Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه ۳ هزار نفر از افراد در جهان به علت پریدن غذا یا جسم خارجی در گلو فوت می‌کنند.

به گزارش شریان نیوز،سعید صدر، فوق تخصص ریه کودکان در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه سالی سه هزار نفر در دنیا به دلیل پریدن غذا و یا جسم خارجی در گلو فوت می‌کنند، اظهار کرد: در طب کودکان یک سری اورژانس داریم که یکی از آن اورژانس‌ها، متعلق به ریه کودکان و یکی از مهمترین آن‌ها بحث جسم خارجی در راه‌های هوایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

او افزود: شایع‌ترین سنی که بچه‌ها علاقه دارند هر چیزی را در دهان بگذارند شامل ۱۰ و ۱۱ ماهگی تا سه سالگی است، در این سن ورود جسم خارجی به راه‌های هوایی بسیار دیده می‌شود، اتفاقا شایع‌ترین آن‌ها آجیل است که مادر فکر می‌کند کودک می‌تواند آن‌ها را بخورد در حالی که ممکن است در زمان مصرف این مواد با خندیدن، گریه و حرکات کودک وارد نای آن ها شود.

صدر تصریح کرد: حتی در مدارس هم دانش آموز در زمان بازی با پاک‌کنش آن را داخل راه هوایی گلوی خود کرده است که در اینصورت معلم با چندین ضربه به پشت دانش آموز و جسم خارجی از یکی از راه‌های هوایی که جای مناسبی هم بوده جدا شده و  او دیگر قادر به نفس کشیدن نبوده است بنابراین زمانی‌که کودک تنفس مناسبی دارد نباید هیچ اقدامی انجام دهیم. اما گاهی جسم خارجی وارد راه هوایی شده و مادر احساس می‌کند که دیگر بچه قادر به نفس کشیدن نیست، در واقع او کبود می‌شود، ولع هوا دارد و دیگر نمی‌تواند حتی سرفه کند و این موضوع به معنای قطع شدن تنفس کودک است که در این زمان مادر بایستی کودک خود را هر چه سریع تر خوابانده و با قرار دادن سر فرزند خود به سمت زمین تنفس او را آزمایش کند و  در صورت ضعیف بودن باید تنفس دهان به دهان داده شده و سپس با اورژانس تماس گرفته شود.

او با تأکید بر اینکه برای بچه‌های بالای یک سال هم بسیار اتفاق می‌افتد که جسمی به گلو بپرد، عنوان کرد: در این شرایط اگر شما که روبه‌روی آن شخص هستید دیدید که فرد در حال خفگی است، می‌توانید سریعا پشت فرد قرار بگیرید، دست‌ها را داخل هم مشت کرده و دور فرد حلقه کنید و به بالای شکم و زیر استخوان‌های سینه محکم فشار وارد کنید تا جسم به خارج هدایت شود و اگر فرد واقعا از هوش رفته او را به پشت خوابانده دست‌ها را داخل هم مشت کرده و همین ضربه رابه بالای شکم و زیر استخوان سینه وارد کنید تا جسم خارج شود، البته در غالب موارد وقتی که جسم خارجی وارد راه هوایی می‌شود عبور و مرور هوا هنوز جریان دارد و فرد سرفه و خس‌خس دارد که بهترین کار این است که سریعا به بیمارستان مراجعه کنند.

منبع: شریان

کلیدواژه: جسم خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۷۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال

غلامحسین بهمنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همه ساله در ۶ ماهه نخست سال پیک مصرف تولید است که مسئولان با برنامه ریزی مناسب در خصوص واردات و اشباع بازار  می‌توانند از التهابات قیمت جلوگیری کنند.

او نرخ مصوب هرکیلو شکر برای مصرف کننده را ۳۴ هزارتومان اعلام کرد و افزود: نبود سیاست و برنامه ریزی مناسب موجب شده تا قیمت هرکیلو شکر در بازار به بالای ۴۰ هزارتومان برسد.

بهمنی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال روزانه ۷ تا ۸ هزارتن شکر مورد نیاز است، گفت:  با توجه به آنکه شکر کشت پاییزه تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن است، از این رو انتظار می‌رود یک میلیون تن کسری از طریق واردات تامین شود تا نوسانی در بازار رخ ندهد.

دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر ادامه داد: بنابر آمار قیمت هرتن شکر خارجی تحویل بنادر ۵۶۰ یوروست که با احستاب ارز نیما، برای واردکننده ۲۲ تا ۲۳ هزارتومان تمام می‌شود و بدین ترتیب هرکیلو شکر تصفیه شده در سامانه بازارگاه ۲۸ هزارتومان عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن شکر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بنابر آمار سالانه یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن شکر در داخل تولید و مابقی با احتساب ذخایر استراتژیک وارد کشور می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • سالانه ۲۵ درصد تولید برق به واسطه ناترازی‌ها کم می‌شود
  • مجمع عمومی سالانه «فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی» برگزار شد
  • مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم