Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:05:29 GMT

یلدا در راه است؛ کرونا سواره و ما همچنان پیاده

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۱۳۵۷

یلدا در راه است؛ کرونا سواره و ما همچنان پیاده

کرونا این روزها مقداری نسبت به دوماه گذشته سر به زیرتر شده و روند نزولی گرفته است که این بهبود نسبی اوضاع، نتیجه مستقیم مسوولیت پذیری مردم در عمل به پروتکلهای بهداشتی و محدودیت های اعمال شده از ابتدای آذرماه است بطوری که تعداد شهرهای در منطقه قرمز این ویروس به صورت چشمگیری کاهش یافته و اندکی از سختی های کادر فرسوده درمان کاسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان و مسوولان استان معتقدند وضعیت نارنجی کرونا در قم کاملا شکننده است و تنها یک بی توجهی کوچک مانند دورهمی های شب یلدا، می تواند سبب بازگشت تمام محدودیت ها و تغییر رنگ بندی قم به وضعیت قرمز شود.

به باور کارشناسان، شب یلدا اگر بخواهد به روال سالهای گذشته برگزار شود می تواند رشته چند ماه تلاش و برنامه ریزی های انجام شده در سطح کلان را در عرض چند ساعت پنبه کند و جان دوباره ای به کووید۱۹ در طولانی ترین شب سال بدهد.

نگرانی کارشناسان و مسوولان از خطر دورهمی های شب یلدا به هیچ وجه بی مورد نیست، طبق آمارهای رسمی دورهمی ها سهم ۵۱ درصدی از انتقال زنجیره ویروس کرونا دارند و این قابلیت و بستر در این شب فراهم است تا ورق مبارزه با کرونا را بار دیگر به نفع این ویروس باز گردد.

مساله مهمی که کارشناسان و دلسوزان جامعه مدام تاکید دارند، برگزاری مجازی شب یلدای امسال است. در واقع بخاطر اینکه سلامتی و زندگی عزیزانمان برای ما مهم است نباید شب یلدا به دیدن آنها برویم که مبادا کرونا این ویروس چغر و پیچیده نیز در کمین نشسته باشد.

کرونا مهمان سرزده است و بی خبر به سراغ قربانیان خود می آید و اگر مقداری حساسیت ها فروکش کند و مراقب نباشیم به زودی در شب یلدا مهمان خانه های مردم خواهد شد و شادی چند ساعته آنها را به غم همیشگی و ناتمام تبدیل خواهد کرد.

توصیه کارشناسان در شب یلدای امسال، بر مجازی برگزار کردن آن و حضور حداکثر ۳ تا ۴ نفر از اعضای خانواده است. آنها امید دارند در صورتی که شب یلدا به درستی مدیریت شود و مردم در این سنت دیرینه اندکی صبر به خرج دهند سحر غلبه بر این ویروس بی رحم نزدیک خواهد شد.

همه دلسوزان از خطرخیزی مجدد کرونا در زیر سایه دورهمی های شب یلدا می گویند و توصیه می کنند که آجیل شب یلدای خود را با طعم تلخ کووید ۱۹ پیونند نزنند و مانند دو هفته اول آذرماه مسئولیت پذیری اجتماعی مثال زدنی از خود به یادگار بگذارند.

شب یلدا تنها یکی از نگرانی های قم در مدیریت و حفظ وضعیت نارنجی کرونا است و در کنار آن همچنان نقاط آسیب و خطر آفرین دیگری سلامت مردم در برابر کرونا را تهدید می کند که یکی از مهمترین آنها وضعیت حمل و نقل عمومی است.

به گفته کارشناسان، حمل و نقل عمومی سهم ۳۰ درصدی از انتقال ویروس کرونا دارد و گاهی اذحام جمعیت در برخی خطوط و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی سبب هم آغوشی مسافران و کووید ۱۹ می شود.

همچنین مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا، از افزایش ملموس تجمعات در مراکز خرید، بانکها، بستنی فروشی ها و سایر مراکز تفریحی و تجاری دارد که تجربه تلخ و مرگبار ساده انگاری کرونا در روزهای قبل از خیز موج دوم کووید ۱۹ در فصل تابستان و موج سهمگین این ویروس طی دو ماه گذشته را یادآور می شود.

چیزی که مسلم است این است که تا آمدن واکسن، این ویروس سواره و ما پیاده هستیم هرچند واکسن اصلی کرونا همان سخت گیری و رعایت پروتکل های بهداشتی است که می تواند کووید ۱۹ را از نفس بیندازد و آن را زمین گیر کند اما تا آمدن قطعی و انبوه واکسن کرونا باید مراقب بود اما در این بین شلوغی های بازار وخیابان ها از دورهمی‌های شب یلدا هم خطرناک تر است.

در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی قم روز گذشته، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم آذرماه جاری، ۳۸ تن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر بیان کرد: از ۳۸ نفر مشکوک به کرونا، ۳۲ تن در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: همچنین ۳۰ تن از کل بیمارانی که طی‌روزهای گذشته به دلیل این بیماری در مراکز درمانی قم بستری بودند،‌ ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۳۱ تن بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۵۸ تن آن‌ها وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: همچنین طی این مدت ۲ تن از بیماران کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

افزایش ۵۰ درصدی تست های سریع کرونا

وی همچنین ابراز کرد: تست‌های سریع کرونا در آزمایشگاه‌های مرجع قم ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی از تهیه ۱۰هزار کیت آزمایشگاهی برای انجام تست‌های سریع خبر داد و افزود: با استفاده از این کیت ها، امکان شناسایی بیماران کرونایی در ۳۰ دقیقه فراهم شده که در کنترل این بیماری موثر خواهد بود.

قدیر تصریح کرد: این کیت‌ها برای تشخیص بیماران سرپایی استفاده می شود، اما برای بیماران بستری همچنان تست‌های PCR انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: به جهت رعایت همین موارد، تست‌های مثبت کرونا از ۷۰ درصد به ۳۰درصد رسیده است.

مناطق حاشیه‌ای قم در اولویت طرح مدیریت کرونا هستند

فرماندار قم نیز با اشاره به طرح ملی مدیریت و کنترل بیماری کرونا به شیوه محله محور در این استان گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح در قم تحت پوشش قرار دادن حاشیه شهر می‌باشد و در این زمینه سازماندهی خیلی خوبی صورت گرفته است.

مرتضی حیدری در بازدید میدانی از طرح فوق در محدوده امامزاده سید معصوم (ع) قم طی سخنانی اظهار داشت: این طرح در ۹۰ محله از شهر قم اجرا می شود و آمار افرادی که تحت پوشش قرار می گیرند نیز بتدریج در حال جمع آوری است.

فرماندار قم نیروهای فعال در این طرح را شامل ۲ هزار و ۵۰۰ بسیجی و یک هزار نیروی مرکز بهداشت ذکر کرد و گفت: از نکته‌های جالب طرح مذکور استخراج جمعیت محله ها است که با این شیوه به نقاطی که به صورت کامل در وضعیت قرمز هستند دسترسی پیدا می کنیم.

حیدری افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده سه تیم مراقبتی، حمایتی و نظارتی عملا وارد محله ها می شوند و از این هفته نیز تیم های مراقبتی وارد منازل شهروندان خواهند شد و افراد مبتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی کنند.

وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به جمعیت هر محله توسط مرکز بهداشت تهیه و در اختیار بسیج قرار می گیرد و در کوتاهترین زمان ممکن بیماران کرونایی شناسایی می شوند.

حیدری همچنین اضافه کرد: در صورتی که نیازمند قرنطینه خانگی باشند آموزش های لازم ارائه و در صورت نیاز به انتقال به بیمارستان نیز این کار انجام می گیرد.

وضعیت کرونا در قم از روز پانزدهم آذرماه به حالت نارنجی درآمده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید -۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری (ع) در شهرک امام حسن عسکری (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی (ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

برچسب‌ها کرونا ماسک قم فاصله گذاری اجتماعی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ماسک قم فاصله گذاری اجتماعی کرونا ماسک قم فاصله گذاری اجتماعی اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی قم دورهمی های شب یلدا ویروس کرونا دورهمی ها کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به ۲۷ هزار و ۲۹۸ خانوار، تعداد ۳۷ هزار و ۶۹۲ کودک زیر ۵ سال واکسینه شدند.

وی افزود: نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر ۵ سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

بیات، هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد و گفت: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران (افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی، این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

بیات یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان ۵ سال (صفر تا ۵۹) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی، تمامی کودکان زیر ۵ سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از ۹۵ درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از ۳۰ اردیبهشت تا یکم خرداد ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

کد خبر 6096509 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد