Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با توجه به پتانسیلی که در شهرستان‌های خراسان رضوی وجود دارد نگاه ویژه‌ای به شهرستان‌ها داریم. پارک علم و فناوری به عنوان یکی از درگاه‌های صنایع خلاق ثبت شده است. ظرفیت بالای خراسان رضوی در این موضوع مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذارانی از تهران پای کار آمده‌اند که به زودی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه صنایع خلاق خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر رضا قنبری امروز ۲۴ آذرماه در نشست خبری گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی که در سالن جلسات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص فعالیت‌های پارک علم و فناوری در زمینه کرونا، اظهار کرد: دستاورد خراسان رضوی در حوزه کرونا نتیجه پژوهش و تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه و آموزش‌پرورش و همگرایی‌ها و همدلی‌ها است. دستاوردهای فناوران به قدری مورد توجه قرار گرفت که جزو تنها استانی بودیم که این دستاوردها را به شخص رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و وزیر علوم ارائه کردیم.

وی افزود: مهمترین دستاورد خراسان رضوی تولید ونتیلانتور بوده که با همکاری میان دستگاه‌ها تولید آن حاصل شده است. تولید دستگاه‌های استیرلایزر با تکنولوژی فوق‌العاده‌ای که تنها در اختیار ایران و آمریکا قرار دارد نیز از مهمترین دستاوردهای ما محسوب می‌شود که ظرف مدت یک ماه به طرح کلان ملی تبدیل شد. در حال حاضر در هر ماه، سه تا چهار دستگاه استیرلایزر در حال تولید است. 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به احداث بیمارستان‌های صحرایی در دوران ابتدایی شیوع کرونا خاطرنشان کرد: در روزهای نخستین شیوع کرونا، در چندین استان به کمک نیروهای مسلح، چهار تا پنج بیمارستان صحرایی توسط هر یک از شرکت‌ها آماده و بهره‌برداری شد. همچنین ساخت سرنگ و ژل مخصوص برای آزمایش‌ خون در روزهای نخست بحران شیوع کرونا نیز توسط جوانان پارک علم و فناوری مورد اقدام قرار گرفت و بازار آن ۱۰ تا ۲۰ برابر افزایش یافت و در این زمینه کاملا بی‌نیاز شدیم. 

قنبری در ادامه بیان کرد: شرکت دایاموز با یک کار اشتراکی و زنجیره‌وار میان دانشگاه ‌فردوسی، دانشگاه آزاد و پارک علم و فناوری در زمینه پلت‌فرم ارتباطی جهت برگزاری کلاس‌های آموزشی مدارس به بهره‌برداری رسید که در یک ماه بازار آن ۲۰ برابر افزایش یافت.

وی ادامه داد: جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد در روزهای بحرانی کرونا به کمک آمدند و آمار و اطلاعات شهروندان را در اختیار قرار داده و به مردم بابت نقاط پرتردد و ساعات پرفروش فروشگاه‌های مشهد سرویس می‌دادند. تمام این‌ کارها توسط جوانان خراسانی انجام شده و در تمام کشور نیز توسعه یافته است. 

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: همچنین آستان قدس رضوی سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه فناوری‌های پزشکی انجام داده و در چند وقت قبل در یکی از شرکت‌های پارک علم و فناوری به تست سریع کرونا دست یافت. مجوزهای آن اخذ شده و در حال عرضه به بازار است.

قنبری در خصوص اخذ مالیات از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: فقط شرکت دانش بنیان تولیدی نوع یک معاف از پرداخت مالیات است. هر شرکت و واحد فناور که در پارک‌های علم و فناوری باشد می‌تواند از این مزایا استفاده کند. خارج از پارک‌های علم و فناوری فقط شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک از پرداخت مالیات معاف هستند. فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در حال تدوین طرحی هستند تا در این خصوص از شرکت‌های دانش‌ بنیان صیانت کند. همچنین در حال حاضر مراکز توسه فناوری به بلوغی رسیده‌اند که قانونی مستقل داشته باشند و قانون‌شان وابسته به مناطق آزاد نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های پارک علم و فناوری در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیتی داشته‌اند یا خیر، تصریح کرد: در پارک علم و فناوری خراسان رضوی نداشته‌ایم اما در حوزه کشور اقدامات خوبی صورت گرفته است. پیش از بحران کرونا تعداد شرکت‌هایی که از این نوع محصولات تولید می‌کردند کمتر از چهار شرکت بود اما در حال حاضر در پارک علم و فناوری ۳۰ شرکت در حال فعالیت در این حوزه هستند.

رئیس پارک علوم و فناوری خراسان رضوی در خصوص ظرفیت صنایع خلاق در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته اشتباهی در ترجمه لغت تکنولوژی انجام شده که آن را صنعتی ترجمه کرده‌ایم. تکنولوژی دایره بزرگتری به نام نوآوری است. به دانش‌ بنیان هم با همین دید نگاه کرده‌ایم. صنایع خلاق قسمت بزرگی از نوآوری است که با توجه به فاصله زیادی که با شرایط ایده‌آل داریم اما در خراسان رضوی نخستین مرکز رشد فرهنگی و زیارت کشور را در اختیار داریم.

قنبری یادآور شد: حدود ۳۰ شرکت در پارک عضویت دارند. دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه علوم انسانی تنها دانشگاهی است که مرکز رشد دارد. در حال حاضر گردش مالی این شرکت‌ها ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان در پارک علم و فناوری است. در حوزه کارآفرینی اجتماعی و بانوان رویدادهایی برگزار کرده و پتانسیل‌هایی شناسایی کردیم که توانسته‌ایم برخی از بخش‌های خصوصی را در این زمینه فعال کنیم و در این زمینه جزو استان‌های پیشرو در کشور قرار داریم.

وی افزود: در این زمینه در چند وقت اخیر نوآورانی به مجموعه پارک اضافه شده‌اند که با وجود عدم تحصیلات آکادمیک توانسته‌اند بازارهای خوبی بدست آورند. در این حوزه با کمیته امداد امام خمینی تعاملی برقرار کردیم. با توجه به پتانسیلی که در شهرستان‌های خراسان رضوی وجود دارد نگاه ویژه‌ای به شهرستان‌ها داریم. پارک علم و فناوری به عنوان یکی از درگاه‌های صنایع خلاق ثبت شده است. ظرفیت بالای خراسان رضوی در این موضوع مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذارانی از تهران پای کار آمده‌اند که به زودی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه صنایع خلاق خواهیم بود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اضافه کرد: منطقه نوآوری و فناوری مشهد که به کمک شورای شهر مشهد و دانشگاه فردوسی تصویب و ابلاغ شده، در حوزه فناوری‌های نرم فعالیت دارد تا محدودیت‌های پارک علم و فناوری در تامین فضا برای استارتاپ‌ها، مرتفع شود. امیدوارم در چند سال آتی شاهد گزارش رشد و توجهات صورت گرفته در این موضوع باشیم. البته باید بپذیریم که در این حوزه غفلت کرده‌ایم.

قنبری در خصوص نحوه حمایت‌های مالی از شرکت‌های فناور گفت: یکی از نیازهای شرکت‌های فناور تامین مالی آن شرکت است که به دوره آن شرکت بستگی دارد. در دوره‌های نخستین که یک شرکت شکل‌ می‌گیرد، تامین نیازهای مالی در اولویت‌های هفتم و هشتم قرار دارد. همانطور که سن شرکت بالا می‌رود، به تجاربی در دنیای بازرگانی و مدیریتی می‌رسد که نیاز ظرفیت مالی آن هم افزایش پیدا می‌کند. در کشور وضعیت به گونه‌ای است که اگر یک واحد فناور در پارک علم و فناوری یا مراکز رشد داشته باشید، برخی از حمایت‌های مالی دو چندان خواهد شد.

وی عنوان کرد: برای دوره رشد مقدماتی ۲۰ میلیون تومان برای یک دوره ۶ تا ۹ ماهه در اختیار واحد فناور قرار می‌دهیم که می‌توانیم قسمتی از این مبلغ را به صورت وام بلاعوض در اختیار آنان قرار دهیم. در دنیا بیش از ۹۰ درصد شرکت‌ها در دوره ۶ تا ۹ ماهه شکست می‌خورند که در این دوره در کنار شرکت‌ها قرار داریم. در دوره بعدی، شرکت‌ها وارد دوره رشد می‌شوند که آماده ورود به بازار هستند. در این دوره سه ساله حیاتی تا ۲۲۵ میلیون تومان از شرکت حمایت خواهیم کرد که این رقم تا دو سال گذشته ۳۰ میلیون تومان بوده است. مرحله تحقیق و توسعه اصلی‌ترین مرحله برای نیاز یک شرکت فناور و دانش بنیان برای تداوم سرعت رشد خود است. برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان اجازه حمایت داریم اما بنا بر بودجه پارک علم و فناوری تا ۳۰۰ میلیون تومان می‌توانیم به شرکت‌های رشد یافته کمک کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پارك علم و فناوري پارک علم و فناوری خراسان پژوهش هفته پژوهش پارک علم و فناوری فناوری خراسان رضوی پارک علم و فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی میلیون تومان حال حاضر صنایع خلاق دانش بنیان شهرستان ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، توافق نامه همکاری دو جانبه بین سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری استان سمنان در راستای توسعه صادرات محصولات شرکت‌های مستقر در پارک این استان منعقد شد.

این  توافق‌نامه در راستای کمک به توسعه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان، بین پارک علم و فناوری استان سمنان در بحث توسعه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور و سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری منعقد شد.

همکاری دو جانبه در خصوص توسعه سرمایه‌گذاری، روابط بین‌الملل و صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌های پارک در راستای انتخاب شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی در حوزه‌های مختلف و بررسی اولیه ظرفیت‌های صادراتی و محصول شرکت، اتصال شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی در حوزه‌های مختلف به کارگزار صادراتی یا کارگزاران تجارت برون مرزی مورد تایید برای ارزیابی سطح صادراتی شرکت (ERA)، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی جهت توسعه صادرات شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی در حوزه‌های مختلف، ارتباط با کارگزار معتبر ارائه دهنده خدمات حقوقی در حوزه صادرات محصولات و عقد قرارداد‌های بین‌المللی و برگزاری مشترک نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

پارک علم و فناوری استان سمنان متعهد شد از تمامی ظرفیت‌های خود جهت توسعه سرمایه‌گذاری، روابط بین‌الملل و صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان استفاده و فضا، امکانات و زیرساخت‌های لازم جهت انجام موارد مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه را تامین کند.

سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز متعهد شد نیروی متخصص، امکانات فنی و زیرساخت‌های تخصصی لازم جهت انجام موارد مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه را تامین و اتصال شرکت‌های دارای ظرفیت صادراتی در حوزه‌های مختلف به کارگزار صادراتی یا کارگزاران تجارت برون مرزی مورد تایید برای ارزیابی سطح صادراتی شرکت (ERA) تسهیل کند.

 

در جریان این توافق‌نامه معاونت علمی مسئولیت تسهیل اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان را به کارگزاران حقوق بین‌الملل جهت بررسی قرارداد‌های بین‌المللی شرکت‌ها و دریافت مشاوره‌های حقوق بین‌الملل را عهده‌دار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • علم و فناوری به عنوان مولفه‌های مهم قدرت محسوب می‌شوند+فیلم
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است