Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:40:30 GMT

تاب‌آوری در عصر کرونا

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۱۷۰۶

تاب‌آوری در عصر کرونا

روزنامه همشهری سه‌شنبه ۲۵ آذر یادداشتی به قلم زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران منتشر کرد که در ادامه می خوانیم: بحران کرونا که از حیث اثرگذاری یکی از وسیع‌ترین دامنه‌های تأثیر را در قیاس با انواع بحران‌های پیش‌آمده در سال‌های اخیر در کل دنیا دارد، در عمل شرایط را برای افراد، مشاغل و کشورها پیچیده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، واکنش‌های هر یک از این مخاطبان نسبت به این بحران، متفاوت بوده است. این تفاوت ناشی از تفاوت در شناخت خود و وضع موجود، شناخت نقاط ضعف و قوت خود و نیز انعطاف‌پذیری و توان بازسازی افراد و جامعه است.
جامعه ایران در شرایط حاضر با توجه به مشکلات عدیده‌ای که به سبب شرایط تحریمی با آن مواجه است، محدودیت‌های زیادی را از حیث دسترسی به منابع تجربه می‌کند. از سوی دیگر وابستگی اقتصاد کشور به نفت و محدودیت‌های پیش‌آمده در دستیابی به منابع مالی حاصل از فروش آن، وضعیت اقتصادی کل جامعه را شکننده کرده است. در این شرایط، توان مقابله با شوک‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا برای بسیاری از خانواده‌ها و به‌تبع آن جامعه چندان زیاد نیست. ناگزیر و با توجه به شرایط موجود، امکان اعمال محدودیت‌های جدی انجام فعالیت‌های اقتصادی برای دولت فراهم نیست که این خود سلامت جامعه را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.
از طرفی فشار روانی ناشی از شرایط موجود، چه از حیث ابعاد اقتصادی و چه تهدید موجود برای سلامت افراد نیاز تک‌تک افراد جامعه به تاب‌آوری روانی در این شرایط را بیشتر کرده است. به‌عبارتی لازم است که تمامی افراد جامعه بر فشارهای روحی و روانی شرایط موجود غلبه کرده و با عبور از این شرایط، برای بازیابی تعادل روانی خویش تلاش کنند. در کنار این مسئله نمی‌توان از نیاز به تاب‌آوری فیزیکی و حفظ و بازیابی سلامت جسمی که این روزها در معرض تهدید جدی بیماری کروناست نیز غافل شد.
به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که پاندمی بیماری کوویدـ ۱۹، افراد و به‌تبع آن جامعه را همزمان از حیث اقتصادی، روانی و فیزیکی تحت‌تأثیر قرار داده و برای عبور از این بحران، لازم است که در هر سه این عرصه‌ها، افراد و جامعه خود را بازسازی و بر این شرایط غلبه کنند. نکته حائز اهمیت در مواجهه با شرایط موجود این است که همانگونه که بیماری کرونا در هر فرد به شکلی و در سطحی از شدت ظهور می‌کند، تأثیر این بیماری بر اقتصاد و سلامت روان افراد نیز همین‌قدر گوناگون و متنوع است، و همانگونه که نسخه واحد برای درمان این بیماری یافت نشده، امکان تجویز راهکارهای واحد برای تاب‌آوری اقتصادی و روانی نیز وجود ندارد. از طرفی، با توجه به جهانشمولی این بیماری، به عدد مردم دنیا شیوه مواجهه با این بیماری به‌وجود آمده است که به‌طور کلی تا امروز روشی که بهترین نتیجه را داشته باشد نه‌تنها برای افراد که حتی در میان کشورها نیز شناسایی نشده است. به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد که جهان برای مدیریت این بحران در تمامی سطوح فردی و سازمانی و حتی کشوری راهی پرفراز و نشیب پیش‌رو دارد.
با وجود این، نباید از تلاش ایستاد و از امکان عبور از این تنگنا با کمترین تبعات منفی ناامید بود. استفاده از تجربیات پیشین در مواجهه با انواع بحران‌ها نشان می‌دهد که آدمی ظرفیت زیادی برای فائق آمدن بر ناملایمات دارد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای انسان برای مواجهه و سپس غلبه بر بحران‌ها تکیه بر شناخت از توانمندی‌های خود است که می‌توان این را به جوامع نیز بسط داد. به‌عبارتی با شناخت آنچه به‌صورت بالقوه در فرد یا جامعه وجود دارد و تمرکز بر این نقاط قوت، می‌توان به‌دنبال راهکاری برای مواجهه با شرایط شکننده فعلی بود. به‌عنوان نمونه، تجربه قرن‌ها زندگی مردمان در خاورمیانه نشان می‌دهد که این منطقه با شرایط سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی ویژه‌ای که دارد، انسان‌هایی منعطف در مقابل انواع تغییرات را پرورش داده است.

این انعطاف و توان بالای سازگاری با شرایط که لازمه حفظ حیات ما و پیشینیان ما در مواجهه با ناملایمات این منطقه بوده است از ما مردمانی با توان بالای «تصمیم‌گیری و عمل در لحظه» ساخته و باعث شده که ما در قیاس با مردم بخش‌های دیگر دنیا، از برهم خوردن شرایطی که برنامه‌های بلندمدت براساس آنها تدوین می‌شوند، کمتر آسیب ببینیم؛ به‌طوری که تفاوت معنادار شرایط جامعه ما با سایر جوامع در مواجهه اولیه با بیماری کرونا در هفته‌ها و ماه‌های اول که در بسیاری از کشورها منتهی به قحطی مایحتاج ضروری افراد یا درگیری برای دستیابی به این اقلام شد، قابل انکار نیست. یا به‌عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان از نوع زندگی جمعی ما یاد کرد که با وجود محدودیت‌های پیش‌آمده به سبب شیوع کرونا و کاهش درآمد افراد، این همبستگی عمومی بین اعضای خانواده یا محله در کشور ما امکان حمایت عاطفی و اقتصادی از آسیب‌دیدگان کرونا را افزایش داده است.
 به هر روی با توجه به آنچه تا امروز در مورد ویروس کووید-۱۹برای دانشمندان روشن شده است، هنوز تصویر واضحی از شیوه و زمان از میان رفتن این ویروس وجود ندارد و لازم است که افراد و جوامع، خود را برای مواجهه طولانی‌تری با این بیماری و تبعات آن آماده کنند و با شرایط موجود تا حد امکان سازگار شوند تا وضعیت عدم‌تعادل اقتصادی، روانی و فیزیکی کم‌آسیب‌تری را تجربه کنند.

منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها کرونا خاورمیانه روزنامه همشهری ایران بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا خاورمیانه روزنامه همشهری ایران بهداشت و سلامت کرونا خاورمیانه روزنامه همشهری ایران بهداشت و سلامت اخبار کنکور شرایط موجود تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۱۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست

آفتاب‌‌نیوز :

و به نقل از scitechdaily، دانشمندان تا مدت‌ها از سطح کلسترول خوب (HDL) به عنوان شاخصی برای پیش بینی احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کردند، اما یافته‌های اخیر بیانگر آن است که HDL نمی‌تواند به اندازه‌ای که محققان روی آن حساب باز کرده اند، برای همه گروه‌های جامعه مؤثر واقع شده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می‌دهد: پایین بودن سطح HDL در سفیدپوستان با خطر بالای ابتلا به حملات قلبی مرتبط است، اما این امر در سیاه پوستان صدق نمی‌کند و سطح بالای این کلسترول نمی‌تواند برای این گروه از افراد نقش پیشگیرانه‌ای داشته باشد. در مقابل، بالا بودن سطح این نوع کلسترول در هیچ کدام از این دو گروه با خطر بیماری‌های قلبی ارتباطی ندارد.

به عبارتی، این مطالعات، مؤثر بودن HDL را برای همه گروه‌های جامعه زیر سؤال می‌برد و محققان این موضوع را پذیرفته اند که سطح پایین HDL، صرف نظر از نژاد می‌تواند مضر باشد و برای رسیدن به این نتیجه، آزمایش‌های گسترده‌ای را روی حدود ۲۴ هزار بزرگسال آمریکایی انجام دادند.

پژوهشگران در این یافته‌ها علاوه بر تأیید نقش LDL و تری گلیسیرید در افزایش نسبی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دریافتند که میزان پایین کلسترول HDL تنها می‌تواند شاخصی برای بروز احتمالی بیماری قلبی و عروقی در سفیدپوستان باشد. محققان به دنبال راهکار‌های متفاوتی هستند که در آینده شاخص‌هایی فراتر از میزان کلسترول HDL بتواند به پیش بینی وقوع حملات و بیماری‌های قلبی در بیماران کمک کند.

 آن‌ها در این راه از تئوری‌های مختلفی، چون HDL بالاتر و کیفیت عملکرد HDL استفاده می‌کنند که نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. محققان ویژگی‌های کلسترول HDL را به روش‌های میکروسکوپی بررسی کرده اند که از آن جمله می‌توان به تجزیه و تحلیل صد‌ها پروتئین مرتبط با انتقال کلسترول و چگونگی تغییر این ارتباطات بر پایه یک یا گروهی از پروتئین‌ها اشاره کرد که ممکن است به بهبود پیش بینی‌ها از بروز مشکلات قلبی و عروقی کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران