Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:54:03 GMT

کاملینا به سربیشه رسید

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۷۸۸۲

کاملینا به سربیشه رسید

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: کشت دانه روغنی کاملینا به صورت آزمایشی در سطح یک هکتار از اراضی شهرستان سربیشه انجام شد.

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: کاملینا یا کتان‌کش، گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌ عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده است.

وی افزود: دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و پس از غلات دومین ذخایر غذایی جهانی را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه این گیاه مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک گرده‌خوار دارد، بیان کرد: پتانسیل تولید عملکرد در کاملینا به اثبات رسیده و به‌ عنوان گزینه مناسب در تناوب با غلات دانه‌ریز مطرح است.

جوادی بایگی  ادامه داد: میانگین تولید در کشورهای اروپایی ۲ تا ۲.۵ تن در هکتار بوده و نظر به تاریخچه محدود کشت آن در ایران برداشت از مزارع کاشت شده عملکردی معادل یک تا ۱.۵ تن در هکتار را رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: روغن گیاه کاملینا جزء با کیفیت‌ترین روغن‌ها است، این گیاه ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ در روغن خود دارد و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به اینکه روغن این گیاه علاوه‌بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد، تصریح کرد: کنجاله این گیاه نیز می‌تواند به‌ عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرارگیرد.

جوادی بایگی  با بیان اینکه گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض بسیار مقاوم است، ضمن اینکه خاصیت ضد سرطانی آن نیز به اثبات رسیده است، یادآور شد: کشت این دانه روغنی در شهرستان سربیشه به صورت آزمایشی در سال زراعی جاری در سطح یک هکتار انجام گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سربيشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی) برای سال جاری شامل ۸ گروه کالایی اعلام شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (28500 تومانی) برای سال جاری  شامل 8 گروه کالایی اعلام شد.

محمد مخبرمعاون اول رییس جمهور مصوبه هییت وزیران درباره اختصاص ارز ترجیحی 28500 تومان به کالاهای اساسی در سال جدید را به وزارتخانه های مربوطه و دستگاه های اجرای ابلاغ کرد.

بر اساس این لیست انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان ،کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی در سال جاری کماکمان ارز ترجیحی به واردات آنها اختصاص داده می شود.

بنابراین گزارش در میان این کالاها تنها برنج است که بر اساس مصوبه هییت وزیران ارز ترجیحی برای واردات آن در سال جاری اختصاص نیافته است.

بر اساس پیگیری های خبرگزاری تسنیم از انجمن‌های مرتبط با واردات برنج این موضوع در حال پیگیری است و این امکان دارد که برنج هم به این لیست برگردد.

ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟‌

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • رتبه نخست سطح زیر کشت طلای معطر به سربیشه رسید
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • عکس/ نمایشگاه گل و گیاه اصفهان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه