Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در تاریخ ۲۴ آذرماه سال ۱۳۰۴ که حکوکت ایران از قاجاریه به پهلوی تغییر کرد. در این روز رضا شاه پهلوی تاجگذاری کرد و سلسله پهلوی رسما آغاز شد.

در دوران پس از استبداد صغیر و بالاگرفتن بحران‌های سیاسی و اقتصادی در دوران احمدشاه قاجار، بسیاری از ایرانیان به ویژه آنهایی که از عقب‌ماندگی کشور ناراحت بودند به فکر تاسیس جمهوری و دموکراتیک کردن کشور افتادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب مشروطه حق تعیین سرنوشت را برای خود مردم به ارمغان آورده بود و قانون برای نخستین بار در تاریخ ایران به ضرورتی حیاتی تبدیل شده بود اما ساختار سیاسی به همان صورت عقب‌مانده باقی بود و اصلاحات اجتماعی و پیشرفت اقتصادی با چنین ساختار فاسد و عقب‌مانده‌ای محال به نظر می‌رسید.

رضاخان میرپنج که توسط احمدشاه به نخست وزیری برگزیده شده بود، در سال‌های ابتدایی قرن عملا همه کاره کشور بود. وی برای مدرن‌سازی ایران و رهایی از بحران فراگیر سیاسی و اقتصادی نخست به فکر تاسیس جمهوری و الغای سلطنت بود. الگوی وی ترکیه بود و بعدها آتاتورک نیز به او پیشنهاد کرد ایران را جمهوری کند و خود به عنوان رئیس جمهور کاندیدا شود اما مخالفت روحانیون با حکومت دموکراتیک مانع از تحقق چنین چیزی بود.

سه تن از مراجع بزرگ تشیع، علامه نایینی، شیخ ابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی متنی نوشتند که عملا تاسیس حکومت دموکراتیک در ایران را غیر ممکن می‌کرد. پیش از نوشتن متن نیز نایینی در دیدار با رضاخان او را از تاسیس جمهوری دموکراتیک و الغای سلطنت بر حذر داشته بود. متن مراجع به این شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم، جنابان مستطابان حجج اسلام و طبقات اعیان و تجار و اصناف و قاطبه ملت ایران دامت تأیید‌اتهم. چون در تشکیل جمهوریت اظهاراتی شده بود که مرضی (مورد رضایت) عموم نبود و با مقتضیات این مملکت مناسبت نداشت لهذا در موقع تشرف حضرت اشرف، حضرت آقای رئیس‌الوزرا دامت شوکته [منظور رضاخان است] برای موادعه به دارالایمان قم نقض این عنوان [جمهوریت] و الغای اظهارات مذکوره و اعلان آن را به تمام بلاد خواستار شدیم و اجابت فرمودند. انشاءالله تعالی عموم قدر این نعمت را بدانند و از این عنایت کاملاً تشکر نمایند.»

بیشتر بخوانید: رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد

به گزارش رویداد‌۲۴ مخالفت نمایندگان تشیع از جمهوری را می‌توان در ترس عام آنها از مدرنیته دانست. آنطور که مشهور است یکی از مراجع مذکور یعنی شیخ ابوالحسن اصفهانی حتی یادگیری زبان‌های خارجی را نیز حرام و تشبیه به کفار اعلام کرده بود. چهره‌هایی همچون شیخ فضل الله نوری و سیدحسن مدرس حتی با تشکیل مدارس دخترانه، راه‌اندازی نهاد وکالت و موضوعاتی همچون برابری انسان‌ها مخالفت می‌کردند. با الغای ایده جمهوری دموکراتیک تنها چیزی که باقی مانده بود عبارت بود از سلطنت رضاخان.

چهره‌هایی همچون دکتر محمد مصدق به شدت با سلطنت رضاخان مخالف بودند. او اینگونه استدلال می‌کرد که رضاخان هماکنون فعالیت می‌کند اما در صورت پادشاهی تبدیل به مقامی تشریفاتی می‌شود. نقل است که در یکی از جلسات نمایندگان را با این نطق از تغییر سلطنت بر حذر داشته بود: ««به سرباز ۱۰ سال مواجب می‌دهند که یک روز از مملکتش دفاع کند، اگر نکرد انجام وظیفه نکرده است. به وکیل [ملت] هم مواجب می‌دهند که یک روز به کار مملکت بخورد. اگر روزی قانون را نقض کرد در حکم همان توپچی است که تمرد کرده است.»

مجلس پنجم شورای ملی در آبان سال ۱۳۰۴ احمدشاه قاجار را از سلطنت خلع کرد و اداره مملت را به رضاخان سپرد. پس از آن نیز در آذر ماه همان سال رضاخان با حمایت روحانیون مجلس موسسان را تشکیل داد که جایگزینی خاندان پهلوی به جای قاجاریه را اعلام کرد و رضاشاه پهلوی در ۲۴ آذرماه سال ۱۳۰۴ در مجلس موسسان حاضر شد و با سوگند به قرآن رسما پادشاه ایران شد.

برخی از روحانیون از پادشاهی رضاشاه حمایت کردند؛ یکی از این روحانیون ابوالقاسم کاشانی بود که تلاش بسیاری برای به قدرت رسیدن رضاخان کرد و در رثای او نطق‌های پرشوری کرد.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 رضا شاه پهلوی تصاویر تاریخی علیرضا نجفی تصاویر تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلسله قطب تولید کلزای لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ شهرستان سلسله از میزان سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزای لرستان با یک هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت مقام اول این محصول استراتژیک را دارد و به عنوان قطب محصول کلزای استان معرفی شده است. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت:کاشت محصولات استراتژیک همچون کلزا ضرورت امروز جامعه است و  تنها راه بالا رفتن بهره وری در مزارع و افزایش راندمان و توجیه محصولات کشاورزی برای کشاورزان در تحقیق و آموزش است.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان هم با اشاره به شعار امسال گفت:تناوب کشت یکی از راه‌های افزایش تولید است که هم در جهت کاهش آفات بیماریها، کاهش مصرف سم، غنی سازی تولید زمین و افزایش تولید نقش مهمی دارد.
 شرفی فرماندار سلسله با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تولید کلزا ۹۳ درصد در این شهرستان رشد داشته است ، افزود:بیش از ۷۰۰ هکتار کلزا سال گذشته کاشته شد و امسال بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار درشهرستتن سلسله کاشته شده است 
منصوری مدیر جهاد کشاورزی سلسله هم توجه کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان را موجب بالا بردن راندمان تولید است، افزود: عملکرد در این شهرستان بالای ۶ تن در هکتار ثبت شده است.

پیش بینی می‌شود امسال در مزارع شهرستان سلسله چهار هزار تن دانه روغنی کلزا تولید شود

دیگر خبرها

  • تاجگذاری باشکوه والیبال ایران: قهرمان جهان شدیم
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • دستگیری قاتل زباله گرد در سلسله
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز
  • (ویدئو) تنها فیلم با صدای رضا شاه پهلوی بعد از ۹۰ سال؛ صدای واقعی رضاخان را بشنوید!
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان