Web Analytics Made Easy - Statcounter

امین وطن‌دوست، کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی منابع طبیعی مازندران از تداوم تلاش‌ها برای حفظ شمشادهای سرسبز باقیمانده در دو منطقه سنگده ساری و لوجنده بهشهر خبر داد و گفت: هم اکنون لاروهای آفت، غیرفعال هستند و از جمعیت شب‌پره‌ها نیز به دلیل عدم مواد غذایی کافی، کاسته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امین وطن‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت شمشادهای هیرکانی در مازندران اظهار کرد: آفت شب پره شمشاد یک آفت قرنطینه‌ای است که از خرداد ماه 1395 برای نخستین‌بار جنگل‌های چالوس را مورد هجوم قرار داد و این منطقه را آلوده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این آفت، دارای 3 تا 6 نسل در طول سال است که هم از برگ و هم از پوست درختان شمشاد تغذیه می‌کند و لذا باید بر هیمن اساس، سالانه 4 تا 5 بار سم‌پاشی انجام می‌شد که نیازمند اعتبارات کلانی بود.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، خاطرنشان کرد:  متاسفانه به دلیل فقدان اعتبار و امکانات مورد نیاز طی جولان این آفت در استان، موجب شد تا بیش از 90 درصد از رویشگاه‌های شمشاد مازندران به شدت دچار خسارت شود و بسیاری از مناطق جنگل‌های هیرکانی در استان، کاملا خشک شود.

وطن‌دوست متذکر شد: البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که رویشگاه این‌گونه در برخی نقاط شیب‌دار واقع شده است که به‌دلیل شیب تند، حضور انسان در آن مناطق غیر ممکن است و یکی از دلایلی که نتوانستیم این آفت را کنترل کنیم به‌خاطر شرایط جغرافیای سخت منطقه بود.

وی در خصوص میزان سهم شمشادها از جنگل‌های مازندران پاسخ داد: در مازندران بیش از 16 هزار هکتار شمشاد داریم که از این میزان، 7 هزار و 500 هکتار سهم حوزه ادراه کل ساری و 8 هزار و 500 هکتار نیز سهم حوزه اداره کل نوشهر است.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، بیان کرد: در حال حاضر، لاروهای آفت در حال زمشتان گذرانی هستند و فعلا غیر فعال هستند.

وطن‌دوست ادامه داد: هم اکنون در بخش کوچکی از رویشگاه‌ها، شمشادها نیمه خشک و سبز و در عمده نقاط یعنی حدود 80 درصد، شمشادها خشکیده هستند.

وی عنوان کرد: از اواخر زمستان و با گرم شدن هوا، مجددا لاروها فعال می‌شوند و هم‌زمان ما نیز کار محلول پاشی را برای کنترل آفت‌ها، آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم جمعیت لاروها را تا حد ممکن پایین بیاوریم.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، گفت: فعلا تمرکز خود را روی منطقه سنگده ساری و لوجنده بهشهر گذاشته‌ایم و شمشادهای این منطقه فعلا سر سبز هستند.

وطن‌دوست اعلام کرد: البته یک بانک احیا و پرورش نهال را در بخش کلوده محمودآباد راه‌اندازی کرده‌ایم که به عنوان مرکز بذر این گونه در دست اجرا داریم و تاکنون در محدوده‌ای به وسعت 2500 مترمربع، نهال کاشته‌ایم و در حال مراقبت و پرورش این گونه هستیم.

وی افزود: بذرها در این مرکز جهت ذخیره نگهداری می‌شود و جهت پرورش به نهالستان‌های زاغمرز، لاجیم، شرکت‌های نکاچوب و چوب فریم و برخی نهالستان‌ها نظیر نهالستان ارم ساری جهت تولید قلمه، ارسال می‌شود.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری،  متذکر شد: خوشبختانه با توجه به تجارب به دست امده طی چند سال اخیر، امکان احیای شمشادها در برخی نقاط نظیر سنگده ساری محیا شده است و شمشادها در این منطقه با توجه به مراقبت‌های ویژه انجام شده، کاملا سبز هستند.

وطن‌دوست تاکید کرد: حفظ و انجام اقدامات موثر نیازمند صرف هزینه و تخصیص اعتبار ویژه دارد و واقعا تخصیص اعتبارات خاص به این مقوله، نقش موثری در موفقیت اقدامات برای کنترل آفت‌های شمشاد در استان دارد.

وی یادآور شد: آفت‌هایی مثل شب‌پره هم آمارشان کاهش پیدا کرده است؛ چرا که حیات و تکثیر این آفت به طور مستقیم به تغذیه آن‌ها از برگ و ساقه شمشمادها دارد و با توجه به اینکه غالب شمشمادها در استان خشک شده‌اند، طبیعتا از جمعیت این آفت نیز کاسته شده است.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری،  گفت: این آفت برای فعالیتش نیاز به مواد غذایی دارد و وقتی مواد غذایی مورد نیازش نباشد، خود به خود از آمار جمعیت ان نیز کاسته خواهد شد؛ البته اقدامات مراقبتی و محلول پاشی نیز همچنان برای حفظ شمشادهای باقیمانده در دست اجرا قرار دارد.

به گزارش بلاغ، شمشاد یکی از گونه‌های ارزشمند و منحصر به فرد جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور است که به علت شیوع آفت شب پره طی سالیان اخیر، در معرض تهدید جدی و نابودی قرار دارد.

آفت شب پره شمشاد که برای نخستین بار در خردادماه 1395 در آستارا از استان گیلان و سپس در چالوس از استان مازندران مشاهده شد؛ حالا پس از گذشت بیش از 4 سال، تمام جنگل‌های هیرکانی شمال کشور و به ویژه مازندران را در کام خود بلعیده است.

جولان شب‌پره‌ها در جنگل‌های شمال در کنار موانع طبیعی، کمبود اعتبارات مالی، نبود امکانات و تجهیزات مکفی بازدارنده و پیشگیرانه، عدم دسترسی آسان به مناطق آلوده، سرسختی آفت، گستردگی وسیع  و شاید از همه مهم‌تر، کوتاهی و دست روی دست گذاشتن و  جدی نگرفتن این آلودگی از سوی مدیران، موجب شد تا شاهد مرگ تدریجی بکرترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا در ایران باشیم که اکنون به کابوسی مخوف برای شمشادها، مبدل شده است.

خوشبختانه طی یکی-دو سال اخیر برخی اقدامات در راستای حفظ این گونه ارزشمند در برخی از نقاط استان صورت گرفته است که احداث برخی رویشگاه‌ها و پرورش نهال جهت تکثیر شمشاد از جمله این اقدامات است.



انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سنگده ساری وطن دوست شب پره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۹۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: و بر اساس وظیفه ذاتی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی انجام چهار فقره تبصره ذیل ماده ۵۵ به مساحت تقریبی ۷۰۰ متر مربع از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق گردید این ماموریت با حضور سرجنگلبان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بابلکنار و نیرو‌های حفاظت شرکت آذرود انجام شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • احداث ۱۲ دستگاه دوربرگردان در محور‌های مواصلاتی مازندران
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • ثبت بیش از ۸۴۹ هزار تردد طی تعطیلات اواسط اردیبهشت در محور‌های مازندران
  • توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه
  • گردشگران ناپدید شده در ارتفاعات نوشهر تحویل خانواده‌هایشان شدند
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • یادواره شهدای طلاب و روحانی مازندران در بهشهر برگزار شد
  • کادر تیم پیکان بدنبال استعداد‌های فوتبال مازندران
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری