Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج با حمایت از کشاورزان و ایجاد کارگاه‌های کوچک زودبازده، سبب ایجاد اشتغال و سودآوری بیشتر از محصولات شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی علی‌رغم داشتن محصولات کشاورزی استراتژیک و خاص، اما در فروش و همچنین فرآوری آن لنگ می زند و به جای استفاده از روش های فرآوری و تولید ارزش افزوده بسیار بیشتر برای کشاورزان، همیشه به فروش خام محصولات بسنده کرده است و عزمی برای فرآوری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این بین بسیج به عنوان حامی و یار همیشه همراه مردم در زمینه های مختلف، به موضوع بهره وری بیشتر از محصولات کشاورزی ورود داشته و سعی کرده است تا با بهره مندی بیشتر کشاورزان در روستاها، سبب ایجاد سودآوری برای آنها و دلگرمی برای ادامه به کشاورزی، شود.

در این خصوص این نهاد مردمی در حوزه زعفران و زرشک اقداماتی را انجام داده و توانسته رضایت کشاورزان را جلب و آنها را خواستار حمایت بیشتر برای گسترش کار کند. در این خصوص با دو نفر از کارآفرینانی که در سفر سردار حزنی به استان برای افتتاح تعدادی از پروژه های محرومیت زدایی، غرفه داشتند، گفت‌وگو کردیم.

بهره‌وری بیشتر از زعفران با استفاده از روش‌های صنعتی

سعید سالاری ساکن روستای کرغند شهرستان قاین، جوان روستایی و کشاورز زاده‌ای است که اقدام به اجرای طرح فرآوری زعفران کرده است.

سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به اینکه شغل بنده و تمام جوانان این منطقه، کشاورزی است، گفت: خراسان جنوبی با داشتن محصولات کشاورزی خاص، اما منطقه ای محروم است.

وی افزود: این سوال برای من مطرح بود که چرا باید زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک اما ارزان، همیشه با مشکل فروش مواجه باشد؟

سالاری اظهار کرد: بر همین اساس و از دو سال قبل، فکر کردم که شاید بتوانم در بحث افزایش کیفیت زعفران و صنعتی شدن آن کاری انجام دهم و با توجه به اینکه شرایط فروش زعفران نگین در بازار بهتر بود و قیمت گران‌تری داشت، تصمیم گرفتم برای خودم و سایر کشاورزان مرهمی باشم.

وی بیان کرد: به همین دلیل اقدام به خرید دستگاه زعفران خشک کن و فرآوری زعفران به نگین و سوپر نگین کردم که خدا را شکر تاکنون سودآوری خوبی برای من و کشاورزان داشته است.

تنها حامی‌ام بسیج بوده است

این کارآفرین با بیان اینکه در این مسیر تنها حامی بنده فقط بسیج بوده و هیچ مسئول دیگری حمایت نکرده است، گفت: در این خصوص خودم 17 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده ام که به همین میزان هم از بسیج سازندگی تسهیلات دریافت کرده ام.

سالاری بیان کرد: متاسفانه با توجه به افزایش هزینه ها، قادر به خرید یا اجاره کارگاه نیستم و به همین دلیل مجبورم در یکی از اتاق های منزل کار کنم.

وی با بیان اینکه بنده با پرداخت هزینه، تمامی روش های فرآوری را آموخته ام، گفت: هم اکنون دستگاه های جدیدتری نیز برای این کار وارد بازار شده است که در کیفیت محصول موثر است.

سودآوری بیشتر با توسعه کار

این کارآفرین ادامه داد: بنده به دلیل توان مالی اندک، فقط توانسته ام یک دستگاه تهیه کنم که شاید با آن فقط یک درصد از نیاز بازار را تامین کنم. به همین دلیل برای توسعه کار و افزایش تولید محصول و اشتغال، به حمایت های بیشتری نیاز دارم. 

سالاری بیان کرد: هر دستگاه، برای سه نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند و برای کشاورزان هم سودآوری خوبی دارد چرا که قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین خشک شده توسط دستگاه، حدود 4 میلیون تومان بیشتر از زعفران خشک شده به روش سنتی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر حمایت هایی بیشتری انجام شود، می توانم با خرید یک دستگاه میوه خشک کن، سایر محصولات منطقه مانند زردآلو و سیب را به برگه تبدیل کنم، گفت: در این صورت برای بسته بندی و فروش آن حدود 10 نفر نیرو نیاز خواهم داشت که البته سودآوری آن طی دو ماه، به اندازه شش ماه کار یک کارگر ثابت است.

حمایت بسیج برای خرید دستگاه زرشک دان کن/ اشتغالزایی برای دو نفر

محمد محمدنژاد نیز یکی دیگر از کارآفرینان بسیجی است که اقدام به تهیه دستگاه دان کن زرشک کرده است.

محمدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: بنده کشاورز هستم و در روستای عباس آباد دشت از توابع شهرستان قاین، چند باغ زرشک با حدود 2 هزار درخت دارم.

وی از جمله مشکلات زرشک کاران را کمبود آب، گرانی کود شیمیایی و عدم توان مالی برای تامین آن، سرمازدگی و گاهی گرمازدگی محصول عنوان کرد و افزود: کشاورزان با بیمه کردن باغات زرشک، در صورت ایجاد خسارت؛ از جبران و کمک چندانی برخوردار نمی شوند.

این کارآفرین با اشاره به اختراع دستگاه زرشک دان کن توسط آقای رجبی در بیرجند، بیان کرد: این دستگاه به وسیله انبر آهنربا دار و ایجاد لرزش، سبب می شود تا دانه های زرشک از شاخه جدا شود.

محمدنژاد گفت: این دستگاه کار دان کردن زرشک را آسان کرده و قابلیت دان ایجاد 200 کیلوگرم دانه زرشک را در روز دارد.

وی ادامه داد: با خرید دستگاه دان کن زرشک، کارگاهی را ایجاد کرده ام که علاوه بر خودم، برای دو نفر دیگر نیز در زمینه دان کردن زرشک، شغل ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه به آسان و سریع شدن کار دان کردن زرشک با استفاده از این دستگاه، امکان بهره مندی بیشتر در فصل زرشک تازه فراهم شده است.

نیازمند حمایت مسئولان برای فروش زرشک تازه در خارج فصل هستیم

این کارآفرین با اشاره به همکاری بسیج سازندگی در این زمینه و تهیه دستگاه به مبلغ پنج میلیون تومان، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات ما در این زمینه، بازار فروش است و خودمان توانایی جذب مشتری و فروش محصول را نداریم. البته بسیج در حوزه خرید محصول ما نیز ورود  کرده است اما بهتر است قیمت خرید مقداری مناسب تر باشد.

محمدنژاد با تاکید بر کوتاه کردن دست دلالان در بازار فروش، بیان کرد: در این خصوص نیازمند تبلیغات هستیم که در فضای مجازی اقداماتی را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه دان کردن زرشک تازه منحصر به فصل برداشت است، افزود: در این خصوص نیازمند حمایت مسئولان برای تهیه جعبه مناسب هستم تا بتوانم با استفاده از آن، زرشک ها را در فضای سردخانه نگهداری کرده و در خارج از فصل برداشت، آن را دان کرده و وارد بازار کنم.

وی گفت: یکی از برنامه های دیگری که به دنبال آن هستم نیز خرید دستگاه آبگیری زرشک است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خرید دستگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید

به گزارش «تابناک»، براساس آخرین اطلاعات سازمان هواشناسی، امروز (۹ اردیبهشت) در جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

بارش‌ها در هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان همچنان ادامه دارد و ممکن است موجب بروز سیلاب شود.

فردا در برخی ساعات در مناطقی از غرب، ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد و دیگر مناطق کشور جو آرامی دارند. روز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور به‌تدریج بارش‌ها در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به‌صورت رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد آغاز می‌شود.

روز چهارشنبه سامانه بارشی در غرب و جنوب غرب کشور تقویت شده و گستره فعالیت آن جنوب و بخش‌هایی از مرکز کشور را در برمی‌گیرد.

روز پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی در نیمه غربی، مرکز و نیمه جنوبی ایران ادامه دارد. طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. همچنین در ۳ روز آینده شرق و جنوب خلیج‌فارس مواج است.

رگبار پراکنده در برخی مناطق جنوبی کشور

همچنین، امروز در ارتفاعات کرمان و برخی مناطق بوشهر و غرب هرمزگان رگبار پراکنده باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و برای فردا در اکثر مناطق کشور جو آرامی پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران امروز (۹ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی وسایل نقلیه کشاورزی ویژه رانندگان و کشاورزان فریدنی
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار
  • دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • انتقاد استاندار لرستان از تورم شدید نیروی کار در شهرداری‌ها
  • پتروشیمی‌ها از ورزش استان بوشهر نیز حمایت کنند