Web Analytics Made Easy - Statcounter

عابدین‌زاده گفت: اکنون مادران اتباعی که شناسنامه ندارند از حق زایمان در بیمارستان، محیط بهداشتی و سزارین محروم‌اند و اغلب نوزادان در حاشیه شهر به شیوه‌های منسوخ قدیمی به دنیا می‌آیند که همین امر موجب بروز بیماری‌هایی لاعلاج همچون فلج اطفال در این کودکان می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، همواره حاشیه‌نشینی یکی دلایل اصلی پیدایش مخاطرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در مشهد است؛ در سایه این معضل، تجمع اتباع غیرقانونی در حاشیه شهر مشهد که از دید اداره اتباع استان و دولت «مشکوک التابعه» خطاب می‌شوند سایه سهمگینی از معضلات اجتماعی را بر حاشیه شهر مشهد افکنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نداشتن مدارک شناسایی و عدم هویت افراد در حاشیه شهر و محرومیت آن‌ها از تحصیل، ازدواج، شغل و بیمه ... باعث رشد روزافزون بزهکاری و اعتیاد در این مناطق شده است.

نزدیک به دو دهه از ظهور افراد مشکوک التابعه در مشهد می‌گذرد، کودکان و نوجوانانی بدون هویت از دل این قشر بیرون آمده‌اند که جمعیت کثیری از کودکان‌کار بر سر چهارراه‌های مشهد را تشکیل می‌دهند.

نیره عابدین‌زاده، معاون دادستانی مشهد در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با معضلات عدم هویت افراد در حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: اکنون علاوه بر محرومیت افراد بی‌هویت از امکانات رفاهی، فشار معیشتی و فقر نیز مشکلات آنان را دو چندان کرده و کمیته امداد نیز نمی‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند.

وی افزود: اکنون مادران اتباعی که شناسنامه ندارند از حق زایمان در بیمارستان، محیط بهداشتی و سزارین محروم‌اند و اغلب نوزادان در حاشیه شهر به شیوه‌های منسوخ قدیمی به دنیا می‌آیند که همین امر موجب بروز بیماری‌هایی لاعلاج همچون فلج اطفال در این کودکان می‌شود.

معاون دادستانی مشهد ادامه داد: مسیر صدور شناسنامه فرزندان اتباع مادر ایرانی بسیار پیچیده‌تر از بند 16 قانون ثبت بود که در سال‌های اخیر قابل اجرا بود.

عابدین‌زاده تصریح کرد: خلأ قانونی در قانون صدور شناسنامه فرزندان اتباع مادر ایرانی وجود دارد لذا اتباع از پس مخارج آزمایش‌های ژنتیک و مراحل مشاوره‌ای اثبات زوجیت برنمی‌آیند و عملاً قانونی غیرممکن تصویب شده است.

وی با اشاره به‌ضرورت تحصیل قشر اتباع مشهد برای جلوگیری از رشد بزهکاری در سال‌های آینده در این مناطق خاطر نشان کرد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کودکان نباید از حق تحصیل محروم باشند، از همین رو، با وجود عدم توانایی تهیه مدارک شناسایی برای دانش‌آموزان اتباع در حاشیه شهر مشهد، هرچند بتوانند در کلاس‌ها حضور پیدا کنند ولی در آخر مدرک تحصیلی نیز همچون مدارک شناسایی برای آن‌ها رویایی بیش نیست.

معاون دادستانی مشهد با بیان اینکه علی‌رغم مشکلات موجود اقدامات لازم برای تحصیل تعدادی از کودکان اتباع فراهم‌شده است گفت: امسال ۳۵۰ کودک مشکوک التابعه را به آموزش‌وپرورش استان معرفی کردیم و آموزش‌وپرورش نیز ملزم به ارائه تحصیل و مدرک تحصیلی به آنان شده است، در سال ۹۸ نیز شرایط تحصیل حدود ۴۰۰ کودک غیر ایرانی با اقدامات قضایی فراهم گردید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حاشیه شهر مشهد مشکوک التابعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۷۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات اتباع شهرستان برخوار 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ جلسه ای پیرامون مشکلات اتباع و مهاجرین خارجی ساکن شهرستان برخوار و بررسی عملکرد شهرستان در حوزه ساماندهی اتباع خارجی برگزار شد.

این نشست با حضور فرماندهی و مسولین انتظامی شهرستان در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان برگزار گردید. 

 دراین جلسه مهدی معینی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان با بیان ادامه دار بودن طرح ساماندهی اتباع خارجی استان از زحمات پرسنل نیروی انتظامی شهرستان تقدیر و تشکر نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • استوری مشکوک ستاره ایرانی: پایان قصه ایتالیا!
  • بررسی مشکلات اتباع شهرستان برخوار 
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • تحصیل اجباری ۹ هزار دانش‌آموز‌ شهر صدرا در شیراز
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان
  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در مازندران | ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد