Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره شعرخوانی اردوغان و آینده روابط ایران و ترکیه، گفت: روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است. ما دو همسایه‌ با روابط سیاسی و اقتصادی  هستیم که درباره مسائل منطقه با هم بحث و گفت‌و گو می‌کنیم و در روند آستانه با هم فعالیت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس جمهوری افزود:  البته مساله تمامیت ارضی و ایران و جایگاه ایران هم اهمیت ویژه‌ای دارد، این حق مردم ما است که از جمله‌ای حساسیت به خرج دهند و نظرشان را اعلام کنند. تمامیت ارضی برای ما مهم است.  آنچه برای ما مهم است این بود که وزیر خارجه ترکیه به وزیر امور خارجه ما به صراحت گفت که اردوغان اصلا چنین قصدی نداشته است و خود دولت ترکیه و سخنگوی ریاست جمهوری و سفیر ترکیه همین موضوع را تایید کردند.

روحانی اظهار کرد: شعر چند پهلو است این که این شعر را کجا باید بخوانی در ایران بخوانی یا بیرون ایران بخوانی یک جور معنی می‌دهد. واقعیت این است وقتی مقام‌های ترکیه صریحا به ما می‌گویند اردوغان چنین قصدی را ندارد و در همان سخنرانی هم تاکید کرده است که برای  مسائل منطقه چندجانبه یعنی ترکیه، روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان و ارمنستان همه با هم فعالیت کنیم پس باید قبل و بعد صحبت‌هایش و کل سخنرانی را در کنار هم قرار دهیم.

رییس جمهوری ادامه داد: با سابقه‌ای که از اردوغان در این ۷ سال دارم بسیار بعید می‌دانیم که قصد داشته باشد به ملت ایران یا تمامیت ارضی ما توهین کند؛ البته حق آنانی که معترض شدند طبیعی است و آنان حق دارند حساسیت خودشان را نسبت به میهن دوستی و میهن پرستی خودشان نشان دهند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من مقام‌های ترکیه به ما رسما گفتند چنین قصدی در کار نبوده است یعنی می‌خواست بگوید مردم جمهوری آذربایجان از آزاد شدن سرزمین‌های خودشان خوشحال هستند در این وسط شعری هم خوانده است که چند پهلو است.   معمولا اردوغان شعر زیاد می‌خواند وقتی هم می‌خواند از حافظ، سعدی و مولانا شعر می‌خواند.  به نظر من با توضیحاتی که دادند می‌توانیم از این مساله عبور کنیم اما حساسیت مردم ما بسیار مهم است. همه دنیا بدانند میلی متر میلی متر سرزمین ما برای همه ما اهمیت دارد و همه در سخنرانی‌های خود به این حساسیت ایران و اهمیت مساله تمامیت ارضی توجه بیشتر کنند.

در اظهارنظرهای کشورها،  چارچوب حقوقی که داریم مدنظر قرار بگیرد

روحانی درباره ناراحتی برخی کشورهای اروپایی نسبت به اجرای مجازات حکم اعدام روح الله زم گفت: در جمهوری اسلامی ایران طبق قانون، حکم اعدام وجود دارد، ‌اینکه برای یک فرد این‌همه حساسیت به خرج می‌دهند معنای خوبی ندارد. آنها می‌گویند این فرد برای منافع ما کار می‌کند و این به نفع آنها نیست. آنها همیشه در برخی مسائل حساس بودند ما هم حساسیم مثلا در فرانسه حوادثی رخ می‌دهد حساس می‌شویم و اعلام نظر می‌کنیم یا در آلمان حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، حساسیت خود را بیان می‌کنیم.

رییس دولت دوازدهم افزود: ما هم از کارهایی که اروپایی‌ها انجام می‌دهند، ناخشنودی‌هایی داریم اما همه ما باید در چارچوب حقوقی که داریم را در روابط‌مان مدنظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اعدام این فرد بدون حکم دادگاه نبوده است؛ دادگاه رسیدگی و حکم صادر کرده است. اشکال‌شان آیا به حکم و قوه قضاییه است یا چیز دیگری. آنها به اظهار نظر آزاد هستند و ما هم در چارچوب مقررات خود عمل خواهیم کرد و بعید می‌دانم این مساله روابط ما را با اروپا دچار مشکل کند.

شورای نگهبان حق اخطار دولت را کم اثر کرد

رییس جمهوری درباره اعلام حمایت رهبری از رییس جمهوری در برخی از موارد و استفاده نکردن حداقلی دولت از این حق و اختیارات مانند اخطار دادن در بازداشت‌ها و زندان‌های طولانی مدت بعد از حوادث آبان و ادعاهای شکنجه های فعالان محیط زیستی، گفت: ارتباطی بین اول و آخر سوالات شما نمی‌بینم. رهبری طبق وظایف شرعی و قانونی از دولت حمایت می‌کند و این سر جای خودش محفوظ است.

وی ادامه داد: اینکه اختیارات ریس جمهور چقدر است و چقدر از آن را استفاده می‌کند در قانون اساسی آمده است. اما این که می‌گویید مربوط به اختیارات قوه دیگر یعنی قوه قضاییه است و این قوه از اختیارات خود برای زندان و غیره استفاده می‌کند.  

روحانی خاطرنشان کرد: البته در برخی موارد نامه‌هایی به دست من می‌رسد که از طریق وزیر داد گستری اقدام می‌کنم. معمولا اگر ببینم شکایتی که به دست من برسد نکته قابل ملاحظه‌ای دارد به وزیر دادگستری ارجاع می‌دهم و او هم با قوه قضاییه و شخص رییس قوه صحبت و موضوع را دنبال می‌کند.

رییس جمهوری افزود: درعین حال وظایف رییس جمهور مشخص و روشن است. جایی رییس جمهوری طبق اصل ۱۱۳ در صورت نقض قانون می‌تواند به قوه قضاییه تذکر دهد و با تفسیر شورای نگهبان در سال ۹۱،  این اصل هم کم اثر شده است. رییس جمهور قبلا به رییس قوه قضاییه بارها اخطار داده و قوه قضاییه هم به شورای نگهبان اعتراض کرده است؛ رییس جمهور این اخطارها را طبق قانون اساسی حق خود دانسته که شورای نگهبان با نظری که در این زمینه داد، آن اصل را بی‌اثر کرده است.

رییس جمهوری گفت: رای مردم براساس اصول قانون اساسی است که روشن است اما اصلی که دو پهلو است باید تفسیر شود؛ با این‌همه در هر موردی که دیدم برخلاف قانون اساسی عمل شده به‌ رغم این تفسیر، تذکر دادم و آن قوه هم جواب می‌دهد که طبق تفسیر شورای نگهبان، حق اخطار نیست و به شورای نگهبان هم تذکر می‌دهم و آنها هم می‌گویند تفسیر چیز دیگری است.

وی در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا که پرسید «جو بایدن اعلام کرده که مایل است مجددا به برجام بازگردد اما به دنبال یک توافقنامه قدرتمند هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و با کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان هم صدا هستند و  بازگشت به برجام تا پایان دولت شما محقق خواهد شد و آیا تماسی از طرف بایدن با شما داشته است»، گفت: تعبیری که شما از آقای بایدن نقل کردید من نشنیدم که بگوید من اگر بخواهم برگردم باید یک توافق دیگر و قوی تری داشته باشیم چرا که این حرف ترامپ است نه حرف بایدن. ترامپ همین را می‌گفت و اظهار می کرد ما این توافق را قبول نداریم باید به یک توافق قوی‌تر برگردیم.

روحانی تاکید کرد: ما هیچ پیش شرطی را نخواهیم پذیرفت و از هیچ کس قبول نمی‌کنیم. نه برجام قابل مذاکره است و نه این که بخواهیم برجام را از نو روی میز پهن کنیم و ماده به ماده آن بحث کنیم. یک برجام است که قبلا مذاکره و توافق شده است. عین این برجام را یا همه اجرا می کنند یا اجرا نمی‌کنند، اگر همه اجرا کنند ما هم اجرا می کنیم و مسایل دیگری که نام بردید موشکی و منطقه ای ارتباطی به مسایل هسته‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه قبلا هم با ما در مورد این موضوع‌ها صحبت کرده بودند، گفت: همان زمانی که ۱+۵ در برجام با ما صحبت می کرد همه اینها را بحث کردند. ماهها آمریکا بحث می‌کرد که مسایل موشکی  و مسائل منطقه ای را وارد کند و ما رد کردیم و گفتیم قابل مذاکره نیست. همه اینها رد شده است.  البته ترامپ از همه این مسایل بی‌خبر بود اصلا نمی دانست اما آقای بایدن به خوبی می داند که چه مذاکراتی انجام شده است. اینها قابل طرح و اصلا مذاکره نیست. آن که می‌تواند روی میز باشد این است که همه به تعهدات کامل خود بازگردند.

توقع مردم تعامل قوا است

روحانی در پاسخ به این پرسش که در این شرایط سخت تحریم و کرونا توقع مردم تعامل قوا است اما شاهد تقابل قوا هستیم، آیا سیاست دولت در تعامل با قوا با یکدیگر دچار شکست شده است، گفت: ما دنبال تقابل قوا نیستیم. وظیفه همه را قانون اساسی مشخص کرده است. مبنای ما فقط قانون اساسی است و با دو قوه دیگر در چارچوب قانون اساسی تعامل می‌کنیم. از آنها هم همین توقع را داریم چیزی فرای قانون اساسی از قوای دیگر نمی‌خواهیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: منتها اهداف مهمی داریم که باید مدنظر همه قوا قرار بگیرد و مردم برای آن اهداف ما را انتخاب کردند و باید آن را حل و فصل کنیم.  

وی ادامه داد: چه رییس جمهور چه بقیه مثلا در مجلس در بحث ها انتخاباتی همین را مطرح کردند و بر این مبنا رای گرفتند؛ پس رای مردم به مجلس یا دولت بر مبنای حرکت بر پایه منافع ملی است.

روحانی تاکید کرد: به دنبال تعامل با دیگر قوا هستیم و شرایط کشور هم شرایط تعامل هست. در شرایط جنگ هستیم و برای حل مشکلات باید به همدیگر کمک کنیم و نباید فرماندهی میدان تضعیف شود.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران فرانسه روسیه شورای نگهبان دولت تدبیر و امید جمهوری آذربایجان روحانی قانون اساسی قوه قضاییه دولت دوازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران فرانسه روسیه شورای نگهبان دولت تدبیر و امید جمهوری آذربایجان روحانی قانون اساسی قوه قضاییه دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران فرانسه روسیه شورای نگهبان دولت تدبیر و امید جمهوری آذربایجان روحانی قانون اساسی قوه قضاییه دولت دوازدهم اخبار کنکور شورای نگهبان قانون اساسی رییس جمهوری تمامیت ارضی رییس جمهور قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی که برای شرکت در پنجمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

خاندوزی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشور‌هایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشور‌های عضو به خصوص کشور‌های هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • گاف‌های بایدن به روایت آمار/ کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • آمادگی مازندران برای سفر رییس جمهوری
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی