Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله ری شهری با تاکید بر اینکه اگر انسان بعد عقلانی خود را تقویت کرده بر هوای نفس خود غلبه پیدا کند به جایی می‌رسد که هوای نفس در او می‌میرد گفت: الهام تقوا از نفس لوامه و الهام فجور از نفس اماره است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری» در جلسه درس خارج فقه که به صورت مجازی برای طلاب حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: نفس انسان دو بعد الهی انسانی یا بعد شهوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بعد نفسانی و شهوانی انسان را هلاک می‌کند، عنوان کرد: انسان تنها دارای نفس اماره نیست بلکه دارای نفس لوامه هم هست؛ وجدان اخلاقی و عقل هم دارد.

آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه تعبیرهای مختلفی از دو بعد نفس اماره و نفس لوامه در قرآن و حدیث وجود دارد، اظهار کرد:‌ یک تعبیر این است که آنچه به نفس انسان الهام می‌شود خیر و شر بودن آن را می‌فهمد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: الهام تقوا از نفس لوامه و الهام فجور از نفس اماره است، به تعبیر دیگر در هدایت فطری دو راه به انسان نشان داده می‌شود یکی خیر و دیگری شر، انسان به صورت فطری به راه خیر علاقه دارد اگر نفس اماره او را فریب ندهد.

وی تصریح کرد: انسان اصول و کلیات راه خیر و شر را می‌داند؛ امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند ملائکه عقل محض هستند و نفس اماره ندارند بهائم شهوت خالی هستند که غی خوردن، خوابیدن و تولید نسل چیزی نمی‌فهمند؛ اما انسان هم نفس اماره هم نفس لوامه دارد یعنی هم الهام فجور هم الهام تقوا دارد.

نماینده مجلس خبرگان در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان بعد عقلانی خود را تقویت کرده بر هوای نفس خود غلبه پیدا کند به جایی می‌رسد که هوای نفس در او می‌میرد اما اگر شهوت بر عقل او غلبه کند آنجا از حیوانات هم پست‌تر می‌شود.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایمان و تقوا تقوای الهی تقوا و اخلاص تقوا نفس لوامه نفس اماره هوای نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900901

دیگر خبرها

  • ستاره یونایتد: بکام منبع الهام من است
  • آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید
  • ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!
  • عکس خبرساز یک زن بی‌حجاب در سخنرانی رئیسی
  • نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است
  • (عکس) لیونل مسی در ۴۷ سالگی هم بازی می‌کند!
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم
  • عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل را اثبات کرد