Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و جمعیت شناس با تاکید بر اینکه به نظر بنده میزان ازدواج در ایران کاهش پیدا نکرده است گفت: دلیل این موضوع نیز این است که جمعیت در معرض ازدواج و جمعیت زنان و مردان ما به دلیل کاهش باروری از دهه ۷۰ به بعد، رو به کاهش رفته و در نتیجه همین امر سبب شده که به نظر می رسد آمار ازدواج کاهش یافته در حالی که نسبت به کاهش جمعیت، کاهشی در میزان ازدواج نداشته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر "شهلا کاظمی پور" در گفت و گو با ایسنا درباره روند ازدواج در کشور گفت: آمار ثبت ازدواج از سوی سازمان ثبت احوال اعلام می شود که طبق این آمار در بهار و تابستان امسال و با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور ۲۸۸ هزار مورد ازدواج ثبت شده است که نسبت به سال های قبلی تغییر زیادی پیدا نکرده و روند همیشگی سال های اخیر خود را داشته است که به نظر می رسد تا پایان سال جاری به رقمی حدود ۵۸۰ هزار مورد ثبت نیز برسد.

وی با بیان اینکه آمار نشان می دهد که کرونا بر روی ازدواج ها تاثیری نداشته و نگرانی از این بابت وجود ندارد افزود: در مجموع تعداد ازدواج های بعد از سال ۹۰ که ۸۳۴ هزار مورد ازدواج در سطح کشور بوده، روند نزولی به خود گرفته که آخرین آمار براساس سرشماری سال ۹۵، ۶۶۶ هزار مورد ازدواج در کشور را داشته ایم.

این جمعیت شناس با تاکید بر اینکه براساس سازمان ثبت و احوال، آمار ازدواج در کشور رو به کاهش است اظهار کرد: اعتقاد ما این است که نباید روی ارقام خام کار کنیم. به دلیل آنکه از دهه ۷۰ به بعد کاهش ولادت و باروی را داشتیم به دنبال آن شاهد کاهش داوطلبان کنکور هستیم در نتیجه باید انتظار کاهش روند ازدواج در کشور را نیز داشته باشیم، پس صرفا مسائل و مشکلات اقتصادی و عدم تمایل به جوانان در بحث ازدواج مطرح نیست بلکه کاهش جمعیت در رده سنی ازدواج نیز باید در کنار سایر موضوعات دیگر دیده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران به آمار مجردین کشور اشاره کرد و گفت: سراساس سرشماری های صورت گرفته در سال ۸۵، زنان مجرد ۱۵ سال به بالای کشور حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بودند که در سال ۹۰ به شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۹۵ به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسیدند.

کاظمی پور با تاکید بر اینکه به نظر بنده میزان ازدواج در ایران کاهش پیدا نکرده است افزود: دلیل این موضوع نیز این است که جمعیت در معرض ازدواج و جمعیت زنان و مردان ما به دلیل کاهش باروری از دهه ۷۰ به بعد، رو به کاهش است.

این جمعیت شناس افزود: سن ازدواج در ایران افزایش پیدا کرده است و به عبارتی ازدواج در کشور به تاخیر افتاده است به طوری که اگر در گذشته خانمی نهایتا ۲۰ تا ۲۵ سال در خانه پدری خود زندگی می کردند این عدد امروز به حدود ۳۰ تا ۳۵ سال و بعضا نیز به ۴۰ سال رسیده است که در آقایان این میزان بیشتر نیز شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تعداد ازدواج ها در کشور کم نشده است خاطر نشان کرد: ازدواج از آن نوع پدیده های اجتماعی است که در نهایت اتفاق می افتد به طوری که ازدواج در ۹۸ درصد افراد جامعه رخ می دهد اما ممکن است به دلایلی با تاخیر صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ازدواج جمعیت شناسی اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا کروناویروس ازدواج در ایران ازدواج در کشور میزان ازدواج پیدا نکرده هزار مورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر پژمان بختیاری نیا به خبرنگار ما گفت: تغییرات جمعیت یک پدیده اجتماعی مهم است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله باروری، مرگ و میر، مهاجرت، و تغییرات اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد. این تغییرات می‌توانند به شکل افزایش یا کاهش جمعیت، تغییر در ساختار سنی جمعیت و تأثیر بر اقتصاد و جامعه منجر شوند.


وی افزود: کشور ما در موضوع جمعیت در موقعیت حساسی است و با بسته شدن پنجره جمعیتی وارد بحران خواهیم شد، اکنون دو سوم جامعه در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و در واقع ۷۰ درصد جامعه در این رده سنی قرار دارند و به همین منظور ما باید به ساختار سنی توجه کنیم، زیرا در مرحله پنجره جمعیتی همه مشکلات متخصصان و پژوهشگران بحث توانمندسازی جوانان است و از این روش جهش توسعه‌ای را خواهیم داد.


دکتر بختیاری نیا ادامه داد: در تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ۲۱ مانع فرزندآوری مورد توجه قرار دارد که عبارتند از؛   تاخیر در ازدواج جوانان، کاهش سن ازدواج، الگوی مسکن، مشکلات اقتصادی و هزینه فرزندپروری، اشتغال و نگرانی آتیه زنان، اشتغال پدران خانواده، هزینه دوران باداری و شیردهی، هزینه‌های ناباروری، عقیم‌سازی و استفاده بی‌رویه از اقلام پیشگیری، ترس از فرزند معلول، قبح‌زدایی از سقط جنین، نگهداری از تربیت و آینده فرزندان و ضعف خدمات اجتماعی مادر و کودک از جمله این موانع است.


رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: همان طور که سیاست‌های تحدید جمعیت در دهه ۶۰ برپایه تغییر نگرش‌ها، هنجار‌ها و ارزش‌ها بود، امروز نیز برای مهندسی معکوس این مساله هیچ راهی جز از مسیر ایجاد تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌ها وجود ندارد. سیاست‌گذاری جمعیتی نوعی سیاست‌گذاری اجتماعی است و باید در این چارچوب حرکت کند و از الزامات آن، توجه به بستر‌های فرهنگی است. تمرکز بر روی تغییرات فرهنگی، مدیریت انتقال زمان و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کمک‌کننده در فرزندآوری از دیگر موارد در این زمینه هستند.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: در واقع در کنار حل مشکلات اقتصادی کشور، باید برای تغییر انگاره‌های غلط نقش بسته در اذهان جامعه درباره جمعیت و فرزندآوری، کار فرهنگی را در اولویت قرار دهد تا زنان و مادران بتوانند در کنار فعالیت‌های اجتماعی، نقش مادری خود را با کمترین دغدغه دنبال کنند.


وی گفت: در بخش فرهنگی فردگرایی گفتمان غالب است. آزادی‌های فردی، تغییر ارزش‌ها و هنجار‌های فردی و به طور کلی سبک زندگی از مولفه‌هایی هستند که سبب افزایش سن ازدواج شده‌اند، در حقیقت شاهد تغییر سبک زندگی هستیم که این موارد به طور قطع در افزایش سن ازدواج اثرگذار هستند و در نتیجه سن باروری نیز افزایش می‌یابد. توجه به عقاید، اخلاق، خرده فرهنگ‌ها و زیست بوم از اصول پرداختن به کار‌های فرهنگی است.

دکتر بختیاری نیا افزود: حمایت از ازدواج جوانان و فرزندآوری آنها، ارزشمند کردن فرزندآوری توسط عوامل فرهنگ‌ساز، رسانه‌ها و رفع موانع و مشکلات خانواده‌ها در این مسیر که عمدتاً در قانون جوانی جمعیت مورد توجه هستند می‌توانند ما را از این بحران عبور دهند، اما لازم است بدانیم مهمترین موضوع فرهنگ‌سازی و الگوسازی است که آحاد مردم و گروه‌های اجتماعی باید به آن توجه کنند.


وی تاکید کرد: مساله جوانی جمعیت از برنامه‌های محوری وزارت بهداشت است و فرزندان سرمایه‌های ارزشمند جامعه و خانواده هستند.

دیگر خبرها

  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • وقوع ۳۰ حادثه کوهستان در کرمانشاه/ استان دوم کشور در حوادث کوهستان هستیم
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم