Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:16:03 GMT

تحریم‌ها ضرباهنگ پژوهش را در کشور تند کرده است

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۰۷۰۰

تحریم‌ها ضرباهنگ پژوهش را در کشور تند کرده است

به گزارش ایرنا، پژوهش بدون شک پایه و اساس و از ملزومات اصلی و مهم پیشرفت و توسعه هر جامعه به شمار می رود.

این رشد و توسعه به واسطه پژوهش تنها به حوزه های علمی محدود نبوده بلکه می تواند اقتصاد،فرهنگ و حتی سیاست جوامع و کشورها را تحت تاثیر خود قرار دهد، در واقع هر کشور و جامعه ای که سهم بیشتری از پژوهش داشته باشد به همان تناسب نیز سهم بیشتری از علم و فناوری، ثروت و قدرت در دنیا خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر از اهمیت پژوهش همین بس که یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت هر کشور را براساس سطح فعالیت های پژوهشی آن کشور می سنجند و در واقع پژوهش چندین سال است که  تبدیل به یکی از اصلی ترین مولفه های پیشرفت جوامع شده است.

با توجه به‌ اهمیت پژوهش، دولت ها سالانه اعتبار زیادی را برای پرداختن به موضوعات پژوهشی صرف می کنند و در این زمینه از دانشمندان و محققان خود از جمله در دانشگاه ها انواع حمایت های مادی و معنوی را به عمل می آورند.

در میهن اسلامی ما به دلیل اهمیت روز افزون موضوعات پژوهشی و نقش آن در توسعه کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز ۲۵ آذر ماه را به عنوان روز پژوهش نامگذاری و چندین سال بعد هم چهارمین هفته آذر ماه به عنوان هفته پژوهش و فناوری نامیده شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین به مناسبت فرارسیدن روز پژوهش با "دکتر مهدی زندیه معاون پژوهشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) " درباره اهمیت پژوهش و فعالیت های این حوزه به گفت و گو پرداخت که ماحصل در ادامه آورده شده است.


ایرنا: پژوهش چه نقش و تاثیری در رشد و توسعه جوامع را  به همراه دارد و وضعیت کشور در این حوزه به چه شکل است؟

پیشرفت های به دست آمده در قالب فعالیت های صلح آمیز هسته ای و ساخت انواع موشک های میان برد و دوربرد در راستای پیشبرد اهداف دفاعی از سوی دانشمندان میهن اسلامی نمونه ای از رشد کیفی فعالیت های پژوهشی در کشور است.

نخستین عامل برای رشد و توسعه جوامع بشری به ویژه در دنیای امروز تحقیق و پژوهش است، موضوعی که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم مقام معظم رهبری چندین بار به آن تاکید کرده اند.
 جنگ اقتصادی و تحریم های دشمن علیه کشور باعث شده پژوهش در میهن ما رشد و سرعت بیشتری به خود بگیرد و امروز هم با حمایت های دولت راه اندازی و گسترش شرکت های دانش بنیان شاهد افزایش سرعت امورات پژوهشی هستیم.
خوشبختانه در سال های اخیر پژوهش در کشور جایگاه خود را پیدا کرده و به ویژه در چند سال گذشته موفقیت های علمی خوبی در سطح جهان کسب کرده ایم که انکارناپذیر بوده اند.
نکته مهم و ارزشمند در رشد کیفی پژوهش و فعالیت های علمی دانشمندان ایرانی در این است  که این پژوهش ها صرف ارایه یک مقاله در مراکز برتر دنیا نبوده و به سمت پروژه های تحقیقاتی و رسیدن به مطالب کیفی هم پیش رفته است.
موفقیت های به دست آمده در راستای فعالیت های صلح آمیز هسته ای و ساخت انواع موشک های دوربرد و میان برد در راستای پیشبرد اهداف دفاعی که دانشمندان ایرانی با توجه به تخصص خود انجام داده اند را می توان ۲ نمونه بارز رشد کیفی این فعالیت ها در کشور دانست. 
باید اذعان کرد به کارگیری درست از موضوع پژوهش و تقویت شرکت های دانش بنیان باعث تولید بسیاری از محصولات مورد نیاز کشور و قطع وابستگی ها در بسیاری از زمینه ها می شود که طی سال های اخیر قدم علی بلندی در این خصوص برداشته شده است.

ایرنا: وضعیت استان قزوین در زمینه نگاه به امورات پژوهشی چگونه است؟

محققان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مشغول فعالیت های تحقیقاتی در زمینه تولید دارو و درمان ویروس کرونا از جمله واکسن هستند.
در استان قزوین با توجه به وضعیت فعلی در کشور و جهان از حیث شیوع ویروس کرونا خیلی از پژوهش ها سمت و سویی کرونایی و محور سلامت پیش رفته است و پارک علم و فناوری و دانشگاه های بزرگ استان فعالیت های خوبی در این راستا انجام داده اند و اقدامات مشترکی هم شکل گرفته است.
در حال حاضر پروژه های کلانی بین دانشگاه ها و نهادهای مختلف در استان قزوین شکل گرفته است ولی بیشتر این جهت گیری ها به سمت کرونا رفته و نتیجه آن کسب موفقیت های خوبی در استان قزوین در زمینه کنترل شیوع این ویروس و افزایش امکانات و تجهیزات بهداشتی بوده است.
خوشبختانه استان قزوین با توجه به همین تحقیقات و پژوهش ها در زمینه تولید مواد شوینده و ضدعفونی مقابله با کرونا به خوبی عمل کرده است و علاوه بر تامین استان قزوین در زمینه اقلام بهداشتی نیاز استان های دیگر را هم تامین کرده است که این مهم نشان دهنده موفقیت استان در زمینه اقدامات پژوهش و دانش بنیان است.
محققان و اساتید دانشگاه های استان قزوین در حال حاضر هم در زمینه تولید دارو و درمان ویروس کرونا فعالیت می کنند و تحقیقاتی را در زمینه واکسن کرونا آغاز کرده است که تمامی این موضوعات به شکل شبانه روزی ادامه دارد و امید داریم که به نتیجه برسد.
امیدواریم این ویروس به زودی از سراسر جهان برچیده شود و دانشجویان و اساتید ما ضمن حضور در دانشگاه بتوانند در زمینه های پژوهشی با قوت بیشتری به فعالیت بپردازند و به شکل بهتری در خدمت توسعه علمی کشور باشند.

ایرنا. فعالیت های پژوهشی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) را تشریح بفرمایید؟
باید اذعان کرد پژوهش یک کار تیمی است و یک نفر نمی تواند به تنهایی کاری را انجام دهد، برای پژوهش یک گروه کاری لازم است و در این حوزه چند استاد و دانشجو با یکدیگر همکاری کرده و در پیشبرد کارها مشارکت داشته باشند.
عمدتا پژوهش در تحصیلات تکمیلی دکتری و کارشناسی ارشد پررنگ تر است و دانشجویان بیشتر در این رده ها گرایش به کار پژوهش و ارایه مقاله های علمی دارند.
در برخی از رشته های دیگر هم آزمایش ها و تست های مختلفی در زمینه کشت در زمینه های مختلف بیولوژیکی و کشاورزی به همراه اساتید انجام می دهند و تا به امروز هم نتایج خوبی را در این زمینه گرفته اند.
سعی می کنیم به وسیله آزمایشگاه و امکانات موجود در دانشگاه نه تنها میزبان مناسبی برای فعالیت های پژوهشب اساتید دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) باشیم، بلکه بتوانیم به اساتید دانشگاه های دیگر هم سرویس ارایه دهیم.

ایرنا: آیا حمایت ها و مشوق هایی برای فعالان پژوهشی دانشگاه درنظر گرفته شده است؟

شرایط کرونایی انجام فعالیت های پژوهشی در دانشگاه ها را سخت کرده اما این فعالیت ها متوقف نشده اند و با جدیت و با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دارند.
 

البته دانشجویانی که در زمینه امورات پژوهشی و تحقیقاتی ورود کنند مورد حمایت مادی و معنوی دانشگاه و سازمان های مختلف قرار می گیرند و دانشگاه تمامی تلاش خود را برای تشویق آنها برای هدایت به سمت امورات پژوهشی انجام می دهد.
این حمایت ها برای آینده دانشجویان هم مطلوب است و می تواند کمک زیادی را برای پیشرفت و موفقیت آنها داشته باشد.
امروز شرایط لازم برای ورود دانشجویان به امورات پژوهشی و تحقیقی به خوبی فراهم شده است و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تمام تلاش خود را برای ورود دانشجویان به این موضوعات انجام می دهد.
البته شرایط کرونایی کشور مقداری اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی را در سراسر کشور سخت کرده و دانشجویان و اساتید مجبور هستند که خیلی از امور را به صورت غیر حضوری اقدامات خود را انجام دهند که خوشبختانه با وجود همین شرایط سخت هم نتایج خوبی حاصل شده است اما انجام فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها تعطیل نشده و با رعایت پروتکل های بهداشتی و یا به طور مجازی در حال انجام است.
تلاش دانشگاه ما نیز این است که در شرایط کنونی و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت خیلی محدود و در صورت نیاز برای مراجعه حضوری محققان این شرایط را فراهم کند.

ایرنا: در ماه اخیر شاهد یک اقدام جنایتکارانه از سوی دشمنان بودیم و آن ترور دانشمند و پژوهشگر هسته ای کشورمان شهید محسن فخری زاده بود، علت این اقدام از سوی دشمنان را تشریح کنید؟

دشمنان ما از رشد و توسعه جمهوری اسلامی ایران  که موجب اقتدار هرچه بیشتر ما در دنیا و عرصه های بین المللی می شود واهمه دارند و علت ترور و به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای نیز در همین نکته نهفته است.

باید اذعان کرد فعالیت های علمی و پژوهشی در میهن اسلامی از جمله در حوزه علوم هسته ای متکی به افراد نیست و اگر چه فقدان دانشمندان برجسته ای همچون شهید فخری زاده برای جامعه علمی و تحقیقاتی کشور سخت است اما صدها و هزاران دانشمند دیگر مصمم هستند تا راه این شهید و دیگر شهدای عرصه علم و فناوری را بپیمایند و به دشمن اجازه ندهند که روند رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی میهن ما را دچار خدشه و توقف کنند.

برچسب‌ها هفته پژوهش دانشگاه بین المللی امام خمینی علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته پژوهش دانشگاه بین المللی امام خمینی علمی هفته پژوهش دانشگاه بین المللی امام خمینی علمی اخبار کنکور دانشگاه بین المللی امام خمینی فعالیت های پژوهشی استان قزوین رشد و توسعه دانشگاه ها فعالیت ها حمایت ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۰۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسات هیئت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و با ارتقا مرتبه علمی ۱۰ عضو هیئت علمی به استادی موافقت شد.

در این جلسات با ارتقا مرتبه علمی مژگان امتیازجو عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مهدی شمسایی مهرجان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، شهرام صداقت حور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، صدیقه میرابوطالبی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، سعید کامیابی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، مریم قراچورلو عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، نادر جعفرنیا دابانلو عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، علی خادمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و زهره مشکاتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به مرتبه استادی موافقت شد.

مژگان امتیازجو با مدرک ی تخصصی زیست شناسی دریا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای بیش از ۱۶۰ مقاله، ۳ کتاب و سه اختراع «پکیج‌ها و ستون‌های میکروبی تثبیت شده حدف آلاینده فلز سنگین جیوه (فیلتر زیستی) از صنایع»، «مکمل غذایی پرورش ماهی قزل الای رنگین کمان جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی پوست با استفاده از اسپیرولینا» و «شیرغنی شده با نانوحامل‌های لیپیدی حاوی ترکیبات زیست فعال دریایی» است. 

سید مسلم سیدالحسینی دارای مدرک ی تخصصی شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است که دارای ۲ ایده ثبت شده، ۱۳ طرح پژوهشی، ۱۲۷ مقاله ISI، علمی پژوهشی و ... است.

مهدی شمسایی مهرجان با مدرک ی تخصصی شیلات، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۸۰ مقاله ISI، علمی ـ پژوهشی و ... است. وی همچنین ۷ کتاب و بیش از ۶ اختراع است.

شهرام صداقت‌حور با مدرک ی باغبانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که دارای ۵ جلد کتاب، بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی، ISI و ... و ۹ طرح پژوهشی است.

صدیقه میرابوطالبی با مدرک ی فیزیک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای ۴۴ مقاله ISI، ۱۴ مقاله علمی پژوهشی، ۷ طرح و یک کتاب است.

سعید کامیابی با مدرک ی جغرافیای طبیعی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۶ کتاب و ۱۰ طرح پژوهشی است.

مریم قراچورلو با مدرک ی مهندسی کشاورزی ـ علوم و صنایع غذایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۵۴ مقاله ISI، بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی، ۵ کتاب و ۳ طرح پژوهشی است.

نادر جعفرنیا دابانلو با مدرک ی برق عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۱۶ کتاب و ۶ اختراع در زمینه مهندسی پزشکی است.

علی خادمی با مدرک ی تخصصی روان‌شناسی عمومی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است که دارای بیش از ۱۷۰ مقاله ISI و علمی پژوهشی، ۱۹ طرح پژوهشی و ۸ کتاب است.

زهره مشکاتی با مدرک ی تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی و ...، ۱۰ طرح پژوهشی درون و برون دانشگاهی و ۷ جلد کتاب است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور