Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با وجود اینکه زعفران کرمانشاه از کیفیت بالایی برخوردار است اما در تجارت جهانی نامی از آن نیست و سود اندکی نصیب کشاورزان می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه ، هر ساله از اوایل آبان ماه کار برداشت زعفران در استان کرمانشاه آغاز می‌شود و امسال 1700 کیلوگرم زعفران از 422 هکتار از اراضی استان برداشت شد که بنابر گفته کارشناسان این زعفران از نظر بو و رنگ بسیار قابل توجه است اما نبود زنجیره ارزش افزوده و بسته‌بندی مناسب سود آن را نصیب کشورهای دیگر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زعفران کرمانشاه به برخی از کشورها صادر می‌شود اما به دلیل برخی مشکلات از جمله بسته‌بندی نامناسب و خام‌ فروشی سود کسب شده توسط کشاورز نسبت به تجارت جهانی بسیار ناچیزی است و از طرف دیگر کشورهایی با بسته‌بندی مناسب و فراوری آن به نام خود به بازارهای دیگر عرضه می‌کنند و اینچنین کشاورزان در گمنامی به سر می‌برند. 

گرچه صدور زعفران به عنوان یکی از مهمترین صادرات غیرنفتی ایران می‌تواند نقشی موثر در اقتصاد کشور و محور اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد اما با اینکه ایران اصلی‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است هنوز در زمینه بسته‌بندی، مدیریت و بازاریابی صادرات و از همه مهمتر فرآوری این محصول قیمتی و جلوگیری از خام فروشی آن در ابتدای راه قرار دارد.

این اوضاع تلخ و تأمل برانگیز در شرایطی است که زعفران در گروه محصولات دارای ظرفیت بسیار برای درمان، ایجاد اشتغال، توسعه اقتصاد و ارزآوری برای کشور مطرح است و افزایش تولید آن سرمایه کلان‌ نمی‌خواهد و علاوه بر آن می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌ بندی، سود حاصل از صادرات آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

بیش از 2000 کیلوگرم زعفران حمایتی از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شد رشد 15 درصدی صادرات زعفران از کشور/ باید به سمت محصول سالم و ارگانیک برویم همه چیز درباره تاریخچه، طبع، خواص و خرید زعفران اصل ایرانی

توزیع 375 تن پیاز زعفران رایگان در استان 

نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار داشت: فصل کشت زعفران از خرداد شروع می‌شود و از اوایل آبان کار برداشت آن آغاز می‌شود.

وی افزود: سطح زیر کشت زعفران در استان کرمانشاه 422 هکتار است و پیش بینی می‌شود 1700 کیلو برداشت شود.

حاتمی عنوان کرد: 120 هکتار از مزارع فعلی در سال گذشته با ترغیب کشاورزان و برنامه‌های حمایتی اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه کرمانشاه، دالاهو و هرسین از قطب‌های تولید این محصول هستند گفت: 375 تن پیاز زعفران به صورت رایگان از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و امیدواریم در سال آینده کشاورزان بیشتری نسبت به کشت آن اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به پرداخت تسهیلات به زعفران‌کاران گفت: نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری در این بخش با استفاده از کمک‌های فنی و اعتباری حداکثر 9 درصد است.

حاتمی بیان کرد: از نظر درآمدی نسبت به سایر محصولاتی که در استان کشت می‌شود از سود بسیار بالایی برخوردار بوده است. 

وی با اشاره به اینکه اکنون پنج واحد بسته‌بندی زعفران با ظرفیت 800 کیلو در حال فعالیت هستند گفت: اسپری و قرص زعفران، نوشیدنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها از فرآورده‌های زعفران است. 

با وجود اینکه 95 درصد زعفران تولیدی دنیا در ایران تولید می‌شود و قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار‌های جهانی هم اکنون بین 5 تا 7 هزار دلار است اما سهم ایران و استان کرمانشاه در این تجارت بسیار ناچیز است و این در حالی است که با جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد مشوق‌هایی برای صنعت بسته‌بندی می‌توان سود بسیاری از این تجارت را نصیب خود کرد.

انتهای پیام/832/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزی کشاورزی استان کرمانشاه بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد

فولادی اظهار کرد: پیکر پاک شهید "محمدشفیع فیضی‌زاده" از شهدای جاویدالاثر استان ایلام پس از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد.

وی افزود: پیکر مطهر این شهید گرانقدر در مناطق عملیاتی زرباطیه عراق در آن سوی مرز مهران تفحص شده است.

فولادی یادآور شد: این شهید سال ۱۳۶۲ و در عملیات والفجر سه به درج رفیع شهادت نائل آمد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام ادامه داد: پیکر این شهید در پی تفحص‌های انجام گرفته در منطقه کشف و برای تعیین هویت به معراج شهدای تهران انتقال یافت.

وی تاکید کرد: "دی. ان. ای" و آزمایش‌های ژنتیکی و هویتی بستگان نزدیک همه شهدای گمنام استان ایلام استخراج و ذخیره سازی شده است.

فولادی یادآور شد: مراسم تشییع پیکر این شهید گرانقدر متعاقبا از طریق‌ رسانه‌ها اعلام می شود.

پیکر پاک و مطهر شهید والامقام "محمدشفیع فیضی زاده" از شهدای ایلام بعد از ۴۱ سال غربت و دوری تفحص شد.

این شهید دوران هشت سال دفاع مقدس، سال ۱۳۲۷ در روستای "چشمه پهن" بخش کارزان شهرستان سیروان متولد شد.

پیش از این ایلام دارای ۶۹ شهید جاویدالاثر بود.

شهیدان مرادحاصلی، زرگوش، محمدیان، چناری و غیوری زاده نیز از شهدای گمنامی بودند که پیکر پاک آنان تفحص و شناسایی شد.

سال ۱۴۰۰ هویت ۲ تن از شهدای گمنام مدفون در استان ایلام شامل شهید "سیدابوالفضل حسنی" ساکن استان تهران و مدفون در شهرستان بدره و شهید "قاسم شاه ولدی" از استان مرکزی و مدفون در دانشگاه آزاد ایلام نیز شناسایی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد
  • ۲۴۰۰۰ خدمت مشاوره‌ای و روانشناسی به مددجویان کرمانشاهی ارائه شد
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)
  • جعبه آماده ۵۰ عددی از کجا بخریم
  • توقیف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته بندی غیر استاندارد در استان کرمانشاه
  • چاپ جعبه مقوایی اختصاصی در تیراژ بالا از کجا بخریم
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده