Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی در سخنانی در این نشست علمی، مطرح کرد: بسیار خوشحال هستم که امروز هم این توفیق را دارم که در نشستی با موضوع قرآن کریم کتابی که منشاء همه خوبی ها، صلح، دوستی، اخلاق نیکو و هزاران مطلب حیات بخش جهانی است در خدمت حاضران در نشست باشم تا بتوانیم به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه، افزود: قرآن کریم دریایی عمیق، موّاج و سرشار از دُرّ و گوهرهای دست یافتنی است، از آن جهت که هر کسی به فراخور حالش می‏تواند، از آن بهره مند شود، ولی تا به حال اندکی از این گوهرهای ناب به دست انسانها رسیده است، خصیصه دیگر قرآن کریم سنگینی استدلال‌های آن است اما چرا با وجود آسانی فهم و برخورداری از استدلال‌های محکم و غیر قابل خدشه آن، تعداد محدودی از این مائده آسمانی بهره‌مند شده‌اند؟ زیرا شرط اساسی فهم، درک و دستیابی به قرآن کریم «جز پاكيزگان به آن دست نزنند» است بنابراین تا مسلمـانان نتوانند چهره دل را، با آب پاکی و صفا بشویند، نمی‌توانند غبار مهجوریت از چهره این گوهر آسمانی بزدایند و به معانی بلند و نورانی آن دست یابند و از گوهرهای نهفته در آن بهره گیرند.

رخشنده تأکید کرد: يكي از مهمتريــن مؤلفه‌هاي ارزش در قرآن كريم تقواســت. تقوا لازمه زندگي هر فردي اســت که مي‌خواهد انسان باشد و تحت فرمان عقل زندگي کند و از اصول معيني پيروي کند.

رایزن فرهنگی کشورمان اظهار کرد: در جهان معاصر، اخلاق، هويت و وضع روحي و رواني انسان را با چالش‌هاي بنيان افکن روبه رو ساخته است و او را به سمت ارزش‌هاي ناشناخته کشانده است که جز گمراهي آشــکار چيز ديگري نيســت، رويارويي با چنين بحران‌‎هايي به شــالوده‌هاي بسيار عميق و دقيق نظري و معرفتي وابسته است، به گونه‌اي که براساس آن مي توان مواضع و راهکارهايي منطقي و مناسب در پيش گرفت.

وی همچنین، به بیان مؤلفه‌های تسهیل‏کننده تقوا پرداخت و گفت: تقوا و پرهیز از محارم الهی از اهمیت والایی برخوردار است و آثار و برکات فراوانی در زندگی دنیوی و مقامات اخروی شخص متقی دارد، همچنین با توجه به آیات قرآن کریم، دیدگاههای نظری و همچنین تحقیقات مرتبط با نقش ایمان به خدا، داشــتن تقوا و به کاربردن آن در ســبک زندگی، اعتقادات مذهبی و انجام فرایض دینی، می توان به این نتیجه رســید که تقوا و ایمان به خدا نقش بســیاری در آرامش افراد، داشــتن یک اجتماع سالم و کاهش اضطراب دارد.

رخشنده تقوا را یکی از مهمترین ارزش‌های اخلاقی دانست و گفت: تأثیر فراوانی در اخلاق فردی و اجتماعی انسان خواهد داشت. در نتیجــه در عصر حاضــر با توجه به تهدیدهای رو به فزون برای جامعه اسلامی تقوا به عنوان یک ابزار درهم شکننده تهدیدها باید در سبک زندگی مسلمانان نهادینه شود.

 سخنران بعدی نشست مفتاح فوزی رحمت، عضو شورای جماعت اهل بیت اندونزی (ایجابی) و مدیر مؤسسه شهید مطهری باندونگ و سرپرست مطالعات تفسیری (دقایق قرآن) در باندونگ بود.

وی در سخنرانی خود، گفت: تقوای فردی و اجتماعی از هم دیگر جدایی ناپذیر است. آیۀ "فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ"؛ پس هر كس در اين [ماه]ها حج را [برخود] واجب گرداند [بداند كه] در اثناى حج همبسترى و گناه و جدال [روا] نيست، نیز از این قبیل است که حج آیین عبادی است و "لا رفث و لا فسوق و لا جدال" جنبه عبادت اجتماعی است. با اینکه شاید انجام این امور در حج دیه نداشته باشد، اما در مبرور بودن حج تاثیر می‌گذارد.

محمود سیوطی، استاد دانشگاه اسلام ماکاسار و کاتب عام جماعت طریقت خلوتیه هم در این نشست، اظهار کرد: همه تعالیم و آموزه‌های اسلامی مانند صیام، نماز، زکات و ... از عنصر معنوی و تقوای اجتماعی برخوردار است.

وی در ادامه، افزود: آموزه‌های طریقت نیز پُر از آیینی است که جنبه اجتماعی دارد و حتی نه تنها به اجتماع و مردم توجه می‌کند، بلکه به سایر مخلوقات نیز اهمیت می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۱۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیفه کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، در متن این بیانیه آمده است: "تکرار اقدام وقیحانه و توهین‌آمیز به ساحت مقدس قرآن کریم و هر کتاب مقدس دیگر، بی‌احترامی و اقدامی آشکارا و تحریک‌آمیز بوده و این اقدام غیرانسانی در سوئد با وجود حمایت برخی جنایتکاران جهانی مورد تأیید هیچ انسان آزاده و هیچ کدام از جوامع و کشورهای حامی صلح و امنیت جهانی نیست.

این بیانیه می‌افزاید: به یقین تکرار این اقدام و رفتار اسلام ستیزانه با سلطه رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و در سایه حمایت‌های صهیونیزم جهانی صورت می‌گیرد که نه تنها هیچ خللی به اعتقاد به این کتاب آسمانی ایجاد نخواهد کرد، بلکه موجب همبستگی و وحدت پیروان ادیان آسمانی خواهد شد و همه ادیان آسمانی این عمل زشت را محکوم می‌کنند.

در بیانیه تاکید شده است: امید است ملل آزاده جهان با اطلاع و اشراف به نیات دشمنان که هدف همان انحراف اذهان عمومی از جنایت‌های رخ داده در غزه و جنبش دانشجویی و در راستای جریحه‌دار کردن احساسات پیروان ادیان الهی در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا می‌باشد، این حرکت وقیحانه را به شدت محکوم کنند تا جسارت توهین به ادیان و کتب الهی برای همیشه دفن شود.

خلیفه کل ارامنه آذربایجان و شورای خلیفه‌گری مراتب نفرت و انزجار خود را از این عمل شوم و شیطانی اعلام و آن را شدیداً محکوم می‌کند و از تمام نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که با این گونه اقدامات به طور قاطع برخورد و از تکرار آن جلوگیری به عمل آید".

کد خبر 6097533

دیگر خبرها

  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهید علی قرلی + تصاویر
  • خلیفه کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • خلیفه‌ کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد