Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:56:25 GMT

روحانی: شرایط در دولت‌ آینده آمریکا تغییر می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۶۹۴۳

روحانی: شرایط در دولت‌ آینده آمریکا تغییر می‌کند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری عصر امروز در پاسخ به این سوال که آیا برای بازگشت آمریکا به برجام با توجه به این که این خارج شدن از  خسارت فراوانی را به کشور زده است پیش شرط گذاشته می شود و خساراتی طلب می کنید، گفت: اگر بخواهیم طلب را از آمریکا بگیریم که خیلی زیاد است از اول انقلاب و حتی قبل از انقلاب و از کودتای سال ۱۹۵۳ تاکنون خسارت‌های بسیار زیادی از آمریکا خورده ایم که محاسبه آن هم خیلی سخت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس جمهوری افزود: اما این که برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، زمانی هست که همه برمی‌گردیم و هم تعهدات و  مطالباتمان را هم مطرح می کنیم که خوب است و حتما این کار را هم می کنیم. ولی پیش شرط یعنی چه؟ مثلا بگوییم چقدر ما خسارت دیدیم؟ چه کسی باید خسارت بدهد؟ چطور باید بدهد؟ در کدام کنگره باید تصویب شود؟ معنی آن این است که تحریم ادامه پیدا کند و معنی دیگری ندارد.

وی ادامه داد:  اگر ما این حرف را زدیم معنی آن این است که ۵ سال دیگر این تحریم ادامه پیدا کند. بعضی ها هم گفتند خوب است که ۵ سال دیگر این تحریم ادامه پیدا کند. چیزی که امروز ما می گوییم این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به همه تعهدات خود عمل کند ما هم بلافاصله به تمام تعهداتمان عمل می‌کنیم. اما این که ما مطالباتی داریم بله ما از کشورهای مختلف مطالبات داریم و مطالبات ما از آمریکا بیش از بقیه کشورهاست.

روحانی اضافه کرد: در سال ۹۴ وقتی برجام اجرا شد، مقصود ما این نیست که ۱+۵ کامل به همه تعهدات خود عمل کرده است. در این سه سال آمریکا که رفته بود و ۱+۴ بود، آنها به چه مقدار به تعهدات خود عمل کردند؟ آنها هم که عمل نکردند با آنها چه کنیم؟ از آنها هم باید خسارت بگیریم، آنها هم متعهد بودند و آنها هم نکردند. بنابراین باید با جهان یک جنگ جهانی راه بیندازیم یعنی هرکسی که می‌خواهد با ما حرف بزند بگوییم شما به ما خسارت زدید اول خسارت‌ها را محاسبه کند و چگونه به ما پرداخت می کنید بعد باهم صحبت می کنیم.

رییس جمهوری گفت: آنچه امروز در این مقطع مهم است کامل به تعهدات خود برگردند و آمریکا عملا به دنیا اعلام کند که اشتباه و خطا کرده است. اما بعد از این که آمریکا به تعهد خود برگشت، ما چه مسائل و مطالباتی داریم، درباره آن صحبت می شود. البته که ما در این دوره ۳ ساله خسارت های زیادی دیدیم و هم در تحریم های قبلی هم بوده است، ما خسارت های زیادی دیدیم و باید برای مسیر جبران فکر کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید دولت بایدن سیاست خصمانه دولت ترامپ را تغییر دهد، بیان کرد: معقتدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر خواهد یافت و شرایط قبلی باقی نمی‌ماند. حتی اگر ترامپ هم می‌ماند، شرایط تغییر می‌کرد.

روحانی با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم روابط را با کشورهای اروپایی و غربی و همسایگان توسعه دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم، یادآور شد: به اعتقاد من برای رسیدن به این مسئله، اگر طرف مقابل یا ۵+۱ آماده باشد و به سال ۲۰۱۷ بازگردد، ما هم آماده‌ هستیم و در زمان کوتاهی به آن بازخواهیم گشت.

وی درباره برگزار نشدن جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و دستور رهبری در این باره عنوان کرد: به زودی این جلسات برگزار می‌شود. رهبری تاکید کردند جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شود. بعد از بیانات ایشان بلافاصله به کمیته‌ای که کار کارشناسی می‌کند گفتیم جلسات خود را بگذارد که گذاشتند و درخصوص دستورکار بررسی‌هایی انجام دادند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هفته آینده یا هفته بعدش، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را تشکیل داده و خواهیم داد، گفت: این جلسات دستور کار دارد و می‌توانیم با هماهنگی هم برخی از مشکلات خود را حل کنیم. در مجلس قبلی به گونه‌ای بود که شورای عالی هماهنگی به خوبی تشکیل می‌شد ولی بعد دیدیم در اجرا کند و دیر مسائل انجام می‌شود. امروز دو قوه دیگر نیز همین نظر را دارند و موضوعاتی که بررسی شود، در دستور کار قرار می‌گیرد.

 ادامه دارد 

برچسب‌ها برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور شورای عالی هماهنگی تعهدات خود آنها هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • آینده اپل چگونه خواهد بود؟
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • ساخت باتری انقلابی که آینده ذخیره انرژی را تغییر می‌دهد (تصویر)
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • فرهنگ مقاومت در نسل آینده آمریکا تأثیر گذاشته است
  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!