Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود روغن از دو ماه گذشته تاکنون به پاشنه آشیل تنظیم بازار مواد غذایی در کشور تبدیل‌شده است و لذا با وجود تزریق ذخایر استراتژیک دولتی اما هنوز عطش برای خرید این کالای اساسی در بازار وجود داشته و کمبود آن محسوس است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، کمبود روغن از دو ماه گذشته تاکنون به پاشنه آشیل تنظیم بازار مواد غذایی در کشور تبدیل‌شده است و لذا باوجود تزریق ذخایر استراتژیک دولتی اما هنوز عطش برای خرید این کالای اساسی در بازار وجود داشته و کمبود آن محسوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه در طی یکی دو ماه گذشته مسئولان کشوری و هم‌چنین استان کردستان دلایل مختلفی  را برای توجیه کمبودها عنوان کرده و ادعا می‌کنند شرایط به وضعیت عادی بازگشته است اما مشاهده خبرنگار ما از سطح شهر سنندج نشان می‌دهد که هنوز این کالای اساسی نتوانسته در بازار به مرز اشباع برسد و کمبود آن محسوس است.

هنوز خبری نیست

مشاهدات خبرنگار ما از بازار عمده‌فروشان مواد غذایی واقع در خیابان «حاجی آباد» حکایت از کمبود این کالای اساسی دارد.

گرچه روغن‌های یک لیتری در قفسه فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کند اما خبری از روغن های مایع با حجم سه لیتر و یا حلب‌های روغن نباتی جامد نیست و فروشندگان از تزریق اندک و قطره‌چکانی آن گلایه دارند.

گفتنی است مشاهدات خبرنگار ما از  برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر نیز نشان می‌دهد که تمامی این فروشگاه‌ها عامل توزیع روغن نبوده و بنا بر گفته متصدیان شاغل در این مراکز تقاضا برای خرید این محصول بیش‌ازحد است.

دریکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سنندج درنهایت به قفسه مملو از روغن‌های سه لیتری می‌رسیم که البته خرید این محصول با محدودیت روبروست.

متصدی صندوق بابیان اینکه فقط اجازه فروش دو عدد روغن سه لیتری را دارد به  ما می‌گوید: بر اساس هر فاکتور خرید تنها دو عدد روغن فروخته می‌شود و لذا برای اینکه مشکلی پیش نیاید روغن‌ها را بر روی یک فاکتور دیگر صادر می‌کند!

از طرف دیگر نیز تعدادی از واحدهای صنفی اعلام کردند برخی شرکت‌های توزیع کالا، فروش روغن خوراکی را منوط به خرید کالاهای دیگر که فروش کمتری دارند میکنند.

به نظر میرسد در غفلت سازمان تعزیرات و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛ شرکت‌های توزیع کالا از نیاز مردم به روغن خوراکی سواستفاده کرده و واحدهای صنفی را تحت فشار قرار میدهند تا به اجبار کالاهای دیگری را هم خریداری کنند.

به راستی مدت‌ها است گرانی گریبانگیر بازار کالاهای اساسی مردم را گرفته و قیمت‌ها سر به فلک گذاشته و افراد کم‌در‌آمد نه تنها توان خرید مایحتاج روزانه خودشان را ندارد بلکه اقلام پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده و با وجود تمام تمهیدات در نظر گرفته قیمت منابع تأمین پروتئین همچون حبوبات، گوشت، لبنیات کاهش قابل توجهی نیافته است.

در این میان فرصت‌طلبی سودجویان، افزایش عرضه و تقاضا، عدم تامین مواداولیه، نوسانات ارزی، حذف ارز دولتی و تزریق قطره چکانی کارخانجات پاسخ‌هایی است که در برابر چرایی کمبود و عدم توزیع انواع روغن با تب افزایش نرخ این محصولات در کردستان مطرح می‌شود اما سوال این است که چرا نظارت‌ها محدود شده و آیا باید به نظاره نشست و دید در روزهای آتی مسئولان و متولیان امر این بازار را کنترل می‌کنند.

مشکل کمبود روغن ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر در سطح کشور برطرف می شود

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: در این مدت سازمان صمت استان تمام تلاش خود را بکار گرفت تا نیاز واحدهای صنفی و خانوارها را به روغن جامد و مایع تامین کند.

طاها سمیعی اظهار داشت: با پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۰ تن روغن مایع برای روستاییان استان تامین شده و در اختیار سازمان تعاون روستایی استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این میزان روغن هم اکنون در حال توزیع در تعاونی‌های روستایی است، اظهار داشت: با توجه به گفته مسوولان کشوری مشکل کمبود روغن ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر در سطح کشور برطرف می شود.

سمیعی یادآور شد: طی چند مرحله اقدام به توزیع روغن جامد و مایع در سطح استان کردیم و در حال حاضر هم مشکلی در این خصوص و همچنین تامین دیگر کالاهای اساسی  نداریم.

وضعیت بازار روغن نباتی طی دو ماه اخیر در زمینه مصرف خانوار باعث شد تا کمبود روغن نباتی منجر به ایجاد صف‌های طولانی جلوی فروشگاه‌ها، سهمیه‌بندی و فروش اجباری روغن نباتی با چندین روغن مایع یک لیتری و همچنین گران شدن چندباره روغن نباتی شود.

از طرف دیگر نیز توزیع سهمیه‌ای دولت در استان‌ها به‌صورت ناعادلانه و نامناسب باعث شد تا بسیاری از کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان روغن نباتی نتوانند روغن مصرفی خود را تأمین کنند و مجبور به خرید روغن نباتی از بازار سیاه به قیمت‌های هنگفت شوند به‌طوری‌که به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت حلب ۱۶ کیلوگرمی روغن نباتی از ۱۳۰ هزار تومان به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود!

به نظر می‌رسد نبود برنامه‌ای دقیق و جامع و بی‌تدبیری‌های برخی دولتمردان در استفاده به‌موقع از ذخایر استراتژیک کشور و توزیع نامناسب و ناعادلانه روغن‌های سهمیه‌ای در استان‌ها در کنار منفعت‌طلبی‌های برخی فعالان بخش خصوصی و نبود شفافیت در عملکردها باعث شده تا همچنان و پس از گذشت بیش از دو ماه از آغاز نارسایی در بازار روغن نباتی، گرانی و گران‌فروشی در کنار کمبود در بازار روغن نباتی خودنمایی کند و کمک‌های دولتی نیز نتواند بازار را به روال عادی برگرداند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کالای اساسی روغن نباتی کمبود روغن فروشگاه ها مواد غذایی روغن ها دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۸۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از کشف یک فقره پولشویی به ارزش ۸۱۶ میلیارد ریال و دستگیری دو نفر متهم در شهرستان زاهدان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سردار دوستعلی جلیلیان اظهار داشت: پس از اطلاع از وقوع یک مورد پولشویی در زاهدان، رسیدگی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود: ماموران با انجام تحقیقات دریافتند شخصی در شهرستان زاهدان برای خرید و فروش موارد مخدر نسبت به افتتاح حساب برای فرزند و همسر خود اقدام و با حساب آنها کارهای مالی مرتبط با خرید و فروش مواد مخدر را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی در ادامه و پس از بررسی به عمل آورده از حساب این افراد، دریافتند 816 میلیارد ریال پولشویی داشته‌اند و در این راستا دو نفر متهم دستگیر شدند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی در زاهدان
  • نابسامانی در ثبت نام اینترنتی تایر و کمبود تایر سواری رینگ ۱۳ و ۱۴
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟