Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- کرمی گفته که علت مرگ این ماده‌ببر با علت اتفاقی که منجر به مرگ این حیوان شده، دو موضوع متفاوت است .
به گزارش خبرگزاری آریا، نیمه اول آذرماه بود که موضوع تلف شدن مشکوک ماده ببر ارم منتشر شد و هنوز هم ابهام در آن وجود دارد . مدیرعامل مجموعه ارم سبز در این خصوص اعلام کرد که حادثه تلف شدن ببر در باغ وحش ارم در شیفت شب تاریخ 9 آذر رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حادثه ببر نر به ببر سفید بنگال با از بین بردن حفاظ های میانی حمله می‌کند و در یک نزاع چند دقیقه ای موجب جراحت شدید ببر بنگال می‌شود.بعد از چند دقیقه محافظ گربه‌سانان که در حال گشت‌زنی در محوطه باغ وحش بود، متوجه این نزاع می شود و با ابزاری که در اختیار داشت، این دو ببر را از یکدیگر جدا می کند و در همان لحظه عملیات درمانی بر روی ببر ماده آغاز می شود. بلافاصله مراتب به سازمان های محیط زیست و دامپزشکی اطلاع داده می شود و درمان هم با جدیت در دستور کار قرار می‌گیرد.برای نگهداری حیوانات در باغ وحش ارم دو فضا تعبیه شده است؛ یکی فضایی است که شهروندان می توانند در آن محل‌ها از حیوانات بازدید کنند که کاملا ایمن است. فضای دیگر محلی است که مخصوص استراحت حیوانات است. در این محل معمولا گونه‌هایی که از یک نوع هستند با حفاظ های کمتری از یکدیگر جدا می‌شوند و معمولا این حیوانات پس از خوردن وعده غذایی به آن محل ها برده می‌شوند تا استراحت کنند. به همین علت در حال حاضر علت این حمله مشخص نیست و کارگروهی در این زمینه در حال تحقیق است.
علی دقیقیان، در خصوص استحکام حفاظ ها اظهار کرد: باغ وحش ارم قدمتی 29 ساله دارد و تا به امروز شاهد چنین اتفاقی در آن نبوده ایم. این حادثه برای ما خوشایند نیست و تمام تجهیزات ایمنی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. ما به دنبال این هستیم تا علت اصلی این اتفاق را جویا شویم. زاد و ولد و مرگ و میر یک بخش لاینفک از حیات وحش است. ما در باغ وحش ارم 108 گونه جانوری داریم که تعداد آنها به 500 عدد می رسد.  فلسفه باغ وحش در وهله اول حفظ گونه جانوری و در مرحله بعد نمایش آن ها برای شهروندان است. در همین راستا آنچه که به نظر می رسد، این است که باید یک توازنی ایجاد شود و تعداد آنها را کاهش دهیم. چون این گونه های جانوری زاد و ولد نیز دارند. با هماهنگی محیط زیست آن دسته از گونه های جانوری قابل رهاسازی باشد، این اتفاق برای آن ها در مناطق حفاظت شده خواهد افتاد و یا با مراکز دیگر تبادل می شوند. ببری که در این حادثه تلف شده، به علت اختلالات ژنتیکی قادر به جفت گیری نبود و شایعات در این خصوص که به اجبار برای جفت‌گیری کنار ببر نر قرار گرفته، صحت ندارد.

ماده‌ببر صبح روز جمعه 14 آذرماه تلف شده
اما فاطمه برنا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران هم گفت که ماده‌ببر این باغ‌وحش صبح روز جمعه 14 آذرماه تلف شده است.مسئولین باغ‌وحش ارم طی تماس تلفنی خبر زخمی شدن ببر ماده این باغ‌وحش را در نزاع با ببر نر به محیط زیست تهران اعلام کردند.متأسفانه این ببر ماده در باغ‌وحش ارم تلف شده و اقدامات درمانی در چند روز گذشته برای مداوای آن نتیجه‌ای نداشته است. بنابر گزارش اولیه ارسالی باغ‌وحش که ساعتی پیش به محیط زیست رسیده است، این ماده‌ببر به‌علت پارگی کامل نای و پارگی طولی مری و خفگی بر اثر پنومونی استنشاقی به‌دلیل صدمه فیزیکی نزاع با ببر نر تلف شده است.
معاون مدیرکل و رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه در آخرین بازدید دوره‌ای کارشناسان این اداره از باغ‌وحش ارم، حیوانات این باغ‌وحش سالم و در وضعیت خوبی بودند، اظهار کرد: در بخشی از گزارش ارسالی باغ‌وحش آمده است که ببر نر در روز یکشنبه 9 آذر ماه پس از شکستن و تخریب حصار مجاور محل نگهداری ببر ماده وارد محدوده نگهداری این حیوان شده و به نزاع با آن پرداخته است.بررسی‌ها در این خصوص از سوی محیط زیست استان تهران انجام و نتایج حاصله اعلام خواهد شد، اما در گام اول، نظارت ناکافی مجموعه باغ‌وحش یکی از دلایل این اتفاق می‌تواند باشد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در پایان تأکید کرد: لازم است مدیران باغ‌وحش‌ها جدیت بیشتری در خصوص محل‌های نگهداری حیواناتی که بایستى به‌طور کلى و یا فصولی از سال از هم جدا باشند و یا با فاصله مناسبی از هم نگهداری شوند، داشته باشند.

ببر سیبری چرا آسیب ندیده ؟
اما یک کارشناس حیات وحش می‌گوید: جای تعجب دارد که باغ وحش ارم اعلام کرده است که ببر نر حصار بین دو قفس را شکسته و به ماده ببر سفید حمله کرده است. عبدالله سالاری می گوید: سه قلاده ببر در باغ وحش ارم نگهداری می‌شدند،دو ماده ببر به نام‌های «کوئین» (ماده ببر سفیدی که روز گذشته تلف شد) و «آفتاب» (ماده ببر سیبری) در یک قفس مشترک با یکدیگر و در کنار قفس جداگانه «بریو» (ببر نر بنگال این باغ وحش) نگهداری می‌شدند. آنچه مدیریت باغ وحش ارم و اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران اعلام کرده‌اند حاکی از آن است که ببر بنگال نر حصار بین این دو محفظه را شکسته و وارد قفس ماده ببرها شده و در نزاع با کوئین (ماده ببر سفید) آن را زخمی کرده که در نهایت منجر به مرگ آن شده است این در حالیست که حصار بین این دو قفس دوجداره است و شکسته شدن این حصار توسط ببر باغ وحش ارم جای تعجب دارد.بر فرض اینکه ببر بنگال نر توانسته باشد این حصار را شکسته و وارد قفس دو ماده ببر باغ وحش ارم شده باشد، جای سوال دارد که چطور تنها به ماده ببر سفید آسیب رسانده و با ماده ببر سیبری که در همین قفس نگهداری می‌شده کاری نداشته است؟

دو موضوع متفاوت در ماجرای مرگ ماده ببر
اما محمد کرمی؛ رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران بعد از گذشت حدود 9 روز از تلف شدن این ماده‌ببر اعلام کرده که آنچه پیشتر درباره علت تلف شدن این ماده‌ببر عنوان شده است، طبق گزارش و اظهارات نگهبان شیفت شب باغ‌وحش ارم بوده و علت دقیق آن در حال بررسی کارشناسی است.
وی همچنین، مشخص شدن علت اصلی تلف شدن این ماده‌ببر را طبق نظر دامپزشکی دانست و گفت: علت مرگ این ماده‌ببر با علت اتفاقی که منجر به مرگ این حیوان شده، دو موضوع متفاوت است که در نهایت سازمان دامپزشکی پس از بررسی‌های دقیق‌تر آن را مشخص و اعلام خواهد کرد. طبق اصول کارشناسی و شرایط نگهداری ببرها در باغ‌وحش، ببر نر نباید در مجاورت محل نگهداری ببر ماده قرار می‌گرفت و در این زمینه، باغ‌وحش ارم کوتاهی کرده است و نگهداری این دو حیوان کنار هم غیرکارشناسی بوده است!
کرمی در خصوص فرضیه علت تلف شدن این ماده‌ببر در جریان جفت‌گیری با ببر نر گفته که این فرضیه طبق بررسی‌های ما در محیط زیست استان تهران رد شده، زیرا نژاد ماده‌ببر بنگالی و از نظر ژنتیکی دارای مشکلاتی بوده است البته در سال 95 نیز که این ماده‌ببر به باغ‌وحش ارم منتقل شد، مسئولان مجموعه باغ‌وحش ارم تعهد کتبی دادند که به‌دلیل مشکلات ژنتیکی، جفت‌گیری با این حیوان انجام نشود.طبق آنچه در گزارش مسئولان مجموعه باغ‌وحش ارم درباره تلف شدن این ماده‌ببر آمده، ببرهای نر و ماده شب‌ها به‌طور جداگانه، اما در نزدیکی یکدیگر نگهداری می‌شوند، از طرف دیگر به‌علت اینکه ببر نر نیز در فصل جفت‌گیری قرار داشته، درِ کشویی قفسش را باز می‌کند و قسمتی از آن را نیز می‌شکند و به محدوده محل نگهداری ماده‌ ببر حمله می‌کند.
کرمی همچنین در پاسخ به این پرسش که "ببر نر چگونه توانایی باز کردنِ درِ قفسش را داشته است؟" گفت: ببرها ویژگی گربه‌سانان را دارند و خیلی راحت رفتارهای انسان‌ها را تقلید می‌کنند، بنابراین ممکن است نحوه باز و بسته کردن در را نیز از مسئول نگهداری‌اش تقلید کرده باشد که این احتمال جدی است.هنوز علت دقیق تلف شدن ماده‌ببر در باغ‌وحش ارم به‌طور دقیق مشخص نیست اما مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که کوتاهی‌هایی در نحوه نگهداری ببرها در مجموعه باغ‌وحش ارم صورت گرفته که در نهایت منجر به این اتفاق شده است.


شکسته شدن و تخریب حصارها تقریبا غیر ممکن !
اما شکسته شدن و تخریب حصارهای این جایگاه‌ها به گفته کارشناسان این حوزه تقریباً امری غیرممکن است و اگر این ادعا واقعی بود، در همان ساعات اولیه گزارش تصویری از این قدرت ببر نر منتشر می‌شد.در این شرایط رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از بررسی‌ها در این خصوص از سوی محیط زیست استان تهران خبر داده و گفته که نتایج حاصله اعلام خواهد شد اما درگام اول، نظارت ناکافی مجموعه باغ وحش را یکی از دلایل این اتفاق برشمرده است.
مساله اساسی این است که دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست برای نظارت بر باغ ‌وحش‌ها بسیار قدیمی و کاملا از رده خارج شده است و مفادی که در آن گنجانده شده هیچگونه اهلیتی برای شرایط حال باغ‌ وحش‌ها ندارد. از این رو لازم است در این دستورالعمل بازنگری جدی صورت گیرد و بر اساس پروتکل‌های جهانی به‌روزرسانی شود همچنین در بسیاری از موارد سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد باغ‌ وحش‌ها را به این دستورالعمل قدیمی ارجاع می‌دهد و اعلام می‌کند که باغ وحش‌ها دستورالعمل‌ها را به‌درستی اجرا می‌کنند در حالی‌که مشکل اصلی همین دستورالعمل‌های قدیمی است که باید حتما مورد بازنگری قرار گیرند.

علت اصلی وقوع چنین حوادث
اما سالاری متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش در این رابطه ضمن تاکید بر لزوم حضور دامپزشک متخصص حیات وحش در مجموعه ارم  می گوید: به‌نظر می‌رسد حضور نداشتن یک دامپزشک متخصص حیات وحش و مدیریتی که علم و آگاهی کافی نسبت به مسائل حیات وحش داشته باشد باعث شده است که وظیفه ذاتی باغ وحش که آموزش و اطلاع‌رسانی در بحث حفاظت از حیات وحش است.
سالاری متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش می گوید: اگر دو ماده ببری که درکنار یکدیگر و در یک محفظه نگهداری می‌شدند، طی این زمان از یکدیگر جدا شده بودند، باغ وحش ارم باید اعلام کند که علت این جدایی چه بوده است؟ این در حالیست‌که علت جدایی دو ماده ببر باغ وحش ارم تنها ممکن است به علت اقدام به جفت‌گیری ببر نر و ماده ببر سفید این مجموعه صورت گرفته باشد.وی با اشاره به احتمال نزاع ببر نر با ماده ببر سفید باغ‌ وحش ارم در پی اقدام این باغ‌ وحش برای تکثیر این گونه گفت: باغ وحش ارم زمانی‌که «کوئین» (ماده ببر سفید) به ایران منتقل شد تعهدنامه‌ای در سازمان حفاظت محیط زیست و اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا مبنی بر اینکه هیچگونه تکثیر از این گونه نباید به‌علت مشکلات ژنتیکی صورت گیرد، امضا کرده است. کما اینکه گفته می‌شود ماده ببر سفید ارم ایمپلنت ضد بارداری مادام‌العمر داشته است.
باغ وحش ارم علت مرگ گونه‌های موجود در این مجموعه را شفاف‌سازی نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان ناظر بر امور باغ‌ وحش‌ها اقدامات مناسبی در جهت جلوگیری از این حوادث نمی‌کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه وارد شدن ببر نر به قفس ماده ببر سفید ارم می‌توانسته بر اثر خطای انسانی و درست بسته نشدن حصار بین این دو محفظه اتفاق افتاده باشد، گفت: اگر هم حصار بین دو محفظه به درستی بسته و توسط ببر نر شکسته شده باشد این احتمال وجود دارد که این حصار دچار اشکالاتی از قبل بوده که باید در بازدیدهای روزانه و مستمر گزارش و در اسرع وقت مرتفع می‌شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ببر ارم سازمان حفاظت محیط زیست اداره حفاظت محیط زیست دو موضوع متفاوت مجموعه باغ وحش باغ وحش ارم ماده ببر سفید استان تهران نگهداری ببر دو ماده ببر ماده ببر باغ وحش رئیس اداره ماده ببر ببر بنگال بررسی ها حصار بین حیات وحش ببر ماده جفت گیری تلف شده وحش ها ببر نر تلف شد بر باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس:اهانت به بانوان در ابعاد بین‌المللی قابل پیگیری است

باشگاه پرسپولیس بیانیه تندی را در خصوص اتفاقات رخ داده در ورزشگاه آزادی صادر کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس نوشت: «سال‌ها است بخشی از جامعه هواداری سپاهان، هر از چند گاهی اقدامات وحشتناکی را رقم می‌زنند. اقداماتی که در مقابله با این پدیده صورت می‌گیرد هم اصلا بازدارنده نیست و حتی به نظر اعتقادی به برخورد جدی وجود ندارد اگر مقامات با فشار افکار عمومی رو به رو نبودند.

در تمام این موارد دیده نشد باشگاه سپاهان حتی یک بار عمیقا متاسف باشد مگر این که از شدت بازتاب ماجرا، مجبور به این امر شده است.

در همین مورد اخیر حتی رویکرد انتقادی به این مساله را زیر سوال برده‌اند و به آن‌هایی که به واسطه مشمئز کننده بودن، حادثه برانگیخته شده‌اند، اَنگ چسبانده‌اند. البته که آن‌ها هم از این وضعیت پیش آمده خوشحال نیستند، چون روز چهارشنبه شاهد شروع یک جریان فکری و رفتاری بودیم که اگر در همین نقطه با شدت تمام در نطفه خفه نشود آغاز یک جریان خشونت و هتک حرمت نسبت به بانوان در تمام جامعه خواهد بود. آنچه اتفاق افتاد علیه بانوان هوادار تمام باشگاه‌ها از جمله خود سپاهان نیز بود.

ملت ما شهدای عزیز و گرانقدری را در دفاع از حرم داد تا پای داعش و تفکرات داعشی که جلوه‌ای از آن در نگاهی بود که به زنان داشت به این کشور باز نشود و حالا در کمال تعجب یکی همان تفکر را فریاد زده و در داخل و خارج فوتبال و ورزش باید بسیاری به حال خود متاسف باشند اگر به قدری متاثر نشدند که واکنش لازم را داشته باشند.

این ها غلو و بزرگ‌نمایی نیست، واقعیاتی است که کمتر جرات بیان آن وجود دارد.

و اما در ارتباط با رفتارهای بخشی از جامعه هواداران سپاهان و نه همه آن‌ها حکایت طولانی است.

حمله به خودروی حامل مدیران باشگاه رقیب که با توجه به ابعاد سنگ و آجرها به نظر به قصد جان‌شان بود، نابینا شدن سرباز احمدی از دو چشم به خاطر پرتاب نارنجک دست‌ساز، حمله وحشیانه و بی‌رحمانه به تعدادی از هواداران پرسپولیس و ضرب و شتم آن‌ها، نابینا کردن هوادار پرسپولیس، تهدید و ارعاب هواداران پرسپولیس در شهر و محل زندگی خودشان (اصفهان)، حمله به خودروهای خبرنگاران در تهران، آتش زدن خودروی یکی از خبرنگاران در حادثه‌ای دیگر، حمله به ماموران داخل ورزشگاه در بازی خارج خانه، حمله به اتوبوس حامل اعضای تیم فوتبال پرسپولیس با نارنجک که می‌توانست با شوک به راننده و از کنترل خارج شدن اتوبوس به اتفاقی فاجعه‌بار بدل شود، بخشی از حوادثی بوده‌اند که جدای از برخوردهای لفظی و فیزیکی معمول در ورزشگاه‌ها توسط این عده رقم زده شده است.

حالا هم پای مسائل ناموسی را به میان کشیده‌اند که دیگر برخوردهای انضباطی و اخلاقی برای مواجهه با آن کفایت نمی‌کند.

این ماجرا قرار است تا کجا پیش برود؟

توجه افکار عمومی را به این نکته جلب می‌کنیم که توهین آن فرد معلوم الحال که معلوم نیست در چگونه دامانی بزرگ شده‌است فقط قسمت کوچکی از رفتارها و توهین‌های مشمئز کننده بخشی از هواداران سپاهان نسبت به بانوان بود.

باشگاه پرسپولیس مدارک و فیلم‌ها را جمع‌آوری کرده و در قالب شکایات علیه این فرد به طور خاص و علیه جمعی از هواداران و باشگاه سپاهان در اختیار ارکان قضایی فوتبال و دستگاه‌های ذیربط قرار می‌دهد ولی قطعا این کفایت نمی‌کند.

چرا باید جامعه هواداری بعضی باشگاه‌ها به خاطر کوتاهی یا نگاه رنگی بعضی مسوولان امر و دستگاه‌ها در شهرهای خود به باوری برسند که برای خود حاشیه امنیت این‌چنین قائل باشند؟

همچنین به ارکان ورزش و فوتبال کشور، تضمین می‌دهیم چنین اتفاقاتی در قالب مواردی چون خشونت علیه زنان در ابعاد بین‌المللی فوتبال قابل پیگیری است اگر احساس نشود برخوردی که صورت می‌گیرد متضمن امنیت و حرمت بانوان هوادار همه تیم‌ها باشد و در این امر هیچ فرقی بین بانوان هوادار پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان و … نیست».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد مختلف تروما در کنگره جراحان ایران
  • اهتمام مجالس آسیا به‌ تقویت ابعاد نظارت همگانی
  • ماجرای انتشار بوی عجیب در بندرترکمن چه بود؟
  • ماجرای انتشار بوی عجیب در بندرترکمن | علت عجیب تر این اتفاق !
  • ماجرای انتشار بوی گاز در بندرترکمن چیست؟
  • پرسپولیس:اهانت به بانوان در ابعاد بین‌المللی قابل پیگیری است
  • ماجرای انتشار بوی گاز در بندرترکمن چیست؟ جزئیات بیشتر دقایقی دیگر در خبر ۲۰ سیمای گلستان
  • وضعیت مبهم آزمون برای بازی مقابل یوونتوس
  • از متن پیشنهادی آتش بس میان حماس و اسرائیل چه می دانیم؟/ تنش زدایی در چند مرحله صورت می گیرد/ سرنوشت غزه پس از جنگ همچنان مبهم است / مرحله اول معامله 40 روزه خواهد بود
  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی