Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از صبح دوشنبه ۲۴ آذر ماه سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان با نمایش «تذکره سپیده بانو و غلام سیاه» اثر «مهدی پتکی» در سالن شهید انصاری «وارش» آغاز به کار کرد.

هشتم مهر ماه بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان در این شرایط کرونایی خبر داد و گفت: این جشنواره اول تا چهارم آذر ماه امسال در رشت برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که این جشنواره به خاطر شرایط قرمز کرونایی و اعمال محدودیت‌های جدید دو بار به تعویق افتاد اما بالاخره انتظار علاقه مندان گیلانی به هنر نمایش و تئاتر به سر آمد و از صبح دوشنبه زنگ آغاز اجرای نمایش‌ها با اجرای سه اثر در دو نوبت صبح و عصر به صدا در آمد.

رشد و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش، بومی سازی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر استعدادهای جوان و استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی از دیگر اهداف برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان عنوان شده است. و این جشنواره در موضوعات مرتبط با شعار سال ۹۹ (جهش تولید)، موضوعات مرتبط با بیماری کووید ۱۹ و کاهش آسیب‌های اجتماعی، موضوعات مرتبط با شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر بومی و منطقه‌ای و ایرانی و اسلامی و موضوعات مرتبط با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی برگزار شده است.

بعد از پایان مهلت ارسال آثار که آن نیز یک بار تمدید شد ۲۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و از این تعداد ۱۲ اثر از رشت، دو انزلی، دو لاهیجان، دو فومن و یک اثر آستارا، یک صومعه سرا و یک اثر از آستانه اشرفیه بود که بعد از بازبینی هیئت داوران ۹ اثر به مرحله پایانی جشنواره راه یافت.

استان گیلان در هنر به ویژه تئاتر و نمایش سابقه‌ای درخشان دارد و امروز شاهد هستیم بسیاری از هنرمندان تئاتر گیلان در پایتخت و در گروه‌های هنری معروف اقدام به اجرای نمایش کرده و حتی در جشنواره‌های ملی و بین المللی جوایز ارزنده‌ای کسب کرده‌اند. در سال‌های گذشته هفته‌ها قبل تر از برگزاری جشنواره شور حال عجیبی در میان گروه‌های نمایش و هنرمندان و دوستداران تئاتر گیلان به وجود می‌آمد و در زمان اجراها نیز سالن‌های نمایش مملو از تماشاگر می‌شد اما امسال به دلیل شیوع کرونا سالن‌های نمایش در فراق یاران همیشگی خود می‌سوزند و علاقه مندان این هنر نیز در حسرت روزهای گذشته.

به همین خاطر دست اندرکاران برگزاری جشنواره سی و دوم تئاتر استانی گیلان بر آن شدند تا با اتخاذ تمهیداتی شرایطی فراهم کنند تا علاقه مندان به هنر نمایش و تئاتر بتوانند به صورت آنلاین و از طریق آپارات اداره کل ارشاد گیلان اجراها را تماشا کنند.

هیچ چیز نمی‌تواند لذت حضور در سالن‌های نمایش را جبران کند

محمد احمدی یکی از رشتوندان است که امروز موفق شده هر سه اجرا را از طریق این درگاه تماشا کند، وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند لذت حضور در سالن‌های نمایش را جبران کند، اظهار کرد: البته تماشای تئاتر به صورت آنلاین نیز خود تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

وی در ادامه به کیفیت اجراهای روز نخست نیز اشاره و ادامه داد: من تنها می‌توانم به عنوان یک بیننده معمولی نظر خود را اعلام کنم. به نظر من اجراهای روز اول دلچسب نبود.

احمدی با اشاره به کیفیت پخش اجراها به صورت آنلاین، گفت: خوشبختانه در روز اول برای دیدن نمایش‌ها به مشکلی برنخوردیم.

حضور داوران و اعضای گروه‌های نمایش در سالن‌ها

سید امیر مصباح معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دو بار تعویق در برگزاری مرحله نهایی سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان، اظهار کرد: داوری ۹ اثر راه یافته به این مرحله که به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها به تعویق افتاده بود از روز دوشنبه هفته جاری آغاز شده است.

وی به انتخاب داوران مرحله نهایی جشنواره تئاتر استانی گیلان نیز اشاره کرد و افزود: آقایان «نادر بهرانی مرند»، «اتابک نادری» و «سید وحید فخر موسوی» داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان هستند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان تأکید کرد: با توجه به شرایط خاص کشور و استان از نظر شیوع ویروس کرونا و با تصمیم شورای سیاستگذاری، این مرحله از جشنواره که هر ساله با حضور جمعی کثیری از علاقه مندان به حوزه هنر به ویژه تئاتر و نمایش استان گیلان برگزار می‌شد امسال بدون حضور تماشاگر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله تنها داوران، اعضای گروه‌های نمایشی و اعضای شورای سیاستگذاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان حضور خواهند داشت، گفت: با توجه به تمهیدات اتخاذ شده اجراها به صورت زنده و آنلاین از طریق https://www.aparat.com/gilan.farhang.gov.ir/live و یا https://gilan.farhang.gov.ir/fa/fairandfestival/teatrgilan برای علاقه مندان به هنر نمایش و تئاتر استان گیلان پخش می‌شود.

مصباح تأکید کرد: پخش آنلاین و زنده اجراها در سایه تلاش عوامل اجرای این جشنواره محقق شد که می‌تواند در این شرایط کرونایی برای علاقه مندان به حوزه تئاتر تجربه‌ای جدید و دلنشین باشد.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی نظرسنجی برای هر اجرا، ادامه داد: با توجه به فراهم شدن پخش زنده و آنلاین اجراها، برای هر اجرا نیز زمینه فراهم شده تا تماشاگران نظر خود را اعلام کنند.

اجراها نظرسنجی می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه مرحله نهایی سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲۴ آذر ماه آغاز شده و تا روز چهارشنبه ۲۶ آذر ماه ادامه خواهد داشت، افزود: اختتامیه این جشنواره نیز ساعت ۲۰ روز چهارشنبه بدون حضور تماشاگر و تنها با حضور تعداد محدودی از مسئولان استانی، اصحاب رسانه و اعضای گروه‌های نمایشی و داوران و شورای سیاستگذاری در مجتمع خاتم الانبیا رشت برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: «تذکره سپیده بانو و غلام سیاه» اثر «مهدی پتکی» از رشت، «مهرنوش ثابت‌نیا» از رشت با «کورتراژیک»، «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» اثر «حمیدرضا حسین‌زاده» از انزلی، «خواب‌های شیشه‌ای» اثر «رضا عباسی» از فومن، «مهرداد بخشی آبکنار» با نمایش «نگاتیو» از رشت، «کاپوچینوی ایرلندی» اثر «حمیدرضا شعبانی» از لاهیجان، «مصطفی خوش‌نشین» با «پلی از جنس شیشه» از آستانه اشرفیه، «بریده‌ها» از «رضا فتوت خواه» از رشت و «زهرا صدری» با «لبخند باشکوه اقای گیل» از رشت ۹ نمایش حاضر در این مرحله هستند که مورد داوری قرار می‌گیرند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان همچنین به زمان و روز اجراها نیز اشاره کرد و گفت: در روز نخست این جشنواره «تذکره سپیده بانو و غلام سیاه» ساعت ۱۰ صبح در سالن وارش، «کوار تراژیک» ساعت ۱۴ همین روز در سالن دکتر رحمدل و «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» ساعت ۱۶ روز دوشنبه در سالن وارش اجرا شد.

وی اضافه کرد: در ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه «خواب‌های شیشه‌ای» در سالن وارش، ساعت ۱۴ «نگاتیو» در سالن نارون و «لبخند باشکوه آقای گیل» ساعت ۱۶ همین روز در سالن وارش اجرا خواهد شد.

مصباح به اجراهای روز پایانی سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان نیز اشاره و اظهار کرد: ساعت ۱۰ صبح این روز نمایش «کاپوچینو ایرلندی» در سالن وارش، «پلی از جنس شیشه» ساعت ۱۴ در سالن نارون و آخرین اجرای این جشنواره نیز «بریده‌ها» است که ساعت ۱۶ روز چهارشنبه در سالن وارش اجرا خواهد شد.

کد خبر 5096034

منبع: مهر

کلیدواژه: امیر مصباح جشنواره تئاتر استانی ویروس کرونا ویروس کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا شهرکرد محدودیت های کرونایی کرمانشاه آلودگی هوا گرگان شهرستان کرج عکس استانها تبریز لیگ برتر فوتبال ایران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان موضوعات مرتبط سالن های نمایش علاقه مندان گروه های نمایش سالن وارش ارشاد گیلان ساعت ۱۰ صبح نیز اشاره هنر نمایش سالن ها آذر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۹۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تور سراسری تصویر ایران آغاز شد

همزمان با روز گرامیداشت مقام معلم و به مناسبت بیستمین دوره نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر  با چکیده‌ای از بیست سال نمایشگاه‌های تصویر سال و فیلم‌های برنده جشنواره فیلم تصویر در مجموعه «هنرشهر آفتاب» در شیراز گشایش یافت.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام دبیرخانه تصویر سال، این نخستین‌بار است که آثار جشن تصویر سال به‌صورت مرور بر دوره‌های گذشته تصویر  درخارج از تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

شیراز، نخستین مقصد تور تصویر ایران بود و ایستگاه بعدی استان گیلان با میزبانی شهرداری رضوانشهر و فضاهای نمایشگاهی در شهر رشت خواهد بود.

سیف‌اله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال‌ و جشنواره فیلم تصویر در آیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به تقارن افتتاح نمایشگاه با روز معلم تصریح کرد بسیاری از آثار ارائه شده در «هنر شهر آفتاب» مروری بر بیست دوره گذشته جشن تصویر سال در حوزه هنرهای تصویری نتیجه تجربیات  هنری بسیاری از معلمان شاخص در هنرهای تصویری ایران است.

او خوشحالی و خرسندی‌اش را از اینکه تور تصویر سال در اولین ایستگاه «تور سراسری تصویر ایران» از ۱۲ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شهر «شیراز» خاستگاه همیشگی هنر و ادب ایران زمین برگزار می شود، ابراز کرد.

به‌ گفته سیف‌اله صمدیان، این مجموعه هنری، حاصل کار  بیش از ۳۵۰۰ هنرمند هنرهای تصویری ایران در رشته‌های «عکاسی» (خبری، مستند اجتماعی، هنر و هنرمندان، ورزشی و خلاقه) «کاریکاتور»، «گرافیک» در بیست سال گذشته این رویداد مستقل هنری است.

در جشنوراه فیلم تصویر هم بیش از ۷۰ فیلم برنده بخش جوان و شش فیلم برنده در بخش ویژه تهران به نمایش در می‌آید.

محسن خباز، مدیر عامل مجموعه هنرشهر آفتاب، در جایگاه میزبان، در شروع مراسم افتتاح نمایشگاه، تاکید کرد: مجموعه شهر هنر آفتاب با مهر و افتخار میزبان مرور بیست سال نمایشگاه تصویر سال است.

او با اشاره به تلاش‌ها و استمرار در برگزاری جشن تصویر سال از فعالیت‌های سیف‌اله صمدیان به عنوان دبیر جشن تصویر سال و جشنواره تصویر و تیم برگزاری او قدرشناسی کرد و دسته گلی توسط دکتر کوروش کمالی
 سروستانی استاد ادبیات؛ از سوی هیئت مدیره مجموعه هنر شهر آفتاب به سیف‌اله صمدیان بمناسبت روز معلم اهدا شد.  

در پایان خباز، با نام بردن از حامیان برگزاری این رویداد فرهنگی در شیراز از گالری سرو ناز، کلینیک سلامت پایدار، مچموعه رُست و گروه معماری اشعری سپاسگزاری کرد.

جشنواره فیلم تصویر در روز نخست با نمایش فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۶  ثانیه با عباس کیارستمی آغاز شد. در ادامه نمایش سه‌گانه صمدیان در باره کیارستمی، امروز  پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت با حضور سیف‌اله صمدیان فیلم «روزی روزگاری در مراکش» کارگاه مشترک فیلمسازی عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیسی در مراکش نمایش داده می‌شود و روز جمعه ۱۴ اردیبهشت هم نوبت نمایش فیلم «کیارستمی مشغول کار است» خواهد بود.

نمایشگاه و جشنواره فیلم تصویر تا ۲۰ اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد و حضور برای عموم علاقمندان در شیراز آزاد و رایگان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت