی هم ۱۰ زمین چمن مصنوعی نوسازی و تجهیز شده و ایجاد زورخانه ورزش‌های باستانی و پهلوانی هم در شورا ششم انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک افزود: توجه و تاکید اعضای شورا و الزام شهردار به ارائه توضیحات و گزارش هفتگی در راستای اقدامات و برنامه‌های مهم شهری از جمله بازی‌های هیجانی، پارک آبی، پارک بانوان شماره دو، احداث فرهنگسرا و اجرای فاز دو آرامستان است.

قربانی خاطرنشان کرد: طرح دره نور الشهدا که بیش از دو دهه مورد غفلت قرار گرفته بود، در این دوره شورا ششم با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست و سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها در این منطقه انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی یک انقلاب در شهر اراک رخ داده است، خاطر نشان کرد: بیش از ۹۹ دستگاه اتوبوس خریداری شده و ۷۰ دستگاه ون و ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است.

قربانی افزود: اجرای ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری در اراک ثمره تعامل و همکاری شورا و شهرداری است.

وی تصریح کرد: در این دوره، پروژه‌های متعددی که متعلق به دوره‌های گذشته شورای شهر بود، پیگیری و تعدادی از پروژه‌ها از قبیل طرح بزرگ تقاطع غیر همسطح امام خمینی (ره) زودتر از موعد مقرر تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

رئیس شورای شهر اراک اظهار کرد: افزایش بودجه شهر اراک از ۱۹۰۰ در سال ۱۴۰۰ به شش هزار میلیارد تومان در سال جاری، اجرای سیستم خزانه‌داری کل و احیای مدیریت حسابرسی داخلی، احیا نظام تخصیص اعتبار در شهرداری، اجرای پروژه بزرگ اصلاح حساب‌ها از ۱۰ سال گذشته تا کنون از جمله اقدامات انجام شده است.

قربانی از آغاز پروژه شهر دوستدار کودک در اراک، راه اندازی مدرسه شهروندی و آموزش هزاران نفر ساعت در این مرکز و برگزاری جشنواره‌های بزرگ فرهنگی - مذهبی طی دو سال اخیر خبر داد و افزود: پروژه‌های خاص و در دستور کار مدیریت شهری هم شامل: اجرای پروژه گردشگری نور الشهدا گردو بعد از دو دهه تعطیلی با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، اجرای پروژه ساختمان آفتاب بعد از مدت‌ها تعطیلی، پروژه احداث دومین پارک بانوان، طرح پارک آبی، احداث فرهنگسرا و اجرای فاز دو آرامستان اراک است.

وی با اشاره به پیگیری مکرر اعضای شورا برای تقویت تفرجگاه‌های اراک گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته زیرساخت‌های منطقه گردشگری نور الشهدا انجام شد.

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک تصریح کرد: به زودی در منطقه گردشگری نور الشهدا انواع بازی‌های هیجانی و پر مخاطب مناسب خانواده‌ها راه اندازی می‌شود.

قربانی از خریداری تاکسی برقی خبر داد و گفت: همچنین ۱۳۰ دستگاه اتوبوس گازسوز و برقی تهیه و تعدادی از این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اراک اضافه شده‌اند.

کد خبر 749822

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه توسعه زیرساختی پارکینگ باران در مجتمع گردشگری صفه
  • پیروزی دورتموند مقابل پاریس
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • اجرای عملیات عمرانی پارک ۲۲ هکتاری مشاهیر در اصفهان
  • ترمینال و پایانه‌های مسافربری تبریز کجا هستند؟
  • ادامه رایزنی شورای شهر بیرجند درباره برج ۴۶ طبقه ارتش
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • دور برگشت لیگ یک گلبال کشور در بابلسر