Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

طی روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از وجود تمساح در حاشیه دریاچه چیتگر تهران داشت، که همین مسئله سبب شد تلاش‌هایی از سوی شهرداری تهران، محیط زیست شهر تهران، آتش‌نشانی و نیز یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای پیگیری، رد و یا تأیید این تصاویر انجام شود.

حالا، فاطمه برنا رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به جزئیاتی از اقدامات انجام شده در این زمینه، اظهار کرد: در پی موضوع وجود یک تمساح در دریاچه چیتگر تهران، این موضوع توسط محیط زیست بررسی شد که در نهایت مورد تأیید قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح علت تأیید نشدن وجود تمساح در دریاچه چیتگر تهران از سوی محیط زیست، گفت: ما چندین مرحله پایش در محدوده دریاچه چیتگر داشتیم که در حال حاضر این موضوع اصولا تأیید نمی‌شود، به دلیل اینکه این جانور از آنجا که از نوع دوزیستان و خونسرد است، در صورتی که در دریاچه چیتگر وجود داشته باشد، نیاز دارد که در بازه‌های زمانی در کنار آب و خشکی حضور پیدا کند تا بتواند دمای بدنش را افزایش دهد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه ما علی‌رغم پیگیری‌های متعدد وجود تمساح و یا اصلا از خانواده این حیوان را در محدوده دریاچه چیتگر تهران مشاهده نکردیم، بعید می‌دانم که این حیوان در دریاچه چیتگر وجود داشته باشد.

برنا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بعضی افراد در این باره اظهارنظر کرده‌اند، مثلا معاون اجرایی طرح دریاچه چیتگر گفته که "تاکنونی شواهدی مبنی بر وجود تمساح مشاهده نشده، اما یک گونه‌ای هست که ممکن است شبیه به تمساح وجود دارد که شاید ماهی سرسوسماری باشد"، آیا این موجود در حال حاضر دریاچه چیتگر زندگی می‌کند و آیا ممکن است این شبهه ایجاد شده باشد؟، گفت: بله، انواع ماهیان در دریاچه چیتگر تهران وجود دارند و زندگی می‌کنند، حتی اردک‌ماهی و یا ماهی سرسوسماری، که اینها به دلیل اینکه جثه بزرگی دارند و در واقع پوزه‌شان شبیه پوزه تمساح هست، احتمال این وجود دارد که اشتباه گرفته شده باشند.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه منشأ عکسی که در فضای مجازی منتشر شده مشخص و در عین حال تصویر نیز واضح نیست، قاعدتا خیلی بعید به نظر می‌رسد که تصویر این حیوان، تمساح باشد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه اقداماتی از سوی محیط زیست درباره احتمال وجود تمساح در دریاچه چیتگر انجام شده است؟، افزود: چندین مرحله یگان حفاظت محیط زیست شهر تهران از دریاچه پایش داشتند و علاوه بر محیط زیست، آتش‌نشانی منطقه و در عین حال شهرداری هم اکیپ‌هایی را به منطقه اعزام کرده‌اند، شهرداری نیز اقدام به طعمه‌گذاری کرده و براساس اقداماتی که انجام شده تاکنون چیزی از وجود تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده نشده است، به نظر می‌رسد که چنین گونه‌ای در دریاچه چیتگر وجود ندارد.

برنا همچنین درباره خبرِ اسکن دریاچه چیتگر و در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام از سوی محیط زیست بوده و اینکه اصولا این خبر را تأیید می‌کنید؟، گفت: اسکن دریاچه چیتگر از سوی محیط زیست انجام نشده است، شاید از سوی شهرداری این کار صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه "آیا در حال حاضر محدودیت تردد در حاشیه دریاچه چیتگر وجود دارد؟، اظهار کرد: محدودیت ترددی که در دریاچه چیتگر لحاظ شده، نه به خاطر احتمال وجود تمساح، بلکه طبق تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا شما به طور قاطع به عنوان محیط زیست شهر تهران، وجود تمساح در دریاچه چیتگر را تکذیب می‌کنید و تأیید نمی‌کنید؟، خاطرنشان کرد: ما در محیط زیست شهر تهران این موضوع را تأیید نمی‌کنیم، چون مشاهدات، زیستگاه و شرایط زیستی این گونه، اجازه نمی‌دهد که در محدوده دریاچه چیتگر زندگی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دریاچه چیتگر تمساح رئیس اداره محیط زیست شهر تهران وجود تمساح در دریاچه چیتگر دریاچه چیتگر تهران دریاچه چیتگر وجود سوی محیط زیست دریاچه چیتگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نصر آزادانی مجری خط ۱۰ متروی تهران در جریان بازدید خبرنگاران از ایستگاه متروی دریاچه چیتگر و چند ایستگاه دیگر خط ۱۰ گفت: خط ۱۰ مترو ۳۴ ایستگاه و ۴۷ کیلومتر تونل دارد و از غربی‌ترین نقطه تهران شروع و در انتها در فلکه سوم تهرانپارس تقاطع خط ۴ تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه این خط مناطق یک تا پنج و ۲۱ و ۲۲ را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: مناطقی که از سیستم انبوه‌بر مترو کم‌بهره هستند از این خط بهره‌مند خواهند شد. خط ۱۰ بار جمعیتی زیادی را که در منطقه ۲۲ وجود دارد، پوشش می‌دهد و در کاهش حجم ترافیک بزرگراه‌های نیایش، همت، حکیم و تهران کرج سهم بسزایی دارد.

نصرآزادانی خاطرنشان کرد: خط ۱۰ در ایستگاه تقاطعی این خط با خط پنج «یعنی وردآورد» تا ۵۰ درصد از مسافران کرج را پوشش می‌دهد و تراکم مسافری ایستگاه‌های خط ۴ و ۲ را در ایستگاه صادقیه و ارم سبز بهبود می‌دهد.

مجری خط ۱۰ متروی تهران با بیان اینکه ایستگاه دریاچه، کارگاه مرکزی قطعه غربی خط ۱۰ و محل ورود دو دستگاه تی‌بی‌ام است، عنوان کرد: تی‌بی‌ام یک به سمت شرق حفاری کرده و تی‌بی‌ام شماره ۳ به سمت غرب و وردآورد حرکت خود را آغاز خواهد کرد. بنا بر این است که حفاری تونل‌های خط ۱۰ مترو با ۵ دستگاه تی‌بی‌ام انجام بگیرد.

وی بیان داشت: برنامه‌ریزی شده تا فاز یک خط ۱۰ ظرف چهار سال به شرط تأمین منابع مالی به بهره‌برداری برسد. حدود ۱۶ موقعیت را با کمک شهرداران مناطق ویژه ایستگاه‌های این خط تحویل قرارگاه خاتم دادیم.

نصر آزادانی با اشاره به ایستگاه‌های در حال ساخت این خط گفت: عملیات عمرانی ایستگاه‌های پژوهش، دریاچه چیتگر، اتریش، ساحل، میدان موج المپیک، کوهسار، جنت‌آباد، سردار جنگل، ایرانشهر و میدان کتاب آغاز شده است. مناقصه سایر ایستگاه‌های خط ۱۰ نیز در حال انجام است.

محمد علی پاشا زانوسی، مدیر پروژه پیمانکار شرکت بین الملل عمران سریر نیز در این بازدید گفت: در حال حاضر در کارگاه ایستگاه تبادلی و تقاطعی با خط ۶ مترو به نام Y۱۰-Z۶ هستیم که این ایستگاه ۱۴۲ متر طول دارد.

وی ادامه داد: احجام آن حدود ۹۰ هزار متر مکعب و میزان بتن ریزی آن ۳۴ هزار متر مکعب است. این ایستگاه یک تونل فرعی به طول ۱۹۰ متر دارد که در حال حفاری است.

فرشاد نامی مشاور پروژه کارگاه متروی میدان المپیک نیز گفت: پروژه تجهیز کارگاه میدان دهکده المپیک که در منطقه ۲۲ قرار دارد از سال ۱۴۰۰ شروع شد. در حال حاضر در حال حفاری شمع‌های سازه نگهبان هستیم. بعد از حفاری شمع‌ها با روش تاپ‌داون سازه نگهبان ایستگاه و تراز آن را شروع می‌کنیم.

شاهرخ حیدری مدیر پروژه مهندسین مشاور شرکت بهرو درباره ایستگاه میدان اتریش گفت: در طراحی این ایستگاه که در خط ۱۰ قرار دارد تلاش کردیم که باتوجه به زمین‌های موجود و همکاری شهرداری مناطق عمق خط را کاهش بدهیم. این امر می‌تواند دستاوردهایی اعم از کاهش هزینه و افزایش سرعت اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: عمق ایستگاه میدان اتریش ۲۱ متر و تراز ریل آن ۱۸ متر است. حدود ۵۰ درصد ایستگاه به تراز کف رسیده و سریعاً بتن ریزی شروع می‌شود.

حیدری با تاکید بر اینکه تی بی ام از ایستگاه دریاچه به سمت ایستگاه میدان اتریش در حال حرکت است، اظهار کرد: به زودی ایستگاه به مرحله‌ای می‌رسد که تی بی ام از آن عبور می‌کند. به محض عبور دستگاه سایر فعالیت‌ها می‌تواند انجام شود.

وی در پایان گفت: برنامه بهره برداری ما از ایستگاه حدوداً ۳۰ ماهه است و ایستگاه میدان اتریش که جز ایستگاه‌هایی است که در فاز اول به بهره‌برداری می‌رسد در سال ۱۴۰۴ افتتاح خواهد شد. پیش بینی شده که ورودی‌ها و هواسازهای ایستگاه نیز به موازات کار شود.

کد خبر 6094412

دیگر خبرها

  • زمان بهره برداری از خط ۱۰ مترو تهران اعلام شد
  • زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران اعلام شد
  • عملیات حفاری خط ۱۰ متروی تهران
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • بخشی از عوارض آزادراه تهران-شمال به محیط زیست اختصاص یابد
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • فرصت یک‌هفته‌ای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ برای مشاهده و تایید سوابق تحصیلی