Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@05:19:31 GMT

دره‌ خزینه دو سال پس از تخریب پل‌ معلق

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۱۲۷۸

دره‌ خزینه دو سال پس از تخریب پل‌ معلق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پنجم فروردین ۹۷ بود که خبر تخریب بلندترین پل معلق خاورمیانه همگان را به تعجب وا داشت و جالبتر اینکه اعلام شد این کار غیر فرهنگی و قبیح توسط افراد ناشناس انجام شده و دلیل آن نیز نامعلوم است. این پل در روستای دره خزینه شهرستان پلدختر بر روی رودخانه سیمره به طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر در ۴۹ کیلومتری جنوب شرقی پل‌دختر در مسیر جاده پل‌دختر – اندیمشک واقع شده بود و هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نعمت‌الله دستیاری، فرماندار وقت پلدختر سال ۹۷ در این باره گفت: پل معلق دره خزینه یکی از مناطق بکر و زیبای گردشگری و طبیعی این شهرستان است و گردشگران زیادی از آن استقبال داشته‌اند. موضوع تخریب، بازسازی و ترمیم مجدد پل در بین مردم از حساسیت بالایی برخوردار بوده و مطالبه عمومی آن‌ها به شمار می‌رود. راه دسترسی پل دره خزینه پلدختر در استان بوده و از این نظر متعلق به حوزه استحفاظی، انتظامی و قضائی شهرستان پلدختر است. این اساس با توجه به پیگیری‌های انجام شده و دستور اکید استاندار لرستان به سرپرست معاونت عمرانی استانداری کارگروهی تشکیل شده است.

حال با گذشت بیش از ۲ سال این کارگروه خروجی خاصی نداشت و پل دره خزینه معلق در وعده‌ها بوده است. حساسیت و ارزش فرهنگی و گردشگری این پل به حدی بالا بوده و هست که ستاد اجرایی خدمات سفر لرستان در ۱۷ دی ماه سال ۹۷ به موضوع دره خزینه اختصاص داشت.

بازسازی پل در همان منطقه به هزینه ایمن‌سازی بالایی نیاز دارد

مشاور طرح پل دره خزینه گفت: بعد از تخریب پل دره خزینه بررسی‌هایی انجام دادیم که متوجه شدیم راه دسترسی دشوار، مسیر طولانی، صعب‌العبور و پر خطری دارد. همچنین بازسازی پل در همان منطقه به هزینه ایمن‌سازی بالایی نیاز دارد، کف‌سازی و نرده‌کشی نیز اعتبار دیگری می‌خواهد در نهایت بر اساس برآورد ما برای ساخت پل، ایمن‌سازی، نرده‌کشی و کف‌سازی اعتباری حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیاز است، اما در نهایت سه نقطه دیگر را برای ساخت پل انتخاب کردیم، نقطه اول با طول ۳۶۷متر، نقطه دوم ۳۸۳ متر و نقطه سوم نیز ۳۸۵ متر بود.

محمود رشنو عنوان کرد: در نهایت نقطه شماره اول را انتخاب کردیم که در صورت ساخت، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین پل خاورمیانه و اولین پل استاندارد کشور خواهد بود. علت اینکه نقطه اول را انتخاب کردیم این بود که در مقایسه با نقطه قدیمی چشم‌انداز فوق‌العاده و راه دسترسی و قابلیت بهره‌برداری داشت از طرفی نیز فضا برای احداث بوم‌گردی، پارکینگ و امکانات رفاهی دارد؛ باید سریعتر کار را شروع کنیم، زیرا حفرکاری زیادی دارد و نیازمند کابل‌کشی است.

تعیین وقت ۱۰ روزه برای بررسی کارشناسی

استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه پل دره خزینه پلی قدیم است که قرار بوده پیمانکار آن را نوسازی کند و سد ایجاد شود، اما بعد از مدتی آن را رها کردند، اظهار کرد: مردم و گردشگران زیادی به ‌ویژه ایام نوروز از روی پل عبور می‌کردند که خیلی خطرناک بود تا اینکه پل سال گذشته از سمت ایلام تخریب شد و ما تصمیم گرفتیم آن را احیا کنیم. هر چند نقطه مشخص ‌شده توسط مشاور۴۰ تا ۵۰ کیلومتر با پلدختر فاصله دارد، اما نقطه زیبایی است؛ ساخت پل در ورودی پلدختر بهتر است، اما قرار بود این امر توسط شهرداری بررسی شود که ابتدا گفتند ساخت مجدد پل در همان نقطه قدیمی با ۶۰۰ میلیون تومان جمع می‌شود، اما بحث جابه‌جایی و ایمن‌سازی که پیش آمد این رقم به دو میلیارد تومان رسید.

سید موسی خادمی عنوان کرد: اگر می‌خواهید در ورودی پلدختر ساخته شود باید ظرف ۱۰ روز بررسی و کارشناسی‌های لازم را انجام بدهید تا در نهایت به جمع‌بندی برسیم؛ اگر پول داشتیم در هر دو نقطه پیشنهادی پل می‌سازیم، اما اگر مجبور به انتخاب بشویم ورودی شهر را بررسی کنید.

تعیین وقت ۱۰ روزه برای بررسی کارشناسی توسط استاندار ظاهرا هنوز به پایان نرسیده و جمع‌بندی مشخصی برای ساخت هیچ کدام از پل‌ها انجام نشده است.

در مورد گشایش اعتباری اقدامی صورت نگرفته است

فرماندار پلدختر در این‌باره گفت: پل دره خزینه اثر فرهنگی شکیل و ارزشمندی بود که متأسفانه با کج سلیقگی و بد تدبیری تخریب شد. با میراث فرهنگی صحبت شده و برای این پل تصمیماتی اتخاذ شده، ولی در مورد گشایش اعتباری اقدامی انجام نشده است.

حسن رضاییان خاطر نشان کرد:  باید بحث ریالی باشد که کار شروع شود، ولی جزو دغدغه ما هست. بازسازی این پروژه اعتبار زیادی می‌خواهد؛ طبق برآوردهای ۴.۵ تا ۵ میلیارد تومان نیاز دارد. اگر سرمایه‌گذار باشد بهتر است حتی ورود هم پیدا کرده‌ایم، ولی متأسفانه سرمایه‌گذار ورودی پیدا نکرده، ولی الآن در حال گفتمان هستیم و وظیفه‌ای در این رابطه به شهرداری واگذار شده است.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذاری برای این پروژه و دره خزینه باشد اتفاق خوبی رقم خواهد خورد، دیدگاه ما این است که شکل قدیم پل را حفظ کنیم، اما تنگنای اعتباری وجود دارد.

اگر بعد از دو سال هنوز نه گشایش اعتباری در خصوص دره خزینه انجام شده و نه سرمایه‌گذاری پیدا شده، چه کسی باید پاسخگوی وضع فعلی این سایت گردشگری باشد که می‌توانست اقتصاد گردشگری شهرستان و حتی استان را نیز متحول کند؟

وقوع سیل باعث شد تقریباً همه‌چیز فراموش شود

نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: تخریب این پل قبل از سیل انجام شد و بعد از آن هم موضوعاتی در رابطه با آن مطرح شد. در مرحله‌ای که خواستیم کار را پیش ببریم وقوع سیل باعث شد تقریباً همه‌چیز فراموش شود.

سید حمیدرضا کاظمی ادامه داد: پیگیری‌های زیادی با استاندار و میراث فرهنگی انجام دادیم، پیشنهاد ما این بود که پل در ورودی پل‌دختر نصب شود. زیرساخت‌های آن تقریباً آماده و طراحی شد. نهایتاً دنبال سرمایه‌گذار بودیم و با یک سرمایه‌گذار نیز صحبت شد، ولی وارد کار اجرایی نشده که باید این مهم پیگیری شود.

وی اظهار کرد: پل دره خزینه متعلق به پروژه سد پاعلم بود و غیراستاندارد بود و نباید اجازه داده می‌شد مردم روی آن می‌رفتند چرا که هرلحظه احتمال سقوط وجود داشت. اگر قرار است پلی در آن منطقه ساخته شود باید ایمن باشد، اما فعلا الآن قرار است که در ورودی شهر ساخته شود.

آنچه مهم بوده این است که مسئولان ذی ربط لرستان پس از تشکیل جلسات و تاکید استاندار پس از دو سال تاکنون در خصوص بودن یا نبودن پل دره خزینه اظهار نظر صریحی نداشته‌اند.

اعتباراتی که در نظر گرفتند متأسفانه جوابگوی پل معلق نیست

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز بحث اعتبارات را پیش کشید و اظهار کرد: پس از تخریب دره خزینه بر بازسازی این پل تاکید شد، ولی اعتباراتی که در نظر گرفتند متأسفانه جوابگو نیست. بحث احداث پل معلق در ورودی شهر پلدختر نیز مطرح است و سرمایه‌گذاری نیز پای کار آمده که فرماندار و شهردار آن را معرفی کرده‌اند.

اسکندر فلاحوند خاطر نشان کرد: طرح توجیهی این پل خوب نبود و در کمیته فنی رد شد، قرار شد طرح توجیهی اصلاح شود که تا این لحظه انجام نشده است. اگر وزارتخانه یا استان اعتباری برای پل دره خزینه بگذارند بازسازی در برنامه میراث استان است، دره خزینه یکی از جاذبه‌های گردشگری است که اگر زیر ساخت آن فراهم شود می‌توان بگوییم از ناب‌ترین و بهترین جاذبه‌های گردشگری کشور است.

وی اضافه کرد: نمی‌توان از این جاذبه صرف‌نظر کرد، ولی باید برنامه‌ریزی برای آن داشته و زیر ساخت را نیز فراهم کرد. پیگیر تخصیص اعتبارات ملی به دره خزینه از وزارتخانه هستیم، وقتی گردشگر آنجا می‌رود باید یکسری رفاهیات نیز برای آن در نظر گرفته شود که گردشگری را جذب کند. اگر مسئولان در استان همکاری کنند و اعتبارات بیشتری برای دره خزینه تخصیص دهند ما نیز از وزارتخانه می‌توانیم اعتبارات بیشتری بگیریم.

در خصوص اینکه آیا پل معلقی که قرار است در ورودی شهر پلدختر احداث شود می‌تواند جاذبه‌ای گردشگری همانند دره خزینه و به نوعی جایگزین آن شود، عطا حسن‌پور کارشناس میراث فرهنگی به شدت مخالف آن است.

احداث پل در ورودی پلدختر از لحاظ امنیتی، حریم هوایی و راه ممنوع است

حسن‌پور گفت: در مورد احداث پل معلق در ورودی پل‌دختر به چند دلیل مخالفت می‌کنم. اول اینکه هر پلی که در ورودی تنگه پلدختر بخواهد احداث شود مستلزم این است که از جاده عبور کند و مشرف به جاده اصلی باشد که این مورد از لحاظ امنیتی، استراتژیکی، حریم هوایی و راه ممنوع است.

این کارشناس خاطر نشان کرد: از آن مهم‌تر اینکه اگر بخواهد جایی باشد که تنگ‌ترین عرض دره باشد پس قطعاً مشرف به پل باستانی پلدختر است و این به خاطر مسایل منظری و قضیه ثبت جهانی پل‌ها به‌ طور کامل مردود بوده، چون هرگونه احداثی در حریم منظر و بصری پل ممنوع است. از همه مهم‌تر اینکه چه ویژگی تاریخی، طبیعی، ژئوتوریسمی و زمین‌شناسی یا سایر ویژگی طبیعی وجود دارد که در دهنه پل‌دختر پل معلق احداث شود؛ معمولاً گردشگر به دنبال دیدن پدیده‌های زمین‌شناسی، توپوگرافی، کوهستان و ... است که ورودی پلدختر بعید می‌دانم چنین ویژگی را داشته باشد.

او بیان کرد: پس احداث هرگونه پل در دهنه ورودی شهر بی‌معنا، بی‌اساس و غیر کارشناسی است. مساله احداث پل معلق دره خزینه یکی از واجبات برای گردشگری ماست، ما هنوز برای ساخت جاذبه‌های دست‌ساز کاری نکرده‌ایم؛ دره خزینه جاذبه دست‌ساز بود که ما نه تنها از آن بهره‌ای نگرفتیم بلکه باعث تخریب آن نیز شدیم. مردم و گردشگران به دنبال بهترین‌ها هستند یعنی هزینه می‌کنند و وقت می‌گذارند که بهترین یا برترین‌ها را ببیند؛ پل دره خزینه آماده است و فقط باید بلند شده و نصب شود. کدام بودجه را داریم که برای ساخت یک پل از صفر تا صد جانمایی کنیم؟

مسئولان در ایجاد جاذبه‌های دست‌ساز کوتاهی کرده‌اند

این کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان بیان کرد: سازه سر جای خود بوده و همه ویژگی‌ها را دارد؛ پل جاذبه دست‌ساز است و مسئولان ما در ایجاد جاذبه‌های دست‌ساز کوتاهی کرده‌اند. یکی از جنبه‌های گردشگری قضیه گردشگری فرهنگی است که گردشگری فرهنگی عموماً در جوامع عشایری نمود دارد و دسترسی به جوامع عشایری که در منطقه کبیر کوه زندگی می‌کنند از طریق پل دره خزینه امکان‌پذیر بود؛ وقتی تور گردشگری از آن پل عبور می‌کرد علاوه بر اینکه می‌توانست تصاویر خوبی تهیه کند جوامع عشایری را که برخی از آن‌ها در غار زندگی می‌کنند را نیز رؤیت می‌کرد.

گویا عمر این سایت گردشگری با تخریب به پایان رسیده و اگر مسئولان کاری انجام ندهند گردشگران باید برای همیشه با آن خداحافظی کنند.

کد خبر 572659 برچسب‌ها استان لرستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان لرستان ورودی پلدختر میراث فرهنگی پل دره خزینه سرمایه گذار ورودی پل پل معلق برای ساخت ایمن سازی ورودی شهر انجام شد احداث پل دست ساز پل دختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروند خبرنگار؛پیگیری تخریب پل روستایی در چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، با تعامل یک شهروند خبرنگار از چالدران با تحریریه خبر صداوسیمای آذربایجان غربی، پلی جدید بر روی رودخانه قزلار چایی شهرستان چالدران احداث شد تا مشکل اهالی دو روستای ساز آغل و گل سعید برطرف شود.

 سیل باعث تخریب پل قدیمی شده بود.

شما هم می توانید با انعکاس اخبار شهر و محله خود، شهروند خبرنگار ما باشید.

 

 

دیگر خبرها

  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • شهروند خبرنگار؛پیگیری تخریب پل روستایی در چالدران
  • تکمیل طرح چهارخطه شدن محور دره شهر ، پلدختر نیازمند اعتبار
  • معلق ماندن مردم در تاب پارک سیرجان در پی قطع برق
  • فیلم | طغیان آبشار «آب تاف» در پلدختر
  • بازگشت سیلاب به «بهانگر» در داورزن و تخریب پل ارتباطی روستا
  • تخریب راه های عشایری ایلام بر اثر سیلاب
  • دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر
  • ببینید | بارش باران و بوجود آمدن ابشار آب در پلدختر
  • ۲ گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند