Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@19:11:41 GMT

۱۲۰ هزار تن میوه زیتون در کشور برداشت شد

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۱۰۱۳

۱۲۰ هزار تن میوه زیتون در کشور برداشت شد

بیش از ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون تاکنون از باغات کشور برداشت شده که نسبت به دوره پنج ساله گذشته رشد ۵ درصدی را نشان می دهد.

 

به گزارش پول نیوز، مجری طرح زیتون با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: تولید میوه زیتون در سال جاری در مقایسه با سال های قبل روند خوبی داشته و برداشت از برخی استان ها ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جواد میرعرب رضی، میزان تولید میوه زیتون در سنوات قبل از سال ۹۸ را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: تنها در سال ۹۸ با مساعد شدن شرایط ۱۴۷ هزار تن میوه زیتون در کشور تولید شد.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور گفت: طبق این برنامه، میزان تولید روغن زیتون در سل ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار تن و سطح زیر کشت باغات ۹۸ هزار و ۶۴۰ هکتار پیش بینی شده است.

میرعرب افزود: سطح باغات زیتون کشور بر اساس آخرین آمارنامه کشاورزی نزدیک به ۹۳ هزار هکتار است که از این سطح حدود ۶۴ هزار هکتار بارور و ۲۹ هزار هکتار غیر بارور و در مرحله نونهالی است.

وی با بیان این که در ۲۶ استان کشور زیتون‌کاری صورت می گیرد، گفت: زنجان، قزوین، گیلان، فارس، گلستان و سمنان از استان های عمده تولید زیتون هستند.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، درباره جایگاه ایران در تولید زیتون اظهار داشت: ایران نهمین کشور تولید کننده کنسرو زیتون در جهان است و در سال ۹۸ به میزان ۷۹۵ تن صادرات کنسرو زیتون به کشورهایی همچون عراق، ترکیه، قطر، کویت، امارات و مالزی داشتیم.

وی خاطر نشان کرد که صادرات کنسرو زیتون در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل آن ۴۵۰ درصد افزایش وزنی داشته است.

میر عرب سرانه مصرف کنسرو زیتون در کشور را ۹۵۲ گرم و سرانه مصرف روغن زیتون را ۱۸۸ گرم برای هر نفر عنوان کرد.

وی با اشاره به این که سالانه در کشور به ۱۵ هزار تن روغن زیتون نیاز است، گفت: از این میزان ۷۵ درصد از طریق تولید داخل و مابقی از محل واردات تامین می شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، تخصیص اعتبارات برای بازسازی و نوسازی واحدهای فرآوری روغن کشی زیتون، تخصیص اعتبارات در راستای تامین سرمایه در گردش خرید میوه زیتون و تبدیل کارخانه های سه فاز به دو فاز برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و افزایش کیفیت زیتون، تشکیل صندوق توسعه زیتون و تشکیل زنجیره ارزش زیتون را از برنامه ها و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه زیتون کشور عنوان کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صادرات زیتون پول نیوز برداشت زیتون تولید روغن روغن زیتون میوه زیتون کنسرو زیتون هزار تن سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۱۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید

ایسنا/کرمانشاه مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های استان خبر داد.

رحمان فیض قربانی در گفت و گو با ایسنا، سطح گلستان‌های گل محمدی در استان کرمانشاه را ۲۸۰ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۶۰۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود.

وی افزود: امسال به نسبت سال گذشته شرایط بهتری داریم و اگرچه افزایش سطح زیرکشت گل محمدی را در استان نداشته ایم، اما احتمالا افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید گل محمدی در استان را شاهد خواهیم بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه توضیح داد: سال گذشته در روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین در استان سرمازدگی داشتیم که عملکرد گلستان‌های گل محمدی را در استان تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه به جز در مناطق گرمسیر استان در بقیه نقاط استان گلستان گل محمدی داریم، گفت: بیشترین گلستان های گل محمدی را در شهرستانهای کرمانشاه و هرسین داریم.

فیض‌قربانی در ادامه با بیان اینکه عمده گل محمدی تولیدی در استان در دو کارخانه گلاب گیری و واحدهای سنتی گلاب گیری استان به گلاب و اسانس تبدیل می شود، افزود: بخشی از گل محمدی هم به صورت غنچه خشک روانه تهران می شود که در سال‌های اخیر بازار خوبی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از گل محمدی برداشت شده از گلستان‌های استان در داخل استان به فروش می‌رسد، یادآورشد: بخشی از گل محمدی تولیدی در استان در واحدهای فرآوری استان به گلاب تولید شده و روانه عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌شود که ارزش افزوده خوبی برای استان به همراه دارد.

فیض‌قربانی سپس با بیان اینکه سرمایه گذاری در زمینه صنعت تولید عطر و ادکلن می تواند برای استان با بازدهی خوبی همراه باشد، ادامه داد: اسانس گل محمدی در داخل کشور فراوری نمی شود و همه اسانس تولیدی در واحدهای فرآوری استان روانه کشورهای اروپایی می شود تا در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار گیرد.

فیض قربانی افزود: برداشت گل محمدی در استان کرمانشاه از یکی، دو روز پیش شروع شده و تا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • توزیع کنسرو انفجاری بین مردم گرسنه غزه! +عکس
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید