Web Analytics Made Easy - Statcounter

با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان ثبت احوال کشور، امکان جعل هویت در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند افراد دیگر، از بین رفت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت‌شده در کارت هوشمند ملی، جدید اقدام در حوزه جلوگیری از جعل هویت در زمان تنظیم اسناد رسمی در دفاتر ثبت اسناد است که روز شنبه 22 آذر با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان ثبت احوال کشور و مشارکت کانون سردفتران و دفتریاران به طور رسمی آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا این سرویس راه‌اندازی شده است؟

بی‌شک امروزه فناوری اطلاعات ابزاری کارآمد در جهت توسعه فرایندها و بهبود ارائه خدمات است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در همین راستا با استفاده از فناوری‌های نوین همواره کوشیده است در راستای ارتقاء خدمات و سلامت اداری، شفاف‌سازی و مبارزه با فساد، جلوگیری از جعل اسناد و رضایت‌مندی مراجعان خدمات ارزشمندی را به کشور ارائه کند.

در همین راستا یکی از خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که در راستای بالابردن ضریب اطمینان شناسایی و تأیید هویت افراد در هنگام تنظیم سند با همکاری سازمان ثبت احوال کشور در دفاتر اسناد رسمی راه‌اندازی شده، سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت‌شده در کارت هوشمند ملی است.

هم‌اکنون با استفاده از این سرویس در هنگام تنظیم سند اثر انگشت اخذ شده از متعاملین با اثر انگشت موجود آنها در کارت هوشمند ملی آنها تطبیق داده خواهد شد.

مزایای تطبیق اثر انگشت در دفاتر اسناد

فراهم شدن بستر استفاده از کارت هوشمند ملی در راستای افزایش اعتبار احزار هویت، از بین رفتن هرگونه سوءاستفاده و جعل هویت، تقویت احزار هویت از طریق اثر انگشت به علت منحصربفرد بودن اثر انگشت در فرد، عدم امکان استفاده از اثر انگشت دیگران در تنظیم سند، ازفایش اعتباربخشی تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی، از مزایای این سرویس است که با بهره‌بردرای از آن گامی مؤثر در ارائه خدمات بهینه و مطمئن به متقاضیان دریافت خدمات ثبتی برداشته خواهد شد.

مراحل تطبیق اثر انگشت در دفاتر اسناد

مراحل انجام کار این سرویس به این نحو است که؛ در سامانه ثبت الکترونیک اسناد در هنگام تنظیم سند، پس از مراحل اخذ شناسه یکتا، پرداخت‌ هزینه‌ها و چاپ نسخه پشتیبان، بر روی دکمه اخذ اثرانگشت اصحاب سند در سربرگ "تأیید سند" کلیک می‌شود.

اثر انگشت از دستگاه مربوطه که کارت هوشمند ملی در آن قرار می‌گیرد، اخذ می‌شود. در این مرحله لازم است که پین شناسایی کارت هوشمند ملی در پنجره مربوطه وارد شود.

در صورت تطبیق اثر انگشت با کارت هوشمند ملی، تصویر شخص به همراه توضیحات مربوطه به تصدیق هویت به سردفتر نمایش داده می‌شود.

داشتن کارت هوشمند ملی برای تنظیم سند الزامی می‌شود

در زمانیکه رمز شناسایی کارت هوشمند ملی شخص فراموش شده و یا اشتباه باشد، این امکان در دفاتر اسناد رسمی ایجاد شده تا رمز کارت هوشمند ملی شخص در محل دفترخانه تغییر یابد. دراین صورت نیازی به مراجعه فرد به دفاتر خدمات الکترونیک و یا ادارت ثبت احوال جهت تغییر رمز نیست.

مسدود شدن مسیر جعل هویت در دفاتر اسناد

به این ترتیب و به گفته ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مسیر جعل هویت در دفاتر اسناد رسمی مسدود شد.

خدائیان با بیان اینکه هدف از طراحی و راه‌اندازی این سرویس، ارتقاء اعتبار اسناد رسمی و پیشگیری از جعل و کلاهبرداری است، گفت: ما در آسیب‌شناسی‌هایی که داشتیم به مواردی برخورد کردیم که افرادی مدعی بودند؛ اسنادی به نام آنها تنظیم شده در حالیکه آنها در دفاتر اسناد حضور نداشتند و شخص دیگری به جای آنها اثرانگشت و امضا زده است؛ بنابراین ترتیبی اتخاذ داده شد تا با همکاری سازمان ثبت احوال کشور، اثر انگشت افرادی که به دفاتر رسمی مراجعه می‌کنند با اثر انگشت آنها که در کارت‌های هوشمند ملی ذخیره شده است، تطبیق داده شود.

بنابراین از این به بعد امکان اینکه کسی در دفاتر حضور پیدا کند و به جای دیگری امضا بزند، وجود ندارد. در این سرویس راه‌اندازی شده اگر کسی بخواهد با جعل اسناد هویتی، به نام دیگری سند تنظیم کند، اقدام مجرمانه او مشخص می‌شود و از این اقدام جلوگیری خواهد شد.

تکلیف فاقدان کارت هوشمند ملی چیست؟

افرادی که در حال حاضر از داشتن کارت هوشمند ملی محروم هستند، آیا برای تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی با مشکل مواجه هستند؟ جواب در حال حاضر منفی است اما به گفته علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، در آینده‌ای نزدیک داشتن کارت هوشمند ملی برای تنظیم سند الزامی خواهد شد.

خندانی به خبرنگار تسنیم گفت: گروهی که کارت هوشمند ملی دارند، تکلیف آنها مشخص است و هنگام تنظیم سند باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند. عده‌ای هم هستند که ثبت‌نام انجام داده‌اند و درخواست داده‌اند اما هنوز کارت را نگرفته‌اند، آنها یک پین کد دارند که آن را می‌توانند از طریق دفاتر اسناد رسمی دریافت کنند و امکان تطبیق اثرانگشت برای این گروه از افراد هم وجود دارد. اما تنظیم اسناد برای کسانی که هنوز درخواستی برای دریافت کارت هوشمند ملی ارائه نداده‌اند، فعلاً بر اساس سامانه قبلی انجام می‌شود تا این گروه هم کارت هوشمند ملی را دریافت کنند.

به گفته خندانی، این امکان در یک فرجه زمانی مشخص قابل انجام است و بعد از اعلام تاریخ از سوی متولیان امر، امکان تنظیم سند برای کسانی که کارت هوشمند ملی ندارند و با برای دریافت آن تقاضایی نداده‌اند، وجود نخواهد داشت.

بدون شک، این اقدام که قبلاً به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفته بود و از دو روز گذشته به شکل عمومی حالت اجرایی به خود گرفته است، عاملی برای افزایش اعتبار سند رسمی در کشور محسوب می‌شود و از طرفی از اقدام مجرمان برای جعل و کلاهبرداری جلوگیری به‌عمل خواهد آورد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کانون سردفتران سازمان ثبت احوال کشور سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کانون سردفتران سازمان ثبت احوال کشور سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمان ثبت احوال کشور همکاری سازمان ثبت دفاتر اسناد رسمی تطبیق اثر انگشت هنگام تنظیم سند کارت هوشمند ملی برای تنظیم سند اثر انگشت تنظیم اسناد جعل هویت راه اندازی داده اند خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب گفت: این باند با شناسایی املاک با ویژگی‌های خاص و جعل قولنامه‌های غیررسمی انتقال آنها و طرح دادخواست حقوقی الزام به تنظیم سند رسمی با شگرد‌های متقلبانه، اقدام به ابطال سند رسمی مالکین واقعی و صدور سند رسمی به نام متهمین می‌کرد.

دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان این‌که با شکایات مردمی و انجام تحقیقات فنی این باند کلاهبردار حرفه‌ای شناسایی شد، اضافه کرد: با صدور دستورات قضایی شعبه ۲ دادستانی استان، هفت نفر از متهمان سابقه‌دار این باند شناسایی و رسیدگی تخصصی به اتهامات آنان آغاز شد.

حجت الاسلام غریب در خصوص شگرد این باند، تصریح کرد: آنها با شناسایی و کسب اطلاعات و مدارک قطعات و زمین‌های مختلف با اسناد رسمی و عادی دارای ویژگی‌های خاص، مبادرت به تنظیم قولنامه‌های عادی جعلی بین مالکان و همدستانشان یا افرادی که در گذشته فوت شده‌اند می‌نمود و با طرح دادخواست‌های حقوقی با شگرد‌های متقلبانه و مجرمانه اقدام به اخذ سند‌های رسمی برای این املاک کرده و در نهایت اقدام به فروش و انتقال رسمی آن در بازار به افرادی که هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند می‌کردند.

دادستان عمومی و انقلاب قم استفاده از سند مجعول انتقال مال غیر کلاهبرداری و جعل سند‌های عادی را از اتهامات مندرج در کیفرخواست متهمان این باند برشمرد و افزود: تاکنون بیش از ۲۰ شکایت از این متهمان در دادسرای قم ثبت شده‌است، این افراد با اقدامات مجرمانه خود موفق به اخذ ۱۸ مورد صدور اجراییه و ابطال اسناد رسمی مالکان اصلی و اخذ سند رسمی به نام خود شده‌اند.

حجت الاسلام غریب با بیان این‌که خریداران این املاک که با سند رسمی اقدام به خرید و ساخت این زمین‌ها کرده اکنون دچار مشکلات عدیده به لحاظ مالی و حقوقی شده‌اند، هشدار داد: ضروری است شهروندان برای تمامی اعضای خانواده خود بالاخص افراد مسن خانواده در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی از مشخصات و اطلاعاتشان به سرعت مطلع شوند.

دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به این‌که زمین‌های دارای مالکین فوت شده، املاکی که سالیان زیاد بلاتکلیف از سوی مالکان و وارثان آنها مانده است و زمین‌هایی که مالکان اصلی آنها در خارج از کشور ساکن هستند بیشتر در خطر نقل و انتقالات غیرقانونی هستند، گفت: برخی مالکان مالباخته در این پرونده به دلیل عدم ثبت‌نام در سامانه ثنا از روند دادرسی حقوقی علیه املاک شان بی‌اطلاع مانده بودند.

دادستان قم افزود: همچنین نسبت به املاک و اموال بلاتکلیف خود حساسیت و پیگیری لازم را داشته باشند و نظارت و سرکشی مستمر نسبت به این املاک را به عمل آورند؛ وارثان مالکان متوفی حتی‌الامکان نسبت به تعیین تکلیف اموال وراثتی اقدامات لازم را به انجام رسانند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • انهدام باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • ◄ روش ابطال کارت هوشمند رانندگان کامیون اعلام شد+ سند
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار