Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش روز دوشنبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مرتضی آسمانی دانش آموخته دکتری مهندسی اکتشاف نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «استفاده از ویژگی های ساختاری مولکول های آسفالتین در بررسی پیوستگی مخازن نفتی» گفت: هدف این پروژه استفاده از ویژگی های ساختاری آسفالتین ها برای مطالعات پیوستگی در مخازن هیدروکربنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: نتایج این تحقیق نشان می دهد ساختارهای مولکولی آسفالتین نفت موجود در زون های مختلف یک مخزن دارای تفاوت های بسیار ظریفی هستند که با بررسی این تفاوت ها می تواند میزان پیوستگی یک مخزن را بررسی کرده و زون های مخزنی را مورد شناسایی قرار داد.  

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهارداشت: در مخازن غیر پیوسته، سیالات هیدروکربنی به راحتی نمی‌توانند در گستره مخزن جابه‌جا شوند و ممکن است در هر زونی سیال مخزن دارای ترکیب ژئوشیمیایی متفاوتی داشته باشند از این رو بهره برداری از سیالات این نوع مخازن یا اجرای برنامه ازدیاد برداشت با تزریق گاز و آب در این نوع از مخازن با مشکلات جدی مواجه است.  

آسمانی خاطرنشان کرد: در این نوع مخازن به علت وجود سد و موانع لیتولوژیکی و یا گسلی، محدوده تاثیر و زهکشی چاه‌های بهره‌برداری کاهش یافته و در هنگام تزریق آب و یا گاز به چنین مخازنی، سیالات تزریقی ممکن است بخش‌هایی از مخزن را تحت تاثیر قرار ندهندیا تاثیر آن بسیار اندک باشد.  

وی یادآور شد: در بیشتر پروژه‌های ازدیاد برداشت، با مطالعات ژئوشیمیایی می توان در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر و با دقت بیشتر نسبت به سایر روش های موجود، محدوده‌های تاثیر چاه های تزریقی، ردیابی سیالات تزریقی به مخزن و میزان یکپارچگی مخزن را مورد بررسی قرار داد.

این محقق گفت: برای مشخص کردن نحوه ارتباط سیال هیدروکربنی در بخش‌های مختلف مخزنی به جهت عمودی و افقی و هم‌چنین در بین چاههای موجود در میدان میتوان از نتایج مطالعات این پژوهش که بر اساس مطالعات ساختاری آسفالتین است استفاده کرد.  

در ادامه احمد رضا ربانی استاد دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سرپرست تیم تحقیقاتی این پژوهش نیز با یادآوری فرآیند اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: در این پروژه از ترکیبات آسفالتین  موجود در نفت تعدادی از مخازن نفتی ایران، به عنوان ذرات ارزشمند برای بدست آوردن آثار انگشت (فینگر پرینت) نفت خام استفاده شد.  

وی افزود: ساختارهای مولکولی آسفالتین در بخش های مختلف مخازن مورد مطالعه با روش طیف سنجی مادون قرمز مورد بررسی قرار گرفت و از تفاوتهای ساختاری آنها با استفاده از تلفیق روشهای ژئوشیمیایی و آماری جهت گروه‌بندی نفت و شناسایی میزان پیوستگی و زونهای موجود در مخازن استفاده شد.  

این محقق تصریح کرد: نتایج این مطالعه می تواند در مطالعات ازدیاد برداشت از مخازن نفتی، مدیریت مخازن و تعیین محل حفر چاهها در مخازن کمک شایانی کند.  

ربانی افزود: این رساله در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب صنعتی شده و تاکنون ۶ مقاله ISI نیز از این پروژه نگارش شده است. سه مقاله در مجلات Q۱ و یک مقاله در مجلات Q۲ چاپ شده و ۲ مقاله نیز در مجلات Q۱ در حال داوری است.

به گزارش ایرنا،  ژورنال ها در یک حوزه تخصصی مشخص، جزو ۲۵ درصد اول رتبه بندی (Q۱) قرار می گیرند و بدین شیوه می توان ذهنیت دقیق تری نسب به جایگاه ضریب تاثیر یک ژورنال پیدا کرد.

هر دو نمایه JCR و Scopus منطبق با ضرایب اختصاص داده شده برای ژورنال ها، دارای تقسیم بندی Quartile متعلق به خود هستند.

برچسب‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر پتروشیمی پژوهشگر نفت برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر پتروشیمی پژوهشگر نفت برگزیدگان علم دانشگاه صنعتی امیرکبیر پتروشیمی پژوهشگر نفت برگزیدگان علم اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند

اعتراضات دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی در دانشگاه کالیفرنیا جنوبی موجب تعطیلی جشن فارغ‌التحصیلی این دانشگاه شد. 

به گزارش ایسنا به نقل از سان، دانشگاه کالیفرنیا جنوبی (USC) مراسم اصلی فارغ التحصیلی خود را که زمان برگزاری آن برای ۱۰ ماه می تعیین شده بود، به دلیل نگرانی‌های ایمنی و اجرای تدابیر امنیتی جدید در پی اعتراضات اخیر حامی فلسطین در محوطه دانشگاه لغو کرد.

 این اقدامات امنیتی، فرآیند پردازش تعداد زیادی از مهمانان مورد انتظار را کند می‌کند و میزبانی این مراسم سنتی را که حدود ۶۵ هزار شرکت کننده دارد، غیرممکن می‌سازد.

دانشگاه کالیفرنیا جنوبی در راستای افزایش امنیت، برای افزایش امنیت، برای همه رویدادهای دانشگاه بلیط صادر می‌کند و دسترسی پردیس‌ها و دانشکده‌ها را به نقاط ورودی تعیین شده محدود می‌کند.

در حالی که مراسم اصلی لغو شده است، فعالیت های انفرادی، جشن‌های ویژه و مراسم کلاه‌گذاری فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری طبق برنامه پیش می‌رود.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات دانشجویان در آمریکا در طرفداری از فلسطین در سراسر دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده از جمله دانشگاه کلمبیا، تگزاس آستین، هاروارد، اِم‌آی‌تی و سایر دانشگاه‌های آمریکا گسترش یافته است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند
  • اجرای طرح دوم جمع‌آوری مخازن زباله از معابر منطقه دو شهرکرد
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • (ویدئو) عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندرکلاهی شهرستان میناب
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی