Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@19:00:45 GMT

گلو درد عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۸۷۹۱

گلو درد عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

گلو درد عصبی علل مختلفی دارد که خوشبختانه در اغلب موارد جدی نبوده و قابل درمان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دلایل زیادی برای احساس فشار و تنش در گلو وجود دارد. استرس و فشارهای عصبی روزانه، یکی از عواملی است که باعث گلو درد می‌شود، به طوری که فرد احساس می‌کند چیزی در مسیر گلوی او گیر کرده است. در ادامه به بررسی بعضی از علل گلو درد عصبی می‌پردازیم:

اضطراب

گاهی اوقات اضطراب باعث می‌شود احساس کنیم مسیر گلو تنگ شده یا چیزی در گلو گیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این حالت"احساس گلوبوس" (globus sensation) گفته می‌شود. بعضی مواقع افراد احساس می‌کنند توده‌ای غیر دردناک، اما آزار دهنده در گلوی آن‌ها وجود دارد. این وضعیت در زنان و مردان به طور مساوی وجود دارد. احتمال می‌رود زنان بیشتر از مردان با این مشکل مواجه شوند.

استرس

یک حلقه عضله در گلو وجود دارد که هنگام غذا خوردن باز و بسته می‌شود. وقتی احساس استرس می‌کنید، این حلقه از عضله می‌تواند تنش ایجاد کند و باعث شود احساس کنید چیزی در گلو گیر کرده و یا گلوی شما سفت است.

وحشت زدگی

وحشت زدگی (panic attack) با استرس و اضطراب ارتباط دارد. یکی از نشانه‌های وحشت زدگی، احساس سفت شدن گلو، تا حدی است که نفس کشیدن را دشوار کند. از نشانه‌های دیگر آن می‌توان به افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، عرق کردن، حالت تهوع، سرگیجه، احساس لرز یا گرما و ترس از مردن اشاره کرد.

رفلاکس معده

رفلاکس معده (GERD)، وضعیتی است که در آن اسید معده به بالا و سمت منتقل می‌شود. این مشکل باعث سوزش در قفسه سینه می‌شود که به سوزش معده یا رفلاکس معروف است. احساس سوزش در قفسه سینه می‌تواند باعث گرفتگی گلو شود.

گواتر

بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید، گواتر نام دارد و یکی از علائم گرفتگی و احساس فشار و تنش در گلو محسوب می‌شود. از نشانه‌های دیگر گواتر می‌توان به مشکل تنفس یا بلع و همچنین تورم در جلوی گلو و گردن اشاره کرد.

دیسفونی تنش عضلانی

دیسفونی تنش عضلانی (MTD)، نوعی اختلال صدا است که می‌تواند احساس تنش در گلو ایجاد کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که عضلات اطراف حنجره در حین صحبت بیش از حد سفت شوند، تا جایی که حنجره به خوبی کار نکند. اختلالات صدا در افرادی مانند خوانندگان، اپراتورها سخنران‌ها که بیش از سایر افراد از صدای خود استفاده می‌کنند، ایجاد می‌شود.

ترشحات پشت بینی

سرماخوردگی قسمت سر، تخلیه سینوس و آلرژی بینی همگی می‌تواند باعث ترشح مخاط پشت گلو شود. این عارضه می‌تواند باعث تحریک گلو و احساس وجود یک توده در پشت گلو شود.

عفونت

التهاب لوزه و گلودرد استرپتوکوکی (عفونت باکتریایی گلو) می‌تواند باعث احساس تنش در گلو شود. علائم دیگر عفونت گلو شامل تب، مشکل در بلع غذا، اسهال، سر درد و التهاب حنجره است.

درمان گلو درد عصبی

درمان گلو درد عصبی پس از تشخیص علت آن صورت می‌گیرد. خوشبختانه در اغلب موارد گلو درد عصبی جدی نبوده و قابل درمان است. برای مثال اگر علت گلو درد عصبی اضطراب روزانه باشد، روان درمانی، مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و تمرین‌های آرام سازی ذهنی موثر خواهد بود. در مورد رفلاکس معده نیز مصرف دارو، رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی توصیه می‌شود. در صورتی که علت گلو درد عصبی، گواتر باشد، با مصرف دارو، عمل جراحی و درمان با ید رادیواکتیو مداوا می‌شود.

کد خبر 460532

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علل رفلاکس معده رفلاکس معده استرس اضطراب کاهش اضطراب استرس شدید گلو درد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تواند باعث گلو شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۸۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟

ایتنا - براساس آخرین پژوهش‌ها درمورد داروهای کاهش وزن، برخی مصرف‌کنندگان مدعی‌اند که داروی «پپتید شبه‌گلوکاگون ۱» (جی‌ال‌پی-۱) و سایر داروهای مشابه، به موازات کاهش وزن، در آنها احساس اضطراب، افسردگی و گاه افکار مرتبط با خودکشی پدید آورده است.
برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی داروهای درمان دیابت ممکن است شخصیت و رفتار افراد را تغییر دهند. به گزارش نیویورک‌پست، داروهایی نظیر اوزمپیک (ozempic) و ویگووی (Wegovy‌) بر میزان دوپامین تاثیر می‌گذارند. دوپامین بر بخش‌های مختلف بدن تاثیرگذار است.

ترکیبات شیمیایی مغز علاوه بر تاثیر روی انگیزه عاطفی و فیزیکی برای غذا‌ خوردن، بر احساس پاداش، لذت، انگیزه و کنش هم تاثیر می‌گذارد. بر همین اساس، سطوح در حال تغییر این تغییرات شیمیایی این ادعای مصرف‌کنندگان را توجیه می‌کند که چرا تمایلشان به الکل، سکس یا مواد مخدر کاهش می‌یابد.

دکتر کنت بریج، استاد روان‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه میشیگان، به دیلی میل گفت: «هم مواد اعتیادآور و هم غذا، سیگنال‌های دوپامین و مناطق یادگیری‌-پاداش یکسانی را در مغز را فعال می‌کنند.» طبق گفته او، در برخی موارد وقتی محققان می‌خواهند چیزی را به حیوانات یاد بدهند، آنها را برای مدتی گرسنه نگه می‌دارند، زیرا گرسنگی به یادگیری کمک می‌کند.

او توضیح می‌دهد: «ظاهرا گرسنگی مختص غذا است، اما گستره‌اش بیش از این است و میل و هوس‌های متعددی را بیدار می‌کند. هنگامی که گرسنه‌اید، ارزش انگیزشی پدیده‌ها، حتی آن‌‌هایی که خوراکی نیستند، افزایش می‌یابد.»

به باور کارشناسان، از آنجایی که این داروها مدت زمان احساس سیری را افزایش می‌دهند، میل به چیزهایی غیر از غذا مانند مواد مخدر و الکل را نیز کاهش می‌دهند. دکتر بریج می‌گوید: «احساس سیری نه‌تنها میل به غذا را کاهش می‌هد بلکه به صورت بالقوه میل به چیزهای دیگر را هم کم می‌‌کند.»

به گفته بریج، هنگام مصرف داروهای جی‌ال‌پی-۱ احتمال کاهش میل جنسی هم وجود دارد. طبق استدلال او از آنجایی‌که رابطه جنسی میل طبیعی لذت‌بخشی است، مسدود کردن مسیر پاداش ممکن است کاهش میل جنسی را به‌دنبال داشته باشد. با این حال او می‌گوید که هنوز مشخص نیست داروهای جی‌ال‌پی-۱ مسیر دوپامین را چگونه مسدود می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ۶۰۶ گزارش از اختلالات روان‌پزشکی مرتبط با اوزمپیک، ۳۲۴ گزارش مربوط به ساکساندا (Saxenda) و ۱۹۰ گزارش مربوط به ویگووی دریافت کرده است.

دیگر خبرها

  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • اسیر صهیونیست: احساس می‌کنیم ما را رها کرده‌اید+ فیلم
  • پرسپولیس جای خالی گوهری را احساس کرد!(عکس)
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان