Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:55:58 GMT

«فیروزان» با نگاهی به شاهنامه فردوسی در قاب سیما

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۵۲۸۴

«فیروزان» با نگاهی به شاهنامه فردوسی در قاب سیما

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این برنامه با هدف آشنایی نسل جوان و پیوند دوباره مردم این مرز و بوم با گنجینه ادبی سرزمین کهن مان،  به معرفی ، تحلیل و روایت ادبیات فاخر ایران می پردازد. 

قسمت نخست فیروزان با مقدمه ای از چگونگی  پیدایش شاهنامه و مروری بر زندگی‌نامه حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز می‌شود و در ادامه  وارد بخش اول شاهنامه  یعنی بخش اساطیری شده و با روایت پادشاهی کیومرث و مرگ پسرش سیامک پایان می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه در فصل اول خود، به شاهنامه، اثر گرانقدر حکیم ابوالقاسم فردوسی پرداخته است که با نگاهی پژوهشی اما به زبان ساده توسط اساتید شاهنامه پژوه، روایت می شود. تنوع در فضای بصری و روایی  با استفاده از نقالان شاهنامه و مرشدان زورخانه  از جمله ویژگی های دیگر این برنامه است.
فیروزان کاریست از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه‌کنندگی ایمان شیعه که در فصل اول خود با ۲۵ قسمت ۱۵دقیقه ای  هرهفته چهارشنبه‌ها ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

تخلفات راکبان موتورسوار در قاب تصویر «فرصت»
مستند فرصت با موضوع تخلفات راکبان موتور سوار و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در دو قسمت دوشنبه و سه شنبه این هفته ( ۲۴ و ۲۵ آذرماه) ساعت ۱۶ پخش می شود. این مستند دو قسمتی به تخلفات راکبان موتور سوار و عدم رعایت اصول ایمنی هنگام تردد در معابر شهری می پردازد.

بنابر این گزارش، بخشی از این مستند شامل گفتگو با رئیس پلیس راهور ناجا و پزشکان کادر درمانی است که به تشریح و تبیین حوادث رانندگی می پردازند.
همچنین مستند فرصت تصاویر دوربین های شهری و کنترل ترافیک که تصادفات وحشتناک راکبان موتور سوار  که  به دلیل عدم رعایت اصول رانندگی بوجود آمده  را نمایش می دهد.

مستند فرصت تولیدمعاونت اجتماعی ناجا است که در دو قسمت ۳۵ دقیقه ای به همت گروه تامین برنامه شبکه پنج روزهای دوشنبه و سه شنبه روی آنتن می رود.

«خوشایندسازی» دوران خدمت سربازی از زبان فرمانده نیروی زمینی ارتش
امیرکیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، از عملکرد و اهمیت خوشایند سازی پادگانهای نیروی زمینی برای خدمت مقدس سربازی، می گوید. در برنامه این هفته ارتش که امروز ساعت۲۳ : ۱۷ دقیقه پخش می شود،علاوه بر پخش سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش ،پادگان ۰۱، یکی از پادگان های نمونه و خوشایند سازی شده برای سربازان وظیفه معرفی می شود.

گفت و گو با سرهنگ مشایخی، فرمانده پادگان ۰۱، و تعدادی ازسربازان این پادگان ، از دیگر بخش های برنامه این هفته است.

برنامه ارتش کاری از گروه تلویزیونی ارتش است که هر ۲هفته حدود ساعت ۱۷پخش می شود.

«دهخدای محقق دیگر» در شبکه ۴
زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای استاد علی رواقی در برنامه امشب «حکایت دل» معرفی می شود. مجموعه تلویزیونی حکایت دل دوشنبه ۲۴آذر ماه با عنوان «دهخدای محقق دیگر» به معرفی و زندگی استاد رواقی پرداخته است.

علی رواقی استاد ادبیات فارسی، قرآن‌پژوه، شاهنامه‌پژوه، مصحح و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او برگزیده دومین همایش چهره های ماندگار (۱۳۸۱) است. از وی تاکنون آثار متعددی منتشر شده است که از این موارد می‌توان به پژوهش و ویرایش قرآن مترجم قدس قرآن قدس، تصحیح ترجمه مقامات حریری، تصحیح تفسیر قرآن پاک (با مقدمه مجتبی مینوی)، تصحیح جلد اول بصائر یمینی، تصحیح فرهنگ تکمله الاصناف، تحیح مقاصد اللغه و تفسیر ۶ جلدی بصائر یمینی، ذیل فرهنگ‌های فارسی، سبک‌شناسی یا گونه‌شناسی ترجمه‌های قرآن، فرهنگ فارسی تاجیکی و.... اشاره کرد.

این فیلم مستند امشب ساعت ۲۱ و روز بعد (سه شنبه ۲۵ آذر) ساعت ۱۴ بازپخش می شود.

حکایت دل»به تهیه کنندگی علیرضا حسینی وکارگردانی بیژن شکرریز، مستندی از زندگینامه ها، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور است که دوشنبه ها ساعت ۲۱ و سه شنبه ساعت ۱۴ از شبکه چهار سیما بازپخش می شود.

آغاز پخش «فوتبال ۱۲۰» در آستانه شب یلدا

برنامه فوتبال ۱۲۰ به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور از هفته جاری کار خود را شروع می‌کند و اولین پخش این برنامه، روز پنج‌شنبه، ۲۷ آذر خواهد بود.

برنامه فوتبال ۱۲۰ با تغییرات جدید در دکور و همچنین محتواهای جدید و متنوع در آیتم‌ها، در آستانه شب یلدا به مخاطبان شبکه ورزش ارائه می‌شود.
این برنامه با اجرای حمید محمدی و تهیه‌کنندگی عادل فردوسی از این هفته و در روزهای پنج‌شنبه از شبکه ورزش سیما پخش خواهد شد.

«هندوانه شب یلدا» برای آی‌ فیلمی‌ها

آی‌ فیلم پنجشنبه ۲۷ آذر، فیلم سینمایی هندوانه شب یلدا با بازی محسن تنابنده را برای مخاطبانش در افغانستان و تاجیکستان نمایش می‌ دهد. فیلم سینمایی هندوانه شب یلدا به کارگردانی و نویسندگی سعید آقاخانی مهمان این هفته آی‌ فیلمی‌ ها در کشورهای فارسی‌ زبان همسایه می‌ شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مرد هندوانه‌ فروش تمام اجناس خود را به فروش می‌ رساند اما یک هندوانه بسیار بزرگ باقی می‌ ماند. مردی برای خریدن هندوانه سراغش می‌ آید اما چون پول کافی ندارد دست خالی باز می‌ گردد. بعد از او پیرمردی آمده و آن را می‌ خرد. وقتی به خانه می‌ رود بر اثر نزاع با همسرش و از شدت عصبانیت هندوانه را از پنجره به بیرون پرتاب می‌ کند که تصادفا به داخل یک موتور می‌ افتد و… سیامک انصاری، محسن تنابنده، امیر جعفری، مریم امیرجلالی، محسن قاضی مرادی، شهرام قائدی، حسین رفیعی، هایده حائری، روشنک عجمیان، رضا فیض نوروزی، عزت الله مهرآوران، احمد پورمخبر و… در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌ اند.

فیلم سینمایی هندوانه شب یلدا محصول سال ۱۳۸۶، پنجشنبه ساعت ۱۶ به وقت کابل، ۱۵ به وقت تهران و ۱۶:۳۰ به وقت دوشنبه تاجیکستان پخش می‌ شود.

از خودکشی تا کار آفرینی و قهرمانی در «لعل درخشان»
مستند لعل درخشان حکایت معلولینی را به تصویر کشیده است که از زندگی کردن نا امید شده بودند و برخی از آنها تا مرز خودکشی پیش رفتند. بسیاری از این معلولان در روند عادی زندگی بر اثر یک حادثه توان جسمی خود را از دست دادند و این ضربه آنچنان در پیکره زندگی آن ها سهمگین بود که آنان را به کنج عزلت کشاند تا جایی که حاضر نبودند به زندگی خود ادامه دهند و خود را در دام شیطان خودکشی انداختند اما به ناگاه نور روشنایی در آن ها دمیدن گرفت و خورشید زندگی بر بام خانه افکارشان تابید از آن پس افکار منفی و پوچ را دور ریخته و هم اکنون خود چراغ راهی شد برای بهتر زندگی کردن دیگران شدند.

ناتوانان جسمی که برنامه لعل درخشان که ازشبکه سلامت سیما پخش می شود در حال حاضر قهرمانانی هستند که برسکوهای مختلف ورزشی و کارآفرینی رتبه برتر جهان و ایران کسب کردند.

لعل درخشان در ۱۰ قسمت ۲۷ دقیقه ای به صورت مستند روایتی به تهیه کنندگی صفا چاوش هر روز ساعت ۱۱:۰۰ از شبکه سلامت سیما پخش می شود.همچنین علاقه مندان این برنامه میتوانند این برنامه را از طریق سایت شبکه نیز پیگیری کنند.

مستند برنده جایزه اسکار به «به اضافه مستند» می‌آید

هفتمین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی به اضافه مستند با پخش و بررسی مستند آمریکن فکتوری (کارخانه آمریکایی) به کارگردانی استفن بوگنار و جولیا ریچرت از شبکه مستند پخش خواهد شد.

این فیلم مستند روایتی متفاوت از یک کارخانه تعطیل‌شده آمریکایی است که توسط چینی‌ها احیا می‌شود. داستان فیلم درباره یک میلیاردر چینی به نام «کائو دوانگ» است که در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، یکی از کارخانه‌های تعطیل شده جنرال موتورز را خریداری کرده تا بتواند کمپانی بزرگ ساخت شیشه اتومبیل به نام «فویائو» را تاسیس کند. این مستند با نگاهی متفاوت به رقابت تجاری بین آمریکا و چین می‌پردازد. مستند کارخانه آمریکایی در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و نتفیلیکس پخش بین‌المللی آن را عهده‌دار بود. این فیلم در نود و دومین دوره جوایز اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد.

در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور کمیل سوهانی و وحید فرجی، از مستندسازان برجسته کشور برگزار خواهد شد و موضوع این فیلم مستند مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این قسمت از برنامه به اضافه مستند روز سه‌شنبه ۲۵ آذر ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۶ آذر ساعت ۹ و جمعه ۲۸ آذر ساعت ۱۴ است.

به اضافه مستند، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با دکوری جدید و آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود. 

«شب ادبیات» سراغ سلمان هراتی می رود

برنامه تلویزیونی شب ادبیات در قسمت جدید خود، به بررسی شعر و شخصیت سلمان هراتی خواهد پرداخت. شب ادبیات که دوشنبه شب ها میزبان دوستداران ادب و اندیشه خواهد بود، شامل دو میز شعر و روایت است که به ترتیب علیرضا بهرامی و محمدرضا شرفی‌ خبوشان عهده دار اداره آن هستند.

این برنامه در این نوبت، به «واکاوی شعر و شخصیت سلمان هراتی» با حضور کامران شرفشاهی، شاعر و منتقد ادبی خواهد پرداخت.پاره دوم برنامه نیز به موضوع «انسان ایرانی و روایت؛ سربازی» با همراهی حمید بابایی، داستان نویس اختصاص خواهد داشت.

شب ادبیات از سری برنامه‌های «شب‌های هنر» شبکه چهار سیما با اجرای جواد مولانیا، به تهیه‌کنندگی احسان وحیدزاده و سردبیری دکتر حامد صلاحی از ساعت ۲۳ دوشنبه، ۲۴ آذر ماه به روی آنتن‌ می رود.

سریال نوروزی شبکه دو در پیش‌تولید

بازیگران سریال نوروزی شبکه دو به کارگردانی نوید محمودی مشخص شدند. آتیلا پسیانی، رویا تیموریان، کامران تفتی از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
خانه عزیز یک ملودرام شیرین اجتماعی است که به صورت همزمان توسط سعید دولت‌خانی و نوید محمودی در حال نگارش است.این سریال مراحل پیش‌تولید خود را می‌گذراند تا برای پخش در ایام نوروز ۱۴۰۰ آماده شود.

نوید محمودی پیش از این سریال سایه‌بان را برای شبکه دو سیما ساخته بود.

برچسب‌ها سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صدا و سیما تلویزیون معاونت سیمای صداوسیمای جمهوری اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صدا و سیما تلویزیون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صدا و سیما تلویزیون اخبار کنکور هندوانه شب یلدا اضافه مستند تهیه کنندگی راکبان موتور نیروی زمینی فیلم مستند شبکه مستند پخش می شود شب ادبیات خواهد شد شبکه دو سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، قسمت جدید برنامه «کافه مستند» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با گفتگو درباره مستند «آقای خاص» از شبکه افق پخش می‌شود.
این مستند تلاش دارد اطلاعات تازه‌ای درباره محمد بنا سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی و آقای خاص کشتی ایران ارایه دهد و با روایت ناگفته‌هایی به فراز و فرود‌های زندگی حرفه‌ای این مربی محبوب کشتی می‌پردازد، فرزاد حسنی نیز راوی این مستند است.
«آقای خاص» مستندی نیمه بلند است که در هفدهمین جشنواره مستند سینماحقیقت حضور داشت و قرار است برای نخستین بار از تلویزیون پخش شود.
بعد از پخش این مستند، در میز نقد «کافه مستند» داوود مرادیان و مهدی انصاری میزبان سجاد ترابی، کارگران این اثر هستند و درباره مسائل فنی این فیلم و همچنین نکات مربوط به مستند‌های ورزشی گفتگو می‌کنند.
در میز محتوایی برنامه نیز داوود مرادیان میزبان علی محمدی قهرمان کشتی فرنگی و همچنین مدیر تیم‌های ملی کشتی خواهد بود تا درباره محمد بنا و ویژگی‌های این اسطوره کشتی ایران با یکدیگر صحبت کنند در میز مستند برنامه نیز امیر مهریزدان مدیر پیشین مرکز مستند سوره  مهمان برنامه است تا درباره مسائل جاری حوزه مستند و مشکلات مستندسازان گفتگو کند.
«کافه مستند» به تهیه کنندگی محمدعلی محمددوست در گروه مستند شبکه افق تولید می‌شود و تلاش می‌کند نگاه متفاوتی به مقوله مستند داشته باشد.

«کافه مستند» هر هفته جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم
  • پخش «جاده‌های سرد» و «رابطه» از تلویزیون در هفته بزرگداشت مقام معلم
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • «امتحان نهایی» از قاب شبکه دو سیما
  • «بازی اختاپوس» در شبکه افق
  • پخش «بازی اختاپوس» از شبکه افق
  • «بازی اختاپوس» از شبکه افق پخش می‌شود
  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون