Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:24:06 GMT

نظارت مردم بر حکومت همان امر به معروف است

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۳۷۵۱

نظارت مردم بر حکومت همان امر به معروف است

حجت الاسلام کاظم صدیقی در اختتامیه کنگره شعر امر به معروف و نهی از منکر در ساوجبلاغ گفت: معنای امر به معروف و نهی از منکر نظارت مردم بر حکومت است. چون حکومت را خود مردم خلق کردند و اگر خود خلق کردند، خود آنها هم باید مطالبه گر باشند.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور صدیقی افزود: این علامت حیات یک جامعه است و علامت نقش جامعه در ایجاد حکومت و در حفاظت از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکومتی که مردم از آن صیانت نکنند، آن حکومت به فساد کشیده می شود. از این رو امر به معروف و نهی از منکر تضمین سلامت دستگاه های تقنینی، قضایی و اجرایی است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر تضمین امنیت، عزت، استقلال و سلامت مجاری حکومتی است و اگر امر به معروف نباشد، جامعه خواهد مرد. از این جهت امام معصوم (ع) فرمود که اگرامر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید، عذاب عمومی شما را نابود خواهد کرد. دین ناموس خداست و اگر ما برای حفاظت از ناموس خدا غیرت به خرج ندهیم، دیگران ناموس ما را از بین می برند. مومنین باید به ناموس خدا حساس باشند، هم در زمینه فردی و هم در زمینه خانوادگی و هم در منطقه و کشور و سراسر عالم نباید بی تفاوت باشیم، بی تفاوتی علامت مردگی است. اگر امر به معروف و نهی  از منکر را منزوی کنیم جامعه متلاشی می شود و لاشخورها آن را می خورند.

اگر می خواهیم که دین ما ممتاز باشد که هست، تجلی امتیازش در حیات اجتماعی آن است. امت اختصاص به جمع خاصی ندارد بلکه همه مردم باید بجوشند و امت باید عصاره مردم باشد. حکومتی که چشم به بیگانه داشته و به مردم خود اعتماد نکند، مردمی نیست. حکومتی مردمی است که مردم را آبرومند و دارای همت بداند.

صدیقی  خطاب به جمع شاعران اظهار داشت: شعر به قدری اهمیت دارد که پیغمبر از یک شاعر خواست حادثه غدیر را به شعر در آورد و در قالب سرود به مردم عرضه کند. شاعر دیگری هم مسائل مربوط به امام حسین (ع) را به شعردر آورد و مورد تحسین حضرت سجاد (ع) قرار گرفت و سایر ائمه نیز از این شعرا به عنوان رسانه ملی در زمان خود استفاده کردند، زیرا شعر چیزی است که هرگز فرسوده نشده و گذر زمان آن را کهنه نمی کند.

وی تصریح کرد: حافظ زنده است، فردوسی و دیگران هم زنده اند. بزرگان علما نیز علم را به شعر در آوردند مثل علامه بحر العلوم که فقه را به شعر در آورد و حاجی سبزواری که حکمت و فلسفه را منظوم کرد و آیت الله العظمی محمدحسین اصفهانی که در اواخر عمر همه چیز را تحت الشعاع شعرهایی که برای ائمه گفته بود، قرار داد.

حجت الاسلام روح الله مختاری امام جمعه ساوجبلاغ گفت: تمام هدف امام و تابعین او از ساماندهی انقلاب اسلامی فراهم کردن بستر معروفی است که احیا کننده همه معروف هاست که تشکیل حکومت حضرت ولی عصر(عج) است. غایت انقلاب ما بستر سازی برای ظهور مولا و صاحب بود. مقدمه تشکیل این حکومت هم شکل گیری تمدن الهی و اسلامی است.

وی افزود: بدون امر به معروف و نهی از منکر ساختن جامعه الگو برای رسیدن به تمدن اسلامی امکان پذیر نیست. در ۴۱ سال انقلاب همه به دنبال احیای امر به معروف و نهی از منکر بودند اما مع الاسف این هدف تا امروز محقق نشده است.

رییس کنگره شعر امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به برخی ضعف ها که مانع احیای امر به معروف شده است، گفت: دشمنان با عده و عده به دنبال این افتادند که مانع شکل گیری امر به معروف و نهی از منکر شوند. ما هم آنطور که شایسته و بایسته بود این اصل مترقی را به مردم معرفی نکردیم.

استقبال شاعران از کنگره شعر امر به معروف

مختاری افزود: کنگره شعر را تشکیل دادیم تا با این هنر، اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر را به مردم معرفی کنیم و استقبال خوب شعرای سراسر کشور از این کنگره به گونه ای بود که بیش از دو هزار و ۳۰۰ اثر از ۵۳۸ شاعر در قالب شعر کلاسیک، شعر نو، شعر کودک و نوجوان، شعر آذربایجانی و سرود و ترانه به دبیرخانه کنگره رسیده است.

محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات گفت: اگر کسی ۲۵ منزلی را که امام حسین (ع) از هشتم ذی حجه تا دوم محرم یعنی روز ورود به کربلا مرور کند، می بیند بین راه بخش عمده ای از پیام های حضرت در هیئت شعر است؛ یعنی آن حضرت، خود شاعر است و توصیه می کنم که دوستان شاعر، دیوان حضرت سیدالشهدا را ببینند که از آغاز تا پایان امر به معروف و نهی از منکر است.

یکی از قالب های مهجور زمان ما قطعه است. اگر کسی گذشته زبان فارسی را مطالعه کند، بخشی از درخشان ترین سروده های ادبیات فارسی در هیئت قطعه است. امروز قطعه عربی مظلوم است و به آن پرداخته نمی شود و اتفاقا عمده دیوان الحسین یا ادب الحسین در قالب قطعه است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در این دیوان انذارها و هشدارهایی و خطرهایی که انسان را به سقوط می کشاند، در شعر امام حسین (ع) دیده می شود. ایشان زشتی و پلشتی دشمن را با شعر نشان دادند و زیبایی جبهه خود را نیز با شعر مطرح کردند. اساسا نهضت حضرت اباعبدالله را شعر بیان می کند.

برچسب‌ها ساوجبلاغ امر به معروف و نهی از منکر کاظم صدیقی شعر ادبیات امام حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوجبلاغ امر به معروف و نهی از منکر کاظم صدیقی شعر ادبیات امام حسین ساوجبلاغ امر به معروف و نهی از منکر کاظم صدیقی شعر ادبیات امام حسین اخبار کنکور امر به معروف و نهی از منکر امام حسین کنگره شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۳۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران

به گزارش خبرنگار مهر، نعمت الله حاتمی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: گشت‌های مشترک بازرسی ستاد تنظیم بازار شهرستان در قالب سه تیم به صورت روزانه برای نظارت بر قیمت‌ها و برخورد با متخلفان در شهرستان فعال شده است

وی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار در اقلام کالاهای اساسی مورد رضایت مردم و مسئولین نیست و همه دستگاه‌های عضو باید به وظایف قانونی خود عمل کنند

حاتمی با تأکید بر اینکه نظارت و بازرسی بازار و رصد قیمت‌ها ادامه دارد، افزود: برای حفظ حقوق مصرف کنندگان و ممانعت از افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و دیگر تخلفات، انجام گشت‌های مستمر و حضور همیشگی بازرسان در سطح بازار ضروری است.

وی افزود: مسئولان شهرستان باید وضعیت عرضه کالاهای اساسی را رصد کنند و اجازه سودجویی را به متخلفان ندهند.

معاون سیاسی فرماندار دهلران از عموم مردم این شهرستان خواست چنانچه اطلاعی از وقوع هرگونه تخلف دارند مراتب را طی تماس با شماره ۱۲۴ اطلاع دهند تا برخورد قانونی و قاطع شود.

حاتمی با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته بین دستگاه‌های متولی، تصریح کرد: نظارت در سطح شهرستان باید تقویت شود و مصوبات ستاد تنظیم بازار باید اجرایی شوند

وی به راه اندازی دوشنبه بازار و جمعه بازاربرای عرضه برخی محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده‌ها با قیمت عمده و پایین‌تر از نرخ بازار در شهرستان خبر داد؛ گفت: جهاد کشاورزی و شهرداری باید به قید فوریت مکانی برای این بازار جانمایی کنند.

معاون سیاسی فرماندار ویژه شهرستان دهلران گفت: مسئولان باید برابر مسولیت که پذیرفته‌اند باید پای کار باشند و مطالبات به حق مردم در حوزه‌های مختلف پیگیری کنند.

کد خبر 6088093

دیگر خبرها

  • علم الهدی: در بحث حجاب، نمی‌شود مردم یک گوشه بنشینند و تماشاچی باشند / حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق در میدان باشد
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • نظارت بر بازار پوشاک یک ضرورت‌ است
  • خرید کالای ایرانی باید به عنوان امر به معروف درجامعه غالب باشد
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • تجمع خودجوش بانوان بافقی در حمایت از طرح نور فراجا
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه