Web Analytics Made Easy - Statcounter

میوه و سبزیجات با توجه به فواید بسیار زیاد و غنی خود می‌تواند در برخی موارد واکنش‌ های آلرژیک را شروع و تشدید کند، موجب حملات آسمی شود و برخی از آنها نیز می‌تواند به‌عنوان کنترل‌کننده آسم، نقش محافظتی در برابر این بیماری داشته باشد.

مصرف برخی میوه‌‌های تازه از دلایل افزایش حساسیت‌های فصلی است و بسته به نوع فصول و میوه‌های موجود می‌تواند بروز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برخی افراد نسبت به مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها حساسیت داشته و در صورت استفاده، دچار عوارضی مانند آبریزش بینی،‌ خارش،‌ سوزش گلو، ورم لب‌ها و احساس خارش در کام می‌شود.

برخی میوه‌های پاییزی در فصول سرد آلرژی و حساسیت را تشدید می‌کنند و برخی ضدحساسیت عمل می‌کند. برخی هم خاصیت دوگانه داشته و در برخی موارد ضدحساسیت و در برخی حساسیت‌زا عمل می‌کند.

در این بخش با مروری کوتاه بر چند میوه مهم و رایج پاییزی به تاثیر آنها بر آسم می‌پردازیم. مصرف لیمو، پرتقال، نارنگی و شلغم در پیشگیری از سرماخوردگی مؤثر است، ولی مصرف آن در افراد حساس با احتیاط توصیه می‌شود.

پرتقال و لیمو‌شیرین می‌تواند سبب ایجاد حساسیت شود، ولی نارنگی کمتر حساسیت‌زاست. نارنگی دارای مقادیر فراوانی ویتامین A، B6، C و نیز فلانوئیدی به نام نوبیلتین است که می‌تواند در مقابله با آلرژی در افراد مبتلا به آسم مفید باشد البته پرتقال حاوی مقدار بالایی آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است که در بهبود آسم می‌تواند مفید باشد. گریپ‌فروت می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را در افراد حساس تشدید کند.

میوه‌ سیب حاوی فلاونوئیدها بوده و برای باز کردن راه‌های هوایی تنفسی و افرادی که دچار مشکلات ریوی هستند، توصیه می‌شود.

کیوی از میوه‌های سرشار از مقادیر بالای ویتامین‌ها از جمله ویتامینC، ویتامین K، ویتامین E، اسید فولیک، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

میزان بالای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجود در کیوی می‌تواند در درمان آسم مؤثر باشد و به کاهش خس‌خس هنگام تنفس در ابتلا به آسم کمک می‌کند.

حساسیت‌زایی کیوی در برخی افراد گزارش شده و لذا باید در افراد دارای سابقه کهیر با احتیاط مصرف شود. در نهایت توصیه می‌شود برای اطمینان از وضعیت هر فرد با پزشک و متخصص تغذیه مشورت شود.

دکتر سید شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سبزیجات میوه آسم آلرژی سرماخوردگی کهیر میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۰۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان

  ایوب کرد مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران گفت: پس از بارندگی‌های اخیر یکی از برنامه‌های کاهش ابتلا و همچنین کنترل پشه آنوفل و آئدس (ناقلین بیماری‌های مالاریا و تب دانگ) انجام عملیات سم پاشی منازل در مناطق دارای تبادل جمعیتی بالا با سایر مناطق آلوده و بالا بودن تعداد زیستگاه لاروی پشه است.

وی افزود: در شهرستان سیب و سوران عملیات سم پاشی توسط ۳ تیم در مناطق پرخطر تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برنامه ریزی و اجرا شده است.

  کرد گفت: همچنین در کنار این عملیات زیستگاه لاروی هر روستا بررسی و در صورت مشاهده لارو عملیات لاروکشی انجام می‌پذیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس